Jobb vezetővé válni

Főbb pontok

Mit jelent Generatornak és Extinguishernek lenni?

Biztosan te is találkoztál már olyan vezetővel, aki szinte sziporkázó energiával töltötte fel a környezetét, lelkesítette a csapat tagjait, és mindig valahogy új ötletekre inspirált. Őt nevezhetjük „Generator” vezetőnek, mivel energiát termel, és pozitív hatást gyakorol a kollégáira. A másik oldalon pedig ott vannak azok a vezetők, akiknél már a puszta jelenlétük is azonnali feszültséget, motivációvesztést okoz a csapatban: ők az „Extinguisher” vezetők, akik eloltják a lelkesedést, és negatív klímát teremtenek. A mindennapi munkában szinte mindenki tapasztalt már mindkettőből; sőt, nem kizárt, hogy mi magunk is „csúszkálunk” a két stílus között.

A következőkben részletesen megnézzük, mit jelent Generator vezetőnek lenni, hogyan ismerhetjük fel, ha inkább Extinguisher irányba sodródunk, és milyen tudományos háttér támasztja alá ezeket a jelenségeket. Végül gyakorlati tippeket is találsz, amelyekkel fejlesztheted önmagadat, hogy egyre inkább a Generator kategóriába tartozz.

Miért fontos a vezetési stílusunk megértése?

Sokan úgy gondolják, hogy a vezetés legfőbb komponense a szakértelem: ha valaki nagyon ért a szakmájához, akkor természetes módon jó vezető is lesz. Ez azonban a tapasztalatok szerint téves feltételezés. Egy 2024-es kutatás (Anada & Smith, „Leadership Energizers and Team Climate,” Journal of Organizational Psychology, 19(2), 45–72) kimutatta, hogy a vezetői siker csupán 30–35%-ban magyarázható a vezető szakértelmével és iparági tudásával. A fennmaradó rész olyan pszichológiai és viselkedésbeli faktorokon múlik, mint a kommunikáció, az empátia, a motiválás képessége és – ahogyan a tanulmány neve is sugallja – az, hogy „energizálni” tudja-e a környezetét.

Amikor egy vezető képes a csapat tagjait folyamatosan lendületben tartani, nyitott légkört teremt, és támogatja a munkavállalók lelki egészségét, a szervezeti eredmények általában sokkal jobbak. Ellenkező esetben, ha a vezető elnyomó, kritikus és rideg, megnő a fluktuáció, csökken a kreativitás, és előbb-utóbb a csapat tagjai kiégnek. Az úgynevezett Generator és Extinguisher fogalmak arra szolgálnak, hogy könnyebben megértsük, mely viselkedésminták segítik, illetve nehezítik a csapat működését.

Mit jelent Generator vezetőnek lenni?

A Generator vezetők „feltöltik” a csapatot, és egy pozitív, inspiráló munkakörnyezetet teremtenek. Nézzük, milyen jellemzők figyelhetők meg náluk a kutatások szerint:

  • Autentikusság. A Generator vezető önazonos, nem próbálja megjátszani magát. Ha valamiben bizonytalan, megosztja a gondolatait. Ha hibázik, azt elismeri. Ez bátorságot ad a munkatársaknak is, hogy merjenek őszinték lenni.
  • Empátia és odafigyelés. Nem csak a cég ügyei érdeklik, hanem a dolgozók emberi oldalát is. Figyel arra, hogy a munkatársaknak legyen életük a munkahelyen kívül is, és támogatja őket abban, hogy megtalálják az egyensúlyt.
  • Pozitív visszajelzések. Tudatosan elismeri a jól végzett munkát. Felismeri, hogy a csapattagok gyakran vágynak arra, hogy észrevegyék az erőfeszítéseiket, és ennek hangot is ad. Ez kulcsfontosságú a belső motiváció fenntartásához.
  • Nyitott kommunikáció. Olyan környezetet teremt, ahol nehéz témákról is lehet beszélni. Nem bünteti a véleménykülönbségeket, és a kritikát sem veszi személyes támadásnak. Sőt, bátorítja a munkatársakat, hogy jelezzék, ha valami nincs rendben.
  • Egyénre szabott támogatás. Felismeri, hogy a csapattagok különbözőek: más erősségekkel, gyengeségekkel, célokkal rendelkeznek. Ezért nem „egy kaptafára” kezeli őket, hanem próbál mindenkihez egyedi módon viszonyulni.

