A SEO-tanácsadás jelentősége

Főbb pontok

A keresőoptimalizálás olyan terület, ami elsőre nagyon technikainak tűnhet, valójában azonban legalább annyira pszichológiai és stratégiai folyamat is. Amikor SEO-ról beszélünk, a legfontosabb, hogy megértsd, a Google (és más keresőmotorok) algoritmusa valójában azt szeretné feltérképezni, hogy mennyire releváns és megbízható a tartalmad a felhasználók számára. Sokan azt hiszik, hogy a SEO csupán linképítésről vagy kódszintű trükkökről szól, pedig a Google már jó ideje a felhasználói élményt és a tartalom tényleges értékét helyezi előtérbe. Persze a technikai háttér sem elhanyagolható, de korántsem elég, ha csak a kulcsszavakkal foglalkozol: valójában az a kérdés, hogy mit tudsz mondani, ami a közönséged számára tényleg hasznos. Egy 2021-ben publikált kutatás (Search Engine Journal) rámutatott, hogy a tartalom minősége és hitelessége a találati rangsorban körülbelül 30%-os súllyal szerepel, ami hosszú ideje a legmagasabb érték a különböző algoritmus-faktorok között. Ez a kutatás azért is érdekes, mert megerősíti azt, amit a keresőoptimalizálás szakemberei régóta mondanak: hiába végzel kifinomult SEO-technikákat, ha a weboldaladon lévő tartalmak semmitmondók, unalmasak vagy épp másoltak, akkor a Google sem fogja kiemelni őket a találati listán.

A SEO azonban nem csak arról szól, hogy mit írjál, hanem arról is, hogyan. A keresőmotorok szoftverei igyekeznek utánozni az emberi olvasási folyamatot, úgyhogy a szövegek felépítésére, a címsorok használatára és a belső linkek logikájára is oda kell figyelned. A túlzsúfolt, átláthatatlan tartalom visszatetszést kelt, nemcsak a felhasználókban, hanem a Google-ban is. A keresőalgoritmusok a weblapok struktúráját bejárva rögzítik a szerkezetet, és a kód alapján megpróbálják megérteni, melyik bekezdés milyen témáról szól. Ha rendesen kiemelt címeket használsz, ha jól adagolod a hosszúságot, akkor a rendszer is könnyebben kategorizálja a tartalmadat, ráadásul a felhasználók jobban átlátják, miről szólnak az egyes blokkok. Itt már látható, hogy a SEO egy ponton túl a felhasználói pszichológia kérdésévé válik: mennyire tudod emberi módon, érthetően, logikus felépítéssel tálalni a mondanivalódat. Ha túlságosan telepakolod az oldalt hosszú, tagolatlan szövegekkel, akkor a felhasználók nagy része el sem jut az aljáig. Érdemes viszont olyan tartalmat létrehoznod, ami valóban izgalmas, érdekes vagy új nézőpontot kínál. A kutatások azt is kimutatták (Moz Research, 2020), hogy a hosszabb, de jól tagolt, minőségi cikkek sokkal nagyobb eséllyel kerülnek be a keresési találatok élmezőnyébe, mint a rövid, felszínes írások. Ráadásul az emberek is hajlamosabbak megosztani az értékes, részletes anyagokat, ami még több látogatót hozhat.

A keresőoptimalizálás során a linkek szerepe továbbra is nagyon fontos, de nem mindegy, hogy milyen és honnan érkező linkekről beszélünk. Régen gyakori volt a “linkfarmok” használata, ahol hirtelen több száz oldalról mutattak linkek a webhelyedre, de ezek a módszerek ma már inkább hátrányt jelentenek. Az algoritmusok ugyanis egyre jobban különbséget tudnak tenni a mesterségesen generált és az organikusan létrejövő linkek között. A bizalom és tekintély megszerzése ezért inkább azon múlik, hogy olyan felületeken említik-e meg a vállalkozásodat, amelyek tényleg relevánsak és hitelesek. Ha például egy szakmai portál vagy egy elismert blog hivatkozik a cikkedre, az a Google szemében is azt jelenti, hogy érdemes a figyelemre, míg a kétes hátterű linkcserék és fizetett linképítő hálózatok csak hátrébb sorolhatnak. A SEO pszichológiai vonulata itt is megjelenik: mennyire tudsz olyan tartalmat létrehozni, ami másokat is inspirál arra, hogy ajánljanak. Ha megnézed a nagy, sikeres brandeket, ők a keresőoptimalizálásnak köszönhetően inkább azért futnak be, mert maguk a felhasználók szeretik őket, és a brandértékük miatt a média is sokszor hivatkozza a tartalmaikat.

