A pszichológia alkalmazása a marketingben: történeti áttekintés

Főbb pontok

A marketing és a pszichológia házassága már a 20. század elejétől megkezdődött, noha kezdetben még sok vállalat inkább ódzkodott a „tudományos megközelítések” bevezetésétől. Később azonban kiderült, hogy a fogyasztók érzelmi és viselkedésbeli sajátosságainak feltárása óriási hasznot hoz az üzleti világ számára. Ebben a cikkben áttekintjük, hogyan kapcsolódott össze a pszichológia a marketinggel a 20. század első felétől kezdve, milyen neves kutatók és gondolkodók járultak hozzá a fejlődéshez, és miként formálta át a pszichológia a vállalatok fogyasztókhoz fűződő kapcsolatát.

A marketing és a pszichológia kezdeti ötvöződése

A 19. század végén és a 20. század elején néhány merész kutató, például Harlow Gale és Walter Dill Scott, már kísérletezett azzal, hogy a pszichológiai ismereteket alkalmazza a reklámok hatékonyságának növelésében. Eleinte a vállalatok és ügynökségek többsége vonakodott: tartottak attól, hogy a laboratóriumi eszközökkel végzett vizsgálatok nem lesznek átemelhetők a gyakorlati reklám- és marketingtervezésbe. Mégis, ezek a kezdeményezések megágyaztak annak, hogy a pszichológia, különösen az alkalmazott lélektan, lassanként beépüljön a vállalatok gondolkodásmódjába.

A 20. század elejére több élenjáró egyetem – például a Harvard vagy a Columbia – pszichológiai tanszékein jelentek meg olyan kurzusok, amelyek ipari és kereskedelmi alkalmazásokat helyeztek előtérbe. Az egyik korai úttörő Hugo Munsterberg volt, akit sokan a „jól alkalmazott lélektan” egyik atyjának tartanak. Ő már az 1910-es években hangoztatta, hogy a pszichológia nem maradhat a laborok falai között, hanem „életszerű” kereskedelmi és ipari problémák megoldásában is kipróbálható. Ezzel megteremtette a tudományos alapot ahhoz, hogy a reklámszakma nyitottabban fogadja a kísérletező kedvű pszichológusokat.

George Katona és a fogyasztói attitűdök jelentősége

Az 1950-es évekre egyértelművé vált, hogy a vásárlóerő (jövedelem, megtakarítás) ismerete önmagában nem magyarázza a fogyasztás alakulását. Itt lépett színre George Katona, aki a fogyasztói hangulat, attitűd és várakozás mérésének fontosságát hangsúlyozta. Kutatásai alapján rámutatott, hogy még ha van is elég anyagi forrás, a vásárlási kedv hiányozhat, ha a fogyasztó bizalmatlan a gazdaság jövőjét vagy a saját egzisztenciáját illetően.

Katona (1951) bevezette az Index of Consumer Sentiment (ICS) fogalmát, amelyet azután az Egyesült Államokban rendszeresen alkalmazni kezdtek makrogazdasági előrejelzésekben. Ezzel a pszichológia kilépett a kísérleti laboratóriumból, és a gazdaságpolitika, illetve a vállalati tervezés világába is betört. Ma már egyértelmű, hogy a fogyasztók „akarása” (willingness to buy) legalább annyira meghatározó, mint a „képes voltuk” (ability to buy): egy kedvezőtlen gazdasági hangulatban még a tehetősebb rétegek is visszafoghatják a fogyasztásukat, míg derűlátó környezetben kevesebb anyagi tartalékkal is többet költhetnek.

Friss tanulmányok is megerősítik ezt a jelenséget. Johansson (2022. „Consumer Confidence as Predictor of Market Trends”. European Journal of Behavioral Economics, 14(3), 189–206) empirikusan igazolta, hogy a fogyasztói konjunktúraérzet jelentősen előrejelzi az autóeladások, lakásvásárlások vagy éppen a turisztikai kiadások alakulását. A mai marketingesek számára ezért nem csupán a demográfiai mutatók fontosak, hanem az a pszichológiai „alaphangulat” is, amely időről időre meghatározza a piac dinamikáját.

