Nem az a jó marketinges

Főbb pontok

Az elmúlt években azt figyeltem meg, hogy a marketingesekről alkotott kép valahogy elcsúszott. Gyakran azok kerülnek a középpontba, akik látványosan szerepelnek színpadon, exhibicionista módon „villogtatják” az elért (vagy el nem ért) eredményeiket, esetleg halmozzák a szakmai díjakat úgy, hogy valójában nem feltétlenül hoznak valós, kézzel fogható profitot a megbízóiknak. Mintha egyre inkább az vált volna alappá a marketing területén, hogy aki a legnagyobb show-t tudja csinálni, az tekinthető a legjobbnak. Pedig a jó marketing nem egy PR-fogás. A jó marketing nem a „nézz rám” és „figyeld, milyen kreatív díjat nyertem” típusú hozzáállásról szól. A jó marketing a piac megértéséről, a valós igények és változások előrejelzéséről, az emberek megfigyeléséről és a problémákra adható leghatékonyabb megoldásokról szól.

Miért nem a díjak és a rivaldafény tesznek jó marketingessé?

Gyarkran találkozom azzal a tévhittel, hogy ha egy szakembert vagy egy ügynökséget tucatnyi díjjal és címmel tüntettek ki, akkor az egyértelmű jele a kiválóságnak. Jól hangzik, de valójában számtalan esetben látom azt, hogy a díjak megszerzésének színterén egyfajta belső körben mozgó, önfényező rendszer alakult ki: „ha megvan rá a büdzséd, és tudsz szakmai kapcsolatokat építeni, akkor lehet díjad”. Ezért a díjak olykor inkább a kapcsolati háló, a rendezvényekre való bejutás és a marketinges szakmai közéletben betöltött szerep függvényei, mintsem a kimagaslóan kreatív megoldásoké vagy üzletileg jelentős eredményeké.

Nem azt állítom, hogy minden díj értéktelen – de azt igen, hogy önmagában attól, hogy valaki sorra nyeri az elismeréseket, még nem lesz jó marketinges. Szerintem sokkal beszédesebb, ha valaki tisztán látható, számszerűsíthető megtérülést tud felmutatni a megbízói számára, ha a partnerei elégedettek, és tényleg nő a konverziójuk, az értékesítésük, a piaci jelenlétük. Lehet, hogy a díjak tényleg szépen mutatnak a marketinges weboldalán, de a szakmai teljesítményt valójában a partnerek eredményei mutatják meg a legjobban. Ezért gondolom azt, hogy a jó marketinges legnagyobb visszaigazolása az elégedett ügyfelek és a hosszú távon tartható üzleti növekedés, nem pedig a vitrinben felhalmozott „győzelmi” plakettek.

A valós teljesítmény: mikor a piac beszél

A díjak mellett még egy elterelő tényező lehet az, amikor a marketinges – legyen akár ügynökség, akár személy – óriási kiadásokat végez a saját kampányaira: hatalmas költségvetésű reklámokkal, erőteljes szponzorációval, influencerkedéssel. Ezzel olyan látszatot kelthet, hogy ő a legnagyobb ász a szakmában, hiszen mindenhol őt lehet látni. A valóság viszont az, hogy a nagy költségvetésű marketing nem feltétlenül jelentet egyúttal nagy szakmai tudást is. Sőt, előfordulhat, hogy csak a hangzatos PR-aktivitásokra van keret, ám a projektek tartalmi oldala, a piackutatás, a finomhangolt megvalósítás nincsenek valódi mélységeiben kidolgozva.

Gyakran hallom cégvezetőktől is: „Ha nagy hirdetésekben látom X marketingest, akkor biztos profi.” Nekem viszont határozott véleményem, hogy nem a hangos, látványos jelenlét a garancia a szakmaiságra, hanem az, hogy adott marketinges vagy ügynökség ki tudja-e szolgálni a piac valós szükségletét. Éppen ezért fontosnak tartom kihangsúlyozni: a valódi marketing nem önünneplés, hanem emberismeret, magatartáskutatás, a trendek megfigyelése és azokra való proaktív reagálás. Egy jó marketinges mindig a piacból indul ki, és az emberek viselkedését, attitűdjét, rejtett és kimondott igényeit teszi az első helyre.

