Fiedler vezetői kontingencia-modellje

Főbb pontok

Ha vezetőként szeretnéd megérteni, mikor melyik vezetési stílus hozhatja ki a legtöbbet a csapatodból, érdemes elmélyedned a kontingencia-elméletekben. Ezek közül az egyik legismertebb és a mai napig hivatkozott megközelítés Fiedler kontingencia-modellje. A modell alapvetése, hogy nincs univerzálisan tökéletes vezetői stílus, hanem mindig a helyzet és a személyiség sajátosságai döntik el, melyik megközelítés lesz eredményes. Fiedler két végletes stílusra osztja a vezetőket: feladatorientáltra és kapcsolatorientáltra, majd ezeket veti össze a vezetői helyzet alakulásával (feladat strukturáltsága, a vezető-beosztott viszony és a vezetői hatalom jellege). A modell több olyan gyakorlati tanulságot is kínál, amelyek a modern vezetésben, a szervezeti pszichológiában és a menedzsmentben is hasznosíthatók.

Fiedler kontingencia-modelljének történelmi kontextusa

A kontingencia-elméletek a vezetéselméletek egyik olyan ágát képviselik, amely a magyarázatot nem önmagában a vezető személyiségében vagy kizárólag a szituációban keresi, hanem ezen tényezők kölcsönhatásában. A 20. század közepére már világossá vált, hogy a kizárólagos „egyvezetős” (autokratikus) vagy kizárólagosan „demokratikus” megközelítések nem fedik le a vezetés bonyolult spektrumát. Ebben a közegben Fiedler modellje – amelyet az 1960-as években kezdett kidolgozni – hatalmas előrelépést hozott, mert rávilágított arra, hogy a vezető és a helyzet különböző összetevői összehangoltan működnek.

Fiedlerhez köthető a „legkevésbé kedvelt munkatárs” (LKM) teszt is, amelyet a vezető feladatorientált vagy kapcsolatorientált attitűdjének azonosítására dolgozott ki. Ugyanakkor maga a modell egy olyan átfogó keretet kínál, amiben a tényleges vezetői hatékonyság a vezető stílusa és a vezetői szituáció együtteséből származik [Fiedler, 1967].

A feladatorientált vs. kapcsolatorientált vezetés

Fiedler szerint a vezetési stílust személyiségbeli gyökerű tulajdonságok alakítják, és alapvetően nehezen változtathatók. Míg a Blake–Mouton rács (más néven vezetési rács) a „feladatközpontú” és „emberközpontú” stílusokat ugyanazon koordináta-rendszeren belül értelmezi (és megenged átmeneteket is), addig Fiedler inkább úgy gondolja, hogy a vezető személyiségében a feladat- vagy kapcsolatorientáltság dominál. A skála egyik végén az erősen feladatorientált, a másikon az erősen kapcsolatorientált beállítódás helyezkedik el, s szerinte csak az egyik lehet igaz rád vezetőként (legalábbis az ő modellje alapján).

„Ha valaki képtelen kedvezően nyilatkozni a legkevésbé kedvelt munkatársáról, akkor jobban fókuszál a feladatok minél hatékonyabb elvégzésére, mint az emberekre.” – (Fiedler, 1967)

A feladatorientált vezető a teljesítményre, a célok precíz végrehajtására helyezi a hangsúlyt. Gyors döntéseket hoz, és nagy jelentőséget tulajdonít a szabályoknak, a folyamatoknak és a hatékonyságnak. Ebben a stílusban gyakran megjelenik egy erős strukturáltság, ami segít elkerülni a bizonytalanságot – cserébe olykor az emberi tényező háttérbe szorul.

Ezzel szemben a kapcsolatorientált vezető a csapat tagjainak érzelmi és szociális igényeire érzékenyebb. Számára kulcs a jó együttműködés, a pozitív munkahelyi légkör, a nyílt kommunikáció és a beosztottak közötti harmónia fenntartása. Ez a fajta vezetői stílus több teret ad a kreativitásnak és a csoportdinamikának, de olykor kevésbé összpontosít a folyamatok szigorú keretezésére [Balogh és Kiss, 2023].

