Forró

Marketingnyelvészet: nyelv és marketing határterülete

Főbb pontok

A marketingnyelvészet egy viszonylag új, interdiszciplináris kutatási terület, amely a marketing és a nyelvtudomány metszéspontjában helyezkedik el. Ez a terület a nyelv fogyasztókra gyakorolt hatását vizsgálja a marketing kontextusában, ötvözve a két tudományág módszereit és ismereteit.

A terület fejlődése Magyarországon

A marketingnyelvészet magyarországi fejlődésében több kutató játszott úttörő szerepet:

  1. Veszelszki Ágnes: Elsőként tárgyalta a marketing és nyelvészet kapcsolatát konferencia-előadásokban és tanulmányokban. Bevezette a „marketolingvisztika” fogalmát, amely a marketingkutatás előmozdítását célozza nyelvészeti kutatási eredmények alapján.
  2. Tóth Etelka: Bevezette a „marketingnyelvészet” fogalmát, bár a kapcsolódási pontok részletes kidolgozása nélkül.
  3. Papp-Váry Árpád: A márkanevek szerepét vizsgálta a márkázásban, részben nyelvészeti megközelítéssel.
  4. Kovács László: A márkaneveket nyelvi elemként vizsgálta, bemutatva, hogyan járulhat hozzá a nyelvészeti tudás hatékonyabb márkanevek megalkotásához.

Kutatási fókuszok

A marketingnyelvészet főbb kutatási területei:

  1. Nyelvi jelenségek vizsgálata a marketingkommunikáció hatékonyságának növelése érdekében.
  2. Elméleti és módszertani tudás feltárása a marketingkommunikációs üzenetek hatásainak jobb megismeréséhez.
  3. Javaslatok megfogalmazása hatékonyabb marketingkommunikációs üzenetek megalkotására.

Gyakorlati példák

  1. Lexicon Branding: Ez a világhírű márkanévalkotó ügynökség nyelvész szakértőt (William R. Leben) alkalmaz olyan sikeres márkanevek megalkotásához, mint a Febreze, Swiffer vagy Intel Pentium.
  2. Egyetemi hallgatók körében végzett kutatás: Mátyás (2020) kutatása szerint a közgazdász hallgatók 93%-a fontosnak vagy nagyon fontosnak tartja a nyelvészet szerepét a marketingkommunikációban.

A marketingnyelvészet definíciója

Veszelszki (2014) és Carnevale, Luna és Lerman (2017) alapján a marketingnyelvészet definíciója:

„A marketingnyelvészet a nyelv fogyasztókra gyakorolt hatását vizsgálja a marketing kontextusában.”

Jelentősége

A marketingnyelvészet jelentősége abban rejlik, hogy:

  1. A nyelvészek számára gyakorlati alkalmazási terepet biztosít elméleti tudásuk hasznosítására.
  2. A marketingszakemberek számára új eszközöket és módszereket kínál a nyelv hatékonyabb felhasználására a kommunikációban.
  3. Elősegíti a két tudományterület közötti együttműködést, ami mindkét fél számára előnyös lehet.

Összegzés

A marketingnyelvészet egy dinamikusan fejlődő, interdiszciplináris kutatási terület, amely a marketing és a nyelvtudomány határán helyezkedik el. Célja a nyelv fogyasztókra gyakorolt hatásának vizsgálata és ezen ismeretek alkalmazása a marketingkommunikáció hatékonyabbá tételére. A terület jelentősége egyre nő, amit jól mutat a szakemberek növekvő érdeklődése és az egyetemi hallgatók pozitív hozzáállása is.

A jövőben várhatóan még szorosabb együttműködés alakulhat ki a nyelvészek és marketingszakemberek között, ami új távlatokat nyithat mind a nyelvtudomány gyakorlati alkalmazásában, mind a marketingkommunikáció hatékonyságának növelésében.

Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Webshopot indítottál? Kérj tanácsadást!

Ha van olyan területe az online világnak, ahol nem adják ingyen a sikert, az a webshopok üzemeltetése. Egy zenészt, egy influenszert „véletlenül” is felfedezhet a célközönség, a webáruházak esetében azonban ez szinte lehetetlen, akkora a verseny. Ezért van szükség marketing-tanácsadásra a sikerhez. Kezdhetnénk azzal, hogy érvelünk a webáruház beindítása mellett, de erre 2020-ban már nincs...

Építs saját médiabirodalmat!

A vállalkozások sikere nagymértékben múlik azon, hogy mennyire tudják megszólítani a célközönségüket, hogyan és milyen hatékonysággal tudnak velük kommunikálni. Ez nagyon fontos része a marketingstratégiának, hiszen a kommunikáción áll vagy bukik, hogy egyáltalán eléred-e azokat az embereket, akiktől azt reméled, hogy vásárolni fognak tőled. Számos tényező befolyásolja, hogy a lehetséges csatornákon keresztül neked melyiket kell,...

Milyen következményei lesznek a rossz tartalomnak?

Az online tartalomgyártásban továbbra is sarokkőnek számít a videók és a szövegek készítése, ezek nélkül nehezen elképzelhető 2020-ban egy sikeres brand. Nem elég azonban a mennyiségre ügyelni – ha ez nem vonja magával a minőséget, kontraproduktív lesz a folyamat. Nézzük, milyen részletekre kell a leginkább figyelni! YouTube, TikTok, Facebook, Instagram Teljesen egyértelmű, hogy a videós...

Itt érsz el

© Copyright 2025