Ismered ezt a kísérletet?

Főbb pontok

Képzeld el, hogy fogsz 10 embert, és abból 5-nek odaadod „örökbe” 10 darab ezerforintost. Ezután arra kéred ezt az 5 embert, hogy ajánljanak fel bizonyos összeget a másik 5 ember számára. Az összeg, amit végül közösen kialkudnak, gyakorlatilag bármi lehet – és a kísérletek tanúsága szerint valóban egészen széles skálán mozog. Vannak, akik 50-50%-ban osztoznak, mások 30-70%-ban, esetleg 20-80%-ban – és szinte minden variáció elképzelhető.

A legérdekesebb az, hogy ha a végén megkérdeznéd tőlük, miért pont úgy döntöttek, a többség azt válaszolná: „Így volt a logikus.” Márpedig ha pusztán logikusan döntöttek volna (a hagyományos, racionális közgazdasági modell szerint), akkor a legjobb ajánlattevői stratégia tényleg az lenne, hogy egy minimális – mondjuk 1.000 Ft – összeget ajánljon fel a másik félnek, aki pedig elfogadná, hiszen az még mindig 1.000 forinttal több, mint a semmi. Mégis, a valóságban ezt a „tökéletesen racionális” lépést gyakran meghiúsítja az emberek érzelmi és igazságosságérzetből fakadó reakciója: a minimális ajánlatokat vagy visszautasítják, vagy a felajánló fél eleve nem is meri ilyen „szemtelenül” alacsonyra állítani az összeget.

„Ez a viselkedés jól illusztrálja, hogy az emberi döntéshozatalban rendkívül erős szerepet játszanak az érzelmek, a társadalmi normák és a másik emberrel való kapcsolat megítélése.” (Forrás: Camerer, C. F. (2003). Behavioral Game Theory: Experiments in Strategic Interaction. Princeton University Press)

Ez a jelenség a játékelmélet és a viselkedési közgazdaságtan klasszikus példáiból (mint például az „Ultimátum játék” vagy a „Dictator Game”) jól ismert. Ezekben a kísérletekben rendszeresen megfigyelhető, hogy nem a hidegfejű logika, hanem a társas és érzelmi tényezők dominálnak. Miért fontos ez a marketing szempontjából? Azért, mert a marketing szinte minden ponton épít az emberi viselkedésre és az érzelmekre. Ha egy vállalkozás megérti, milyen mechanizmusok mozgatják a leendő ügyfeleit, akkor sokkal hatékonyabban tudja irányítani és befolyásolni a fogyasztói döntéseket.

Az észszerűség mítosza: miért nem „logikus” a valódi logika?

A hagyományos közgazdaságtan egyik sarokköve, hogy a fogyasztók racionálisan törekednek a haszonmaximalizálásra: mindig azt a döntést hozzák, amely a legnagyobb nyereséget eredményezi számukra. A valóság ezzel szemben mást mutat. Amikor akár csak egyszerű pénzosztásról van szó, a felek gyakran döntenek az igazságosságra vagy az egyenlőségre törekedve, netán a bizalom vagy a hosszú távú kapcsolat építése végett.

Ezt a viselkedési torzítást – hogy nem fogadjuk el a minimális ajánlatot, még ha anyagilag jobban is járnánk, mint a teljes semmivel – gyakran magyarázzák az emberi igazságosságérzettel és azzal, hogy az emberek hajlandók „megbüntetni” a túlzóan kapzsi ajánlattevőt, még saját kárukra is. Ez a tényező a marketingben úgy jelenik meg, hogy a túlzottan manipulatív vagy egyoldalú ajánlatot a fogyasztók könnyen elutasítják, még akkor is, ha abból anyagi előnyük származhatna.

„A racionális döntéshozatal és a tényleges emberi viselkedés közötti eltérésekre Daniel Kahneman és Amos Tversky hívták fel a figyelmet, akik számos kísérletben kimutatták, hogy az emberi kogníció tele van heurisztikákkal és kognitív torzításokkal.” (Forrás: Kahneman, D. (2011). Thinking, Fast and Slow. Farrar, Straus and Giroux)

Miért közelítünk mégis „mi”-ként a többes döntéshez?

