Ezt tanultuk a 2016-os évből üzleti és marketing szempontból

Főbb pontok

Ha visszagondolsz a 2016-os évre, talán nem úgy emlékszel rá, mint egy „nagy fordulat” időszakára. A globális gazdasági válságon már túl voltunk, a magyar gazdaság pedig lassan, de viszonylag stabilan növekedett. Ugyanakkor a digitális technológiák és a közösségi média egyre inkább átalakították a marketinget és a vállalkozások működését. Ebben az írásban áttekintem, mit tanulhattál 2016-ból üzleti és marketinges szempontból, valamint rámutatok azokra a pszichológiai vonatkozásokra is, amelyek a fogyasztók döntéshozatalában, a munkavállalók motiválásában és a márkák iránti bizalom kiépítésében egyaránt kulcsszerepet játszottak.

Gazdasági háttér és a növekedés lassuló lendülete

A 2016-os évre a magyar gazdaságban egy mérsékelt, de még mindig pozitív növekedési pálya volt jellemző. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH, 2016) adatai szerint a GDP nagyjából 2%-kal bővült, ami lassabbnak számított a megelőző esztendők 3-4%-os üteméhez képest. Ez részben a nemzetközi konjunktúra hullámzásának, részben a hazai beruházások megtorpanásának volt betudható. Sokan már ekkor is úgy vélték, hogy a jövőben óvatosabbnak kell lenni, mert a felépülőben lévő világgazdaságon belül bármikor újabb kockázatok üthetik fel a fejüket.

Üzleti szempontból ez a környezet még nem okozott drasztikus visszaesést, viszont ráirányította a figyelmet arra, hogy a hosszú távú tervezés és a kockázatkezelés mennyire fontos. A McKinsey (McKinsey, 2016) rámutatott, hogy a közép- és nagyvállalatok 44%-a kifejezetten keresett olyan stratégiai megoldásokat, amelyek rugalmasságot és gyors alkalmazkodást tesznek lehetővé – ideértve az agilis projektmenedzsmentet és a digitális platformok használatát is. A kis- és középvállalkozásoknál szintén előkerült a tudatosabb marketingigény: a vállalkozók nagy része már nemcsak „ösztönből” akart reklámozni, hanem adatvezérelt módszerekkel, konkrét megtérülést keresett.

A digitális átállás első hulláma

Noha a 2020-as években a digitalizáció alapvető, 2016-ban még inkább egyfajta „első hullámnak” lehettél szemtanúja. A Deloitte (Deloitte, 2016) kutatásai szerint ekkor kezdett szélesebb körben elterjedni a felhőalapú szoftverek, a marketingautomatizálás és a CRM-rendszerek alkalmazása. A hazai cégek egy része ekkor szembesült azzal, hogy a papíralapú adminisztráció, a manuális nyilvántartás és az esetleges exceles megoldások már nem lesznek versenyképesek a digitális térben is aktív vállalkozásokkal szemben.

Marketingoldalon ez a folyamat leginkább a hirdetési költések átstrukturálódásában látszott. A Google Ads (akkori nevén AdWords) és a Facebook-hirdetések rohamosan váltak népszerűvé, miközben a klasszikus offline csatornák (plakátok, print média) lassan veszítettek a jelentőségükből. A Kantar (Kantar, 2016) összesítése szerint 2016-ban először fordult elő, hogy az online reklámköltés meghaladta a nyomtatott sajtóba áramló forintokat. Ez a váltás azonban még korántsem volt teljes körű: sok vállalkozás – főleg a kisebbek – csak kényszerből vagy félmegoldásokkal lépett be a digitális térbe.

A marketingszakemberek ekkor kezdtek jobban ráérezni az adatvezérelt döntéshozatal fontosságára. A hirdetési platformok analitikái, a weboldalon elhelyezett követőkódok és a hírlevél-szoftverek statisztikái révén jóval pontosabb képet kaphattak arról, mely kampányok hoznak valódi eredményeket. Ezzel együtt nőtt a kereslet a digitális marketing- és SEO-szakemberek iránt, ami hozzájárult a munkaerőpiaci feszültségek fokozódásához.

