Mit tehetünk az egyszerű szervezetben a notórius későkkel?

Főbb pontok

Biztosan találkoztál már olyan kollégával, aki mindig késik. A helyzet bosszantó, mert a megbeszélések csúsznak, a többieket kényszerpihenőre küldi, és persze újra meg újra azt ígéri, hogy legközelebb pontos lesz. Egy egyszerűbb szervezetben talán még élesebben kirajzolódik ez a probléma, hiszen kevesebben vagytok, a feladatok és a felelősségi körök kisebb körben oszlanak el, és egy notórius késő nagyon fel tudja borítani a közös munkát. A késések mögött sokféle ok állhat: szervezési nehézségek, időbeosztási hiányosságok, motivációs deficitek, pszichológiai vagy akár bizonyos személyiségvonások, mint például a határok tesztelése és a figyelem középpontjának keresése (Anderson, 2022). A kérdés az, hogy milyen eszközöket és módszereket érdemes bevetni a mindennapokban, ha te is egy olyan környezetben dolgozol, ahol ez a kihívás gyakran felbukkan. Ebben a cikkben a pszichológiai perspektívát ötvözöm a vezetői és vállalati szempontokkal, hogy segítsen neked hatékonyabb megoldásokat találni a notórikus késők kezelésére. Emellett olyan kutatási eredményeket is bemutatok, amelyek az utóbbi években születtek a munkavállalói szokások és a pontosság témájában (Smith, 2023).

A késés pszichológiája

A notórius késés hátterében néha sokkal több van, mint a lustaság vagy a nemtörődömség. Egy 2023-ban közzétett felmérés szerint a rendszeresen késő alkalmazottak 43%-a krónikus időmenedzsment-problémákkal küzd, 27%-uknál pedig a késés egyfajta passzív-agresszív magatartás formájában jelenik meg, amit a szervezeten belül tapasztalt stressz vagy a felettesekkel való konfliktusok váltanak ki (Miller, 2023). Emellett olyan személyiségtényezők is befolyásolhatják ezt a viselkedést, mint az impulzivitás, a figyelemfolyamatok zavara vagy a túlzott optimizmus, amely abban nyilvánul meg, hogy az illető mindig bízik benne: “még belefér egy extra feladat a reggelbe”.

Egy pszichológiai értelmezés szerint a krónikus késők gyakran mintha kiszolgáltatottabbnak éreznék magukat az idővel szemben. Vagy nem reális a belső órájuk – azaz fél órás útra 10 percet kalkulálnak –, vagy úgy érzik, nem képesek irányítani a helyzetet. A belső motiváció hiánya is közrejátszhat: ha valaki nem érzi eléggé fontosnak a találkozót, vagy a munkáját, akkor hajlamosabb lesz időt csúsztatni. Vezetői szempontból azonban a lényeg az, hogy a késés újra és újra megjelenik, és ezzel a morált és az együttműködést is gyengíti. Ilyenkor érdemes a problémára egyrészt szervezeti szabályrendszerrel, másrészt egyéni beszélgetésekkel reagálni.

Miért különösen zavaró egy egyszerű szervezetben?

Egy nagyvállalatnál sokszor több a mozgástér, több a csoport, és ha valaki késik, előfordulhat, hogy a kiesését átmenetileg más osztályok kompenzálják. Egy egyszerűbb, kisebb szervezetben azonban a feladatok és a projektek szorosan kapcsolódnak, többnyire mindenki látja a másik tevékenységét. A késő személy késése így nem csak egy főnök vagy HR-előírás szemszögéből probléma, hanem a kollégák is érzékenyebben reagálnak, hiszen nem tudnak mit kezdeni az üresjáratokkal, vagy a feladatok sorozatos átszervezésével. Ilyenkor a csapatban erősödhet a frusztráció, a másik pedig megspóroltnak érezheti azt a küzdelmet, ami a reggeli rohanással járna – és ez rejtett feszültségeket is okozhat a többiek körében.

Ez a helyzet rontja a szervezet imázsát is. Ha az ügyfelek (vagy beszállítók, partnerek) azt tapasztalják, hogy a cégen belül nincs rend a pontosság terén, akkor könnyen úgy érezhetik, hogy általános rendetlenség és hanyagság jellemzi a működést. Egy marketinges szemléletből nézve ez különösen káros lehet, mert a belső káosz a kifelé mutatott képet is destabilizálja. Vezetőként – vagy akár egyszerű csapattagként – ezért fontos a kérdést elővenni és megoldást találni rá, mielőtt a legjobb emberek motiváltsága is visszaesik. A késés ugyanis “megfertőzheti” a többieket, ha például azt látják, hogy ennek nincs semmiféle következménye.

