A reklámod megjegyezhető?

Főbb pontok

Az emberi emlékezet elképesztően bonyolult, mégis roppant hatékony módon működik. Bár rengeteg adatot vagyunk képesek befogadni és tárolni, azért mindig akad egy-két bökkenő, ha a marketingről van szó. A lenti néhány gondolatban dióhéjban összefoglalom, hogyan jön létre, majd rögzül az információ az agyban, és miért annyira fontos ezt szem előtt tartani akkor, amikor valaki reklámot készít vagy éppen a márkája üzeneteit próbálja átadni.

Szenzoros memória

A szenzoros memória a legelső, villámgyors fázis. Mindössze 1-2 másodpercig valamennyi beérkező külső inger (érintés, hang, szag, íz, fényhatás, hőmérséklet stb.) itt tárolódik. Gondolj bele, mennyi információ ér nap mint nap: a ruháid érintése, a háttérzaj, a monitor fénye… Ez mind „becsatornázódik” a szenzoros memóriába, majd az agyod elkezdi kiszűrni a releváns adatokat, és csak a fontosnak ítélt részletek kerülhetnek át a következő állomásra.

Munkamemória

Az agy szűrése után a munkamemória (sokan rövid távú memóriaként emlegetik) következik, ahol az adatok körülbelül 20 másodpercig is megmaradhatnak. Itt kapnak jelentést, érzelmi töltetet, összefüggéseket: vagyis eldől, hogy egy ingert mennyire találunk érdekesnek, lényegesnek, vagy éppen megmozgat-e bennünket annyira, hogy „érdemes” legyen elraktározni.

A marketing szempontjából ez a fázis sorsdöntő: ha a reklámod unalmas, semmi pluszt nem ad, akkor nagy eséllyel ennél a lépésnél veszik el az üzenet. Ezért törekednek a hirdetők valamilyen feltűnő, izgalmas vagy meghökkentő elemre. Ha az agy „megéri” ítéletet hoz róla, vagy érzelmileg bevonódik, akkor jó eséllyel bekerül az emlékek tárházába.

Csak 5775 Ft
kozepen

Hosszú távú memória

A harmadik szakasz a hosszú távú memória, amely lényegében korlátlan kapacitással bír, és időben sincs nagyon lekorlátozva: ha valami ide bekerül, akár évekre, évtizedekre megőrződhet. Ez lehetőséget teremt arra, hogy a reklámból fakadó érzelmek és élmények később is befolyásolják a döntéseinket. Gondolj csak a gyerekkori élményekhez kapcsolt márkákra: ha valamihez kellemes érzések kötnek, nagyobb eséllyel választod később is, pusztán a nosztalgia és a pozitív emlékek miatt.

Pontosan ezt használják ki bizonyos cégek. Jellemző példa a McDonald’s esete: a Happy Meal és a bulis hangulat már kisgyermekkorban belopja az éttermet a fiatalok emlékeibe, és felnőttkorban sokan ösztönösen választják a mekis menüket, mert a vidám, nosztalgikus érzést keresik – gyakorlatilag a hosszú távú memóriába ágyazott élményt akarják újra átélni.

Mi a titok a marketingben?

Ha kitűnsz a tömegből, érzelmet pendítesz meg, és magadra vonod a figyelmet a reklámoddal, akkor bejutsz a munkamemóriába. Ha ott releváns és emlékezetes benyomást is keltesz, akkor nagy az esély rá, hogy a márkád beég a hosszú távú memóriába. Nem garancia ez a vásárlásra, de az első lépést – a felismerést és megjegyzést – már megtetted. Persze a végső cél, hogy amikor legközelebb ilyen termék vagy szolgáltatás iránt érdeklődik a vevő, téged idézzen fel elsőként.

Záró gondolatok

Az emberi memória működésének megismerése nagyban segít a reklámok tervezésében. Elegendő csupán annyi, hogy figyelembe vedd: először a szenzoros információk elképesztő tömegből kell kitűnnöd, majd meg kell ragadnod a rövid távú memóriát valamilyen érzelmi vagy kognitív csavarral. Ha ez sikerül, jó eséllyel hosszan megmarad a márkád az emberek fejében. Így lesznek olyan stabil fogyasztóid, akik később talán a pozitív emlékeik miatt (vagy egyszerűen azért, mert beugrik nekik a márka) döntenek majd melletted. Adj érzelmi töltetet, legyél érdekes, és ne feledkezz meg a nosztalgia vagy a meglepetés erejéről: a hosszú távú memória hálás lesz érte.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

A casual business man checking a marketing plan

2025-ös Marketing Trendek és Állapotjelentés

Ha olyan vagy, mint a legtöbb marketinges, akkor valószínűleg úgy érzed, sosem elég az idő és az erőforrás ahhoz, hogy minden kampányra, kreatív ötletre, új trendek felfedezésére és a lehető legjobb márkaélmény kialakítására jusson kapacitás. Pont ezért született ez az összefoglaló a 2025-ös marketing trendekről. Az alábbiakban bemutatom a kedvenc eredményeimet a HubSpot legfrissebb felméréséből,...
Woman seller and buyer in clothes store

A fogyasztói pszichológia

Amikor a terméked vagy szolgáltatásod marketingjéről van szó, óriási előnyt jelent, ha alaposan ismered a közönségedet. Kik ők? Milyen problémák miatt nem alszanak éjszaka? Mekkora a jövedelmük? Milyen online felületeken töltik a legtöbb idejüket? Ha ezekre a kérdésekre kíváncsi vagy, akkor itt az ideje megismerkedned a fogyasztói pszichológia világával. Ez a tudományág rávilágít, hogyan tudsz...
sex toy

Szexshop nyitása lépésről lépésre

Az erotikus termékek piaca világszerte dinamikusan növekszik, és Magyarországon is egyre nagyobb igény mutatkozik a minőségi, diszkréten beszerezhető szexuális segédeszközök iránt. Egy szexshop nem csupán üzleti vállalkozás, hanem a szexuális kultúra és edukáció terjesztésének eszköze is. A Nemzetközi Erotikaipari Szervezet (International Association of Adult Products, 2023) adatai szerint az európai piac évi 5-7%-os növekedést is...
Concept of control and dictatorship, management concept

Bevezetés: Mi is az a manipuláció?

A manipuláció fogalma általában olyan befolyásolási formára utal, amely sem a kényszerítésnek, sem a racionális meggyőzésnek nem felel meg. Vagyis a manipulátor nem erőszakkal vagy logikus érvekkel éri el a hatását, hanem rejtettebb, kerülő utakon próbálja befolyásolni a másik gondolkodását vagy viselkedését. A „manipuláció” kifejezést többnyire pejoratív értelemben használjuk – magában hordoz egy erkölcsi elítélést...

Itt érsz el

© Copyright 2025