Forró

Amikor a főnök a legnagyobb akadály

Főbb pontok

A magyar kis- és középvállalkozások világában gyakran találkozunk olyan helyzettel, amikor a cég növekedésének legnagyobb gátja maga a tulajdonos-vezető. De hogyan ismerhető fel ez a helyzet, és mit tehetünk ellene?

A probléma gyökerei

A legtöbb KKV-t olyan vállalkozó alapította, aki kiváló szakember volt a saját területén. Legyen szó asztalosról, programozóról vagy könyvelőről, a szakmai tudás önmagában azonban nem elegendő egy növekvő vállalkozás vezetéséhez. A tulajdonos-vezető gyakran ösztönösen, korábbi tapasztalataira hagyatkozva irányítja a céget, ami egy bizonyos méretig működőképes is lehet.

Figyelmeztető jelek

  1. Minden döntést a vezető hoz meg
  • A legapróbb kérdésekben is kikérik a véleményét
  • A munkatársak nem mernek önállóan dönteni
  • Állandó torlódás alakul ki a döntéshozatalban
  1. Szakmai múlt csapdája
  • A vezető még mindig operatív feladatokat végez
  • Nem tud delegálni, mert „úgyis ő csinálja a legjobban”
  • A stratégiai tervezésre nem jut idő
  1. Változáskezelési problémák
  • Új technológiák, módszerek bevezetésének halogatása
  • „Eddig is így csináltuk” típusú érvelés
  • Versenytársak innovációinak figyelmen kívül hagyása

A változás útja

1. Őszinte önvizsgálat

Tegye fel magának az alábbi kérdéseket:

  • Mennyi időt tölt operatív és mennyi időt stratégiai feladatokkal?
  • Mikor fejlesztette utoljára vezetői készségeit?
  • Hallgat-e érdemben munkatársai véleményére?

2. Strukturált fejlődés

Rövid távú lépések:

  • Vezetői készségfejlesztő tréning
  • Mentor vagy üzleti coach bevonása
  • Döntési jogkörök tudatos delegálása

Középtávú célok:

  • Középvezetői réteg kiépítése
  • Folyamatok standardizálása
  • Rendszeres stratégiai tervezés bevezetése

3. A szervezet fejlesztése

  • Építsen ki olyan rendszereket, amelyek nem függnek személyesen Öntől
  • Fektessen energiát a munkatársak fejlesztésébe
  • Alakítson ki világos felelősségi köröket

Gyakorlati tippek a változáshoz

  1. Kezdje kicsiben
  • Válasszon ki egy területet, ahol elengedi a kontrollt
  • Figyelje meg, hogyan működnek a dolgok az Ön közvetlen beavatkozása nélkül
  • Vonja le a tanulságokat
  1. Építsen támogató környezetet
  • Csatlakozzon vezetői networking csoportokhoz
  • Ossza meg tapasztalatait más KKV vezetőkkel
  • Kérjen visszajelzést megbízható munkatársaitól
  1. Mérje a fejlődést
  • Vezessen naplót az delegált feladatokról
  • Kövesse nyomon, mennyi idő szabadul fel stratégiai tervezésre
  • Dokumentálja a szervezeti változások hatásait

Összegzés

A vezetői önreflexió nem egyszeri feladat, hanem folyamatos gyakorlat. A magyar KKV szektor fejlődésének egyik kulcsa, hogy a tulajdonos-vezetők felismerjék: a vállalkozás növekedéséhez nekik is változniuk kell. Az őszinte szembenézés a saját korlátainkkal nehéz, de szükséges lépés a fejlődés útján.

Ne feledje: egy cég vezetőjeként az Ön legfontosabb feladata nem az operatív munka kifogástalan elvégzése, hanem a szervezet fejlődésének biztosítása. És ehhez néha pont az kell, hogy egy lépést hátralépjünk.

Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Webshopot indítottál? Kérj tanácsadást!

Ha van olyan területe az online világnak, ahol nem adják ingyen a sikert, az a webshopok üzemeltetése. Egy zenészt, egy influenszert „véletlenül” is felfedezhet a célközönség, a webáruházak esetében azonban ez szinte lehetetlen, akkora a verseny. Ezért van szükség marketing-tanácsadásra a sikerhez. Kezdhetnénk azzal, hogy érvelünk a webáruház beindítása mellett, de erre 2020-ban már nincs...

Építs saját médiabirodalmat!

A vállalkozások sikere nagymértékben múlik azon, hogy mennyire tudják megszólítani a célközönségüket, hogyan és milyen hatékonysággal tudnak velük kommunikálni. Ez nagyon fontos része a marketingstratégiának, hiszen a kommunikáción áll vagy bukik, hogy egyáltalán eléred-e azokat az embereket, akiktől azt reméled, hogy vásárolni fognak tőled. Számos tényező befolyásolja, hogy a lehetséges csatornákon keresztül neked melyiket kell,...

Milyen következményei lesznek a rossz tartalomnak?

Az online tartalomgyártásban továbbra is sarokkőnek számít a videók és a szövegek készítése, ezek nélkül nehezen elképzelhető 2020-ban egy sikeres brand. Nem elég azonban a mennyiségre ügyelni – ha ez nem vonja magával a minőséget, kontraproduktív lesz a folyamat. Nézzük, milyen részletekre kell a leginkább figyelni! YouTube, TikTok, Facebook, Instagram Teljesen egyértelmű, hogy a videós...

Itt érsz el

© Copyright 2025