Miért fontosak az érzelmek a reklámokban?

Főbb pontok

Az utóbbi néhány évtizedben a reklámipar óriási átalakuláson ment keresztül. Nemcsak a technológiai lehetőségek bővültek (online platformok, interaktív hirdetések, közösségi média), hanem a fogyasztói magatartásról és az érzelmi folyamatokról is egyre több tudományos adat áll rendelkezésünkre. Manapság egyre nagyobb teret kap a „neuromarketing” és a „tudatalatti érzelmi válaszok” vizsgálata, amely segíthet megérteni, pontosan hogyan és miért hatnak ránk bizonyos reklámok. Ebben a cikkben bemutatom Otamendi és Sutil Martín (2020) „The Emotional Effectiveness of Advertisement” című tanulmányának főbb tanulságait, kiegészítve néhány általánosabb marketingpszichológiai összefüggéssel. A szerzők neuromarketing-megközelítésben, arckifejezés-elemző szoftverrel (AFFDEX) vizsgálták egy reklámfilm nézőinek érzelmi reakcióit, és rávilágítottak arra, milyen fontos a tudatalatti érzelmi bevonódás a reklámhatékonyság szempontjából.

Miért meghatározóak az érzelmek a reklámokban?

A hagyományos modellek sokáig azt feltételezték, hogy a fogyasztói döntéshozatal erősen racionális folyamat, és a reklámok főként információközlés útján gyakorolnak hatást a közönségre. Ez a nézőpont persze tartalmaz igazságot, de a modern pszichológiai kutatások (pl. Belch & Belch, 2019) arról tanúskodnak, hogy az érzelmi hatások gyakran még fontosabbak, mint a tényleges tények vagy a termék tulajdonságait bemutató üzenetek. Az agykutatások során egyre pontosabb képet kapunk arról, hogyan működnek azok a területek, amelyek a félelem, az öröm, a kíváncsiság vagy a meglepetés érzéséért felelősek. Az érzelmek többek között:

  • Felkelthetik a figyelmet, vagyis befolyásolják, hogy egyáltalán észrevesszük-e az adott hirdetést.
  • Elősegítik a memóriafolyamatokat, mert amit érzelmileg erősebb ingerrel élünk át, azt hajlamosabbak vagyunk később is felidézni.
  • Formálják a márkaimázst, hiszen az erős pozitív emóciók növelik a márkába vetett bizalmat és a lojalitást.
  • Fokozhatják a vásárlási hajlandóságot, mivel az érzelmi bevonódás sokszor erősebb motivációs tényező, mint a racionális megfontolás.

Emiatt egyre több marketinges és cégvezető kíváncsi arra, hogyan lehet „kemény számokkal” is alátámasztani egy-egy reklámfilm vagy kampány érzelmi hatékonyságát. A neuromarketing éppen ezt kínálja: olyan technikákat és eszközöket (például arcelemző szoftverek, EEG, szemkamerás követés), amelyek segítségével a fogyasztók tudatalatti reakcióit is meg lehet figyelni.

Neuromarketing és az AFFDEX szoftver

Az Otamendi és Sutil Martín (2020) által végzett vizsgálatban a kutatók a neuromarketing egyik speciális módszerét, az arcelemző szoftvert alkalmazták. Az AFFDEX szoftver valós időben rögzíti és elemzi a kísérleti személyek arckifejezéseit, majd tíz értéket generál, amelyek az egyes alapérzelmek (öröm, meglepődés, harag, megvetés, undor, félelem, szomorúság) valószínűségét, valamint a figyelem, az érzelmi bevonódás és a pozitív/negatív élmény (valence) mértékét mutatják.

Ez a megközelítés azért kiemelkedően hasznos a marketingpszichológia szempontjából, mert az emberek gyakran nincsenek tisztában a saját érzelmi reakcióikkal, vagy ha tudatosítják is őket, sokszor nem akarják vagy nem tudják pontosan megfogalmazni. A reklámkészítők számára viszont rendkívül értékes információ, hogy egy-egy jelenetnél milyen mikrorezdülések jelennek meg az arcokon, mennyire erős az érzelmi bevonódás, és főként milyen érzelem dominál (pozitív, semleges vagy negatív). Ezekből kiderül, hogy a nézőt valóban megragadja-e a történet, és vajon lesz-e kedve később az adott márkához fordulni.