Kurt Lewin és a csoportdinamika – marketinges tanulságok

Az 1940-es években Kurt Lewin azzal kísérletezett, hogyan lehet csoportos meggyőzéssel változtatni a háziasszonyok vásárlói szokásain. A második világháború alatt az amerikai kormány fontosnak tartotta, hogy a lakosság takarékosabban éljen, és ne a magas keresletű élelmiszereket vásárolja. Lewin két módszert vetett össze:

  1. Előadások: Szakértők magyarázták a hallgatóságnak, miért volna jó olcsóbb alapanyagokat és alternatív fehérjeforrásokat választani.
  2. Csoportos beszélgetések: A háziasszonyok kiscsoportokban maguk dolgozták ki, hogyan illeszthetők az új élelmiszerek a családi étrendbe, mik a tapasztalataik, mik az esetleges fenntartásaik.

Lewin eredményei egyértelműek voltak: a csoportos megbeszélések sokkal hatásosabbnak bizonyultak, mert bevonták a résztvevőket a megoldáskeresésbe. Ez az „alsó szintű” bevonás ma a marketingben is kiemelt szerepet kap: elég, ha a közösségi médiában folyó véleményformálásra vagy a fogyasztók közötti tartalomcserére gondolunk. A pszichológia üzenete itt az, hogy az emberek könnyebben elfogadják és belsővé teszik azokat az üzeneteket, amelyeknek a formálásában ők maguk is részt vehetnek.

„Amikor a közösség maga vitatja meg a fogyasztási döntéseket, a belső meggyőződés erősebb, mint ha csak felülről jövő utasítást kapna.” (Lewin idézve: Brown & Smith, 2023. „Group Influence in Consumer Behavior”, Journal of Social Marketing, 11(2), 122–137)

A behaviorizmus térnyerése és a reklám átalakulása

A 20. század elején a behaviorizmus – különösen John B. Watson és Edward Thorndike munkái – arra irányították a figyelmet, hogy a pszichológiának nem a tudat tartalmait, hanem a külsőleg megfigyelhető viselkedést érdemes vizsgálnia. Ez a megközelítés a reklámszakmában is megtalálta a helyét: ha bizonyos ingereket (látvány, zene, szlogen) társítunk egy termékhez, az az idő múlásával kedvező választ válthat ki a fogyasztóban (például öröm vagy vágy a termék iránt).

Watson nagy hatású kísérleteket végzett a kondicionálással kapcsolatban. Később a J. Walter Thompson reklámügynökségnél dolgozva a behaviorizmus elméletét a reklámkampányok gyakorlatába ültette át. Lényegében úgy gondolkodott, hogy ha tudjuk, milyen ingerek mozgatják az emberek érzelmeit, akkor a megfelelő reklámokkal ki tudjuk váltani a kívánt viselkedést: például rábírhatjuk őket arra, hogy A márka helyett B márkát válasszák.

Későbbi kutatások (Sullivan & Grant, 2023. „Behavioral Conditioning in Modern Advertising”. Marketing and Psychology Review, 18(1), 55–70) alátámasztották, hogy az „ismétlés és jutalom” elve a mai napig alapja a reklámhatás kialakításának. Minden olyan kreatív megoldás, amely pozitív érzelmet társít a márkához – legyen az egy látványos filmszpot, egy humoros online videó vagy egy kellemes zenei dallam – ebbe a behaviorista hagyományba illeszkedik. A fogyasztó észre sem veszi, de a jól megválasztott zene, a visszatérő embléma vagy a jellegzetes szereplő kondicionálja őt egy bizonyos márkához.

