Mitől válik sikeressé egy vezető?

Főbb pontok

Ahhoz, hogy a vezetők valóban eredményeket érjenek el, számos olyan keretet és feltételt kell létrehozniuk, amelyek lehetővé teszik a célok megvalósulását. Ennek érdekében:

  • Célokat tűznek ki a szervezet számára, és kidolgoznak olyan stratégiákat, amelyekkel ezeket a célokat el lehet érni.
  • Erőforrásokat mozgósítanak (anyagikat, emberieket, pénzügyieket), hogy a stratégiát valóban végre is lehessen hajtani.
  • Szervezeti struktúrákat, rendszereket és folyamatokat alakítanak ki, amelyek hatékonyan szolgálják a napi működést és az eredményességet.
  • A megfelelő erőforráskombinációra támaszkodva olyan terméket vagy szolgáltatást hoznak létre, amelyet a piac szívesen fogad, és a fogyasztó is elismer a termék/szolgáltatás árában.
  • Profitot termelnek, hiszen a bevételeknek meghaladniuk kell a költségeket – ebből tud a szervezet fejlődni és életképes maradni.

Bár ezek a lépések valóban nélkülözhetetlen keretet biztosítanak a sikerhez, önmagukban még nem garantálják az eredményeket. A legprofibb szervezeti struktúra vagy a legkifinomultabb stratégia is csak egy „váz” marad, ha nincs, aki élettel tölti meg.

Miért nem elég a keret és a legjobb stratégia?

A vezetők valójában sosem egyedül viszik sikerre a szervezetet – csak mások munkája révén tudják elérni a kitűzött célokat. Az, hogy a szervezet tagjai milyen hozzáállással és motivációval fordulnak a stratégiák és struktúrák felé, nagyban befolyásolja a tényleges teljesítményt. Fontos a tagok együttműködése, a hatékony folyamatok működtetése, és az is, hogy mennyire tudnak azonosulni a vállalati küldetéssel vagy vízióval. Ha ezek a tényezők hiányoznak vagy nem megfelelőek, a legjobb struktúra is üres marad.

Gondoljunk csak arra, hogy önmagában a projekttervek, a pénzügyi erőforrások vagy a folyamatleírások nem lendítik előre a vállalatot, ha a munkatársak nem kapnak elég motivációt, felelősséget vagy nem értik, miért fontos az ő hozzájárulásuk a közös sikerhez. A vezetésnek tehát kulcsfeladata, hogy egyénre szabottan és szervezeti szinten is megértse és befolyásolja az emberi viselkedést.

A vezető, mint „magatartás-technológus”

A vezetők teljesítménye és a szervezet sikere elsősorban azon múlik, képesek-e mozgósítani és irányítani a csapattagok viselkedését, erőfeszítéseit, együttműködését. Ebből a szempontból egy vezető „magatartás-technológus”: megérti az emberi motivációkat, döntéshozatali mintákat, és tudatosan befolyásolja őket úgy, hogy az összhangban legyen a közös célokkal. Ez a „befolyás” nem manipulációt jelent, hanem inkább azt a képességet, hogy a munkatársak valódi elköteleződéssel végezzék feladataikat, és lássák az értelmét annak, amit csinálnak.

Ha a menedzsment csak megírja a terveket, de nem nyeri meg hozzájuk az embereket, akkor a szépen megfogalmazott célok megvalósítás nélkül maradnak.

Nyilvánvaló, hogy a vezetőnek alapvetően értenie kell a szervezet tagjainak motivációit, hozzáállását, érdekeit. Ha a vállalat teljesítményét elsősorban a dolgozók viselkedése határozza meg, akkor a vezetésnek érdemes minél mélyebben tanulmányoznia és befolyásolnia azokat a tényezőket, amelyek a kollégák munkáját meghatározzák. Ide tartozik a munkavállalók elégedettsége, morálja, a csoportnormák, a jutalmazási rendszerek és a szociális kapcsolatok is.

Miért érdemes a dolgozói viselkedést és a motivációt mélyebben tanulmányozni?