A vizsgálat felépítése és módszertani sajátosságok

A tanulmány egy 91 másodperces reklámfilmet elemzett, amelyet összesen 100 résztvevőnek vetítettek le. A kutatók különböző demográfiai csoportokat vontak be, köztük a reklám eredeti célcsoportját (50–65 éves nők), fiatalabb nőket (18–29 év), középkorú nőket (30–49 év), férfiakat (35–65 év) és olyan nőket, akik erős feminista beállítottságúak (18–65 év). A reklám 31 jelenetből állt, így a kutatók jelenetenként tudták aggregálni az AFFDEX által mért tízmutatós rendszert.

Ebben a kutatásban három fő hipotézist vizsgáltak:

  1. A reklám akkor mondható érzelmileg hatékonynak, ha a figyelem, az érzelmi bevonódás, a pozitív élmény és az öröm értéke kiugróan magas.
  2. Ha egy reklám több jelenetből áll, akkor előfordulhat, hogy bizonyos jelenetek sokkal erősebb érzelmi választ váltanak ki.
  3. A reklám érzelmi hatékonysága függ a célközönségtől; vagyis várhatóan azok reagálnak legerőteljesebben és pozitívabban, akiknek ténylegesen szól a reklám.

A kutatás során az AFFDEX a következő mutatókat rögzítette minden egyes személyre és képkockára vonatkozóan:

  • Attention (figyelem, 0–100)
  • Engagement (érzelmi bevonódás, 0–100)
  • Valence (−100 – +100) – ez mutatja, hogy a néző élménye pozitív vagy negatív tartományba esik-e.
  • Öröm (joy), meglepődés (surprise), harag (anger), megvetés (contempt), undor (disgust), félelem (fear), szomorúság (sadness), mindegyik 0–100 skálán.

Ezek közül a figyelem és az érzelmi bevonódás a reklám alapvető fontosságú mutatói, hiszen hiába pozitív valakinek az érzése, ha maga a bevonódás alacsony. Ugyanakkor a valence mutató a pozitív/negatív élmény intenzitását is képes elkülöníteni, míg a hét alapérzelem segít megmutatni a reakciók érzelemfajtáját.

A reklám felépítése: 31 jelenet és hat blokk

A konkrét reklámfilm 31 jelenetből tevődött össze, amelyekből a kutatók hat nagyobb tematikus blokkot emeltek ki: születés, első gondoskodás, tanítás és szeretet, stb. Ezek a blokkok olyan érzelmi szakaszokat reprezentáltak, amelyek közül néhány kifejezetten az édesanya és a gondoskodó női szerep fontosságát hivatott bemutatni. A termék (egy bizonyos súrolószivacs) a háztartási tevékenységek megkönnyítésével kapcsolódik a szülői gondoskodás szimbolikájához. Így nem meglepő, hogy a reklám eredeti célközönsége az idősebb, háztartást vezető nők csoportja volt.

Az ilyen „nosztalgikus” vagy érzelmes, élettörténetszerű reklámok gyakori stratégiát jelentenek a marketingben. A reklámkészítők arra törekszenek, hogy érzelmi horgokat helyezzenek el, amelyek erősen bevonják a nézőt (pl. születés, babaápolás, anya-gyermek kapcsolat). A kérdés az, hogy ez vajon működik-e minden korcsoporttal és minden attitűdcsoporttal egyformán.

Az eredmények rövid áttekintése

1. Összesített érzelmi mutatók
A teljes minta figyelem (attention) szintje kifejezetten magas volt (többnyire 90 felett). Ez arra utal, hogy a reklám vizuálisan és tartalmilag lekötötte a résztvevők tekintetét. Az érzelmi bevonódás (engagement) és a valence (pozitív/negatív élmény) ugyanakkor mérsékeltnek bizonyult, vagyis sok nézőnél nem alakult ki kimagaslóan pozitív érzés. Az öröm (joy) volt a legerősebb pozitív érzelem, de csak viszonylag ritkán lépte át az 50-es küszöböt (ekkor már erőteljesen felismerhető az öröm az arcon).

2. Blokkonkénti különbségek
A szerzők felosztották a reklámot hat blokkra, és azt találták, hogy a 3. blokk (tanítás és szeretet) váltotta ki a legintenzívebb pozitív érzelmi reakciót. Ez az a rész, ahol a reklám az édesanyák tanító szerepét emeli ki, és ez láthatóan jobban megmozgatta a nézők érzelmeit, mint mondjuk a későbbi, inkább promóciós vagy információközlő szakaszok. Itt különösen magas volt az öröm (joy) és a valence értéke.