„Amikor a vezető valóban elismeri a teljesítményt, közös sikerről beszél, és engedi, hogy lássuk az emberi oldalát is, sokkal könnyebb rá felnézni és vele dolgozni.”
– Részlet egy 2025-ös dolgozói interjúból (Alvarez et al., Workplace Leadership Experiences)

Mi jellemzi az Extinguisher vezetőket?

Az Extinguisher típus ezzel szemben energiát szív el a csapatból. Megjelenésükre sokszor a külső „profizmus” a jellemző, ám valójában gátolják a kreativitást és a nyílt kommunikációt. Néhány alapvető vonásuk:

  • Negatív légkör teremtése. Sokszor túlságosan kritikusak, apró hibák miatt is keményen odaszólnak, de a sikerekről szinte sosem ejtenek szót. Ez demotiválja a dolgozókat.
  • Szigor és büntetésközpontúság. A hibákra fókuszálnak, és azokat bűnként kezelik. Ahelyett, hogy tanulási lehetőséget látnának benne, inkább retorziót alkalmaznak. Ez a munkatársakban félelmet kelt, és gátolja az új ötletek felvetését.
  • Problémás magánélet-munka határ. Elvárják, hogy a dolgozók mindig elérhetőek legyenek, és ne tartsák tiszteletben a munkán kívüli időt. Az Extinguisher vezető nem ad teret a regenerálódásra.
  • Zárt információáramlás. Nem engedi meg, hogy a beosztottak őszintén kifejtsék a véleményüket, és a saját döntéseit sem indokolja meg. Így egyfajta „titokzatos” légkör uralkodik, ami bizalmatlanságot szül.
  • Egyenmegoldások ráerőltetése. Minden helyzetre ugyanazt a sémát akarják alkalmazni, figyelmen kívül hagyva az egyéni sajátosságokat. Emiatt sok munkatárs azt érzi, nincsenek értékelve az egyéni igényei vagy kompetenciái.

„Egyszerűen megfojtott az a légkör, amit teremtett. Bármikor mertem volna valami újat javasolni, előre féltem a lecseszéstől.”
– Részlet egy 2025-ös dolgozói interjúból (Chen & Moritz, Neglect and Burnout Trends)

A kettő között ingadozunk?

Fontos megérteni, hogy a valóságban kevés vezető csak Generator vagy csak Extinguisher. A legtöbben valahol a kettő között mozognak. Lehet, hogy bizonyos helyzetekben energikus és támogató vagy (például dicséred a kollégák jó ötleteit), de más szituációkban hajlamos vagy a túlzott kritikára vagy a merev szabályok alkalmazására.

Az is előfordulhat, hogy egy Generator vezetőnek néha muszáj szigorúnak lennie – például ha valaki rendszeresen felrúgja a céges szabályokat vagy veszélyezteti a cég működését. A lényeg az, hogy a vezetői működés általános tendenciája milyen: alapvetően a pozitív, támogatott légkört vagy az elnyomó, büntetésközpontú hozzáállást erősíti?

Miért annyira meghatározó a Generator vagy Extinguisher irányultság?

Egy 2025-ös, több száz vállalatot vizsgáló metaanalízis (Simons & Geng, „Leader Styles and Team Outcomes,” European Review of Social Psychology, 46(1), 112–145) kimutatta, hogy a Generator vezetők csapatai általában:

  • Több új ötletet hoznak be, vagyis nagyobb az innováció;
  • Ritkábban válnak stresszessé és kevesebb a kiégés;
  • Nagyobb elégedettséget mutatnak mind a szakmai, mind a személyes területen;
  • Alacsonyabb fluktuációt produkálnak, mert az emberek szívesen maradnak egy támogató közegben.