Lehetséges megközelítések és módszerek

Összeszedtem néhány módszert és vezetői tippet, amelyekkel foglalkozhatsz a notórius későkkel egy egyszerűbb szervezeti struktúrában. Ezek nem csak büntető jellegűek lehetnek: a cél a szemléletformálás és a pozitív viselkedés jutalmazása is.

  • Beszélgetés és feltárás: Az első lépés sokszor egyszerűen annyi, hogy megkérdezed, miért történik a késés. Lehet, hogy az illető otthoni problémákkal küzd, vagy éppen a munkába jutás körül vannak nehézségei. Egy kötetlen, segítő beszélgetés hatékonyabb lehet a szankcióknál, mert kiderülhet valami, amire megoldást kínálhatsz.
  • Pontos protokollok: Dolgozz ki világos, leírt eljárásrendeket a munkaidő, a megbeszélések kezdési ideje és a határidők tekintetében. Ha valaki késik, ne maradjon szankció nélkül, még ha ez csak egy gyengédebb figyelmeztetés is. A “nincs következmény” hosszú távon rombolja a rendet.
  • Motivációs elemek: Bizonyos helyzetekben az is segíthet, ha apró jutalmakat adsz azoknak, akik pontosak. Például, ha kora reggel kell indulnotok valahová, a pontos érkezők kapnak egy forró ital kupont vagy valami hasonló, egyszerű kedvességet. Ezzel erősíted a közösségi kultúrát és a pozitív példát.
  • Rugalmas munkakezdés: Ha a munkakör engedi, néha a rugalmas kezdési időpont is lehet megoldás, feltéve, hogy megvannak hozzá a szabályok. Például, fix megbeszélésekhez továbbra is pontosan kell érkezni, de a kreatív munkát végzőknek lehet sávos érkezési idő. Ez nem bünteti azt, aki jobban dolgozik kora reggel, és nem kényszerít olyanra, akinek a bioritmusa más. Viszont fontos, hogy mindenki tartsa tiszteletben a közös találkozók idejét.
  • Visszajelzési kultúra kialakítása: Ha rendszeresen adsz visszajelzést arról, hogyan hat a csapat munkájára valakinek a késése, azt is megérteti az illetővel, hogy nem csak egyéni időbeosztásról van szó, hanem a többiek ritmusát, eredményességét is hátráltatja. Ha ezt empatikusan teszed, nem fogja személyes támadásnak venni.
  • Konfliktuskezelés és határok meghúzása: Ha már többször figyelmeztetted a kollégát, de nem történik változás, nem árt felhívni a figyelmét a szigorúbb következményekre. Fontos, hogy ne tűnjön önkényesnek a vezetői döntés. A határok egyértelmű meghatározása, és a szabályok betartatása is a csapat érdeke.

Friss kutatási eredmények

A “Journal of Workplace Behavior” 2023-as számában jelent meg egy nagyszabású tanulmány, amely 185 kisebb, egyszerűbb szervezeti felépítésű vállalkozást vizsgált. Az eredmények szerint azon helyeken, ahol világos szabályrendszer és egyértelmű vezetői támogatás volt, 31%-kal kevesebb volt a krónikus késés, mint azoknál a cégeknél, ahol a késést “magánügynek” tekintették (Zhang és mtsai., 2023). Továbbá a kutatás rámutatott arra is, hogy a pozitív visszajelzés és a megfelelő javadalmazási rendszer bevezetése 23%-kal növelte a munkavállalók pontosságát. Ez azért izgalmas, mert megmutatja, hogy nem csak büntető mechanizmusokkal érdemes élni, hanem hatásos lehet a megerősítés is.

Ugyanebben a tanulmányban szerepel, hogy sokan a késést a “láthatatlanság” formájának használják. Egy kisebb cégnél kevesebb lehetőségük van a dolgozóknak arra, hogy máshogy jelezzék az elégedetlenségüket vagy a belső feszültségeiket, ezért az idővel játszanak. Ha ezt ismered és képes vagy kezelni, akkor a késésen keresztül felhalmozott feszültségeket is csökkentheted. Nem feltétlenül kell a munkavállalókat “keresztkérdésekkel” bombázni, de időnként célszerű nyíltan rákérdezni, van-e valami, ami miatt nehézséget élnek meg a munkahelyen. Néha kiderül, hogy a problémát egyébként könnyebb orvosolni, mint hinnéd.