3. Csoportok közötti különbségek
A legérdekesebb eredmény talán az, hogy a reklám eredeti célcsoportja, vagyis az 50–65 éves nők reagáltak a leginkább pozitívan és a legnagyobb érzelmi bevonódással. Más csoportoknál (fiatalabb nők, középkorú nők, erős feminista beállítottságú nők és férfiak) időnként megjelentek negatívabb érzelmi reakciók is. Például a fiatalabb nők körében többször regisztráltak undort (disgust), a feminista beállítottságú csoportnál megvetést (contempt), míg a férfiaknál inkább haragot (anger). Ezek általában nem voltak extrém magas értékek, de felhívták a figyelmet arra, hogy bizonyos jelenetek (pl. túlzottan sztereotipikus női szerepábrázolások) egyeseknél ellenérzéseket kelthetnek.

Hipotézisek és azok igazolása

A tanulmány hipotézisei alapján megállapítható, hogy:

  • Hipotézis 1 részben igazolást nyert: a magas figyelem és a magas érzelmi bevonódás összefüggött a pozitív érzelmekkel (főként örömmel), de ez a hatás nem jelentkezett minden résztvevőnél, csak a célcsoportnál volt igazán erőteljes.
  • Hipotézis 2 szintén megerősítést kapott, mert egyes jelenetekben (leginkább a 3. blokkban) valóban sokkal erősebb volt a pozitív érzelmi válasz, mint más, kevésbé érzelmes jeleneteknél.
  • Hipotézis 3 egyértelműen teljesült: a reklámot célzó korcsoport (50–65 éves nők) mutatta a legerősebb pozitív reakciót, tehát a „célzott” üzenet ténylegesen náluk talált be a legjobban.

Gyakorlati tanulságok és a neuromarketing alkalmazása

Otamendi és Sutil Martín kutatása (2020) több gyakorlati következtetésre világít rá, amelyek hasznosak lehetnek mind a kis- és középvállalkozások, mind a nagyobb márkák számára:

  • A reklám érzelmi hatékonyságát érdemes már a kampányélesítés előtt tesztelni. Ha egy arcelemző szoftver vagy egyéb neuromarketing-eszköz megmutatja, hogy bizonyos jelenetek negatív érzelmeket váltanak ki, még időben módosítható a koncepció.
  • A célcsoportod valós érzelmi reakciói sokszor eltérhetnek a személyes benyomástól vagy a fókuszcsoportos interjúk eredményeitől. Előfordulhat, hogy valaki szóban pozitívan nyilatkozik egy reklámról, de a tudatalatti érzelmi reakciója mégsem ez.
  • A blokkosított elemzés segít abban, hogy egy hosszabb reklám vagy videós anyag melyik része a legütősebb, illetve hol veszít a néző a figyelméből vagy a pozitív érzelmeiből. Így célzottan fejleszthetők és finomhangolhatók a kevésbé működő jelenetek.
  • Nem mindegy, milyen sztereotípiákra vagy kulturális toposzokra építesz. Lehet, hogy az idősebb háztartásbeli nők számára egy klasszikus anya-gyermek történet erős érzelmi kapocs, de a fiatalabb vagy inkább karrierorientált nők esetleg elutasítják ugyanazt a narratívát.

A marketing és a pszichológia kapcsolata

Ez a kutatás is rámutat, hogy a modern marketingben a pszichológiai tényezők szerepe folyamatosan növekszik. A marketingesek és menedzserek már régóta használják a különféle piackutatási módszereket (interjúk, kérdőívek, statisztikák), azonban az utóbbi években egyre népszerűbbek azok az eszközök, amelyek a tudatalatti folyamatokat próbálják megragadni. Ilyen például:

  • Arcelemzés (AFFDEX-hez hasonló szoftverek segítségével)
  • EEG- és fMRI-mérések, amelyek az agyi aktivitás változásait mutatják ki
  • Szemmozgáskövetés (eye-tracking), amellyel láthatóvá válik, hogy pontosan hová fókuszál a néző
  • Kérdőívek és kvalitatív interjúk kombinálva a fenti módszerekkel, hogy összevessük a tudatos válaszokat a fiziológiai reakciókkal

Az eredmények azt sugallják, hogy amikor érzelmi húrokat szeretnénk megpendíteni egy reklámfilmmel, sokkal precízebben kell felmérnünk, hogyan reagálnak a nézők ténylegesen. A pusztán kognitív „érvelő” megközelítés nem mindig elég: a néző lehet, hogy tudatosan elismeri a reklám fontosságát vagy a termék előnyeit, de ha közben nem él át pozitív érzelmeket, akkor a kampány mégsem lesz igazán emlékezetes és hatékony.

