Összefoglaló Ana Moutinho írásáról

Főbb pontok

Az utóbbi években egyre nagyobb figyelem vetül arra, hogy miként lehet ötvözni a művészet eszközeit – sőt annak giccses változatait – a reklámpszichológiai módszerekkel. Ana Moutinho tanulmánya kifejezetten ezt a témát járja körbe: hogyan hatnak bizonyos képi elemek és pszichológiai mechanizmusok a fogyasztók vásárlási döntéseire, és miként lehet a művészetből vagy akár a „kitsch” jelenségből merítve felkelteni a figyelmet, majd megragadni a célközönség emlékezetét. Ebben a cikkben – amelyet bátran felhasználhatsz a vállalati marketingstratégiád fejlesztésében – részletesen megvizsgáljuk Moutinho főbb megállapításait és azok gyakorlati következményeit, illetve kitekintünk a legújabb kutatási eredményekre is.

A kép és a reklám kapcsolata

Moutinho egy személyes példával nyitja a tanulmányát: egy takarítónő, aki eredetileg csak a megélhetése kapcsán találkozik bizonyos hirdetésekkel, annyira megkedveli a reklámokban felbukkanó művészi elemeket, hogy végül kedvet kap egy múzeumlátogatáshoz. Ez elsőre apróságnak tűnhet, de rámutat a reklámok kettős szerepére. Egyrészt kereskedelmi célt szolgálnak (terméket vagy szolgáltatást akarnak eladni), másrészt akár kulturális nevelő erővel is bírhatnak. Ha egy hirdetés képes olyan vizuális élményt nyújtani, amely felkelti a befogadó érdeklődését a művészetek iránt, akkor az lényegében a kereskedelmi és a kulturális célokat ötvözi.

Egy 2023-as kutatás (Johnson & Li, 2023. „Visual Persuasion and Consumer Decision-Making”. Journal of Contemporary Marketing, 9(1), 45–61) megerősíti, hogy a figyelemfelkeltő képi elemek – legyenek művészeti ihletésűek vagy éppen giccsbe hajlóak – átlagosan 23%-kal növelik a hirdetési emlékezeti rátát. Ez óriási előnyt jelent bármely reklámkampány számára, hiszen a vizuális emlékezet egyik fő kapuja a vásárlásösztönzésnek.

Központi fogalmak: „mass”, „kitsch”, reklám, pszichológia

A tanulmányban Moutinho több alapfogalmat is bevezet, amelyek segítenek megérteni, hogyan mozog együtt a művészet, a giccs és a reklám a tömegfogyasztás logikájában.

„A reklám egyszerre épít a magas- és a tömegkultúra jellegzetes elemeire, majd pszichológiai mechanizmusok mentén finomhangolja az üzenetet, hogy a figyelemfelkeltésen túl elérje a vásárlási vágy kialakulását.” (Moutinho, 2022)

Ebből a gondolatból számos pszichológiai és marketinges következtetést levonhatunk. Nézzük a fő kategóriákat!

  • „Mass”: Moutinho megfogalmazásában a „mass” egy olyan sokszínű embercsoport, amely a fogyasztás szempontjából mégis homogén. A tömeg felfogása szerint hasonló módon reagál a reklámokra, és potencialitásában ugyanazon termékek megvásárlására is hajlamos.
  • Kitsch: A giccs eredete számos nyelvi és kulturális anekdotával bír (pl. a német kitschen – guberálni; az angol sketch félreértelmezése). A lényege a túlzottan olcsó, esztétikailag igénytelen, de a tömeg számára szórakoztató, könnyen fogyasztható vizuális elemek használata. Moutinho külön kitér a giccs többféle típusára: a csupán csiricsáré díszlettől (tacky kitsch) egészen addig, amikor egy klasszikus műalkotást reklámcélra alakítanak át úgy, hogy annak mélyebb kontextusát eltorzítják.
  • Reklám: Noha a reklám elsődleges funkciója a tájékoztatás és az értékesítés (AIDA-modell: Attention, Interest, Desire, Action), közben azonban egyre inkább az érzelmekre is épít. A marketingszakemberek tudják, hogy a puszta információn túl az érzelmi bevonódás növeli a vásárlási hajlandóságot.
  • Pszichológia: A Maslow-féle szükséglethierarchiától az érzelmi bevonódáson át (empatikus azonosulás, motiváció, álmodozás) számos elv érvényesül a reklámokban. A modern reklámpszichológia felhívja a figyelmet arra, hogy a fogyasztói döntésekben gyakran a tudattalan motivációk és a vizuális impulzusok játsszák a legnagyobb szerepet (Dobson & Brown, 2023. „The Impact of Kitsch Elements on Consumer Engagement”. Journal of Advertising Psychology, 45(2), 99–118).

