A Változatosság Torzítása

Főbb pontok

A változatosság iránti igény egy alapvető emberi tulajdonság, és sok esetben ez az érzés befolyásolja döntéseinket. A viselkedéstudományban ez a jelenség diversification bias néven ismert. A kifejezés arra a hajlamunkra utal, hogy a jövőbeni igényeinket rosszul becsüljük meg, és a vásárlási döntéseink során sokkal nagyobb változatosságra törekszünk, mint amire valójában szükségünk van.

A Diversification Bias Megnyilvánulása a Mindennapokban

Képzeld el, hogy egy hónapra előre bevásárolsz. Ebben az esetben hajlamos vagy olyan termékeket választani, amelyekkel egy bizonyos mértékű változatosságot biztosítasz magadnak – újfajta ételeket, egzotikus hozzávalókat, vagy egyszerűen több féle snack-et, amelyekről azt gondolod, hogy izgalmassá teszik majd a következő heteidet. Azonban, ha ugyanazokat a termékeket több kisebb bevásárlás során – hetente – szerzed be, akkor sokkal inkább a már bevált, kedvelt termékeket választod, mivel az aktuális igényedre és kényszerűségeidre összpontosítasz.

A kutatások szerint az emberek általában túlbecsülik a változatosság iránti igényüket, ami azt eredményezi, hogy felesleges dolgokat vásárolnak meg, amelyeknek a végén sokszor a szemétben landolnak. Egy, a „Journal of Consumer Research” által közzétett tanulmány is rámutatott arra, hogy amikor a fogyasztók egyszerre több terméket választanak, inkább preferálják a nagyobb változatosságot, mint ha ugyanezt több külön időpontban tennék meg.

Az Egészséges Választások Dilemmája

A diversification bias másik érdekes megnyilvánulása, hogy amikor nagy bevásárlást tartunk, hajlamosak vagyunk több egészséges terméket választani. Ilyenkor tudatos énünk dominál – azt szeretnénk, ha étrendünk megfelelően kiegyensúlyozott lenne, és igyekszünk az egészséges opciókat is betenni a kosarunkba. Azonban, ahogy múlik az idő, ezek a tudatos választások gyakran nem realizálódnak a mindennapokban – a friss zöldségek, az értékes gabonafélék a hūtő mélyén végzik, végül a szavatosság lejárta után kidobjuk őket.

Az ENSZ élelmezési és mezõgazdasági szervezete (FAO) szerint a világon előállított élelmiszer közel egyharmadát kidobjuk vagy kárba vésze, ami gazdaságilag, környezetileg és etikai szempontból is megengedhetetlen pazarlás. A változatosság iránti túlzott igény növeli ennek a pazarlásnak a valószínűségét, mivel sok termék a tudatos tervezés ellenére is felhasználatlan marad.

Csak 5775 Ft
kozepen

Hogyan Csökkentsük a Diversification Bias Hatásait?

A diversification bias leküzdése érdekében a legfontosabb lépés az önreflexió és a tudatosság fokozása. A nagy bevásárlások során próbáljuk meg átgondolni, hogy valóban szükség van-e annyi különféle termékre, vagy csupán a változatosság iránti vágyunk vezérel minket. Emellett érdemes kisebb, rendszeres bevásárlásokat tervezni, amelyek során a pillanatnyi igényeinkre tudunk összpontosítani, elkerülve a pazarlást.

A tudatos tervezés továbbá azt is magában foglalja, hogy a felhalmozott élelmiszerek felhasználását következetesen nyomon követjük. Ne hagyjuk, hogy az egészséges termékek a hűtő hátsó részében, elfeledve maradjanak. Inkább tervezzük meg előre, hogyan és mikor fogjuk őket felhasználni, hogy biztosítsuk a jó szándékú választásaink megvalósulását.

Zárszó

A diversification bias megértése és kezelése fontos szerepet játszik abban, hogy hogyan döntsünk a mindennapi életünkben. Tudatos vásárlási szokásainkkal nemcsak a saját életünket tehetjük kiegyensúlyozottabbá, de hozzájárulhatunk a globális pazarlás csökkentéséhez is.

Dajka Gábor üzenete: “A változatosság iránti vágy sokszor több, mint amit a valós igényeink indokolnak. A tudatosság és az egyszerűsítés nemcsak a pénztárcánkra, hanem a bolygónk jövőjére is kedvező hatással lehet.”

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Blockchain technology concept

Blockchain a marketingben

A blockchain technológia néhány éven belül óriási áttörést hozott a pénzügyi világban és a digitális ökoszisztéma számos területén. Egyre többet hallani arról, hogyan alakítja át az ellátási lánc menedzsmentjét, az elektronikus kereskedelmet és akár a klasszikus marketingtevékenységeket is. Ha eddig úgy gondoltad, hogy ez a technológia csak a kriptovalutákra jó, akkor érdemes újragondolni a kérdést....
Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...
online training on the school website on the Internet

A Google Ads szakértő

Ha bármikor is gondolkodtál azon, hogy milyen módon növelhetnéd online vállalkozásod láthatóságát és bevételét, valószínűleg szembejött már veled a Google Ads (korábbi nevén Google AdWords) kifejezés. Ez az egyik legismertebb és leghatékonyabb PPC (Pay-Per-Click) hirdetési platform, amely megfelelő beállításokkal és szakmai rálátással csodákra képes. Azonban az is lehetséges, hogy elkezdtél már saját kezűleg kampányokat futtatni,...

Itt érsz el

© Copyright 2025