Egy példa: a 31 jelenet hatása a fogyasztói döntésre

Ha részletesen megvizsgáljuk a 31 jelenetet, látható, hogy mindegyik más-más üzenetet és érzelmi hangsúlyt hordoz. Amikor a reklámkészítők úgy strukturálják a történetet, hogy a közepén vagy a végén jelenjen meg egy drámai csúcspont (például megható anya-gyermek interakció), azzal igyekeznek emlékezetes „érzelmi tetőpontot” kialakítani. Ezt követően már csak egy rövid termékbemutató vagy brand message szükséges, hogy a néző az érzelmi felhangot a termékkel társítsa.

Az Otamendi és Sutil Martín-féle kutatásnál a legmagasabb örömértékeket és pozitív valence-értékeket abban a blokkban regisztrálták, ahol hangsúlyos a gondoskodás és a tanítás. Ez megmagyarázza, hogy miért lehet hatásos a márka szempontjából, ha ezt a részt még jobban kiemelik, vagy köré építik a teljes narratívát. Így a célcsoport (idősebb nők) még erősebb érzelmi kapcsolatot alakíthat ki a márkával.

Mitől válhat negatívvá egy reklámélmény?

Érdekes, hogy ugyanaz a reklámfilm bizonyos csoportokban negatívabb reakciót is kiválthat. Például a fiatal nők az „undor” (disgust) érzelmet jelölték meg néhány jelenetnél, ami arra utalhat, hogy számukra idegen vagy akár taszító lehet az a fajta hagyományos női szerepábrázolás, amit a reklám bemutat. A feministák körében pedig a „megvetés” (contempt) jelenhet meg, ha a szerepek vagy a narratíva túlzottan leegyszerűsítő, sztereotipikus vagy elavult. A férfiak esetében a „harag” (anger) is előfordulhat, ha például úgy érzik, a reklám kirekeszti őket, vagy negatív színben tünteti fel a férfi szerepeket.

Ezek a jelenségek rávilágítanak arra, hogy a reklámalkotók nem tekinthetik a közönséget homogén tömegnek. Egyes értékek vagy kulturális szimbólumok eltérő módon csapódhatnak le a különböző demográfiai vagy ideológiai csoportokban. A neuromarketing-eszközök segítenek ennek feltárásában, így a kreatív csapat mérlegelheti, mennyire éri meg kockáztatni egy adott narratívával, vagy mely részeket kellene finomítani az általánosabb elfogadás érdekében.

Összefüggés a vásárlási szándékkal és a márkahűséggel

Nem szabad elfelejtenünk, hogy végső soron a reklámok célja az értékesítés elősegítése, illetve a márka pozitív megítélésének erősítése. A marketingpszichológiai irodalom (pl. Chitty et al., 2021) azt mutatja, hogy ha egy reklám intenzív, pozitív érzelmeket vált ki, és megfelelően kapcsolja ezeket az érzelmeket a márkához, akkor a későbbi vásárlási döntésekben jó eséllyel megjelenik ez a benyomás. Ez nem azt jelenti, hogy a tudatos megfontolások (ár, minőség, funkció) háttérbe szorulnának, de egy erősen pozitív érzéssel társított márka könnyebben beférkőzik a rövid listába, amikor a fogyasztó legközelebb hasonló terméket keres.

Egyre gyakoribb, hogy a vállalatok holisztikus módon tervezik meg a marketingkampányaikat. Nem csak a reklámfilmek szintjén foglalkoznak az érzelmi hatásokkal, hanem kiegészítik azokat közösségi médiás felületekkel, influencer marketinggel, élményalapú rendezvényekkel. Ilyenkor a márkaüzenet több platformon is érzelmi impulzusokkal párosul, ami még tovább erősítheti a fogyasztók bevonódását. Viszont az érzelmek erőltetett vagy hiteltelen alkalmazása vissza is üthet, ha a fogyasztókban ellenérzések vagy bizalmatlanság ébred. Ezért fontos, hogy a kreált történetek és a márka valós értékei összhangban legyenek.

Táblázatos összegzés a kutatás főbb mutatóiról

Mutató Skála Jelentés
Attention 0–100 A figyelem erőssége, fókuszáltság mértéke
Engagement 0–100 Az érzelmi és kognitív bevonódás összesített értéke
Valence −100 – +100 Pozitív vagy negatív élmény intenzitása
Joy 0–100 Az öröm valószínűsége, arckifejezés alapján
Surprise, Anger, Contempt, Disgust, Fear, Sadness 0–100 A többi alapérzelem valószínűsége (Ekman-féle érzelemkategóriák)

További kutatási lehetőségek

Habár az AFFDEX vagy hasonló arcelemző szoftverek komoly előrelépést jelentenek, a tanulmány szerzői is hangsúlyozzák, hogy a módszert érdemes ötvözni más mérésekkel. Például a szemmozgáskövetés (eye-tracking) megmutathatja, hogy a nézők mely jeleneteket vagy mely vizuális elemeket figyelik intenzívebben, míg az EEG- és fMRI-vizsgálatok az agyi aktivitást térképezhetik fel. Ezenfelül a kérdőíves vagy interjús utókövetés segít kontextusba helyezni, hogy a tudatalatti érzelmi reakciók mennyire tudatosulnak a résztvevőkben, és milyen racionális magyarázatokat fűznek hozzájuk.