A technikai alapok ugyanakkor nem maradhatnak ki, mert a Google kimondottan bünteti, ha a weboldalad lassú, rossz a mobilos megjelenése vagy éppen tele van hibás kódokkal. A mobilbarát design már nem előny, hanem alapkövetelmény. A “mobile-first indexing” egy ideje hivatalosan is bevezetett funkció, ami annyit jelent, hogy a Google főleg a mobilverzió alapján rangsorolja az oldaladat. Ha tehát a mobilos betöltés lassú, vagy a felhasználóknak áttekinthetetlen, akkor mindenképpen számíthatsz arra, hogy romlani fog a helyezésed. A betöltési sebesség a felhasználói élmény másik kulcsfontosságú eleme, hiszen senki nem szeret várakozni. Kutatások szerint (Akamai, 2019) már 2-3 másodperces késlekedés is drasztikusan növelheti a visszafordulási arányt, vagyis az emberek nem várják ki, míg betölt az oldal, hanem továbbállnak. Ez nem csak a konverziók számát befolyásolja, de negatívan hat a SEO-ra is, hiszen a Google azt érzékeli, hogy a felhasználók nem maradnak az oldalon, ezért nem ítéli túl relevánsnak.

A keresőoptimalizálásnak megvan a maga érettebb, “white hat” vonala, amely a hosszú távú, stabil eredményekben hisz. Érdemes ezt az utat választanod, mert bár lehetnek olyan rövid távú módszerek, amelyekkel hirtelen megugrik a forgalmad, de ha ezek ellentétesek a Google irányelveivel, könnyen hatalmas visszaesés lehet a vége. Amikor SEO-tanácsadást végzek, mindig rákérdezek, hogy a weboldal tulajdonosa hosszú vagy rövid távban gondolkodik-e. Ha valaki csak azt szeretné, hogy két hónap múlva ott legyen a kereső élén, és semmi más nem érdekli, akkor előfordulhat, hogy a szabálytalan megoldásokhoz nyúlna, de ezek a Google büntetése miatt gyakran visszaütnek. A hosszú távú stratégia ott kezdődik, hogy átnézzük a honlap alapjait, a meglévő tartalmat, a linkprofilt és a technikai beállításokat, majd ezek alapján lépésről lépésre haladunk. Ahol kell, újraíratunk szövegeket, átszerkesztjük a menürendszert, kijavítjuk a 404-es oldalakat, és folyamatosan monitorozzuk a látogatók viselkedését. Ezt követően jön a tartalomfejlesztés, a partneri együttműködések kialakítása, a média- és PR-kapcsolatok erősítése, és persze a mérések kiértékelése.

A SEO és a marketingpszichológia akkor találkozik, amikor megpróbáljuk megérteni, hogyan használják az emberek a keresőt. Biztos te is kerestél már úgy valamit, hogy nem pontos kifejezéseket gépeltél be, hanem például kérdéseket, vagy többszavas kifejezéseket, amik inkább beszélt nyelvre emlékeztetnek. A hosszabb, beszélt nyelvhez közeli kifejezéseket hívjuk long tail-nek. Ezekkel általában kisebb a verseny, mégis sokkal jobban passzolnak a felhasználók konkrét szándékához. Ha valaki beírja, hogy “milyen telefont érdemes vennem 2025-ben kártyafüggetlenül”, akkor az egy hosszabb keresés, de pont erre a speciális igényre válaszolva egy blogposzttal vagy termékajánlóval remekül meg lehet ragadni a látogató figyelmét. A marketingpszichológia szerint (Stanford Persuasive Technology Lab, 2020) az emberek többsége úgy fogalmaz a keresőben, mintha egy baráthoz beszélne, akitől tanácsot kér. Ha erre a baráthoz illő hangnemben és információtartalommal válaszolsz a saját weboldaladon, jó eséllyel téged találnak meg, és nagyobb a valószínűsége annak is, hogy megnyered a bizalmukat.