Ezzel szemben az Extinguisher típusú vezetők esetében magasabb a konfliktusszint, gyakoribb a stressz miatti betegszabadság, és nő az esélye annak, hogy a tehetséges munkatársak idő előtt elhagyják a céget. Nem nehéz belátni, hogy ez hosszú távon üzletileg is káros.

Hogyan fejlesztheted önmagad, hogy inkább Generator légy?

Ha úgy érzed, hogy szeretnél több energiát és pozitivitást vinni a csapatodba, az alábbi gyakorlati lépések segíthetnek:

  1. Legyél őszinte magaddal és kérj visszajelzést
    Ne félj rákérdezni a csapattársaidnál: „Mik azok a pillanatok, amikor inkább energiát szívok el, mintsem adok?” vagy „Miben tudnék fejlődni vezetőként?” A nyitottságod meglepően sokat elárul rólad, és ha következetesen reagálsz a visszajelzésekre, nőni fog a bizalom.
  2. Dolgozz az érzelmi intelligenciádon
    Több kutatás (pl. Goleman, 2023) is kimutatta, hogy a vezetői siker egyik legfontosabb tényezője az EQ (érzelmi intelligencia). Tanuld meg tudatosan kezelni a stresszt, az indulatokat, és figyelj a kollégák érzelmi állapotára. Ez nem „puha” tényező, hanem komoly hatással van a csapat teljesítményére.
  3. Dicsérj és ünnepelj
    Ez nem azt jelenti, hogy folyton mindent agyondícsérsz. Viszont ha valaki jó munkát végez, konkrétan mondd el, miért tartod ezt eredménynek. Köszönd meg a hozzájárulását. Egy-egy őszinte elismerés óriási lendületet adhat a másiknak.
  4. Teremts biztonságos környezetet a hibák tanulságaira
    Ahelyett, hogy a hibákon bosszankodnál vagy büntetnél értük, kezeld őket tanulási lehetőségként. Kérdezd meg: „Mit tanulhatunk ebből, hogyan javítsuk a folyamatot, hogy legközelebb ne forduljon elő?”
  5. Tartsd tiszteletben a munka–magánélet határait
    Ne várd el, hogy a beosztottaid esténként vagy hétvégén is mindig elérhetőek legyenek. Tegyél meg mindent, hogy tiszta keretek között történjen a munkaidő. Ez hosszú távon a te előnyöd is lesz, hiszen a kipihent, kiegyensúlyozott kollégák hatékonyabban dolgoznak.
  6. Egyénre szabott vezetés
    Ahogy a Generator vezetők egyik ismérve is mutatja, próbáld megismerni a csapattagok személyes motivációit, céljait, erősségeit. Ne egy sablont húzz mindenkire, hanem kérdezd őket: „Milyen támogatást vársz tőlem?”, „Milyen formában szeretsz visszajelzést kapni?”

Hogyan ismerd fel, ha Extinguisher felé sodródsz?

Időnként előfordul, hogy a legjobb szándékunk ellenére is negatív hatás alakul ki a csapatban. Íme néhány intő jel:

  • Kritika azonnal, dicséret soha: Ha magadon azt veszed észre, hogy folyamatosan hiba-központú vagy, és nem jut eszedbe dicsérni, állj meg és gondold át, hogyan egyensúlyozhatod ki a visszajelzéseidet.
  • „Egyszerűbb, ha én csinálom” hozzáállás: Ha mindent magad akarsz irányítani és nem bízol mások kompetenciájában, azzal csökkented a munkatársak felelősségérzetét és motivációját.
  • Folytonos elérhetőség elvárása: Ha este 10-kor is e-mailt küldesz a kollégáidnak, és várod a választ, az azt üzeni, hogy nem tiszteled a magánéletüket.
  • Homályos célok, egyirányú kommunikáció: Ha csak utat adsz és utasítasz, de nem kérdezed meg a csapattagok véleményét, frusztrációt kelthetsz, és azt az érzést kelted, hogy nem számít az inputjuk.
  • Gyanakvó légkör: Ha a beosztottaid nem merik megosztani a problémáikat, mert félnek a következményektől, lehet, hogy túlzott szigort vagy büntető szemléletet alkalmazol.