Marketingesként, menedzserként vagy akár egy vállalkozás vezetőjeként hasznos lehet, ha a rendelkezésre álló költségkeret függvényében beiktatsz ilyen teszteléseket a kreatív folyamat korai szakaszaiban. Ha időben feltérképezed, hogy az új kampány milyen érzelmi válaszokat generál a különböző célcsoportjaidban, sokkal jobb eséllyel kerülöd el a komolyabb melléfogásokat, és finomíthatod a narratívát.

Zárógondolatok

Összességében az „The Emotional Effectiveness of Advertisement” című kutatás (Otamendi és Sutil Martín, 2020) rámutat arra, hogy a reklám érzelmi hatásának mérése ma már nem pusztán elméleti kérdés. A neuromarketing-eszközök, mint például az AFFDEX arcelemző szoftver, képesek objektív adatokkal megtámogatni azokat a hipotéziseinket, amelyek eddig jobbára csak megérzés vagy fókuszcsoportos beszélgetések szintjén léteztek. Ha látjuk, hogy a célcsoport (például az 50–65 éves nők) valóban erős pozitív érzelmekkel reagál egy adott üzenetre, míg más csoportok esetleg közömbösek vagy negatívak, sokkal célzottabban optimalizálhatjuk a kampányt.

A tanulmány egyik legfontosabb mondanivalója, hogy nem mindig az a reklám lesz sikeres, amely a legtöbb információt adja át, vagy amely a leglogikusabb érveléssel próbálja meggyőzni a közönséget. Az érzelmek – főleg a tudatalattiban működő folyamatok – döntően befolyásolják, mit jegyzünk meg, milyen márkát részesítünk előnyben, és hogy egyáltalán adunk-e esélyt egy reklámnak arra, hogy megragadjon bennünk. Érdemes tehát tudatosan építkezni az érzelmi vonalon, és a technikai háttérméréseket sem csupán trendi újdonságként, hanem stratégiai erőforrásként kezelni. Így nem csak a „hogyan reklámozzunk?” kérdésre találhatunk választ, hanem arra is, hogy kinek és milyen érzelmi csomagolásban közvetítsük az üzenetünket. Ez a szemléletmód hosszú távon nemcsak a márkaismertség, hanem a tényleges vásárlási szándék és a fogyasztói lojalitás növekedésében is megmutatkozhat.

Ha vállalkozóként vagy marketingesként úgy érzed, ideje lenne egy új szintre emelni a kampányaidat, fontold meg az érzelmi hatékonyság mérést: a neuromarketing-kezelések, a szemmozgáskövetés és más pszichológiai módszerek kinyithatják előtted azt a világot, amelyben nem csak sejtéseid, hanem konkrét adataid vannak arról, miként élik meg a nézők a kommunikációs üzeneteidet. Így a reklámkészítés és -tesztelés nem csupán kreatív művészet lesz, hanem egyre inkább megközelítheti az egzakt tudományt, amiben a valódi emberi érzelmek szolgálnak iránytűként.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Blockchain technology concept

Blockchain a marketingben

A blockchain technológia néhány éven belül óriási áttörést hozott a pénzügyi világban és a digitális ökoszisztéma számos területén. Egyre többet hallani arról, hogyan alakítja át az ellátási lánc menedzsmentjét, az elektronikus kereskedelmet és akár a klasszikus marketingtevékenységeket is. Ha eddig úgy gondoltad, hogy ez a technológia csak a kriptovalutákra jó, akkor érdemes újragondolni a kérdést....
Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...
online training on the school website on the Internet

A Google Ads szakértő

Ha bármikor is gondolkodtál azon, hogy milyen módon növelhetnéd online vállalkozásod láthatóságát és bevételét, valószínűleg szembejött már veled a Google Ads (korábbi nevén Google AdWords) kifejezés. Ez az egyik legismertebb és leghatékonyabb PPC (Pay-Per-Click) hirdetési platform, amely megfelelő beállításokkal és szakmai rálátással csodákra képes. Azonban az is lehetséges, hogy elkezdtél már saját kezűleg kampányokat futtatni,...

Itt érsz el

© Copyright 2025