Megfigyelés: a legnagyobb erő a marketingben

Szerintem egyetlen marketinges sem lehet igazán eredményes, ha nem fektet időt és energiát a megfigyelésre: hogyan gondolkodnak a fogyasztók, milyen trendek formálódnak, milyen hiedelmek és vágyak mozgatják az embereket. Nem elég arra támaszkodni, amit a piac szereplői mondanak, mert sok esetben a válaszadók maguk sem tudják pontosan, hogy mire vágynak. Itt válik kulcsfontosságúvá a viselkedésminták értelmezése, a rejtett szükségletek és problémák feltárása.

Az elmúlt hónapokban végzett felméréseim során azt láttam, hogy a fogyasztók nagy része elmond valamit a kérdőívekben, majd a valós vásárlási döntéseiknél sokszor teljesen más logika alapján cselekszenek. Aki ezt a kettősséget nem érti meg, és csak a felszínen ragad le, az könnyen félrecsúszott kampányokat indít. Ha azonban elég fókuszáltan és empatikusan térképezed fel a fogyasztók tényleges viselkedését, akkor előre láthatod, hogy mikor, hogyan és miért változnak meg a preferenciáik. Így akár még a piac előtt is járhatsz, felkészülhetsz az új trendekre, és olyan ajánlatokat formálhatsz, amik találkoznak a rejtett igényekkel.

„A jó marketinges nem hős, nem celeb, nem szobordíjas, hanem kutató.”

Mikor lesz a marketing valóban hatásos?

Egy jó marketingtevékenység nem a mennyiségen, hanem a minőségen alapul. Nem a hirdetési büdzsé nagysága a lényeg, hanem a jól felépített üzenetek, a pontos célcsoport-meghatározás, a kreatív, mégis megalapozott koncepció. Ha tudod, hogyan és mikor érdemes megszólítani a közönségedet, és milyen érzelmi, szociológiai vagy akár pszichológiai tényezők hatnak a döntéseikre, akkor akár kisebb költségvetéssel is nagyon eredményes kampányokat indíthatsz.

Az is lényeges, hogy a hosszú távú eredmények fontosabbak, mint a rövid távú fellángolások. Láttam már olyan példát, ahol valaki egy terméket pillanatok alatt nagy mennyiségben eladott egy agresszív marketingkampánnyal, de a vásárlók 70-80%-a később csalódott, így sem márkahűség, sem pozitív visszajelzés, sem újravásárlás nem követte a kampányt. A tartós eredmény a valódi, tudatosan megfigyelt fogyasztói igények feltérképezéséből, a bizalom építéséből és egy hosszú távú marketingstratégiából fakad, ami nemcsak egyszeri impulzussal kelti fel a figyelmet, hanem valódi, fenntartható értéket ad az embereknek.

Etikai felelősség a marketingben

Nem véletlen, hogy a marketingről sokan kissé gyanakodva beszélnek. Sokan arra asszociálnak, hogy a marketing „manipulál”, és mesterségesen generál olyan igényeket, melyekre a fogyasztóknak nincs is valódi szükségük. Én ezt máshogy látom: a marketing lehetőséget teremt, hogy rámutassunk a tényleges, akár rejtett igényekre, és segíthetünk a termelői vagy szolgáltatói oldalnak összekapcsolódni a fogyasztói igényekkel. Ugyanakkor etikai felelősségünk is van. Ha a marketinges a látványos önünneplésért cserébe torz képet ad a termékről vagy szolgáltatásról, a fogyasztók és partnerek hosszú távú elvesztéséhez vezethet.

Nagyon fontos, hogy ne hamisítsuk az eredményeket, ne állítsunk olyan valótlan adatokat, ami csak a megbízó egóját hizlalja, de a piacot félrevezeti. Ezzel ugyanis nemcsak rövid távon okozunk gondot, hanem a szakma egészének hitelességét romboljuk. Sajnos ismert jelenség, hogy egyes vállalkozók is hajlamosak eltúlozni saját sikereiket, vagy előre meg nem alapozott értékeléseket közölnek, hátha ez még több ügyfelet vonz majd be. A valóság azonban mindig utat tör magának, és hosszú távon ezek a hamis narratívák visszaüthetnek. Jobb, ha őszintén vállaljuk azt, ahol épp tartunk, mert így hiteles és elkötelezett partnerekre találunk.