Közösségi média: a Facebook dominanciája és az Instagram feltörekvése

2016-ban a közösségi média világában a Facebook még egyértelműen uralta a mezőnyt: Magyarországon is ez a platform volt a legnagyobb felhasználói bázissal rendelkező közösségi oldal. Ugyanakkor látszott, hogy az Instagram egyre népszerűbb a fiatal felnőttek körében, és a Snapchat is fel-felbukkant, főleg a tizenéveseknél. A Hootsuite (Hootsuite, 2016) jelentése szerint ekkor már több mint 500 millió aktív felhasználót számlált az Instagram világszerte, és sok márka kezdte felfedezni, hogy a vizuális tartalmak milyen erős érzelmi hatást képesek kiváltani.

A marketingesek azonban nem csak örömteli lehetőséget láttak ebben, hanem kihívást is: a közösségi felületek tartalom- és hírfolyam-algoritmusai gyakran változtak, így a céges oldalak organikus elérése folyamatosan csökkent. Sokan kezdtek panaszkodni, hogy egyre többet kell fizetni a hirdetésekért, hogy valóban elérjék a célközönségüket. A Hootsuite felmérése szerint 2016-ban átlagosan 22%-kal nőttek a Facebook-hirdetések költségei nemzetközi szinten, ami a magyar piacra is hatással volt.

Emellett 2016-ban már elkezdett formálódni az influencer marketing itthoni változata. Míg a nemzetközi cégek már korábban használtak YouTubereket és Instagram-sztárokat, itthon 2016 körül kezdett kialakulni az a profi szegmens, amely később hatalmasra nőtt. A Mediakix (Mediakix, 2016) becslése szerint ekkor globálisan nagyjából 1,5-2 milliárd dollárra értékelték az influencer marketing piacot, ami a következő években csak tovább növekedett. A hazai Youtuberek, bloggerek és Instagramos arcok még sok esetben amatőr módon, eseti megkeresésekkel dolgoztak, de már érezhető volt, hogy profi ügynökségek és közvetítők jelennek meg a piacon.

A fogyasztói pszichológia és a bizalom kérdése

2016-ban több nagy nemzetközi botrány is rávilágított arra, milyen fontos a fogyasztói bizalom a márkák iránt. A Volkswagen emissziós csalása (bár 2015-ben robbant ki) még 2016-ban is erőteljesen hatott a vállalat megítélésére, és a teljes autóipar megkérdőjeleződött sok vásárló szemében. Emellett több olyan kisebb incidens is történt – például adatvédelmi vagy termékminőségi problémák –, amelyek a gyors, transzparens kríziskommunikáció jelentőségére hívták fel a figyelmet.

Pszichológiai szempontból ekkor vált igazán világossá, hogy a fogyasztók nem csak racionálisan döntenek: érzelmi, morális tényezők is befolyásolják, mely márkákat tartják megbízhatónak. Egy Ipsos-kutatás (Ipsos, 2016) szerint a vásárlók 61%-a akár még többet is fizet, ha érzi, hogy a vállalat őszinte és tisztességes magatartást tanúsít. Ennek megfelelően egyre több cég kezdett foglalkozni a „storytelling” módszerével, hogy személyesebb, emberközelibb üzeneteket juttasson el a közönségéhez. A márkaérték kialakításában az érzelmi kapcsolódás kiemelt szerepet kapott.

Az ügyfelek ezért egyre jobban értékelték a személyre szabott ajánlatokat, a gyors reagálást és a stabil minőséget. A CRM-rendszerek, a hírlevélautomatizálás és a közösségi média ügyfélszolgálat – bár korántsem voltak annyira kiforrottak, mint ma – sok vállalat számára már 2016-ban is kulcsfontosságúak lettek. A vásárló megtartását célzó hűségprogramok és a folyamatos ügyfélkommunikáció is ekkor kezdték el igazán kimutatni a megtérülésüket.