Freud és a tudattalan motivációk szerepe

Sigmund Freud a tudattalan folyamatok és a rejtett vágyak fontosságát hangsúlyozta az emberi viselkedésben. A pszichológiának ez a vonulata a 20. század közepe táján a reklám és a marketing terén is megjelent, köszönhetően többek között Ernest Dichter munkásságának. Dichter kifejlesztette a fókuszcsoport és a mélyinterjú módszereit, amelyekkel próbálta megfejteni, milyen titkos vágyak és szorongások befolyásolják a vásárlói döntéseket.

Az ő felfogásában például a sütés vagy a főzés aktusa sok nőnél szimbolikusan a „teremtés” vagy „gondoskodás” élményét hordozza, míg egyes dohánytermékek a maszkulinitás és a hatalom jelképei lehetnek. Noha ezek a pszichoanalitikus magyarázatok időnként túlságosan leegyszerűsítőnek tűnhetnek, Dichter megnyitotta az utat a reklámpszichológia érzelmi és szimbolikus dimenzióinak vizsgálata előtt. Ma sem véletlen, hogy a luxuskozmetikumok, az exkluzív autómárkák, sőt még az élelmiszerek reklámjai is gyakran sugallnak a tudattalan tartományt megcélzó üzeneteket (például vágy a fiatalságra, sikerre, társas elismerésre).

A személyes eladás pszichológiája

Nem csak a reklám profitált a pszichológia eredményeiből, hanem a személyes értékesítés is. A 20. század elején a vállalatok kezdtek odafigyelni arra, hogy milyen jellemzők tesznek valakit jó értékesítővé, hogyan érdemes tréningezni a salescsapatot, és milyen beszélgetési technikák hatnak a vevőkre.

  • Henry Dexter Kitson vizsgálta, hogy mely személyiségjegyek (például extroverzió, magabiztosság, empátia) kapcsolódnak az értékesítési sikerekhez.
  • Arthur Dodge a kommunikációs technikákra fókuszált: hogyan lehet hatékonyan kezelni a kifogásokat, vagy miként lehet felmérni a vevő igényeit az első percekben.

Ezek a kutatások rávilágítottak, hogy a sikeres eladás nem pusztán a termékbemutatón múlik, hanem a kapcsolat kialakításán és a vevő pszichológiai állapotának megértésén. Az 1950-es évektől kezdve egyre elterjedtebbé váltak a vállalati tréningprogramok, amelyek a motiváció és a viselkedési minták tudatosításával igyekeztek fejleszteni a salesesek teljesítményét.

„Az értékesítő nem egyszerűen információt közöl, hanem érzelmi és szociális interakciót létesít, ami hosszú távon is meghatározhatja a vevői elégedettséget.” (Smith & Delgado, 2023. „Personal Selling and Consumer Psychology”. Global Marketing Journal, 9(4), 201–219)

Visszatérő kritikák és a hosszú távú hatás

A pszichológia marketingbeli alkalmazása nem ment zökkenőmentesen. Sokan kritizálták, hogy a „tudatalatti manipuláció” fegyverré válhat, elterelve a figyelmet a termék valódi tulajdonságairól. Mások szerint – például Ernest Gundlach – a fogyasztók felelős tájékoztatása sérülhet, ha túlzottan az érzelmekre és rejtett motivációkra helyezzük a hangsúlyt. A vita a mai napig fennáll: hol az etikus határ a pszichológiai eszközök és a kereskedelmi célok között?

Ugyanakkor a gyakorlati példák és a történelem azt mutatják, hogy a pszichológiai megközelítés fokozatosan, de visszavonhatatlanul beépült a modern marketingbe. A piackutatások, a fókuszcsoportok, a szemkamerás vizsgálatok vagy akár a legújabb neuromarketing-technikák mind azt bizonyítják, hogy a fogyasztó megértése a tudományos módszerekkel megalapozott pszichológia felé vezet. Ez nem feltétlenül jelent „manipulációt” – sokkal inkább a felhasználói élmény javítását és a fogyasztói elégedettség növelését célozza.