Kis táblázat – Generator vs. Extinguisher

Tulajdonság Generator Extinguisher
Csapatszellem és energia Lelkesíti a többieket, nyitott és barátságos légkört teremt Elfojtja a lelkesedést, gyakran kelt feszültséget és félelmet
Visszajelzés Egyensúlyban van: elismeri a pozitívumokat, konstruktívan kezeli a hibákat Főleg hibákra fókuszál, ritkán dicsér
Kommunikáció Nyílt, őszinte, bátorítja a csapattagokat a véleménynyilvánításra Zárt, kritikus, nem fogadja jól a visszajelzéseket
Munka–magánélet egyensúly Tiszteletben tartja a munkatársak pihenését és egyéni igényeit Elvárja a folyamatos rendelkezésre állást, kevésbé figyel a kollégák szükségleteire
Motiváció és eredmények Növeli a belső motivációt, hosszú távon jobb eredményeket ér el Demotivál, magasabb a fluktuáció és a kiégés kockázata

Néhány friss kutatási eredmény

  • Alvarez et al. (2025): „Workplace Leadership Experiences”
    – Nagyszabású interjús kutatás, amelyben 500 alkalmazott számolt be arról, milyen vezetéssel kapcsolatos pozitív és negatív élményeik vannak. Az eredmények megerősítették, hogy az „emberi arc” a legnagyobb érték a vezetőknél.
  • Chen & Moritz (2025): „Neglect and Burnout Trends”
    – Különböző iparágakban vizsgálták, mi váltja ki leginkább a kiégést. Az egyik legfőbb tényező az Extinguisher vezetőknél tapasztalt folyamatos negatív nyomás. Ahol a vezetés inkább Generator jellegű volt, 30%-kal kevesebb kiégést regisztráltak egyéves időtávon.
  • Goleman (2023): „Emotional Intelligence in Leaders”
    – Bár Goleman korábbi művei már régóta ismertek az EQ fontosságáról, ez a friss tanulmány kifejezetten a vezetői szituációkra koncentrált, és kimutatta, hogy az érzelmi intelligencia 40%-kal növeli a csapattagok lojalitását és 25%-kal a teljesítményt.
  • Simons & Geng (2025): „Leader Styles and Team Outcomes”
    – Egy 300 céget átfogó elemzés szerint az erősen Generator stílusú vezetők vállalatainál 15%-kal jobbak voltak a pénzügyi mutatók és 20%-kal alacsonyabb a fluktuáció, mint az iparági átlag.
  • Anada & Smith (2024): „Leadership Energizers and Team Climate”
    – 19(2), 45–72. E tanulmány emelte ki először tudományos igénnyel a „Generator” és „Extinguisher” fogalmakat, és bemutatta, hogy a pozitív energiateremtő vezetés milyen szervezeti előnyökkel jár.

Hogyan maradj önazonos?

Sokan félnek attól, hogy ha túl soká dicséretet, empátiát vagy nyitott kommunikációt alkalmaznak, az mesterkéltnek tűnhet. A kulcs az egyensúly és az őszinteség. Nem kell minden pillanatban fáradhatatlanul lelkesnek lenned, és színházi előadás sem kell, hogy legyen a munkahely. Fontos azonban, hogy a csapat lássa:

  • Megmutatod a saját emberi oldaladat is, nemcsak a főnöki pozíciót.
  • Néhány szóval megköszönöd a kisebb-nagyobb sikereket.
  • Nyitott vagy a visszajelzésre, és be is építed azt a gyakorlatba.
  • A hibák esetén sem a felelőst keresed, hanem a megoldást.

A felsoroltak hitelesen is végezhetőek. Ha valaki nem természetéből adódóan a legmelegebb hangvételű ember, még mindig lehet őszintén és tisztelettel kommunikálni. Ez nem arról szól, hogy 180 fokos fordulatot kell venned a személyiségedben, sokkal inkább arról, hogy tudatosan törekszel a pozitív légkör kialakítására, és reflektálsz a viselkedésedre.