A SEO-tanácsadás során oda kell figyelned a metaelemekre is. Nem csupán a kulcsszavak szerepeltetéséről beszélek, hanem arról, hogy a weblap találati lista-részén milyen címsor és leírás jelenik meg. Ezek a meta cím és a meta leírás, amelyek egyfajta miniatűr hirdetések is a Google találati oldalán, mert a felhasználó ezek alapján dönt, hogy rákattint-e a linkre. Ha sablonos vagy félrevezető a leírás, akkor kevesebb lesz az átkattintás, és a Google algoritmusai emiatt azt feltételezik, hogy talán nem is annyira releváns a te oldalad. Ezért kell profi módon megírni a meta elemeket: érthetőnek kell lenniük, bizalmat ébreszteniük, és röviden utalni arra, hogy a kattintás után mit fog találni a felhasználó. Nem egyszer láttam olyat, hogy egy jól átgondolt, hívogató meta cím és meta leírás hirtelen megnövelte a kattintási arányt, ez pedig később tovább javította az oldal helyezését. Az algoritmus ugyanis már figyeli a felhasználói magatartást is: ha sokan kattintanak valamire, és utána nem lépnek vissza azonnal, akkor azt jelzi, hogy az adott oldal tényleg választ ad a kérdésekre.

Nem szeretnék elhanyagolni egy fontos tényezőt: a konkurenciaelemzést. A SEO-val foglalkozók gyakran azzal indítanak, hogy megnézik, kik azok a legfőbb versenytársak a piacon, akik ugyanarra a célközönségre lőnek, és hasonló témaköröket fednek le. A versenytársaknál is megnézheted, milyen beállításokkal dolgoznak, milyen linkprofillal rendelkeznek, milyen tartalmakat készítenek. Ezekből sokat tanulhatsz, de ne próbáld meg egy az egyben lemásolni őket, mert azzal nem leszel egyedi. A cél inkább az, hogy lásd, milyen hézagok vannak a piacon. Lehet, hogy ők kitűnően lefedik a műszaki paramétereket, de keveset írnak a hétköznapi felhasználásról. Akkor te készíthetsz erről egy részletes, gyakorlati útmutatót. Ez a fajta “gap analysis” kulcsa annak, hogy megtaláld a saját résedet, és olyan tartalommal jelenj meg, amire tényleg szükség van. Ha ezt jól csinálod, akár olyan mezőnyben is előre törhetsz, ahol látszólag túlságosan nagy a verseny.

A SEO tanácsadói folyamat rendszerint több hónapra vagy akár egy évre tervezett együttműködés, mert az igazi eredmények nem egyik napról a másikra jelentkeznek. Az algoritmusoknak idő kell, hogy feltérképezzék az új tartalmaidat, a linkek ereje sem épül ki azonnal, és persze neked is időbe telik elkészíteni a szövegeket, videókat, infografikákat. Ezért érdemes olyan ütemezést kialakítanod, ahol hónapról hónapra előre megvan, milyen témákat dolgozol fel, és milyen partneroldalakon szeretnél megjelenni. Fontos a folyamatos mérés is, hiszen a SEO egyik sajátossága, hogy sosem lehetsz egészen biztos benne, melyik keresési kifejezések hozzák a legjobb látogatókat. Van, hogy meglepő kulcsszavak viszik el a forgalmat, és érdemes ezekre tudatosan ráerősíteni. Máskor kiderül, hogy amit te fontosnak gondoltál, valójában alig keresik, így érdemesebb más szavakra fókuszálnod. Ehhez használhatsz analitikai és kulcsszó-kutató eszközöket, mint például a Google Search Console, ami megmutatja, hogy milyen keresésekre jelent meg a te oldalad, és mekkora volt a kattintási arány.