A kísérletben szereplő 10 ember ugyanegy csoportot alkot, de 5 ajánlattevőre és 5 elfogadóra bomlik. A sajátos csoportdinamikák hatására az ajánlattevők gyakran azt gondolják: „Ha túl keveset adok, rossz embernek tűnök, és kockáztatom a bizalmat.” A kedvezményezett fél esetében is lehet akár egy szociális nyomás, hogy az ajánlatot ne fogadja el, ha az túlságosan megalázó. Ezt a nyomást pedig lehet, hogy a többi elfogadó is erősíti, vagy akár a csoportnormák, amelyeket néha ki sem mondanak, mégis működnek.

Érzelmi döntések és a marketing kapcsolata

A marketing számos eszközzel épít a nem racionális döntéshozatalra. Ha csak racionális folyamatainkra hagyatkoznánk, mindenki a legolcsóbb, legpraktikusabb terméket választaná, márpedig a valóságban a vásárlók rengeteg dolgot néznek: márka, dizájn, státusz, identitás, csoportnyomás vagy akár nosztalgia. Emocionális tényezők ezek, melyek erősebbek is lehetnek, mint a tiszta logika.

  • Márkahűség kialakítása: Amikor megbízol egy márkában, gyakran nem akarsz más alternatívákat keresni. Ez a hűség többnyire érzelmi alapokon nyugszik (pozitív élmények, ismerős érzések, stb.).
  • Branding és szimbólumok: A logó, a szlogen, a csomagolás színei mind érzelmi üzenetet hordoznak. A fogyasztó a vonzó vizuális elemekkel könnyebben azonosulhat.
  • Társadalmi bizonyíték: Ha azt látod, hogy mindenki ugyanazt a terméket veszi, hajlamosabb vagy te is azt választani – gyakran a „kimaradás félelme” (FOMO) miatt. Ez kicsit sem racionális, mégis rendkívül erős motívum.
  • Érzelmi kampányok: Egy reklám, ami megérint, sokkal emlékezetesebb lehet, mint egy, amely logikus érveket sorakoztat fel. A marketingesek jól tudják, hogy a történetmesélés és az érzelmi hatás milyen erősen befolyásolja a vásárlói döntéseket.

Hogyan képes a marketing befolyásolni és menedzselni az érzéseket?

Egy jó marketinges tisztában van azzal, hogy a fogyasztók elsősorban saját magukból indulnak ki, és hajlamosak kivetíteni másokra a saját preferenciáikat. Ugyanez történik a fent említett osztozkodási kísérletben is, ahol az ajánlattevő úgy gondolja: „Én ennyiért elfogadnám, akkor a másik is biztos így látja.” A marketing során hasonló elven lehet megérteni, hogy milyen ajánlatokat találnak az emberek elfogadhatónak, sőt vonzónak:

  1. Piackutatás és fogyasztói insight: Felmérések, fókuszcsoportok, mélyinterjúk segítenek megérteni, hogyan gondolkodik a célcsoport. Itt nemcsak a demográfiai adatok számítanak, hanem az érzelmi és motivációs tényezők is.
  2. Pozicionálás érzelmi faktorok alapján: Ha tudod, hogy a célcsoportodnak fontos a közösségi elfogadás, a luxus életérzés vagy a fenntarthatóság, a marketingkommunikációdat ezek köré az értékek köré érdemes építeni.
  3. Értéket kommunikáló üzenetek: Még ha a termék pusztán funkcionális is, az érzelmi plusz adja el. Például egy tisztítószer kapcsán sokszor a „biztonságos otthon” vagy a „gondoskodó anya” képe jelenik meg, nem csak a kémiai hatékonyság ténye.
  4. Empatikus ügyfélszolgálat: A fogyasztók problémáinak kezelésekor egy támogatónak és együttérzőnek tűnő vállalat sokkal pozitívabb emléket hagy maga után, mint amelyik rideg, protokolláris válaszokat ad. A kritikus helyzetekben (például egy reklamációnál) az érzelmi megközelítés bőven megtérül.