Munkaerőpiac és a HR kihívásai

2016-ban még nem volt olyan égető a munkaerőhiány, mint a későbbi években, de már ekkor is érzékelhető volt, hogy az informatikai és marketinges területeken egyre nagyobb a kereslet a képzett szakemberek iránt. A LinkedIn (LinkedIn, 2016) elemzése szerint a digitális készségek (SEO, PPC, analitika, közösségi média menedzsment) iránti kereslet Magyarországon is 18%-kal nőtt az előző évhez képest.

A vezetőknek és a HR-osztályoknak így egyre több energiát kellett fektetniük abba, hogy vonzó munkáltatói márkát építsenek. Az employer branding, a belső kommunikáció, a képzési lehetőségek és a rugalmasabb munkakörülmények (home office, részmunkaidő) kezdtek komolyabb szerephez jutni. Számos cég azonban még mindig a bérversenyre és a minimális juttatási csomagokra épített, amivel nem mindig sikerült megtartani a tehetséges dolgozókat. Egy McKinsey-értékelés (McKinsey, 2016) már ekkor figyelmeztetett, hogy a belső szervezeti kultúra és a vezetői szemlélet reformja nélkül nehéz lesz hosszú távon megtartani a fiatal, digitálisan képzett kollégákat.

B2B marketing és a szakmai rendezvények jelentősége

Míg a B2C szektorban a közösségi média és a vizuális kampányok domináltak, 2016-ban a B2B cégek is intenzívebb marketingtevékenységbe kezdtek. A Gartner (Gartner, 2016) kimutatta, hogy a B2B vállalatok 45%-a bővítette a digitális jelenlétét szakmai blogokkal, esettanulmányokkal és iparági webináriumokkal. Ezek célja nem csupán az értékesítés, hanem a szakmai hitelesség és a hosszú távú kapcsolatok kialakítása volt. Egyre több cég kezdte el használni a LinkedIn-t nem csak toborzásra, hanem üzletszerzésre és márkaépítésre is.

A hazai szakmai kiállítások és konferenciák szintén fontos terepei lettek a B2B kapcsolatoknak. 2016-ban több mint 200 iparági rendezvényt tartottak Magyarországon (KSH, 2016), amelyek közül egyre több fókuszált a digitális trendekre, az innovációra és az e-kereskedelemre. Ezeken a helyeken a B2B cégek közvetlenül is meg tudták mutatni termékeik, szolgáltatásaik előnyeit, és össze tudtak kapcsolódni potenciális partnerekkel, beszállítókkal vagy befektetőkkel. Pszichológiai értelemben ezek az események a bizalomépítés és a személyes kapcsolatok erősítésének fontos színterei voltak.

A fenntarthatóság kezdeti lépései

2016-ban a „green” vagy „zöld” marketing még nem volt annyira előtérben Magyarországon, mint ahogy a későbbi években lett, de már ekkor is kezdték felismerni a cégek, hogy a fenntarthatóság és a környezettudatosság nem csupán „divathullám.” Egy NielsenIQ (NielsenIQ, 2016) kutatás szerint a hazai fogyasztók 37%-a jelezte, hogy szívesen vásárolna környezetbarát termékeket, ha nem járna jelentős felárral. Ez még alacsonyabb volt, mint a nyugat-európai arányok, ugyanakkor megmutatta, hogy hosszú távon ez a terület is kiemelt figyelmet kaphat.

Egyes nagyvállalatok már 2016-ban is beépítették a CSR- (vállalati társadalmi felelősségvállalás) és fenntarthatósági elemeket a marketingjükbe, akár adományozási projektek, akár környezetbarát gyártási folyamatok népszerűsítése formájában. Ugyanakkor a valódi hatás még szerény volt, mert a fogyasztók többsége elsősorban az ár-érték arány alapján döntött, és a környezeti szempontok csak másodlagosak voltak. A „greenwashing” jelensége is fel-felbukkant, amikor egy vállalat inkább csak kommunikációs célból hivatkozott a környezetvédelmi eredményeire, de mélyebb változásokra nem került sor a működésében. Ez a kérdéskör azonban már ekkor előrevetítette, hogy az elkövetkező években a környezettudatosság valódi üzleti faktor lehet.