Csak 5775 Ft
kozepen

Ne felejtsd el, hogy a felhasználói pszichológián túl a vásárlói út elemzése is fontos. Lehet, hogy az oldalad látogatói nem azonnal vásárolnak, csak információt gyűjtenek, és ha nincs kialakítva a remarketing folyamat vagy a feliratkozási lehetőség, akkor könnyen elhagyhatják a weboldaladat, és elfeledkezhetnek rólad. A SEO lényege, hogy oda csábítja őket, de a konverzió optimalizálása is legalább ilyen fontos. Ha a landing oldalad nem egyértelmű, ha nincs megfelelő CTA, vagy nehezen találják meg a fizetési módot, akkor lehet, hogy hiába volt tökéletes a keresőoptimalizálás, a végén mégsem lesz bevételed. Ezért a SEO-tanácsadás sokszor kiterjed a teljes online értékesítési folyamatra: meg kell nézni, milyen élményt kapnak a látogatók, amikor az oldalra érkeznek, milyen akadályokba ütközhetnek, és milyen ösztönzőkkel lehet őket a következő lépésre csábítani. A marketingpszichológia itt is releváns: például mennyire érzelmi alapon mutatod be a termékeidet, milyen történeteket mesélsz, vagy milyen társadalmi bizonyítékokkal (vélemények, esettanulmányok, értékelések) támogathatod a döntést.

A keresőoptimalizálásnak ma már elképzelhetetlen része a közösségi média integráció is. Nem arról van szó, hogy a Facebook-posztok közvetlenül befolyásolják a Google rangsorát, sokkal inkább arról, hogy a tartalmaidra érkező kattintások, megosztások és hivatkozások jócskán megnövelhetik az oldalad népszerűségét, ez pedig idővel a keresőmotorok rangsorában is érezteti a hatását. A közösségi média ráadásul remek lehetőség arra, hogy kísérletezz, milyen témákra harapnak az emberek. Kipróbálhatsz különböző cikkcímeket, megnézheted, milyen vizuális anyagokra reagálnak a legjobban, és aztán a sikeres elemeket beépítheted a weboldalad struktúrájába is. Vannak olyan SEO-szakértők, akik kimondottan javasolják, hogy a közösségi médiában futtasd meg a cikkedet, és ha jól teljesít, utána told fel a főoldalra mint kiemelt tartalmat, mert így már eleve nagyobb eséllyel indul a Google-rangsorban.

Érdemes beszélni a Google algoritmus frissítéseiről. Az elmúlt években többször is voltak jelentős változások, például a BERT vagy a MUM, amelyek a nyelvi feldolgozás mélyebb megértésére törekszenek. Ilyenkor sokan pánikba esnek, mert hirtelen visszaeshet a helyezésük. Pedig, ha a weboldalad valóban minőségi, és megfelel a felhasználók igényeinek, akkor valószínűleg inkább profitálsz az új frissítésekből. A Google célja ugyanis ugyanaz, mint neked: a lehető legjobb élményt adni azoknak, akik keresnek. Ha pedig te ezt nyújtod, akkor inkább erősödsz, mint gyengülsz. A pánik akkor jelentkezik, ha eddig mesterséges linkekkel, kulcsszóhalmozással vagy duplikált tartalmakkal próbálták “kicselezni” az algoritmust. Az ilyen oldalak rendszerint megérzik a frissítéseket. Egy 2022-es jelentés (Searchmetrics) szerint azok az oldalak szerepeltek jobban a nagyobb frissítések után, amelyek egy adott témában következetesen, alaposan és megbízható stílusban publikáltak, és nem kevertek nagyon eltérő tematikájú tartalmakat. Szintén kedvezően hatott, ha a cikkek szerzői szakértelemmel bírnak, és ez valamilyen formában látható (például egy szerzői bemutatkozó oldalon vagy szakmai referenciákon keresztül).