A legkevésbé kedvelt munkatárs (LKM) teszt

Ennek a megkülönböztetésnek az egyik sarokköve az úgynevezett LKM-teszt (Least Preferred Co-worker – LPC), ami Fiedler egyik legismertebb ötlete. Itt a vezetőnek arra a személyre kell gondolnia, akivel a legnehezebben tudott együtt dolgozni eddigi pályafutása során, majd jellemeznie kell őt különböző tulajdonságok mentén (például mennyire barátságos, mennyire megbízható, mennyire kreatív). Aki a legkevésbé kedvelt munkatársát is képes pozitív vonásokkal leírni, az kapcsolatorientált vezetőnek számít. Aki pedig kifejezetten negatív jellemzést ad, az feladatorientáltként kerül besorolásra [Fiedler, 1967].

Ez a megközelítés persze leegyszerűsítő is lehet, hiszen elképzelhető, hogy valaki egyszerre szereti a feladatközpontú rendet és a kapcsolatépítő hangulatot. Fiedler mégis azt állította, hogy az általános személyiségvonások alapján a vezetők nagy többsége tipikusan az egyik irányba húz inkább, vagyis az LKM-teszt absztrakt helyzetben jól képes feltárni a domináns preferenciát.

A kontingens vezetői szituáció tényezői

Fiedler három kulcstényező alapján írja le a vezetői helyzetet: a vezető hatalmi pozíciója, a feladat strukturáltsága és a vezető-beosztott viszony. Ezek határozzák meg, hogy az adott helyzet mennyire „kedvező” (vagy „kedvezőtlen”) a vezető számára. A „kedvező” és „kedvezőtlen” megfogalmazás azt tükrözi, hogy mennyire van a vezető kezében a döntés és a feladat irányításának kontrollja, és mennyire veszik körül támogató beosztottak. A három változó eltérő kombinációi összesen nyolcféle helyzetet eredményeznek, amelyeket a modell 1-től 8-ig jelöl.

  • Vezetői hatalom: Ez lehet erős vagy gyenge. Abban nyilvánul meg, hogy van-e formális jogod jutalmazni vagy büntetni, mennyire befolyásolod a munkatársak fizetését, előléptetését, illetve milyen szervezeti struktúra van mögötted.
  • Feladat strukturáltsága: Azt jelenti, mennyire jól körülhatárolt, standardizált és megismételhető a feladat. Például egy gyártósoron egyértelmű munkafolyamatok vannak, míg egy marketingkampány kreatív tervezése kevésbé strukturált.
  • Vezető-beosztott viszony: Ez lehet jó vagy rossz, attól függően, hogy mennyire bíznak meg benned, mennyire vagy népszerű, és mennyire alakult ki nyílt kommunikáció a beosztottakkal. A jó viszony pluszt adhat, a rossz viszony viszont megnehezíti a vezető dolgát.

E hármas alapján Fiedler szerint a feladatorientált vezetők kimondottan jól teljesítenek a nagyon kedvező vagy éppen a nagyon kedvezőtlen helyzetekben. A köztes szituációkban viszont inkább a kapcsolatorientált vezetők érhetnek el jobb csoportteljesítményt, mert jobban tudják a csapattagok igényeit összehangolni a bizonytalanság közepette [Kovács, 2022].