A partneri együttműködés jelentősége

Sokan elfelejtik, hogy a marketinges és a megbízó kapcsolatában mindkét félnek felelőssége van. Hiába hoz a marketinges világbajnok stratégiát, ha a cégvezető mondjuk nem ad megfelelő terméket, vagy nem gondoskodik a minőségi ügyfélszolgálatról. Ugyanígy a cégvezetőnek is érdemes szem előtt tartania, hogy ne csak a látszatmegoldásokat keresse, például ne csak az alapján ítélje meg a marketinges teljesítményét, hogy hány ezer lájkot hoz, vagy hány menő konferenciára jut be. A befektetett erőfeszítéseket és pénzt érdemes mindig a valódi ROI felől megközelíteni: milyen konkrét üzleti eredményeket értünk el, nőtt-e a forgalom, javult-e a partnerek elégedettsége, lett-e erősebb a márkaismertség, vagy nőtt-e a hűséges vásárlók köre?

Ha a megbízók a megfelelő kérdéseket teszik fel, és az együttműködés is abba az irányba halad, hogy feltérképezzék a piacot, kutassák a célközönség valódi szükségleteit, és merjenek új utakat is kipróbálni, akkor a marketinges és a vállalkozó közösen építhet egy erős piaci pozíciót. Ellenkező esetben csupán egy díjesővel tűnhet úgy, hogy minden rendben, de a profitszámokon és a fogyasztói visszajelzéseken ez aligha látszik majd meg. Tehát a jó marketinges és a jó megbízó kéz a kézben dolgozik, és együtt teremtik meg azt a hozzáadott értéket, amiből mindenki profitálhat.

Mit vizsgál a marketing valójában?

A valódi marketingben nem csupán az a lényeg, hogy hol hirdessünk és milyen platformon legyünk jelen. Egy jól működő marketingstratégia olyan multidiszciplináris terület, amely a pszichológiától a szociológián át egészen a technológiai újításokig mindent felölel. A jó marketinges folyamatosan képben van arról, hogy milyen új platformok jönnek létre, és ezek hogyan változtatják meg a fogyasztói szokásokat, de emellett azt is vizsgálja, hogy milyen demográfiai, kulturális vagy társadalmi változások befolyásolják a piacot. Például egy generációváltás során teljesen új preferenciák, értékek jelennek meg, és aki ezt nem veszi észre, az könnyen lemarad.

Még egy fontos szempont: a marketingnek nem az a feladata, hogy szépen csillogó, ám üres üzeneteket tálaljon, hanem hogy hidat építsen a termék vagy szolgáltatás és a vevő között. Ehhez pedig mély ismeretek kellenek. Ha csak a felületes hype-ra építesz, akkor az emberek egyszer megnézik a kampányt, ám hosszú távon nem marad meg. Ha viszont jól érted a vásárlóid motivációit, kétségeit és igényeit, akkor személyesebb élményeket tudsz kínálni, és ez meghozza a gyümölcsét az ismételt vásárlások és a pozitív ajánlások révén.

Táblázat: Díjközpontú vs. Megfigyelésközpontú marketing

Szempont Díjközpontú marketing Megfigyelésközpontú marketing
Fő fókusz Szakmai díjak nyerése, reflektorfény, külső látszat Piackutatás, viselkedésminták feltárása, rejtett igények beazonosítása
Megközelítés Rövid távú hírverés, kampányszerű aktivitások Hosszú távú tervezés, stabil és folyamatos figyelem a piaci változásokra
Eredmény mérése Elsősorban díjak, publikációk, konferenciafellépések Valós forgalomnövekedés, konverziós arányok, hosszú távú ügyfél-elégedettség
Ügyfélérték Néha másodlagos, mert a fő cél a szakmai közeg meggyőzése Elsődleges, mert a piaci igények és a megoldások összehangolása áll a középpontban

Az igazi sikermutató: a partnerek elégedettsége

Bármennyire is közhelyesen hangzik, a jó marketinges értékét végső soron a partnerei eredményei mutatják meg. Egy olyan szakember, aki csupán az önreklámozást űzi mesterfokon, könnyen hiheti azt, hogy az aktivitásai önmagukban bizonyítékok a zsenialitására. Viszont a piac nem hazudik: ha a partnerek nem lesznek elégedettek, ha nem érzik a pénzüket jól felhasználtnak, ha nem látják a megtérülést, akkor a díjak, a konferenciafellépések, a csillogó brandépítés gyorsan elveszti a fényét.

