Mit jelent az Operational Leadership és az Executive Leadership?

Főbb pontok

A vállalati működés két különböző szintű, de szorosan összekapcsolódó vezetői rétegét takarja az operational leadership és az executive leadership fogalma. Bár mindkettő „vezetés”, az időhorizontjuk, döntéshozatali dimenziójuk és fókuszpontjuk alapvetően eltér. A versenyképes vállalatok ma már nem engedhetik meg maguknak, hogy csak az egyik típusú vezetést fejlesszék – a siker feltétele a kettő egymásra hangolása.

Mi az az Operational Leadership?

Az operational leadership, azaz operatív vezetés a mindennapi működésért felelős. Az ilyen vezetők azok, akik „a motort működtetik” – legyen szó gyártásról, logisztikáról, ügyfélszolgálatról vagy értékesítési műveletekről. Ők tartják mozgásban a szervezetet, és biztosítják, hogy a napi folyamatok hatékonyan, a tervek szerint haladjanak.

Főbb jellemzői:

  • Időhorizont: rövid távú (napi, heti, havi)
  • Döntések: taktikai, gyors beavatkozások
  • Fókusz: végrehajtás, működés, termelés, szolgáltatás
  • Tipikus szereplők: középvezetők, üzletágvezetők, műszakvezetők

„Az operatív vezető az, aki képes 1000 részletet menedzselni, miközben egyetlen nap alatt 100 döntést hoz – és másnap mindezt újra megismétli.”

Az ő kompetenciáik között szerepel a precíz szervezőkészség, az emberek motiválása, a problémamegoldás, valamint az, hogy képesek gyors és hatékony reakciókat adni a változó helyzetekre. Ezek a vezetők a vállalat „frontvonalában” dolgoznak.

Mi az az Executive Leadership?

Az executive leadership, vagyis a stratégiai, felsővezetői vezetés a szervezet jövőjét formálja. Ez a réteg nemcsak célokat tűz ki, hanem víziót is teremt – és ehhez igazítja az egész vállalat működését. Ők azok, akik döntéseikkel akár iparági trendeket is képesek alakítani, nemcsak követni.

Főbb jellemzői:

  • Időhorizont: közép- és hosszú távú (években mérhető)
  • Döntések: stratégiai, irányadó, jövőorientált
  • Fókusz: növekedés, vízió, innováció, piaci pozíció
  • Tipikus szereplők: CEO, ügyvezető, igazgatósági tagok

Egy felsővezetőnek képesnek kell lennie átlátni a piac mozgásait, inspirálni a csapatokat, és olyan döntéseket hozni, amelyek hosszú távon biztosítják a cég versenyképességét. Rendszerszinten gondolkodik, képes összekapcsolni a szervezet belső erőforrásait a külső lehetőségekkel.

Executive és Operational Leadership közötti különbségek

Az alábbi táblázatban áttekinthető formában mutatjuk be az eltéréseket:

Tulajdonság Operational Leadership Executive Leadership
Időhorizont Rövid táv (napok, hetek) Hosszú táv (évek)
Fókusz Működés, napi feladatok Vízió, stratégiai irány
Döntések jellege Gyors, taktikai Előrelátó, irányadó
Vezetői szint Középvezető Felsővezető
Felelősségi kör Folyamatok, beosztottak, KPI-ok Szervezeti irány, célrendszer, kultúra

A két szerep összjátéka: nem választás kérdése, hanem integráció

Az egyik legnagyobb hiba, amit egy vállalat elkövethet, az a két vezetői szint szétválasztása – nemcsak strukturálisan, hanem gondolkodásban is. A sikeres cégek ott húznak előnyt, ahol az operatív vezetők stratégiai szemléletet tanulnak, a felsővezetők pedig nyitottak maradnak a működési realitásokra.

A McKinsey 2023-as kutatása szerint azok a vezetők, akik képesek dinamikusan váltani a stratégiai és operatív gondolkodás között, akár 37%-kal nagyobb vállalati teljesítményt érnek el. (Forrás: McKinsey & Company – The Five Lenses of Leadership, 2023)

Ugyanakkor a Harvard Business Review 2024. januári kiadása arra hívta fel a figyelmet, hogy a legtöbb cégvezető még mindig túl sokat időz az operatív kérdéseknél. A legjobban teljesítő vállalatoknál a felsővezetés a munkaidejük 65%-át stratégiai tervezéssel és vízióépítéssel töltötte, míg az átlagos cégeknél ez csupán 28% volt.

Összegzés: stratégia nélkül sodródás, működés nélkül káosz

Az operational leadership és az executive leadership nem versenytársak, hanem egymás építőkövei. Az egyik a szervezet szíve, a másik az agya. Egyik sem működik a másik nélkül. A vállalkozások jövője azon múlik, hogy képesek-e kialakítani egy olyan vezetői ökoszisztémát, amely mindkét szintet integrálja és fejleszti.

Ha valóban eredményes és fenntartható vállalatot szeretnél építeni, ne csak vezetőket képezz – nevelj gondolkodó, érző, rendszerszintű látással bíró stratégákat és operatív mestereket egyaránt.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...
online training on the school website on the Internet

A Google Ads szakértő

Ha bármikor is gondolkodtál azon, hogy milyen módon növelhetnéd online vállalkozásod láthatóságát és bevételét, valószínűleg szembejött már veled a Google Ads (korábbi nevén Google AdWords) kifejezés. Ez az egyik legismertebb és leghatékonyabb PPC (Pay-Per-Click) hirdetési platform, amely megfelelő beállításokkal és szakmai rálátással csodákra képes. Azonban az is lehetséges, hogy elkezdtél már saját kezűleg kampányokat futtatni,...
High Speed

Hogyan működik a PageSpeed Insights?

Ha komolyan gondolod a weboldalad és az online jelenléted hosszú távú sikerét, akkor a sebesség és a felhasználói élmény optimalizálása egyszerűen megkerülhetetlen. Ezzel nemcsak a látogatóid elégedettségét növeled, hanem a keresőoptimalizálási (SEO) eredményeiden is jelentősen javíthatsz. És itt lép be a képbe a Google PageSpeed Insights – vagy röviden PSI –, amely a weboldalad betöltési...

Itt érsz el

© Copyright 2025