„A marketing erőteljes érzelmi komponensekre épít, hiszen a döntéseink túlnyomórészt az intuitív, gyors agyi rendszerünkből születnek, és csak ritkábban racionális mérlegelés eredményei.” (Forrás: Ariely, D. (2008). Predictably Irrational. HarperCollins)

Visszatérve az 1.000 Ft-os ajánlat dilemmájára

Az eredeti kísérletben a racionális modell szerint az ajánlattevőnek minimális (pl. 1.000 Ft) összeget kéne felajánlania, ami a másik félnek még mindig „jobb, mint a semmi”. Azonban az emberek többsége ezt méltánytalannak érzi, és gyakran inkább elutasítja, sőt megharagszik. Hiába nyilvánvaló, hogy anyagilag rosszabbul jár, mégsem tudja érzelmileg elfogadni a sértő alacsony összeget.

Az eredmény: ahogy a marketingesek sem csak a funkcionális előnyökre fókuszálnak, úgy a kísérlet szereplői sem csupán a magasabb összeg megszerzésére. Ehelyett előtérbe kerül az a vágy, hogy fair bánásmódban részesüljenek, hogy ne csak tárgyként kezeljék őket, hanem egyenrangú félként. Ugyanígy egy cég marketingüzeneteiben sem szabad lenéznie a fogyasztót, vagy pusztán „mennyiségi” szemlélettel futnia kampányokat – könnyen olyan érzelmeket válthat ki, amelyekkel veszít a piaci megítélésből.

A szociális normák és a reputáció szerepe

Egy másik fontos tényező, ami felülírhatja a tisztán racionális logikát, a reputáció. Ha a kísérlet szereplői tudják, hogy a többiek látni fogják az ajánlatukat, sokkal magasabb összegeket ajánlanak fel, mint amikor anonim módon tehetnék ugyanezt. A marketingben is kiemelt szerepe van a közösségi visszajelzéseknek. Gondolj csak a közösségi média felületein megjelenő véleményekre és értékelésekre: ha valaki túlzottan „haszonmaximalizáló” és kiszipolyozó, azt a fogyasztók hamar büntetik (például negatív értékelésekkel, bojkottal).

Döntési faktor Hatás a kísérletben Marketing-párhuzam
Igazságosság Az alacsony ajánlatot visszautasítják, mert méltánytalannak érzik. Árazásnál és promóciónál is ügyelni kell arra, hogy ne tűnjön „lehúzósnak” a cég.
Reputáció Ha mások is látják a döntést, magasabb ajánlatot adnak. Online vélemények, közösségi elismerés. A cégek félnek a nyilvános kritika hatásaitól.
Érzelmi reakció A sértőnek érzett ajánlatot akár saját kárra is visszautasítják. A túl erőszakos, manipulatív reklám visszaüthet, mert negatív érzelmeket generál.
Szociális normák Egy csoporton belül az extrém ajánlatokat (pl. 10-0%) morálisan elítélhetik. A márkaépítés során az adott közösség szokásaihoz, értékeihez igazodva érdemes kommunikálni.

Előremutató gondolat: hogyan használhatod mindezt a mindennapi marketingben?

Az emberi döntések mögött meghúzódó érzelmi és társas szempontok ismerete kulcsszerepet játszik abban, hogy sikeresen kommunikálj a fogyasztókkal. Néhány tipp, ami segíthet:

  • Ne csak a termék funkcióit emeld ki: Mutass érzelmi, emberközeli történeteket, ahogy a kísérletben sem számok, hanem a fair bánásmód és a „hogy érezném magam?” kérdése vált mérvadóvá.
  • Támaszkodj a közösségi visszajelzésekre: Ha azt látják, hogy mások is elégedettek a termékeddel, nagyobb eséllyel lesznek ők is azok. Az online értékelések, ajánlások szinte döntő szerepet játszhatnak a vásárlási folyamatban.
  • Tartsd tiszteletben az ügyfelek önbecsülését: Ne feledd, hogy egy túl kis „ajánlat” vagy egy túlzottan nyerészkedő megközelítés előbb-utóbb visszaüthet. A lojalitás kiszámíthatatlan, ha az ügyfelek igazságtalannak érzik az ajánlatot.
  • Számolj a hosszú távú következményekkel: Lehet, hogy egy bizonyos kampányban sokat nyerhetsz rövid távon, de ha a fogyasztók megbízhatatlannak ítélnek, a márkaérték sérül. Ugyanúgy, ahogy a csoport sem felejt egy sarkos, 10-0%-os felosztást.

„A modern marketing egyik alapelve, hogy a fogyasztói döntéseket befolyásoló érzelmi és szociális tényezőket legalább olyan mélyen kell megérteni, mint a termékünk technikai jellemzőit.” (Forrás: Fehr, E. & Gächter, S. (2000). „Fairness and Retaliation: The Economics of Reciprocity.” Journal of Economic Perspectives, 14(3), 159–181)

Összegzés

Bár a kísérleti helyzetben a logikus lépés az lenne, hogy az ajánlattevő minimalizálja a másik félnek juttatott összeget, a valóságban az emberek sokkal inkább érzelmi és társas megfontolások alapján cselekszenek. Ez a megfigyelés remekül illusztrálja, hogy a marketing miért épül jelentős mértékben az érzelmekre és a kapcsolati tényezőkre.

Ha ismered a célcsoportod mentális modellen (hogyan értékelik a világot, milyen félelmeik és vágyaik vannak, milyen csoportnormák hatnak rájuk), akkor olyan ajánlatot tudsz létrehozni, ami a hideg logikán túl megszólítja az emberek igazságosság- és státuszigényét, érzelmi kapcsolódási vágyát. A jó marketinges mindeközben tiszteletben tartja a fogyasztók méltóságát, és úgy próbálja őket megnyerni, hogy ne érezzék manipulációnak a folyamatot.

Az emberek gyakran önmagukból indulnak ki, és abban bíznak, hogy a másik fél is hasonló értékrenddel bír. Ha ez az értékrend a kölcsönös előnyökre, megbecsülésre és fair bánásmódra épül, akkor még a pénzügyi döntésekben is elsődleges szerepet játszik az, hogy az ajánlatot mennyire tartják igazságosnak. Ez a tudatosság minden jó marketingstratégiában megjelenik.

Amikor egy reklámkampányt, árazási stratégiát vagy ügyfélszolgálati protokollt hozol létre, nem elég a racionális érvek felsorakoztatása – a bizalom, a tisztelet és a közös értékek legalább ennyire fontosak. Pont úgy, mint abban az egyszerű, 10 emberes kísérletben, ahol a pénz elosztása végül nem a tiszta logikát tükrözte, hanem az érzelmeket és emberi kapcsolódást.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Blockchain technology concept

Blockchain a marketingben

A blockchain technológia néhány éven belül óriási áttörést hozott a pénzügyi világban és a digitális ökoszisztéma számos területén. Egyre többet hallani arról, hogyan alakítja át az ellátási lánc menedzsmentjét, az elektronikus kereskedelmet és akár a klasszikus marketingtevékenységeket is. Ha eddig úgy gondoltad, hogy ez a technológia csak a kriptovalutákra jó, akkor érdemes újragondolni a kérdést....
Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...
online training on the school website on the Internet

A Google Ads szakértő

Ha bármikor is gondolkodtál azon, hogy milyen módon növelhetnéd online vállalkozásod láthatóságát és bevételét, valószínűleg szembejött már veled a Google Ads (korábbi nevén Google AdWords) kifejezés. Ez az egyik legismertebb és leghatékonyabb PPC (Pay-Per-Click) hirdetési platform, amely megfelelő beállításokkal és szakmai rálátással csodákra képes. Azonban az is lehetséges, hogy elkezdtél már saját kezűleg kampányokat futtatni,...

Itt érsz el

© Copyright 2025