A nyolc szituáció bemutatása

Az alábbiakban egy táblázatban összefoglalom, hogyan írhatók le a tipikus helyzetek (1–8.), és melyik stílus működhet a legjobban Fiedler megközelítése alapján:

Helyzet (1-8) Vezető hatalma Feladat strukturáltsága Vezető-beosztott viszony Melyik stílus a legeredményesebb?
1. Erős Magas Feladatorientált (jellemzően nagyon kedvező helyzet)
2. Erős Magas Rossz Feladatorientált
3. Erős Alacsony Kapcsolatorientált
4. Erős Alacsony Rossz Kapcsolatorientált
5. Gyenge Magas Kapcsolatorientált (átmeneti helyzetek)
6. Gyenge Magas Rossz Kapcsolatorientált
7. Gyenge Alacsony Kapcsolatorientált
8. Gyenge Alacsony Rossz Feladatorientált (nagyon kedvezőtlen helyzet)

Ahogy látható, a két szélsőségben – a legkedvezőbb (1.) és a legkedvezőtlenebb (8.) – a feladatorientált vezetői stílus mutatkozik jobbnak, míg a köztes helyzetekben (2–7. között) a kapcsolatorientált vezetés hozhat magasabb csoportteljesítményt. Természetesen a valóságban ezek a helyzetek bonyolultabbak lehetnek, és a szervezeti kultúra, a csapattagok személyisége vagy éppen a rendelkezésre álló idő is jelentősen befolyásolja a konkrét kimenetelt [Harvard Business Review, 2023].

A modell gyakorlati alkalmazása

Mint minden kontingencia-elméletnél, itt is felmerül a kérdés: Hogyan alkalmazzuk mindezt a hétköznapokban? Fiedler azt mondja, hogy mivel a vezető személyiségében (feladat-/kapcsolatorientáltságában) nincs könnyen változtatható dimenzió, ezért inkább a vezetési körülményeket – a „szituációt” – érdemes módosítani, ha azt szeretnénk, hogy a vezető és a csapat jobban összehangolódjon.

  • Hatalmi pozíció erősítése vagy gyengítése: Ha túl gyenge a pozíciód, kereshetsz támogatókat, formális megerősítést. Ha túl erős (és feszültséget szül), bizonyos döntési jogokat delegálhatsz, hogy a kapcsolatorientált készségekre is jusson tér.
  • Feladat strukturáltságának megváltoztatása: Egy kezdetben kaotikus projektet jobban definiált folyamatokkal, milestone-ok bevezetésével tehetsz strukturáltabbá. Fordított esetben, ha a csapat túl merev, érdemes lehet „brainstorming” módszerekkel lazítani a kereteken.
  • Vezető-beosztott viszony javítása: Ha rossz a kapcsolat, célravezető lehet egy közös tréning, workshop vagy csapatépítő program, ahol erősítheted a munkatársak közötti bizalmat. A kapcsolatorientált vezetők különösen jók ebben, de feladatorientált vezetőként is rengeteget tehetsz a javulásért.

Ha felismered, hogy alapvetően feladatorientált vagy, de az aktuális helyzet inkább jó személyes viszonyokat és bizonytalan feladatmegfogalmazást kíván, akkor célszerű a csapatra támaszkodni olyan értelemben is, hogy bevonsz valakit, aki jó a kapcsolatteremtésben vagy remek a konszenzusteremtésben. Ez a felfogás nagyon hasonlít a modern vezetési gyakorlatokhoz, ahol a vezető csupán „moderátor” vagy „rendszergazda” a csapattagok között, és nem feltétlenül egy személyben old meg mindent.

Kapcsolódás más modellekhez

A Fiedler-féle kontingencia-modell gyakran kerül párhuzamba a Hersey és Blanchard-féle helyzetfüggő vezetéselmélettel is, amely viszont nagyobb hangsúlyt fektet a beosztottak „érettségének” vagy kompetenciájának fokozatos fejlődésére. Ugyanakkor a kettő eltér abban, hogy Fiedler sokkal inkább a vezető személyiségvonásaira és a helyzet „adottságaira” fókuszál, míg Hersey és Blanchard szerint a vezető tudatosan képes alkalmazkodni a beosztott fejlettségi szintjéhez [Mészáros, 2022].

A Blake–Mouton rács is analógia lehet, de ott nem tekintik egymást kizárónak a feladat- és az emberközpontú stílust: a rácsban a két tengelyen különböző pontszámokat érhetsz el, és optimálisnak általában a mindkét dimenzióban magas értéket tartják (9,9). Fiedlernél viszont vagy az egyik, vagy a másik dominál, s a helyzet dönti el, hogy melyik hoz sikert.

