Kilátáselmélet: szubjektív döntések

Főbb pontok

Sokáig az a feltételezés uralkodott, hogy az emberi döntéshozatal a számítógép működéséhez hasonlóan logikus és rendszerezett. Eszerint az emberek minden információt rendezetten, logikusan feldolgoznak és számításokkal ellenőriznek. A viselkedéstudomány képviselői, Daniel Kahneman és Amos Tversky azonban meglepő felfedezéseket tettek, amelyek új megvilágításba helyezték az emberi döntéshozatal folyamatát.

Az alapvető heurisztikák és mentális rövidítések

Kahneman és Tversky kutatásai kimutatták, hogy az emberek rendszerint nem követik a racionális döntéshozatal szabályait. Ehelyett néhány alapvető heurisztikus eljárást alkalmaznak, amelyeket nagyvonalúan mentális műveleteknek vagy „rövid utaknak” nevezhetünk. Ezek a heurisztikák leegyszerűsítik a döntéshozatali folyamatot, lehetővé téve az emberek számára, hogy gyorsan és hatékonyan hozzanak döntéseket, még akkor is, ha ezek nem mindig racionálisak.

A Kilátáselmélet Alapjai

A 2002-ben Nobel-díjjal elismert kilátáselmélet (prospect theory) szerint az emberek gyakran leegyszerűsítik a problémákat, és a helyzet racionális elemzése helyett szubjektív érzéseikre, előítéleteikre és hüvelykujjszabályokra hagyatkoznak. Ez az elmélet különösen hasznos a gazdasági döntéshozatal és a szerencsejátékok elemzésében.

A Szerencsejátékos Tévedése

Az egyik tipikus példa a kilátáselméletre „a szerencsejátékos tévedése” (gambler’s fallacy). Ez a jelenség akkor lép fel, amikor az emberek azt hiszik, hogy egy véletlenszerű esemény bekövetkezése valószínűbbé válik azáltal, hogy az előző kimenetelek meghatározott mintázatot mutatnak. Például a ruletten egy hosszú piros széria után a játékosok biztosra veszik, hogy a következő körben fekete lesz a nyerő, mert egyszerűen nem tudják elképzelni, hogy 19 piros után a 20. alkalommal is piros lesz a nyerő.

Pedig a valóságban a 20. körben is éppen ugyanakkora esélye van a pirosnak, mint a feketének. A véletlenen alapuló rendszereknek ugyanis nincs memóriájuk, nem „emlékeznek” az előző kimenetelre, ezért a következő kimenetel teljesen független az előzőtől.

A Kilátáselmélet és a Marketing

A kilátáselmélet megértése rendkívül hasznos lehet a marketing szempontjából, mivel rávilágít arra, hogyan hoznak döntéseket a fogyasztók. Az alábbiakban néhány példa arra, hogyan alkalmazhatjuk a kilátáselméletet a marketingben:

Csak 5775 Ft
kozepen

1. Kockázat és Nyereség Kommunikálása

A kilátáselmélet szerint az emberek hajlamosak elkerülni a veszteséget, még akkor is, ha az nyereséggel járna. Ezért a marketing üzenetekben érdemes hangsúlyozni a lehetséges veszteségek elkerülését, például „ne hagyja ki ezt a lehetőséget, mert elveszítheti a kedvezményt”.

2. Limitált Ajánlatok és Szűkösség

A kilátáselmélet alapján az emberek nagyobb értéket tulajdonítanak azoknak a dolgoknak, amelyek szűkösek vagy limitáltak. Ezért a „limitált ideig tartó akciók” vagy „csak néhány darab maradt” típusú kampányok rendkívül hatékonyak lehetnek.

3. Biztonságérzet Keltése

Mivel az emberek a veszteségtől való félelmük miatt gyakran inkább a biztos dolgokat választják, a marketing kampányokban érdemes hangsúlyozni a termék vagy szolgáltatás megbízhatóságát és biztonságát.

Az Emberek Döntéshozatalának Szubjektív Természete

A kilátáselmélet rávilágít arra, hogy az emberi döntéshozatal sokkal szubjektívebb és kevésbé racionális, mint azt korábban feltételezték. Az emberek hajlamosak érzelmi és pszichológiai tényezőkre hagyatkozni, amikor döntéseket hoznak. Ez a tudás lehetőséget ad a marketing szakemberek számára, hogy jobban megértsék és befolyásolják a fogyasztói magatartást.

A kilátáselmélet, amelyet Daniel Kahneman és Amos Tversky fejlesztett ki, alapjaiban változtatta meg a döntéshozatalról alkotott képünket. Az emberek gyakran heurisztikus eljárásokat alkalmaznak, és szubjektív érzéseikre hagyatkoznak a racionális elemzés helyett. A marketing világában ennek megértése és alkalmazása jelentős előnyöket kínálhat, hiszen segít jobban megérteni a fogyasztók döntéshozatali folyamatát és hatékonyabban kommunikálni velük.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...
online training on the school website on the Internet

A Google Ads szakértő

Ha bármikor is gondolkodtál azon, hogy milyen módon növelhetnéd online vállalkozásod láthatóságát és bevételét, valószínűleg szembejött már veled a Google Ads (korábbi nevén Google AdWords) kifejezés. Ez az egyik legismertebb és leghatékonyabb PPC (Pay-Per-Click) hirdetési platform, amely megfelelő beállításokkal és szakmai rálátással csodákra képes. Azonban az is lehetséges, hogy elkezdtél már saját kezűleg kampányokat futtatni,...
High Speed

Hogyan működik a PageSpeed Insights?

Ha komolyan gondolod a weboldalad és az online jelenléted hosszú távú sikerét, akkor a sebesség és a felhasználói élmény optimalizálása egyszerűen megkerülhetetlen. Ezzel nemcsak a látogatóid elégedettségét növeled, hanem a keresőoptimalizálási (SEO) eredményeiden is jelentősen javíthatsz. És itt lép be a képbe a Google PageSpeed Insights – vagy röviden PSI –, amely a weboldalad betöltési...

Itt érsz el

© Copyright 2025