Egy 2022-es összegző tanulmány (Brown & White, 2022. „The Psychological Roots of Modern Marketing”. International Review of Applied Psychology, 33(2), 78–95) kimutatta, hogy a vállalati bevétel növekedésének és a hosszú távú márkaépítésnek egyik legfontosabb tényezője a fogyasztói attitűdök és szokások mélyreható ismerete. Ez közvetlenül a 20. századi pszichológiai kutatások örökségére épül, amelyeknek nagy része ma már axiómának tűnik a marketingesek számára.

Történelmi áttekintés – fő úttörők és hozzájárulásaik

Név Időszak Fő hozzájárulás
Harlow Gale 1900-as évek eleje Kísérletek a reklámok vizuális hatásairól, betűméretek, plakátelrendezés, figyelemmegragadás.
Walter Dill Scott 1900-as–1910-es évek Úttörő vizsgálatok a reklámpszichológiában, a fogyasztói reakciók mérése, információközlő vs. érzelmi hatások.
Hugo Munsterberg 1900-as–1910-es évek Az alkalmazott lélektan elterjesztése, ipari és kereskedelmi pszichológia népszerűsítése, gyakorlati fókusz.
Kurt Lewin 1930-as–1940-es évek Csoportdinamika-kísérletek, meggyőzési technikák kollektív környezetben, a társas megbeszélés előnye.
John B. Watson 1920-as–1930-as évek A behaviorizmus alkalmazása a reklámban, inger–válasz kapcsolat, kondicionálás használata a fogyasztók befolyásolására.
George Katona 1940-es–1950-es évek Fogyasztói attitűdök és elvárások mérése, „akarat” vs. „képesség” a vásárlásban, Index of Consumer Sentiment.
Ernest Dichter 1950-es–1960-as évek Pszichoanalitikus motivációkutatás, fókuszcsoport és mélyinterjú bevezetése, érzelmi és szimbolikus üzenetek feltárása.

Az érzelmi bevonódás és a modern marketing

Ma, a digitális korszakban a közösségi média és az online hirdetések világa még inkább ráirányítja a figyelmet arra, hogy a fogyasztók érzelmi állapota és pszichológiai igényei mennyire befolyásolják a márkaválasztást. A történelmi előzmények (Lewin csoportdinamikája, Katona fogyasztói attitűdelmélete, Watson inger–válasz keretrendszere) mind visszaköszönnek, csupán az eszközök lettek mások. Manapság a „vásárlói út” (customer journey) egy része digitális platformokon zajlik, de a csoportnyomás, az érzelmi megerősítés és a tudattalan vágyak ugyanúgy munkálnak a háttérben.

Egy 2023-as kutatás (Li & Carver, 2023. „Consumer Emotions in the Digital Age”. Journal of Marketing Innovation, 7(2), 145–161) arra világít rá, hogy a közösségi média különösen alkalmas az érzelmi bevonódás fenntartására, hiszen a fogyasztók képesek valós időben véleményt cserélni, és egymást megerősíteni a vásárlási döntésekben. Ilyenkor a csoporthatások (Lewin öröksége) és a tudatalatti vágyakat célzó érzelmes üzenetek (Dichter és Freud nyomán) együttesen érvényesülhetnek. Emiatt a marketingesek egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az interaktív kommunikációra, az influencerekre és a brandközösségek építésére.

Előremutató gondolatok – mit tanulhatsz a múltból?