Összefoglaló táblázat a főbb 2016-os tanulságokról

Téma Tapasztalat/Tanulság Hivatkozás
Gazdasági környezet Kissé lassuló, de még pozitív növekedés; óvatosság és kockázatkezelés fontossága (KSH, 2016), (McKinsey, 2016)
Digitális átállás Felhőalapú szoftverek, marketingautomatizálás terjedése; adatvezérelt megközelítés erősödése (Deloitte, 2016)
Közösségi média Facebook uralom, Instagram növekedés; organikus elérés csökkenése, hirdetések drágulása (Hootsuite, 2016)
Influencer marketing Felfutóban lévő piac, még kevésbé szabályozott, de gyorsan növekvő Youtuber és blogger együttműködések (Mediakix, 2016)
Fogyasztói bizalom Érzelmi és morális tényezők szerepe a márkahűségben, őszinte kommunikáció szükségessége (Ipsos, 2016)
Munkaerő és HR Növekvő kereslet a digitális készségek iránt, employer branding jelentősége emelkedik (LinkedIn, 2016), (McKinsey, 2016)
B2B marketing Szakmai blogok, webináriumok, LinkedIn használat, konferenciák fontossága (Gartner, 2016)
Fenntarthatóság A „zöld marketing” kezdeményei megjelennek, de még nem fő áramlat (NielsenIQ, 2016)

„A 2016-os év megmutatta, hogy a digitalizáció, a fogyasztói bizalom és a hiteles márkaépítés szorosan összefügg: nem elég pusztán jelen lenni az online térben, releváns és emberközeli üzenetekre is szükség van.”

Miért volt fontos a 2016-os év, és mit tanulhatsz belőle?

Lehet, hogy 2016 nem volt olyan fordulópont, mint mondjuk 2008 (a gazdasági válság) vagy 2020 (a világjárvány), mégis azt mondhatjuk, hogy ez az év fontos lépés volt a digitális átállás, a fogyasztói pszichológia szerepének elismerése és a marketing professzionálisabbá válása szempontjából. Sok vállalat ekkor kezdte felismerni, hogy a puszta „reklámozás” helyett stratégiára, adatvezérelt megközelítésre és hosszú távú márkaépítésre van szükség a túléléshez és a növekedéshez.

Ha össze akarod foglalni a 2016-os tanulságokat, gondolj az alábbi szempontokra:

  • Ne csak a növekedésre fókuszálj, hanem a fenntartható stratégiákra: Akkor is, ha a gazdaság kedvezően alakul, érdemes olyan rendszereket és módszereket kiépíteni, amelyek rugalmassá teszik a cégedet a változó környezetben.
  • Digitalizálj tudatosan: Ne csak „legyél jelen” online, hanem mérj, elemezz és optimalizálj adatvezérelt módon. Egy jól integrált CRM vagy marketingautomatizálási rendszer hosszú távú versenyelőnyt ad.
  • Törődj a bizalommal és az érzelmi kapcsolat építésével: A fogyasztók egyre érzékenyebbek a márkák kommunikációjára. Ha őszinte és emberközeli vagy, akkor erős érzelmi kapcsolatot alakíthatsz ki, ami a lojalitás egyik kulcsa.
  • Fektess a csapatodba: A digitális készségekkel rendelkező munkatársakért 2016-ban is komoly verseny folyt, és azóta csak fokozódott. A vonzó munkáltatói márka és a képzési, fejlődési lehetőségek biztosítása létfontosságú.
  • Legyél jelen a B2B és a B2C szakmai fórumokon: Míg a B2C-nél a közösségi média és az influencerek erősödése volt a jellemző, a B2B-ben a szakmai hitelesség, a rendezvényeken való megjelenés és a digitális csatornák (pl. LinkedIn) is egyre fontosabbá váltak.
  • Ne becsüld alá a fenntarthatóságot: Még ha 2016-ban kisebb volt is a „zöld” igény, már akkor érződött, hogy ez a téma fel fog értékelődni a későbbiekben. Érdemes volt elindulni a felelősségteljes, környezetkímélő működés felé.