A tanácsadás során nagy hangsúlyt kap a folyamatos elemzés és riportolás, hiszen nem csak a pozíciók változását kell figyelni, hanem azt is, hogy a látogatók ténylegesen mit csinálnak az oldalon. Ha növekszik a forgalom, de nem javul a konverzió vagy a visszapattanási arány, akkor valószínűleg még finomhangolni kell a tartalmat, vagy újragondolni a céloldalak szerkezetét. Sokszor felmerül, hogy érdemes A/B teszteket végezni: például kipróbálni két különböző címet vagy kétféle CTA-gombot, és megnézni, melyik teljesít jobban. Ez nem csupán az online marketing, de a SEO-optimalizálás terén is segítség lehet, mert a Google is látja, hogy a felhasználók több időt töltenek az oldalon, vagy többször térnek vissza. A tanácsadás része lehet az is, hogy milyen bővítményeket telepíts a weboldalra, ha mondjuk WordPress-t használsz, melyek a legfrissebb SEO pluginok, miként lehet a képfájlokat és a metaadatokat optimalizálni. Ugyanakkor nem tanácsos túlzásba vinni a pluginok használatát sem, mert ezek lassíthatják az oldalt, és növelhetik a hibák esélyét. Fontos az egyensúly és a jól megalapozott technikai döntések.

A SEO tanácsadásnak mindig az a célja, hogy a honlapod ne csak sok látogatót, hanem megfelelő látogatót vonzzon be, aki majd hasznosan időzik nálad, elolvassa a cikkeidet, feliratkozik a hírleveledre vagy megvásárolja a termékedet. Ezért lényeges, hogy a kulcsszavakat és a témákat mindig a célcsoport valódi igényei alapján válaszd ki. Ha egy abszolút népszerű keresőkifejezés túl általános és nincs közvetlen kapcsolatban a szolgáltatásoddal, akkor lehet, hogy csak nagy forgalmat hoz, de nem lesz belőle haszon. Ezt hívják rossz minőségű forgalomnak, ami a szerveredet terheli, a statisztikáidat megzavarja, de üzletileg nem segít. Emiatt a tanácsadási folyamatban mindig azt javaslom, hogy készítsünk részletesen átgondolt “user persona”-kat, amiben meghatározzuk, kik a vásárlók, milyen problémáik vannak, milyen nyelvezetet használnak, és hogyan keresnek rá a megoldásra. Így sokkal nagyobb eséllyel fogjuk eltalálni, milyen címszavakkal és milyen üzenetekkel érdemes előállni.

Ha a vállalkozásod több nyelven is működik, vagy külföldi piacra is célzol, akkor a SEO nemzetközi dimenziója is előtérbe kerül. Ebben az esetben nemcsak a nyelvi fordításról van szó, hanem arról is, hogy az adott országban milyen keresőmotorokat és közösségi platformokat használnak gyakrabban, illetve hogy mik a helyi kulturális sajátosságok. Kínában például a Baidu az uralkodó kereső, Oroszországban a Yandex, míg Nyugat-Európában és Észak-Amerikában persze a Google a főszereplő, de még itt is eltérő lehet a felhasználói szokás. A SEO tanácsadás egy nemzetközi terjeszkedésnél egyszerre szól az oldal architektúrájának többnyelvű kódolásáról, a nyelvi átirányítások helyes beállításáról, a helyi linképítésről és a piac-specifikus tartalomkészítésről. Ráadásul bizonyos országokban komoly jogi megkötések is vannak, például az adatkezelési szabályokat illetően, ami kihat a weblap működésére és ezzel együtt a keresési helyezésekre is.