További vezetői megfontolások

“A krónikus későkkel való bánásmód nem korlátozódhat csak a szabályok szigorítására: a mögöttes okok feltárása, az empátia és az együttműködés fejlesztése jelentős hatással bír a szervezeti kultúrára és a munkavállalói elégedettségre.” (Blackwell, 2023)

Ez az idézet jól mutatja, hogy mennyire fontos a probléma átfogó kezelése. Ha egy vállalat kizárólag a “késések adminisztratív következményeire” koncentrál, félő, hogy rövid távú megoldásokat talál, de a probléma újra és újra megjelenik. A notórikus későknél a felelősségérzet csorbult, vagy a motiváció valamilyen szinten hiányzik. Ha mindig a szankciók kerülnek előtérbe, kialakulhat egy negatív légkör, ami a tehetséges, de néha időkezelési nehézségekkel küzdő munkatársaiddal is szembeállít.

Vezetőként mérlegelned kell, hogy a cégprofil mennyire igényel precíz időkezelést. Ha például egy logisztikai szolgáltatásnál minden perc fontos, akkor a szabályrendszernek erre kell fókuszálnia. Ha kreatívabb, projektszerű munkát végeztek, talán a rugalmasság segít abban, hogy megszűnjenek a feszültségek. Egyik véglet sem jó: sem a túlzott szigortás, sem a teljes lazaság nem vezet eredményre. Az igazi kérdés, hogy milyen érthető, életszerű és átlátható kereteket tudsz teremteni, amiben mindenki tisztában van a felelősségével.

Gyakorlati összefoglaló táblázat

Az alábbi táblázatban összefoglalom a gyakorlati lépéseket és azok lehetséges következményeit. A keret eléréséhez használj például ilyen megoldást:

Módszer Megvalósítás Lehetséges hatás
Beszélgetés, mentoring Egyéni találkozók, coaching-szemlélet Megértés, bizalom épül, kiderülhetnek a háttérokok
Szabályok és következmények Írásban rögzített protokoll, fegyelmezési rendszer Rendszeretet, nagyobb pontosság, de nőhet a stressz
Jutalmazás Pontos érkezők elismerése, kisebb ajándékok Pozitív példa, motiváció, csapatszellem erősödik
Rugalmas munkaidő Sávos érkezés engedélyezése Kevesebb konfliktus, de fontos a közös pontok betartása
Folyamatos visszajelzés Értékelő beszélgetések, coaching ülések Tudatosabb időkezelés, fejlődésre való nyitottság

Előremutató gondolatok és tanulságok

A notórius későkkel való foglalkozás többről szól, mint pusztán arról, hogy “állj oda és szólj rá, hogy légy pontosabb”. Ez egyben a szervezeti kultúráról, a konfliktuskezelésről, a motivációról és a munkavállalók belső világáról is szól. Ha a problémát gyökerében szeretnéd megoldani, időt és energiát kell fordítanod rá, hogy megtudd, mi áll a késések hátterében. Néhány esetben egy barátságos, megértő beszélgetés, egy kis figyelmesség vagy a rugalmas munkarend is csodákat tehet. Máskor pedig igenis szükség van a szabályok megszilárdítására, vagy akár a következetesebb – de nem feltétlenül negatív – fegyelmi lépések bevezetésére (Harper, 2022).

A vezetői pszichológia világából ismert, hogy a rendszerszintű változásokhoz türelem szükséges. Ne várd, hogy egy napon belül mindenki átalakul és megszűnnek a késések. Különösen igaz ez, ha a késés kultúrája már bevett szokás a csapatban. Szükség lehet átmeneti időszakra, amikor folyamatosan felhívod a figyelmet a pontosságra, és bevezeted az új szabályozásokat vagy a rugalmasabb hozzáállást. Közben figyelj a kollégáid visszajelzéseire: ha például drasztikusan megszigorítod a rendszert, és a munkavállalók nagy része frusztrálttá válik, akkor könnyen előfordulhat, hogy a megoldás több problémát generál, mint amennyit orvosol. Az is lehet, hogy a rugalmas kezdési idő bevezetésénél derül ki, a csapatnak valójában erre nincs is igénye, csak egy embernek volt szüksége rá, de ezzel viszont valami másnak a rovására megy.