Modern kutatási eredmények

Érdekes módon a Fiedler-kontingencia-modellje mind a mai napig szerepel a vezetéselméleti kutatásokban. Egy friss magyar tanulmány (Szabó és Tóth, 2023) például azt találta, hogy a startupoknál – ahol a feladatok gyakran gyorsan változnak, és a vezetői hatalom sem mindig egyértelmű – a kapcsolatorientált vezetőkkel jellemzően hatékonyabb volt a csapatmunka és alacsonyabb a fluktuáció. Ezzel szemben nagy, erősen hierarchizált vállalatoknál – különösen projektzárási fázisokban – a feladatorientált vezetők tudtak jobban érvényesülni, mert ők stabil kereteket teremtettek, és jobban kontrollálták a határidőket.

Más kutatások is megerősítik, hogy a feladatorientált vezetők konkrét teljesítménymutatók (például termelékenység, költségcsökkentés) szempontjából hatékonyabban működnek olyan szituációkban, ahol egyértelmű utasításokra van szükség, és a beosztottak részéről is elfogadott ez a stílus [Harvard Business Review, 2023]. A kapcsolatorientált vezetés ugyanakkor a munkavállalói elégedettséget, a lojalitást és az innovációs képességet tudja magasabbra emelni, főleg ha a feladatok komplexek és együttműködésre van szükség.

Szociológiai és etikai szempontok

Fiedler munkásságában a szociológiai vagy etikai megközelítések közvetlenül nem jelennek meg hangsúlyosan, de a modern szervezeti kultúrákban mindkettő kiemelt figyelmet kap. Egy feladatorientált vezető, ha túlzott merevséggel érvényesíti hatalmát, könnyen ellentéteket és alacsony pszichológiai biztonságérzetet teremthet a csapatban. Egy kapcsolatorientált vezető viszont olykor annyira fókuszálhat a konszenzusra, hogy adott esetben nem fog időben és határozottan reagálni egy krízishelyzetben.

Etikai szempontból a „jó” vezető képes felismerni, hogy hol vannak a beosztottak igényei, mennyire van szükség közösségi döntéshozatalra és mennyire gyors, határozott egyéni intézkedésre. Különösen fontos ez olyan ágazatokban, ahol a dolgozók elkötelezettsége és a változásokhoz való pozitív hozzáállása hosszú távon is nélkülözhetetlen a szervezeti célok megvalósításához (például az oktatásban, egészségügyben vagy akár a krízishelyzetek kezelésében) [Tari, 2021].

Hogyan fejlesztheted a vezetői hatékonyságodat?

Fiedler felfogása szerint egy vezető alapvető személyiségjellemzői nehezen változtathatók. Mégis, a modern vezetésfejlesztési programok arra ösztönöznek, hogy legyél képes rugalmasan alkalmazkodni a helyzetekhez, és tanuld meg jobban kezelni az eltérő csoportdinamikát. Ha feladatorientált vagy, tanulhatsz olyan soft skill technikákat, amelyek segítik a kapcsolatok ápolását (például empátiafejlesztés, érzelmi intelligencia). Ha pedig kapcsolatorientált vagy, elsajátíthatsz olyan projektmenedzsment eszközöket, amelyekkel szigorúbb kontrollt gyakorolhatsz, amikor a helyzet megköveteli.