Amikor tehát SEO tanácsadóként lépek fel, a szerepem túlmutat a puszta kulcsszóelemzésen. A tanácsadás valójában sokkal inkább egy átfogó együttműködés, amely a piacmegértéstől kezdve a technikai optimalizáláson át a tartalmi stratégiáig vezet. Ez magában foglalja a partnerek keresését, a PR-lehetőségek felmérését, de akár a hirdetések és az organikus megjelenés összehangolását is, hiszen a Google Ads kampányokat is gyakran összekötik a SEO-val, hogy a teljes digitális jelenlét egységes irányt kövessen. A tanácsadás során pedig folyamatosan visszacsatolunk: megnézzük, hogyan változnak a keresési statisztikák, az eladások és az elköteleződés, majd ehhez igazítjuk a következő lépéseket. Ez a folyamat sosem áll meg, mert a piaci verseny, a technológia és a felhasználói elvárások is folyton változnak. Ezzel együtt ez a szépsége is, hiszen mindig van lehetőség arra, hogy új megközelítéseket próbálj ki, finomítsd a stratégiát, és egyre jobban megértsd a saját közönségedet.

Végső soron a SEO-tanácsadás arról szól, hogy igazodunk ahhoz a valós igényhez, ami a keresőmotorok felhasználóiban felmerül. A Google ugyanis a keresési szándékot szeretné kielégíteni, és ha te a legjobb választ tudod adni rá, akkor jó esélyed van kiemelkedni. Ez pedig nemcsak technikai bravúrokon múlik, hanem azon, hogy mennyire ismered a célcsoportodat, mennyire szolgálod ki őket hasznos információkkal, és milyen felhasználói élményt teremtesz a weboldaladon. Ha ezt érthető, jó minőségű és szakmailag megalapozott tartalmakkal, logikus szerkezettel és gyors, reszponzív oldallal támogatod, ha figyelsz a linképítésnél a minőségre és a hitelességre, akkor a SEO hosszú távon is stabil eredményt hoz neked. Idő kell hozzá, kitartás és folyamatos tanulás, hiszen a keresőmotorok sosem állnak le a fejlesztésekkel, a piaci verseny sem lassul, de éppen ezért olyan izgalmas. A marketingpszichológiai vonatkozás segít megérteni a felhasználói szokásokat, a technikai háttér pedig lehetővé teszi, hogy minden taktika hibátlanul fusson. Ha egy szakembert keresel, aki ebben támogat, jó, ha tudod, hogy a SEO tanácsadás nem varázspálca, hanem stratégiai befektetés, ami idővel sokszorosan megtérül. Ne félj belevágni és fejlődni, mert a keresőoptimalizálás hosszú távon is a leginkább költséghatékony módszer a célcsoport elérésére. A bizalomépítés, a tudásmegosztás és a felhasználói szempontok tisztelete pedig mindig a SEO valódi lelke marad.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...
online training on the school website on the Internet

A Google Ads szakértő

Ha bármikor is gondolkodtál azon, hogy milyen módon növelhetnéd online vállalkozásod láthatóságát és bevételét, valószínűleg szembejött már veled a Google Ads (korábbi nevén Google AdWords) kifejezés. Ez az egyik legismertebb és leghatékonyabb PPC (Pay-Per-Click) hirdetési platform, amely megfelelő beállításokkal és szakmai rálátással csodákra képes. Azonban az is lehetséges, hogy elkezdtél már saját kezűleg kampányokat futtatni,...
High Speed

Hogyan működik a PageSpeed Insights?

Ha komolyan gondolod a weboldalad és az online jelenléted hosszú távú sikerét, akkor a sebesség és a felhasználói élmény optimalizálása egyszerűen megkerülhetetlen. Ezzel nemcsak a látogatóid elégedettségét növeled, hanem a keresőoptimalizálási (SEO) eredményeiden is jelentősen javíthatsz. És itt lép be a képbe a Google PageSpeed Insights – vagy röviden PSI –, amely a weboldalad betöltési...

Itt érsz el

© Copyright 2025