A partneri elégedettség pedig akkor jön létre, ha kézzelfogható fejlődést mutatsz fel: nagyobb konverziót, stabilabb ügyfélbázist, jobb hírnevet és több ismételt vásárlást. Emellett fontos a folyamatos kommunikáció is: a megbízó érezze, hogy beleláthat a marketingfolyamatokba, hogy értse, mi miért történik, és hol léphet közbe, vagy adhat hozzá további információkat. A jól működő, transzparens együttműködés olyan érték, amelyet semmilyen plakett vagy „év marketingese” díj nem helyettesíthet.

Hogyan lehet a marketing szakma hiteles?

Szerintem a helyes út abba az irányba mutat, hogy a marketingesek és a megbízók is jobban fókuszáljanak az etikus, valós eredményekre építő munkára. Egyre többen beszélnek arról, hogy a marketinget vissza kell helyezni az alapokhoz: a fogyasztói igények alapos feltárásához, a hatékony üzenetek kidolgozásához, a kreatív, ám mégis megalapozott kampányokhoz. Hatalmas tévedés ugyanis, ha azt gondoljuk, hogy a marketing csak a hangzatos ígéretekről szól. A jövő marketingje (és a mostani is, ha felelősen gondolkodsz) arról fog szólni, hogy az emberek valódi problémáit célzod meg, valódi megoldásokat kínálsz, és erről nyíltan, hitelesen kommunikálsz.

Ha a szakmánk példaképét olyanok alkotják, akik díjakat vesznek és kirakatot építenek, ám közben a valós, mérhető teljesítményük nem kiemelkedő, akkor hosszabb távon a szakma presztízse romlik. Ugyanígy, ha egy cégvezető is úgy áll hozzá, hogy csak egy „gyors trükk” kell, amivel a cég látszólagos imázsát fel lehet fújni, akkor előfordulhat, hogy rövid távon valóban több figyelmet kapnak, de a piac idővel úgyis kirostálja a felszínes megoldásokat.

Ezért bátorítalak, hogy te is figyeld a trendeket, gyűjtsd a visszajelzéseket, végezz kísérleteket, teszteld a stratégiáidat, és legyél nyitott az új módszerekre. Emellett ne feledd: a marketing valójában arról szól, hogy az értékes termékeket és szolgáltatásokat összekössük azokkal, akiknek ténylegesen szükségük van rájuk. Minden más – a díjak, a konferenciák, a hírnév – csak járulékos dolog. Hasznos lehet, de nem a lényeg.

Előremutató gondolkodás – a marketing fejlődésének kulcsa

Ami engem optimizmussal tölt el, hogy egyre több olyan szakemberrel találkozom, akik nem akarnak mindenáron minden reflektorfényt maguknak, hanem tényleg a megfigyelésre, az analizálásra, a szolgáltató szemléletre helyezik a hangsúlyt. Amikor olyan marketingesekkel dolgozom együtt, akik nem a saját like-gyűjteményüket tartják kiemelten fontosnak, hanem a partnernek generált konverziót, akkor látom, hogy valójában ez a hozzáállás hoz sikert és hosszú távú eredményeket. A folyamatos tanulás, kísérletezés, a fogyasztói visszajelzések szisztematikus gyűjtése és a vállalkozások valós működésének megismerése mind hozzájárul ahhoz, hogy a marketing ne egy öncélú csillogás, hanem igazi gazdasági motor legyen.

