Forró

Marketing-költségvetés hatása a vállalati teljesítésre

Főbb pontok

A marketing, mint vállalati funkció, meghatározó szerepet játszik a piaci versenyképesség fenntartásában és a profit generálásában. Ahogy a piaci verseny egyre élesedik, a vállalatok mind nagyobb összegeket fordítanak marketingtevékenységekre, azonban ezzel egyidejűleg nő a kihívás, hogy a költések hatékonysága miként mutatható ki és hogyan biztosítható. A Procter & Gamble és az Unilever példája mutatja, hogy még a nagyvállalatok is óriási összegeket áldoznak reklámra és marketingre, ám a marketingmenedzserek számára kihívás, hogy igazolják ezen összegek megtérülését.

A Marketing-Költségvetés Meghatározásának Kihívásai

A marketingköltségvetéssel kapcsolatos döntések sok szempontból a legnehezebbek közé tartoznak, hiszen éppen azt kellene előre megmondani, hogy a költések milyen mértékű forgalomnövekedést és profitot generálnak majd. A marketingeszközök és tevékenységek hatását nem mindig lehet egyértelműen elválasztani a dinamikusan változó piaci környezettől. Továbbá a fogyasztók ízlésének gyors változása, a reklámüzemek minősége, valamint a versenytársak reklámtevékenysége mind-mind közrejátszanak abban, hogy a költségvetéssel kapcsolatos döntések szinte mindig kockázatosak.

A problémát fokozza, hogy a marketingtevékenységek hatékonysága az évek során csökkenni látszik. Míg a vállalatok egyre többet reklámoznak, a reklámokkal értelmezhető forgalomnövekedés egyre kisebb arányban valósul meg. Ennek egyik oka a potenciális fogyasztók reklámüzenetekkel való túlterheltsége, valamint a reklámokkal szembeni immunitás kialakulása, amely éppen a kommunikációs ingerek nagy számának következménye.

Marketing-Költségvetési Módszerek: Hogyan Határozzuk Meg a Keretet?

A marketing- és reklámköltségvetések megállapítására számos módszert alkalmaznak a vállalatok, amelyeket általában két nagy csoportba sorolhatunk: megítélésorientált és adatalapú módszerek. A megítélésorientált technikák közül kiemelhető a „tetszés szerinti” módszer, amely során a vezetés érzésre határozza meg a marketingre fordítható összegeket. Ennek nincsen elég szilárd alapja, gyakran figyelmen kívül hagyja a marketingcélok valódi szükségleteit.

Egy gyakrabban alkalmazott technika az „értékesítés arányában” módszer, ahol a reklámköltést az értékesítési forgalom bizonyos százaléka alapján számítják. Ez a módszer egyszerű és gyors, de éles kritika éri, hiszen feltételezi, hogy a reklám eredményében jön létre az értékesítés, míg a valóságban gyakran a reklám szükségessége is éppen az értékesítési trendektől függ.

Az „adatalapú módszerek” során, mint például a „cél-feladat” megközelítés, a vállalatok először meghatározzák a marketingcélokat, majd hozzárendelik az elérésükhöz szükséges költségeket. Ez a módszer szorosabb összhangban áll a valósággal, mert figyelembe veszi a kitűzött célok valóságos költségét, viszont hátránya, hogy sokszor nehéz pontosan előrejelezni a feladatok költségeit, különösen új termékek bevezetése esetén.

Empirikus Tapasztalatok a Marketing Költségvetés Kapcsán

A kutatások azt mutatják, hogy a vállalatok, különösen a kisebbek, gyakran használnak egyszerű, megítélésre alapuló módszereket. A nagyobb vállalatok viszont jellemzően a cél-feladat vagy optimalizációs módszereket alkalmazzák, amelyek bonyolultabbak ugyan, de segíthetnek pontosabban meghatározni a költségvetést és annak hatását. Az általános tapasztalat szerint a marketingköltések visszatérülését vizsgáló előzetes kalkulációk és utólagos elemzések egyaránt fontosak a vállalati sikeresség biztosításához.

A felmérésekből az is kiderült, hogy sok vállalat még napjainkban is szigorún titkolja a marketing- és reklámköltésekkel kapcsolatos adatokat, és nem közösítik szívesen az összegeket, amelyekre az ilyen tevékenységeket fordítják, még akkor sem, ha a felmérés anonimitás biztosít. Az adatalapú megközelítések egyre népszerűbbé válnak, de ezek használata inkább a nagyobb költségvetéssel rendelkező vállalatok esetében figyelhető meg.

Következtetések: A Marketing-Költségvetés Jelentősége

A marketing-költségvetés meghatározása kritikus döntés a vállalati működésben, amely komoly hatással van a piaci teljesítményre. Míg a költségvetési módszerek választása és a költségek felhasználásának hatékonysága meghatározza a marketing aktivitás sikerességét, a marketingvezetőknek egyensúlyozniuk kell a reklámhatás bizonytalanságával és az eredmények érthető közvetítésével. A jól meghatározott és ésszerű marketingköltségvetés nemcsak a vállalati profitabilitást növeli, hanem segíti a vállalatot abban is, hogy hatékonyabban reagálhasson a piaci változásokra és a versenytársak teékenységére.

Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Webshopot indítottál? Kérj tanácsadást!

Ha van olyan területe az online világnak, ahol nem adják ingyen a sikert, az a webshopok üzemeltetése. Egy zenészt, egy influenszert „véletlenül” is felfedezhet a célközönség, a webáruházak esetében azonban ez szinte lehetetlen, akkora a verseny. Ezért van szükség marketing-tanácsadásra a sikerhez. Kezdhetnénk azzal, hogy érvelünk a webáruház beindítása mellett, de erre 2020-ban már nincs...

Építs saját médiabirodalmat!

A vállalkozások sikere nagymértékben múlik azon, hogy mennyire tudják megszólítani a célközönségüket, hogyan és milyen hatékonysággal tudnak velük kommunikálni. Ez nagyon fontos része a marketingstratégiának, hiszen a kommunikáción áll vagy bukik, hogy egyáltalán eléred-e azokat az embereket, akiktől azt reméled, hogy vásárolni fognak tőled. Számos tényező befolyásolja, hogy a lehetséges csatornákon keresztül neked melyiket kell,...

Milyen következményei lesznek a rossz tartalomnak?

Az online tartalomgyártásban továbbra is sarokkőnek számít a videók és a szövegek készítése, ezek nélkül nehezen elképzelhető 2020-ban egy sikeres brand. Nem elég azonban a mennyiségre ügyelni – ha ez nem vonja magával a minőséget, kontraproduktív lesz a folyamat. Nézzük, milyen részletekre kell a leginkább figyelni! YouTube, TikTok, Facebook, Instagram Teljesen egyértelmű, hogy a videós...

Itt érsz el

© Copyright 2025