A számvitel az üzleti élet nyelve

Főbb pontok

Gondolj bele, hányszor kerülsz olyan helyzetbe, amikor vezetőként (vagy leendő vezetőként) pár perc alatt kell hoznod egy döntést, ami aztán komoly pénzügyi, sőt akár jogi következményekkel is jár. Vajon érdemes kockáztatni, hogy csupán a „tudatlanok bátorságával” vágj bele? Azt mondják, a vállalkozói lét a folyamatos tanulásról szól – és ez a számvitelre különösen igaz. A friss, 2023-as Harvard Business Review összeállítás szerint a felsővezetők 62%-a ismeri be, hogy nem érzi komfortosnak magát a bonyolultabb pénzügyi jelentések elemzésekor. Mégis, ők hozzák meg a mindennapi üzleti döntéseket, sokszor milliók vagy milliárdok sorsáról.

Egy profi főkönyvelő vagy könyvvizsgáló valóban óriási kincs, de nagy kérdés, hogy megengedheted-e magadnak, hogy kizárólag rájuk támaszkodj. Gondolj bele egy sportolóra: bármilyen tehetséges edzője is lehet, maga a sportoló áll oda a rajtvonalhoz, és csak ő tud versenyezni. Ugyanez a helyzet a vezetői döntésekkel: amikor mérlegelned kell, nincs mindig idő hosszas konferenciákra a könyvelővel. Ráadásul a jogszabályok, törvények folyamatosan változnak – a tegnapi megoldások ma már lehet, hogy elavultak. Így lesz a naprakész tudás az első számú túlélési eszközöd a vállalati dzsungelben.

A számvitel az üzleti élet nyelve. Ha nem beszéled folyékonyan, könnyen előfordulhat, hogy a szerződésben látott „számok” félrevezetnek, vagy épp amiatt maradsz le egy kiváló üzleti lehetőségről, mert egy információt hibásan értelmeztél. Egy 2022-es PwC-felmérés szerint az európai cégvezetők 74%-a alábecsüli a pénzügyi kimutatások közti apró különbségek jelentőségét. Gondolj az ilyen adatokat kincsként: ha ismered a működésüket, összehasonlíthatod a cégedet akár külföldi vállalatokkal is, és a döntéseid biztosabb alapokon állnak. Pont, mint egy zenész, aki olvasni tudja a kottát: nemcsak hallja a dallamot, hanem érti, miként épül fel, és akár improvizálni is képes benne.

Fontos persze, hogy ne félj kérdezni. Egyetlen vezetőt sem kötelez senki arra, hogy fejből tudja az összes könyvelési szabályt, de ha azt sem látod át, melyik jelentés mire jó, akkor a legszuperebb csapat sem fogja helyetted meglépni a stratégiai döntéseket. Ráadásul a fél-információk sokszor még veszélyesebbek, mintha semmit sem tudnál: ha makacsul kitartasz olyan ismeretek mellett, amelyek már rég elavultak, könnyen bűnbakot csinálhatsz a saját könyvelődből, holott a hiba lehet, hogy a te elévült tudásodban van. Ilyenkor szokott előkerülni a “könyvelési trükk” gyanú, pedig valójában egyszerű félreértésről is szó lehet.

Összességében az üzleti világban a számok nem hazudnak, de értened kell a nyelvüket, ha fejlődőképes, tudatos vezető akarsz lenni. Ismerd fel, hogy a számviteli beszámolók, mérlegek, eredménykimutatások olyan eszközök, amelyekből minden lényeges dolgot megtudhatsz a vállalkozásodról – nemcsak itthon, de nemzetközi szinten is. Ehhez persze szükséges, hogy ne rekesszed ki ezt a tudásanyagot, és ne akadjon benned a gyanú, hogy „csak trükközés zajlik”. Sokkal inkább tekints rá a fejlődés egyik motorjaként, aminek a mozgatórugóit folyamatosan tanulod, frissíted. Ha így teszel, egy csapásra többé nem a tudatlanok bátorságával vágsz neki a döntéseknek, hanem magabiztosan, számokkal alátámasztva, valódi versenyelőnyt kovácsolva a naprakész információkból.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Various Hungarian forints banknotes with calculator on table in office Europe Hungary

Miért fontos a pénz időértéke?

A vállalati pénzügyek alapjainak megértéséhez nélkülözhetetlen a pénz időértéke. Egyszerűen fogalmazva, „a ma a zsebedben lévő pénz” mindig többet ér, mint ugyanaz az összeg, amit csak később, a jövőben kapnál meg. Lehet, hogy elsőre ez furcsának tűnik, de ha mélyebbre ásol, látni fogod, hogy logikus: a pénz ma biztosan a rendelkezésedre áll, elköltheted, befektetheted, kamatot...
Books. Stack of old books on white background

Napoleon Hill öröksége: ezeket tanultuk tőle

Napoleon Hill neve mára összeforrt az önfejlesztés és üzleti siker irodalmával. Leghíresebb műve, a Gondolkodj és gazdagodj! (angolul Think and Grow Rich, 1937) a becslések szerint mintegy 100 millió példányban kelt el világszerte , és az üzleti körökben a “motivációs könyvek nagyapja” hírében áll. Hill munkássága – beleértve a korábbi A siker törvényei (The Law...
Two swords

Könyvajánló: A világ ötven legveszélyesebb vállalata

„A világ ötven legveszélyesebb vállalata” című könyv sok szempontból megrázó, mégis hihetetlenül tanulságos olvasmány. A szerzők, Juha-Pekka Raeste és Hanu Sokala olyan témát boncolgatnak, amiről a legtöbben legfeljebb homályos sejtésekkel rendelkezünk: vajon milyen erők irányítják a globális gazdaságot, és kik azok a főszereplők, akiknek a tettei hosszú távon meghatározzák a bolygó jövőjét? Ezek a gigavállalatok...
Calm young woman undergoing a cosmetic procedure

Miért fontos a helyes pozicionálás a kozmetikusi szakmában?

A szépségipar soha nem látott ütemben növekszik, és a kozmetikusoknak is folyamatosan lépést kell tartaniuk a megváltozott igényekkel. A piac telített, a fogyasztók igényei pedig egyre kifinomultabbak. Nagyon fontos, hogy ne csak egy sima kozmetikus legyél a sok közül, hanem markánsan megkülönböztethető szakember. A pozicionálás szó szerint azt jelenti, hogy hogyan jelensz meg a potenciális...

Itt érsz el

© Copyright 2025