Lehet, hogy soha nem leszel címlapon, és nem fogsz nagy színpadokon előadni, mégis van esélyed arra, hogy a partnereid a legmegbízhatóbb, leginnovatívabb segítőként tekintsenek rád. Hiszen végső soron a partner elégedettsége az, ami kifizetődik, és a hosszú távú együttműködések éppen ebből születnek: ha látják, hogy folyamatosan fejlődsz, és mindig az ő sikerüket tartod a szemed előtt. Ugyanakkor, ha mégis megjelenik valamilyen elismerés – és valóban az eredményeid és a piac véleménye alapján kapod –, az már egy plusz bónusz, nem pedig a fő cél.

Összefoglaló gondolatok

A marketingnek nagy ereje van abban, hogy új irányokat mutasson, közösségeket építsen, formálja az emberek szemléletét – de csak akkor lesz ez tiszteletre méltó, ha kiérdemelt és valós tartalommal bír. Nem az a cél, hogy a szakma példaképei mindig nyilvánosan tündököljenek, hanem az, hogy hatékonyan, valódi teljesítményre építve segítsék a piac szereplőit abban, hogy a megoldásaik eljussanak azokhoz, akiknek tényleg szükségük van rájuk. Tehát nem az a jó marketinges, aki a legtöbb marketinges díjat nyeri évente, és nem az, aki a legtöbbet szerepel a konferenciákon. Nem is az, aki képes a legmagasabb számokat égetni a hirdetéseire. Hanem az, aki a legtöbb adatot, megfigyelést, emberi történetet és reakciót vizsgálja, és ezekből szűri le a stratégia gerincét. A lényeg mindig ugyanaz: értsd az embereket jobban, mint ahogy ők magukat értik, és alkoss valódi értéket. Így éred el, hogy a megbízóid vállalkozásai fejlődjenek, és hosszú távon is bízzanak benned. A szakma pedig megőrzi a hitelességét, ha a reflektorfény helyett a valós eredmények és a piac igényeinek mély megértése kerül fókuszba.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Cricket isolated on white background

Így fogunk tücsköket enni

Az emberiség története során számtalanszor felbukkant már a bogarak fogyasztásának ötlete, de a nyugati világban mégis bizarrnak vagy idegennek tartjuk. A legújabb viselkedéskutatási eredmények szerint azonban egyre több olyan módszert vetnek be a szakemberek, amivel elérhetik, hogy vonzóvá váljon számunkra ez a fehérjében gazdag táplálékforrás. Ha belegondolsz, a globalizáció, a növekvő népességszám és az éghajlatváltozás...
hungary

A költségek csoportosítása

Észrevetted már, hogy egyes költségeid szinte automatikusan nőnek, amint bővíted a tevékenységedet, míg mások változatlanok maradnak még akkor is, ha épp új vizekre evezel? Ennek hátterében nemcsak pénzügyi és számviteli, hanem pszichológiai tényezők is meghúzódnak. A döntéshozatal során rengeteg szempont merül fel, és mindegyik hatással lehet a vállalkozásod sikerére. Menedzserként és pszichológiai mechanizmusok iránt érdeklődőként...
couple on valentine's day

Kölcsönösség elve valentin-napon

A kölcsönösség elve az emberi együttműködés egyik alapvető pillére, amelynek hatása szinte minden kapcsolatunkban – akár tudatosan, akár ösztönösen – megnyilvánul. Pszichológiai mechanizmusok iránt érdeklődőként engem mindig is lenyűgözött, hogy mennyire mélyről fakad bennünk a hála vagy viszonzás igénye. Ennek egyik látványos megnyilvánulása a Valentin-nap, amikor a szeretet és a figyelmesség kifejezése egyszerre testi-lelki közelséget...
War in the forest

Befektetési stratégia NATO/EU háborús konfliktus esetére

Egy NATO/EU tagállamokat érintő háborús konfliktus alapvetően megnöveli a piacok bizonytalanságát és átrendezi a gazdasági prioritásokat. Ilyen helyzetben a befektetők egyszerre keresnek védelmet a szélsőséges kilengésekkel szemben és lehetőséget a rendkívüli nyereségre. Az alábbiakban szektoronként áttekintjük azokat az iparágakat és konkrét részvényeket, amelyek válságállóak, mégis profitálhatnak egy háborús környezetből, továbbá stabil pénzügyi hátteret, tartós osztalékot...

Itt érsz el

© Copyright 2025