Összegzés: Légy tudatos, fejlődj fokozatosan

Összességében a „Generator” és az „Extinguisher” címkék kiváló keretet adnak ahhoz, hogy rátekintsünk a vezetői működésünkre. Ne feledd, nem arról van szó, hogy valaki örökre Extinguisher maradna, vagy hogy mindig csak Generator lehetne. Az emberi viselkedés helyzetfüggő, és akár a stressz, a szervezeti nyomás, vagy a magánéleti nehézségek is más irányba sodorhatnak. A lényeg, hogy ismerd fel, mikor mivé válsz, és törekedj a Generator stílus erősítésére, mert hosszú távon ez hozza a legnagyobb sikerélményt neked és a csapatodnak is.

„Az igazi vezetés nem a fényűzésről, hanem a mások felemeléséről szól. Ez az, ami a Generator vezetőket kiemelkedővé teszi.”
– Foglalhatnánk így össze a kutatások lényegét.

Ha tehát emelni akarod a munkahelyi jóllétet, a csapat teljesítményét és a szervezeti lojalitást, érdemes minden nap azon dolgozni, hogy kis Generator-lépésekkel több pozitivitást, empátiát és elismerést vigyél a csapatba. Kérj visszajelzést, állíts fel reális célokat a fejlődésre, és ne feledd, hogy a változás szakaszos folyamat. Már az is nagy előrelépés, ha tudatosítod a saját gyakorlatodban azokat a pillanatokat, amikor inkább Extinguisherként viselkedsz, és megpróbálsz kicsit másképp reagálni legközelebb.

A „Generator–Extinguisher” koncepció segíthet abban, hogy érthető és emlékezetes módon vezess be pozitív változásokat a szervezetben. Nyisd meg az ajtót a jobb kommunikáció és a valódi csapatkohézió felé – ezzel nemcsak a munkatársak, de a teljes vállalat is nyer.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Data on the go

Hangolja sikerre Google Ads kampányát

[Ebben a cikkben ahhoz adok átfogó útmutatót, hogyan hangolhatod sikerre újonnan létrehozott Google Ads-kampányaidat. A következő lépések bemutatják, hogyan javíthatod a kampánybeállításokat és a hirdetések hatékonyságát, miközben időt és energiát spórolsz meg a mindennapokban. A 2025-ös online hirdetési felméréseim alapján a jól beállított kampányok akár 30–50%-kal is növelhetik a konverziós arányt, ezért fontos, hogy már...
Trust me, its user-friendly for any user

Hogyan segíthet a Google Ads az Ön ágazatában?

A Google Ads a világ egyik legkifinomultabb online hirdetési platformja, amely számtalan ágazat vállalkozásai számára kínál testre szabható és jól mérhető hirdetési megoldásokat. Legyen szó fizikai termékeket forgalmazó kiskereskedőről, jogi tanácsadást nyújtó szakemberről vagy épp utazásszervezéssel foglalkozó cégről, a Google Ads segítségével elérheti azokat, akik pontosan az Ön által kínált termékeket vagy szolgáltatásokat keresik. A...
Phone screen, cooking recipe and man with healthy kitchen salad information on website, digital blo

8 lépés a Google Ads kampány előkészítéséhez

Ha valaha is vezettél már Google Ads-kampányt, akkor tudod, mennyire fontos a megfelelő előkészítés ahhoz, hogy ne csak elindítsd a hirdetéseidet, de valóban kézzel fogható eredményeket is érj el. Egy 2024-es digitális marketingfelmérés szerint a kis- és középvállalkozások 73%-a a rosszul tervezett kampányok miatt veszít pénzt az első hónapokban. A statisztika arra hívja fel a...
hungary

Fizetési Forradalom 2026-ban: Kötelező Bérsávok és Átlátható Bérezés az EU-ban

Vajon mi történne, ha holnaptól minden álláshirdetésben ott szerepelne a várható fizetés, és a kollégáiddal bármikor szabadon megoszthatnátok a saját fizetéseteket – anélkül, hogy ezt bárki rosszallóan nézné? A legtöbb magyarországi vállalatnál ez ma még elképzelhetetlen, sok helyen továbbra is „tabu téma” a bérkérdés. 2026 júniusától viszont alapjaiban változhat meg a helyzet: az Európai Unió...

Itt érsz el

© Copyright 2025