  • Önreflexió és helyzetelemzés: Gondold át, milyen típusú helyzeteket ítélsz kedvezőnek, és melyek jelentenek kihívást. A Fiedler-féle modell segítségével megértheted, hol vagy erősebb, és mikor érdemes más módszerekkel is kísérletezned.
  • Delegálás és szerepmegosztás: Ha felismered, hogy alapvetően feladatorientált vagy, de most egy inkább emberi kapcsolatokra épülő projektet vezetsz, bevonhatsz magad mellé valakit, aki jó a közvetítésben, moderálásban. Ezzel növeled a csapat elégedettségét és motivációját is.
  • Környezeti feltételek alakítása: Gyakran jobban jársz, ha nem magadat akarod erőszakkal megváltoztatni, hanem a helyzetet strukturálod át. Például ha túl nagy a bizonytalanság, bontsd kisebb lépésekre a projektet és tegyél köztes mérföldköveket, amelyeknél közösségi döntések is születhetnek.
  • Visszajelzés-kultúra építése: A beosztottak és a kollégák véleménye segít megismerni, mikor tűnsz túlzottan merevnek vagy mikor túl engedékenynek. Egy őszinte, támogatói környezetben te is könnyebben fejlődsz vezetőként.

Előremutató gondolatok

A 21. századi vezetői kompetenciák között előkelő helyen szerepel a helyzetfüggő gondolkodásmód, amely Fiedler elméletének talán legnagyobb öröksége. A modern szervezeteket egyre nagyobb bizonytalanság és gyorsan változó környezet jellemzi, ami megköveteli a vezetőtől, hogy felismerje, milyen típusú helyzet áll fenn, és tudja, milyen mértékben kell a feladatokra vagy a kapcsolatokra helyezni a fókuszt. Ez a rugalmasság bizonyítottan javítja a csapat teljesítményét, a munkavállalói elégedettséget, és hosszú távon versenyelőnyt teremthet a piacon [Harvard Business Review, 2023].

Ami pedig a mindennapok gyakorlatát illeti: a legfontosabb tanulság, hogy ne félj meglátni a helyzet realitásait, és ha kell, alakíts azokon. Lehetsz bármennyire is biztos a saját vezetési stílusodban, mindig értékes, ha teret adsz a kollégáid véleményének, kipróbálsz új megközelítéseket, és felméred, mit kíván a csoportdinamika. Ráadásul a szervezeti kultúra is változik az idők során, így nem biztos, hogy ami tegnap még feladatorientált vezetést igényelt, az holnap is működni fog. Ha megismered a Fiedler-féle kontingencia-modell mögötti logikát, akkor könnyebben lépsz túl a megszokott rutinokon, és tudatosabban használod a vezetői eszköztáradat.

Végső soron Fiedler tanítása – miszerint a helyzet és a személyiség összjátéka dönti el a sikert – ma is aktuális, sőt talán fontosabb, mint valaha. Megértése és gyakorlati alkalmazása hozzájárul ahhoz, hogy a vezető ne csak a saját stílusát kövesse, hanem a szervezeti és emberi tényezők összességét is figyelembe vegye. Így építhetsz fel egy olyan menedzsmentkultúrát, amelyben eredményesen keveredik a hatékonyság és az emberközpontú szemlélet, ráadásul mindezt az adott szituációhoz optimálisan igazítva.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...
online training on the school website on the Internet

A Google Ads szakértő

Ha bármikor is gondolkodtál azon, hogy milyen módon növelhetnéd online vállalkozásod láthatóságát és bevételét, valószínűleg szembejött már veled a Google Ads (korábbi nevén Google AdWords) kifejezés. Ez az egyik legismertebb és leghatékonyabb PPC (Pay-Per-Click) hirdetési platform, amely megfelelő beállításokkal és szakmai rálátással csodákra képes. Azonban az is lehetséges, hogy elkezdtél már saját kezűleg kampányokat futtatni,...
High Speed

Hogyan működik a PageSpeed Insights?

Ha komolyan gondolod a weboldalad és az online jelenléted hosszú távú sikerét, akkor a sebesség és a felhasználói élmény optimalizálása egyszerűen megkerülhetetlen. Ezzel nemcsak a látogatóid elégedettségét növeled, hanem a keresőoptimalizálási (SEO) eredményeiden is jelentősen javíthatsz. És itt lép be a képbe a Google PageSpeed Insights – vagy röviden PSI –, amely a weboldalad betöltési...

Itt érsz el

© Copyright 2025