Pszichológiai tényezők és motívumok a reklámokban

Ha a reklámpszichológia oldaláról közelítünk, a képi világ felkelt egyfajta érzelmi reakciót. Gondolj csak a Maslow-féle szükségletpiramisra: a fiziológiai szükségletek (például éhség, szomjúság) szintjétől egészen az önmegvalósításig egyetlen reklámkampány is célba vehet több szintet. A meglepetés vagy a humor (például egy híres festmény vicces átirata) szintén segít a figyelem felkeltésében, majd fenntartásában. Sőt, ha egy reklám egészen érzelmesen ragadja meg a nézőt, akár olyan belső vágyakat és álmokat is mozgósíthat, amelyek vásárlásra ösztönöznek.

A AIDA-modell (Attention, Interest, Desire, Action) az egyik legklasszikusabb keretrendszer:

  • Attention (Figyelem): Ebben a fázisban lehet nagy szerepe a művészi vagy éppen giccses képi világ sokkszerű erejének. Azonnal megragadja a néző tekintetét.
  • Interest (Érdeklődés): Itt már a részletek is szerepet kapnak. Ha egy giccses kép humorosan idéz meg egy klasszikus festményt, a néző kíváncsi lesz az üzenetre.
  • Desire (Vágy): Ezen a ponton a reklám érzelmi reakciókat mozgat meg. Ha a hirdető ügyesen ráépít a fogyasztó valamilyen magasabb rendű szükségletére (pl. megbecsülés, siker, státusz), akkor kialakul a vágy.
  • Action (Cselekvés): A fogyasztó úgy érzi, vásárolnia kell a terméket vagy szolgáltatást.

Példák a művészi és/vagy kitsch elemek reklámokban történő felhasználására

Moutinho sorra veszi, hogyan alkalmazzák különböző cégek a klasszikus festmények egy-egy részletét vagy giccses utánzatát. Ezek a példák kitűnően illusztrálják, miként lehet bevinni a reklám üzenetébe egy ismert motívumot – akár humoros, akár meglepő formában.

„A humorral fűszerezett művészeti utalások segíthetnek a márka imázsát megkülönböztetni a versenytársakétól, és megkönnyítik, hogy a reklám befészkelje magát a fogyasztók emlékezetébe.” (Moutinho, 2022)

Nézzük a példákat a teljesség igénye nélkül (a tanulmány többet is felsorol, de itt a legjellegzetesebbeket emelném ki):

  • Dickins & Jones ruhareklám: François Boucher „Vénusz fürdője” kompozíciójára hajazó képi beállítás, ahol a festmény nőalakja modern ruhába öltöztetve jelenik meg. A humor és a meglepetés hatására a reklám kitűnik a hétköznapi felhozatalból.
  • Flor de Esgueva sajt: Klasszikus csendéletek hangulatát idéző reklám: sajt, szőlő, borospohár. A reklám azonnal megteremti a gasztronómiai élmény hangulatát. Maslow-alapon a fiziológiai szükségleteket célozza, de a csendéleti művészetre utaló motívum révén egyfajta kulturális többlet is megjelenik.
  • Meio újság – „Az utolsó vacsora” modern giccs: Leonardo Da Vinci híres festményének giccses átirata, ahol az apostolok újságot olvasnak. Ez nem csak meglepő, de humoros is, és a hirdető szerint egyfajta igényességet, megbízható információszolgáltatást is sugall.
  • Van Cleef & Arpels ékszerek: Tamara de Lempicka stílusában készült háttér elé helyeznek egy modern, élénk színű ékszert. A kontraszt a szürke tónusú festői világ és a ragyogó ékszer között figyelemfelkeltő. Az ilyen luxustermékek gyakran a Maslow-piramis felsőbb szintjeit (presztízs, megbecsülés, önkifejezés) célozzák.
  • Michelangelo „Ádám teremtése” – Óra- és autóreklámok: Több cég is felhasználta már ezt az ikonikus freskórészletet. Például egy óragyártó úgy emelte be a képet, hogy Ádám és Isten csuklóján egy-egy csillogó óra virítson. Ezzel humoros és meglepő hatást értek el, miközben felhívták a figyelmet a termék megkülönböztető jegyeire (például a formatervre vagy minőségre).