Egyszerűen azért, mert ez nagy mértékben meghatározza a céges teljesítményt. Gondoljunk csak a mindennapokra:

  • Ha a munkatársak nem találják értelmesnek a célokat, kevésbé fognak plusz erőfeszítést tenni, ez a hatékonyságot csökkenti.
  • Ha hiányzik a belső motiváció, és a vezető nem képes megértetni, miért fontos a cég missziója, nagyobb lesz a fluktuáció és kisebb a lojalitás.
  • Ha a vállalati struktúra bonyolult, de a vezető nem mozdítja meg az embereket a jobb együttműködés érdekében, megrekednek a folyamatok.

Ezzel szemben, ha a vezető valóban „magatartás-technológusként” tevékenykedik – azaz tudatosan alakítja a cégkultúrát, a kommunikációt, a motivációs rendszereket –, akkor még egy átlagos erőforrásokkal rendelkező vállalat is kiugró sikereket érhet el. A humán tényező ilyen erős befolyású.

Zárszó: A struktúra csak keret, a sikerhez emberi tényező is kell

A vázolt vezetői feladatok – célmeghatározás, stratégiaalkotás, erőforrás-elosztás, szervezeti keretek létrehozása – valóban elengedhetetlenek. Ugyanakkor csak keretek maradnak, ha nincs, aki tartalommal, élettel töltse meg őket. A munkatársak viselkedése, motivációja és elköteleződése a siker kulcsa. A vezetőnek így egyszerre kell stratégiai gondolkodónak és „magatartás-technológusnak” lennie. Ez jelenti azt, hogy ért a humán pszichológiához, a csoportdinamikához, a belső folyamatokhoz, és képes úgy irányítani, hogy a szervezet tagjai a legjobb formájukban teljesítsenek, s ezzel az üzleti siker is megvalósuljon.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Astronaut passes through a black hole in his space shuttle.

Carl Gustav Jung és a szinkronicitás

Carl Gustav Jung (1875–1961) a 20. század egyik legnagyobb hatású gondolkodója volt a pszichológia és a pszichoanalízis területén. Számos fogalmával és elméletével – például a kollektív tudattalan, az archetípusok és a személyiségmodell – maradandó nyomot hagyott a pszichológia történetében. A szinkronicitás (angolul „synchronicity”) koncepciója az egyik legérdekesebb és legvitatottabb gondolata, mely sok szakember szerint a...
Business woman signing important documents

Legfontosabb marketing fogalmak

A marketing nem egyszerűen reklám vagy értékesítés. Ennél sokkal szélesebb szemléletmód, amely a piaci igények feltárásától a márkaépítésen át a hosszú távú ügyfélkapcsolatok fenntartásáig mindent felölel. A következő fogalomtárban összegyűjtöttem számodra azokat a lényegi területeket, amelyekkel minden marketingesnek érdemes tisztában lennie. Az egyes témaköröknél idézek néhány kutatási eredményt, valamint tippeket is adok, hogy miként alkalmazhatod...
Marketing planning strategy

A marketing fejlődési szakaszai

A marketing manapság sokkal több mint egyszerű értékesítés vagy reklám. Egy átfogó, interdiszciplináris szemléletmódot takar, amelynek célja, hogy a vállalatok a lehető legjobban megértsék és kiszolgálják a fogyasztók igényeit, miközben hosszú távú kapcsolatot építenek velük. A marketing évtizedek alatt rengeteget változott, ahogyan a társadalom, a technológia és a piaci elvárások is. Ebben a cikkben végigvezetlek...
People in the office

Jungi archetípusok

Carl Gustav Jung elképzelése az archetípusokról és a kollektív tudattalanról a modern pszichológia és a társadalomtudomány egyik alapkövévé vált. Jung szerint az „archetípusok” olyan ősi, kollektív mintázatok, amelyek kulturális határokon és történelmi korszakokon átívelő módon vannak jelen az emberi pszichében (Jung, 1959). Ezek a mintázatok meghatározzák, milyen szerepek, történetek és motívumok jelennek meg a mítoszokban,...

Itt érsz el

© Copyright 2025