Zárszó: A 2016-os örökség

Ha ma visszatekintesz 2016-ra, láthatod, hogy sok olyan trend alakult ki vagy erősödött meg abban az évben, amely a későbbi években meghatározóvá vált. A digitális hirdetések és a közösségi média szerepe, a fogyasztók egyre tudatosabb adatvédelmi igényei, a munkaerőpiac átrendeződése és a fenntarthatóságra való nyitás mind olyan folyamat volt, amely 2016-ban már egyértelműen látszott, még ha nem is voltak olyan kiélezettek, mint az utóbbi években.

Ne feledd: a marketing és az üzlet nem elszigetelt jelenségek, hanem sokkal inkább a társadalmi, gazdasági és technológiai áramlatok szerves részei. A 2016-os év példája is megmutatta, hogy akik időben észlelték a digitális lehetőségeket, akik hajlandóak voltak a márkaépítésben az érzelmi és pszichológiai tényezőkre is figyelni, és akik már akkor elkezdték kiépíteni a rugalmas, emberközpontú szervezeti kultúrát, azok a későbbiekben is sikeresebben vették az akadályokat.

Ha a tanulságokat beépíted a jelenlegi stratégiádba, nagyobb eséllyel kerülsz nyertes pozícióba – legyen szó egy következő gazdasági hullámzásról, technológiai forradalomról vagy éppen újabb fogyasztói trendről. A 2016-os „kisebb” változások így a mostani, „nagyobb” változások előszobái lettek, és rámutattak arra, hogy a jövőben is a kreatív, agilis, és emberséges megközelítés fogja meghatározni a sikeres üzletek és marketingkampányok sorsát.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Worker in metal industry

Mit jelent a pszichológiai biztonság a munkahelyen?

A pszichológiai biztonság a munkahelyen olyan állapot, amelyben a dolgozók úgy érzik, nyugodtan megoszthatják véleményüket, ötleteiket, és akár kritikájukat is a vezetőkkel vagy a kollégákkal anélkül, hogy félnének a megszégyenítéstől, a büntetéstől vagy a kiközösítéstől. Ez a közeg segíti a fejlődést, az innovációt és a közösségi összetartást, hiszen mindenki bátran hozzátehet a közös tudáshoz. Képzeld...
Hungarian money in the black wallet

Mennyi osztalékot fizessen a vállalkozás?

Ha vállalkozásod december 31-én zárta az üzleti évét, akkor nagy eséllyel épp a beszámolókészítés időszakában jársz. Ilyenkor a tulajdonosok és a cégvezetők előtt két alapvető kérdés merül fel: milyen eredményt értünk el, és ez az eredmény miként mozdítsa elő a cég hosszú távú céljait? Azaz: érdemes osztalékot fizetni, vagy inkább visszaforgatni a nyereséget?Az alábbiakban áttekintheted,...
Scared young businessman grasping his head in terror on blue studio background

Terror a munkahelyen

A „munkahelyi terror” kifejezés alatt legtöbbször azt a jelenséget értjük, amikor egy munkahelyi közegben – lehet ez egy iroda, gyártósor, de akár távmunka is – valaki folyamatos és szándékos zaklatásnak, szóbeli bántalmazásnak vagy egyéb lelki nyomásnak van kitéve. Ide tartoznak az olyan viselkedésminták, amelyek rendszeresen megalázzák, megfélemlítik vagy éppen érzelmileg zsarolják a munkavállalót. A jelenség...
eyes of wolf

1989: Jordan Belfort-féle Sales Manual

A telefonos értékesítés során a legnagyobb kihívást gyakran az jelenti, hogy miként kezeld az ügyfelek kifogásait, és hogyan építs ki velük olyan bizalmi kapcsolatot, amely megnyitja az utat a hosszú távú együttműködés felé. Az alábbiakban egy olyan összefoglaló következik, amely az 1989-es Jordan Belfort-féle Sales Manual alapelveit és módszereit mutatja be – magyar nyelven, átdolgozott...

Itt érsz el

© Copyright 2025