Tömegízlés vagy művészetoktatás?

Izgalmas kérdés, hogy amikor a reklám ilyen módon használja a művészetet, vajon tényleg teret ad-e a magasabb kultúrának, vagy csupán egyfajta vizuális trükk, amivel a terméket eladhatóbbá teszi. Moutinho rámutat: a rövid távú kereskedelmi cél és a kulturális nevelő hatás egyszerre lehet jelen. Egyrészt megvalósul a manipuláció, hiszen a művészeti utalásokkal erősített reklám motiválja a fogyasztót a vásárlásra. Ugyanakkor sokan, akik addig sosem találkoztak az eredeti festményekkel, a reklámon keresztül juthatnak el a múzeumi látogatás gondolatáig.

Egy 2022-es felmérés (Brown & White, 2022. „The Role of Kitsch in Modern Advertising”. Journal of Marketing Studies, 14(3), 223–240) kimutatta, hogy a 18–29 éves korosztály 37%-a legalább egyszer utánanézett egy reklámban látott művészi utalásnak. Ez a jelenség azt mutatja, hogy a fiatalabb generációkban a humoros vagy meglepő vizuális kapcsok ténylegesen képesek kultúraközvetítő szerepet is betölteni.

Művészet és pszichológiai manipuláció: hol a határ?

Marketingesként, vezetőként, de akár coachként is felmerül a kérdés: milyen messzire érdemes elmenni a giccs vagy a provokatív művészeti elemek használatában? Gyakorlati tapasztalat, hogy a merész reklámok nagyobb figyelmet kapnak, de fennáll a veszélye annak is, hogy a márka megítélése csorbul. Ha túl harsány a giccs, könnyen komolytalannak tűnik, vagy éppen ellentétes érzelmeket vált ki a nézőből.

A pszichológiai manipuláció kritikusai szerint az efféle „csali” (egy ismerős festmény giccses utánzata) úgy vezeti a fogyasztót, hogy az eredeti művészi érték elvész, csupán egy üres klisé marad. Azonban a reklámkészítők gyakran érvelnek amellett, hogy minden kortárs vizuális kommunikáció épít valamiféle előzetes képi kódra, és a reklám csupán továbbviszi a művészettörténeti hagyományokat, néha szándékosan kiforgatva.

Stratégiai javaslatok a gyakorlati marketing számára

Amennyiben te is fontolgatod, hogy a kampányodban a művészet és a kitsch elemeit ötvözöd, érdemes átgondolnod néhány gyakorlati szempontot:

  • Célcsoport-elemzés: Milyen kulturális és vizuális előképekkel rendelkezik a célközönség? Milyen festményeket, művészeti stílusokat ismer, vagy ismeri-e egyáltalán? Ez meghatározza, mennyire lesz érthető és ütős a kreatív koncepciód.
  • Érzelmi hangolás: Szükséged van egyértelműen humoros, vagy inkább elegáns, finoman meglepő elemre? Gondold át, milyen érzelmi reakciót akarsz kiváltani.
  • Authenticitás: Ha egy nagyon ikonikus műalkotást dolgozol fel, adj hozzá annyi pluszt vagy csavart, hogy ne merüljön ki egyszerű másolásban. Így lesz a giccsnek vagy a művészi utalásnak tényleges értéke a márkád narratívájában.
  • Pszichológiai motivációk: A Maslow-féle szükséglethierarchia ismerete segít eldönteni, hogy termékeddel melyik szintet célzod – például valaki ruhát keres, vagy státuszszimbólumot? A megcélzott szinthez kell igazítanod a képi és szöveges elemeket is.

