A marketing értelmezése Magyarországon

Főbb pontok

A marketing értelmezésének alakulása Magyarországon az 1968 előtti és azt követő két évtizedben érdekes társadalmi és gazdasági folyamatokra világít rá. Ezt a szocialista gazdasági rendszer specifikumai, valamint a világszinten terjedő marketingtudomány fejlődése is befolyásolta, különösen az amerikai marketing értelmezéseken keresztül, melyek már a 20. század első felében kialakultak és meghatározóak voltak a globális üzleti gondolkodásban.

A marketing fogalmának megszületése és korai fejlődése az USA-ban

Az Egyesült Államokban a marketing kezdeti értelmezése szorosan kapcsolódott a kereskedelemhez és az áruk disztribúciójához. A 20. század első felében a marketing leginkább a termékek eljuttatására fókuszált a gyártótól a fogyasztóig. Ebben az időszakban az értékesítés támogatása volt a központi elem, és a marketingtudomány még kevésbé volt elméletileg kiforrott. A marketing ekkor még főként technikai funkcióként jelent meg, célja a vásárlás ösztönzése és a kereslet irányítása volt.

A marketing fogalmának intézményesülése az Egyesült Államokban az 1950-es évektől kezdődően új dimenziókat kapott, amelyben egyre nagyobb hangsúlyt kapott a társadalmi-gazdasági környezet elemzése, és a fogyasztói magatartás megértése. A marketing az üzleti világ egyik alapvető elemévé vált, és a piacok feltérképezésére, valamint a fogyasztói igények kielégítésére összpontosított.

A marketing megjelenése Magyarországon 1968 előtt

Magyarországon a marketing fogalma egészen a II. világháború utáni szocialista érában szinte ismeretlen volt. A háborút követő évtizedekben a tervutasításos gazdaság és a hiánygazdaság uralta a magyar gazdasági környezetet, így a piaci mechanizmusokat irányító marketing nem tudott meghonosodni. A fogyasztói választások jelentősége csekély volt, mivel a központi tervgazdaság keretében a keresletet és kínálatot egy szigorúan szabályozott rendszer határozta meg.

Az 1960-as években azonban a gazdasági reformok előkészítése során megjelentek azok az üzleti és gazdasági modellek, amelyek a nyugati piacgazdaságokból merítettek, és egy újfajta, a keresletvezérelt gazdasági gondolkodást hívtak életre. Az 1968-as gazdasági irányítási reform jelentős lépés volt, mivel ez az intézkedés lehetővé tette, hogy a marketing, mint diszciplína, elkezdje meghódítani a magyar gazdasági életet is.

Az 1968-as reform és a marketing térnyerése

Az 1968-as új gazdasági mechanizmus reformja volt az egyik legfontosabb tényező, amely lehetőséget adott a marketing szélesebb körű alkalmazására Magyarországon. Ez a reform az állami vállalatok számára lehetővé tette a piacra való fokozatos nyitást, és az új, piacorientált gondolkodásmód megjelenését. A marketing ennek eredményeképp már nem csupán a kereskedelmi tevékenység része volt, hanem a vállalati stratégiák középpontjába került, mivel a vállalatoknak alkalmazkodniuk kellett a piaci igényekhez.

Az 1968-as reformot követően a marketing fokozatosan beépült az oktatási intézményekbe, és a vállalatok gyakorlatába is. Az első marketinges tankönyvek és szakfolyóiratok megjelenése az 1970-es évek végére tehető. A marketing szakemberek új módszereket és technikákat dolgoztak ki a fogyasztói kereslet felkeltésére és irányítására.

A marketing fejlődése az 1970-es és 1980-as években

Az 1970-es években a marketing fogalmának magyarországi értelmezése tovább finomodott, és egyre inkább integrálódott a vállalati kultúrába. A gazdasági reformok lehetővé tették, hogy a marketing, mint vállalatvezetési eszköz, egyre nagyobb szerepet kapjon. Az első marketing tanszékek is ekkor alakultak meg, és a magyar vállalatok számára a marketing egyre inkább elengedhetetlenné vált a nemzetközi piacokon való versenyhez.

Az 1980-as években a marketing intézményesülése felgyorsult, és a magyar gazdasági gondolkodás szerves részévé vált. A vállalatok elkezdtek komolyabban foglalkozni a piacok feltérképezésével és a fogyasztói igények kielégítésével, ami lehetővé tette számukra, hogy hatékonyabbá váljanak a versenyben. Ezzel együtt azonban a marketing továbbra is sok esetben “szocialista tartalommal” volt áthatva, és csak a rendszerváltást követően tudott teljes mértékben integrálódni a kapitalista piacgazdaság rendszerébe.

Következtetés

A marketing értelmezése Magyarországon hosszú utat járt be az 1968 előtti és azt követő két évtizedben. Az amerikai marketing gondolkodásmód nagy hatást gyakorolt a magyar gazdaságra, különösen az 1968-as reformot követően, amikor a marketing széles körű alkalmazására lehetőség nyílt. Ez az időszak jelentős volt a marketing tudományának magyarországi fejlődése szempontjából, amelynek eredményeképp a marketing a vállalatok életének és a gazdasági gondolkodásnak szerves részévé vált, egyre közelebb kerülve a nyugati piacgazdaságokhoz.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...
online training on the school website on the Internet

A Google Ads szakértő

Ha bármikor is gondolkodtál azon, hogy milyen módon növelhetnéd online vállalkozásod láthatóságát és bevételét, valószínűleg szembejött már veled a Google Ads (korábbi nevén Google AdWords) kifejezés. Ez az egyik legismertebb és leghatékonyabb PPC (Pay-Per-Click) hirdetési platform, amely megfelelő beállításokkal és szakmai rálátással csodákra képes. Azonban az is lehetséges, hogy elkezdtél már saját kezűleg kampányokat futtatni,...
High Speed

Hogyan működik a PageSpeed Insights?

Ha komolyan gondolod a weboldalad és az online jelenléted hosszú távú sikerét, akkor a sebesség és a felhasználói élmény optimalizálása egyszerűen megkerülhetetlen. Ezzel nemcsak a látogatóid elégedettségét növeled, hanem a keresőoptimalizálási (SEO) eredményeiden is jelentősen javíthatsz. És itt lép be a képbe a Google PageSpeed Insights – vagy röviden PSI –, amely a weboldalad betöltési...

Itt érsz el

© Copyright 2025