Egyes pszichológiai irányzatok kiemelik, hogy a pozitív visszajelzés tartósabban befolyásolja a viselkedést, mint a büntetés. Ez nem jelenti azt, hogy nincsenek helyzetek, ahol a szankciók szükségesek, de érdemes mindig azzal kezdeni, hogy megpróbálod bevonni az illetőt a folyamatba, és érezteted vele, hogy a pontosság nem egy mesterséges szabály, hanem a közös célok elérésének eszköze (Brown, 2023). Ha a csapattag érzi a felelősséget, és érti, miért fontos mindenkinek a pontos érkezés, sokkal könnyebb lesz bevonnia a mindennapi rutinjába is ezt a szokást.

Végső soron a notórius késők kezelése egyfajta tesztje a csapaton belüli kultúrának, a vezető kommunikációs képességeinek és a szervezet belső szabályozásának. Ha ügyesen kezelsz egy ilyen látszólag hétköznapi problémát, azzal sokat tehetsz a csapatszellemért, a munkamorálért és a hosszú távú eredményességért is. Hiszen egyvalaki késése nem csak róla szól: hatással van a teljes rendszerre. De egy jól megválasztott módszertannal és egy empatikus, de határozott vezetői attitűddel megmutathatod, hogy a munkaidő és a csapatidegek védelme nem bürokratikus kötözködés, hanem közös érdek.

Ha úgy érzed, a saját szervezetedben is kihívásként éled meg ezt a jelenséget, érdemes a fenti javaslatokat tesztelni, akár egyesével, akár komplexebb csomagban bevezetve. Ne feledd: a munkavállalók élethelyzete sokféle lehet, és a késés akár egy segélykiáltásként is értelmezhető. Ezért először a párbeszéd, utána a megegyezés, és csak legvégül – ha muszáj – a szigorodás. Így tudsz harmóniát teremteni a pontosság, a munkahatékonyság és a munkahelyi légkör hármasa között egy egyszerű szervezetben is.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Data on the go

Hangolja sikerre Google Ads kampányát

[Ebben a cikkben ahhoz adok átfogó útmutatót, hogyan hangolhatod sikerre újonnan létrehozott Google Ads-kampányaidat. A következő lépések bemutatják, hogyan javíthatod a kampánybeállításokat és a hirdetések hatékonyságát, miközben időt és energiát spórolsz meg a mindennapokban. A 2025-ös online hirdetési felméréseim alapján a jól beállított kampányok akár 30–50%-kal is növelhetik a konverziós arányt, ezért fontos, hogy már...
Trust me, its user-friendly for any user

Hogyan segíthet a Google Ads az Ön ágazatában?

A Google Ads a világ egyik legkifinomultabb online hirdetési platformja, amely számtalan ágazat vállalkozásai számára kínál testre szabható és jól mérhető hirdetési megoldásokat. Legyen szó fizikai termékeket forgalmazó kiskereskedőről, jogi tanácsadást nyújtó szakemberről vagy épp utazásszervezéssel foglalkozó cégről, a Google Ads segítségével elérheti azokat, akik pontosan az Ön által kínált termékeket vagy szolgáltatásokat keresik. A...
Phone screen, cooking recipe and man with healthy kitchen salad information on website, digital blo

8 lépés a Google Ads kampány előkészítéséhez

Ha valaha is vezettél már Google Ads-kampányt, akkor tudod, mennyire fontos a megfelelő előkészítés ahhoz, hogy ne csak elindítsd a hirdetéseidet, de valóban kézzel fogható eredményeket is érj el. Egy 2024-es digitális marketingfelmérés szerint a kis- és középvállalkozások 73%-a a rosszul tervezett kampányok miatt veszít pénzt az első hónapokban. A statisztika arra hívja fel a...
hungary

Fizetési Forradalom 2026-ban: Kötelező Bérsávok és Átlátható Bérezés az EU-ban

Vajon mi történne, ha holnaptól minden álláshirdetésben ott szerepelne a várható fizetés, és a kollégáiddal bármikor szabadon megoszthatnátok a saját fizetéseteket – anélkül, hogy ezt bárki rosszallóan nézné? A legtöbb magyarországi vállalatnál ez ma még elképzelhetetlen, sok helyen továbbra is „tabu téma” a bérkérdés. 2026 júniusától viszont alapjaiban változhat meg a helyzet: az Európai Unió...

Itt érsz el

© Copyright 2025