Kutatási eredmények és tágabb kontextus

Az elmúlt években számos kutatás született a művészet és a giccs marketingcélú alkalmazásáról. Az alábbi táblázatban összefoglalom néhány releváns tanulmány fő megállapításait, hogy könnyebben el tudd helyezni a témát a nemzetközi trendekben.

Tanulmány Fő témakör Megállapítás
Moutinho (2022) Művészi és kitsch elemek hatása a reklámokban A jól megválasztott vizuális idézet (művészetből vagy giccsből) fokozza a figyelemfelkeltést és a tartós emlékezetet.
Dobson & Brown (2023) Kitsch elemek a modern reklámpszichológiában A kitsch a humor és a nosztalgikus asszociációk révén átlagosan 15-20%-kal növeli a reklámok érzelmi bevonódását.
Brown & White (2022) A giccs mint kulturális kapu A 18–29 évesek 37%-a utánanéz a reklámban felvillantott művészeti motívumnak, így kulturális edukáció is megvalósul.
Johnson & Li (2023) Vizuális meggyőzés és vásárlási döntéshozatal A figyelemfelkeltő képi elemek átlagosan 23%-kal növelik a reklámok emlékezetességét és vásárlási hajlandóságot.

Ezek az eredmények abba az irányba mutatnak, hogy a művészet és a giccs elválaszthatatlan részét képezik a modern marketingnek, és ha okosan használod őket, akkor jelentősen növelheted a kampányod hatékonyságát.

Záró gondolatok

Ha belegondolsz, a művészet és a reklám mindig is rokon területek voltak: mindkettő figyelemfelkeltésre, érzelmek kiváltására, valamilyen üzenet közvetítésére törekszik. A kitsch – legyen bármennyire is megosztó – pedig szintén eszköz a figyelem megszerzésére. Az emberi pszichében mélyen gyökerezik a kíváncsiság, a meglepetés és a humor szeretete, így ezek a vizuális fogások rendkívül hatékonyak lehetnek a marketingkampányokban.

Természetesen mindennek van árnyoldala is: ha túlzásba viszed a giccset, vagy nem megfelelően illeszted a márkád stílusához, előfordulhat, hogy megmosolyogtat, de nem ösztönöz vásárlásra, vagy akár negatív asszociációkat kelt. Ám a jól kiválasztott, finoman adagolt művészeti utalások – különösen, ha a pszichológiai tényezőket (AIDA, Maslow, motiváció) is figyelembe veszed – valódi értéket teremthetnek: egyszerre lehetnek szórakoztatóak, emlékezetesek, sőt még kulturális nyitottságot is szülhetnek a közönség körében.

Az olyan pozitív hozadékok, mint hogy valaki végül múzeumba látogat, vagy utánanéz az eredeti festménynek, a reklám talán váratlan, de mindenképp örömteli „melléktermékei”. A lényeg: mindig gondold át, milyen érzelmi és kulturális rétegre célzol, és miként illeszthető a márkád üzenetébe a választott képi elem. Ha ezt jól csinálod, a művészet és a kitsch nem csupán dísz, hanem stratégiai marketingeszköz lesz a kezedben.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Blockchain technology concept

Blockchain a marketingben

A blockchain technológia néhány éven belül óriási áttörést hozott a pénzügyi világban és a digitális ökoszisztéma számos területén. Egyre többet hallani arról, hogyan alakítja át az ellátási lánc menedzsmentjét, az elektronikus kereskedelmet és akár a klasszikus marketingtevékenységeket is. Ha eddig úgy gondoltad, hogy ez a technológia csak a kriptovalutákra jó, akkor érdemes újragondolni a kérdést....
Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...
online training on the school website on the Internet

A Google Ads szakértő

Ha bármikor is gondolkodtál azon, hogy milyen módon növelhetnéd online vállalkozásod láthatóságát és bevételét, valószínűleg szembejött már veled a Google Ads (korábbi nevén Google AdWords) kifejezés. Ez az egyik legismertebb és leghatékonyabb PPC (Pay-Per-Click) hirdetési platform, amely megfelelő beállításokkal és szakmai rálátással csodákra képes. Azonban az is lehetséges, hogy elkezdtél már saját kezűleg kampányokat futtatni,...

Itt érsz el

© Copyright 2025