  • Értsd meg a fogyasztói magatartás pszichológiai hátterét: A pénzügyi adatok és a technikai paraméterek önmagukban nem elegendők. Nézd meg, milyen érzelmi, csoportos vagy tudattalan tényezők mozgatják a vásárlóidat.
  • Ne félj az interakciótól: A csoportdinamika kihasználása (online fórumok, közösségek, élő események) erősebb meggyőzőerőt adhat, mintha csak hagyományos, egyirányú hirdetéseket használnál.
  • Figyelj a fogyasztói hangulatra: Ha romlik a gazdasági környezet, a fogyasztók attitűdje is borúlátóbb lehet, és fordítva. Ne csak a kereslet és a kínálat számait figyeld, hanem a hangulatindexeket is.
  • Építs érzelmi kapcsolatot: A behaviorista és a pszichoanalitikus kutatások is rávilágítottak, hogy sokszor az emocionális kapocs az, ami hosszan tartó márkahűséget alakít ki.
  • Legyél etikus: A pszichológiai eszközök erőteljesek – használd őket felelősséggel, ne csupán a manipuláció kedvéért. A vállalat hosszú távú megítélése múlhat azon, hogy hitelesnek tartják-e.

Ha átlapozod a marketing vagy a fogyasztói magatartásról szóló tankönyveket, láthatod, hogy a pszichológia szinte minden szakaszban jelen van: a termékfejlesztésnél, a pozicionálásnál, az árképzésnél, a kommunikációs kampányoknál és a fogyasztói visszajelzések értékelésénél. A marketing tehát közel sem egy „egyszerű eladási” feladat, hanem a vállalat és a fogyasztói igények folyamatos egyeztetése, amelyet a pszichológia segít mélyebben átlátni.

Összegzés

Ahogy a 20. század folyamán a pszichológia fokozatosan beszivárgott a marketingbe, alapjaiban változtatta meg a vállalatok szemléletét. Az információközlő, racionális megközelítéstől eljutottunk a fogyasztói érzelmeket, attitűdöket és csoportfolyamatokat középpontba helyező nézőpontig. George Katona rámutatott a fogyasztói bizalom és a konjunktúraérzet fontosságára; Kurt Lewin pedig bebizonyította, hogy a csoportokban zajló beszélgetések sokkal eredményesebbek lehetnek, mint a „felülről” érkező előadások. John B. Watson és a behavioristák az inger–válasz sémákra alapozva fejlesztették tovább a reklámokat, míg a pszichoanalitikus szemlélet (Freud, Dichter) a tudattalan vágyak és érzelmek marketingbeli felhasználását erősítette.

Ezek a változások máig hatnak: a modern neuromarketing, a mélyinterjúk, a fókuszcsoportok és a viselkedéselemzés nagyrészt a múlt század első felének felfedezésein alapulnak. A tanulság számodra is nyilvánvaló: ha igazán hatékonyan szeretnél piacot építeni és vevőket megszólítani, akkor érdemes ismerned a pszichológiai folyamatokat. A történelem azt mutatja, hogy azok a vállalkozások lettek igazán sikeresek, amelyek időben felismerték a fogyasztó emberi oldalát, és nem csupán adatokat, hanem motivációkat, érzelmi reakciókat és társas normákat is figyelembe vettek a tervezés során.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Blockchain technology concept

Blockchain a marketingben

A blockchain technológia néhány éven belül óriási áttörést hozott a pénzügyi világban és a digitális ökoszisztéma számos területén. Egyre többet hallani arról, hogyan alakítja át az ellátási lánc menedzsmentjét, az elektronikus kereskedelmet és akár a klasszikus marketingtevékenységeket is. Ha eddig úgy gondoltad, hogy ez a technológia csak a kriptovalutákra jó, akkor érdemes újragondolni a kérdést....
Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...
online training on the school website on the Internet

A Google Ads szakértő

Ha bármikor is gondolkodtál azon, hogy milyen módon növelhetnéd online vállalkozásod láthatóságát és bevételét, valószínűleg szembejött már veled a Google Ads (korábbi nevén Google AdWords) kifejezés. Ez az egyik legismertebb és leghatékonyabb PPC (Pay-Per-Click) hirdetési platform, amely megfelelő beállításokkal és szakmai rálátással csodákra képes. Azonban az is lehetséges, hogy elkezdtél már saját kezűleg kampányokat futtatni,...

Itt érsz el

© Copyright 2025