Dörzsölt marketingesek: Miért célpontok a kezdő vállalkozók?

Főbb pontok

Az üzleti világban sokan tisztában vannak azzal, hogy a marketing számos eszköze épít érzelmekre, vágyakra és olykor még a bizonytalanságainkra is. De van egy olyan, kevésbé reflektorfényben lévő terület, ahol a manipulációs módszerek kifejezetten sötétek lehetnek: amikor kezdő vállalkozókat céloznak meg különféle „zseniális ajánlatokkal”, „bestseller-képzésekkel” és „garantáltan sikerre vivő megoldásokkal”. A friss, még tapasztalatlan vállalkozók – akik sokszor épp az első lépéseiket teszik a cégalapítás és a piaci szereplés útján – rendkívül kiszolgáltatott helyzetben vannak. Ugyanolyan védtelenek és naivak lehetnek a marketing-befolyásolással szemben, mint a gyerekek. Nekik is fontos a csoporthoz tartozás, az, hogy ne maradjanak le semmiről, és ennek a manipulálásnak széles arzenálja létezik. Az alábbiakban azt járom körül, milyen piszkos trükkökkel igyekeznek kihasználni a kezdő vállalkozók bizonytalanságait, és hogyan válnak néha az online és offline manipulációk áldozatává.

Miért célpontok a kezdő vállalkozók?

A vállalkozásindítás általában izgalmakkal és félelmekkel teli folyamat. Egy 2021-es európai kutatás szerint a fiatal vállalkozók 63%-a erős szorongást él át a pénzügyi bizonytalanság és a versenyképesség hiánya miatt [European Startup Survey, 2021]. Ez érthető, hiszen még nincs kialakult ügyfélkör, nincsenek stabil referenciák, és sokszor az üzleti know-how is hiányos. Ugyanez a felmérés kimutatta, hogy a megkérdezettek 48%-a már a második hónapban gondolkodik azon, hogy bevon külsős tanácsadót, vagy fizetős marketingképzéseken vesz részt. Ez a lelkiállapot és tapasztalatlanság kiváló terepet nyújt a marketinges manipulációknak: a cégek és a „guruk” – akik sokszor magukat az egyetlen üdvözítő megoldás letéteményesének tüntetik fel – pontosan tudják, hogy a kezdők hajlamosabbak az impulzív döntésekre.

Nem véletlen, hogy a közösségi médiában és a hirdetési felületeken sok olyan kurzus, program vagy szoftver bukkan fel, amely látszólag könnyű és gyors utat ígér a „biztos” profit felé. A kihasznált érzelmek között ott a FOMO (fear of missing out), vagyis a félelem attól, hogy kimaradsz egy fontos lehetőségből, és ezzel lemaradsz a versenyben. Ezek a kampányok olyan hívószavakkal dolgoznak, mint „Ne legyél lúzer, aki lemarad!”, „Ezt minden kezdő cégvezetőnek tudnia kell!”, „Az 5 lépéses rendszer, ami garantálja a milliós bevételt!” – mindegyik a szorongásra és a kapkodásra épít. Végső soron arról szólnak, hogy ha nem fizetsz be a tanfolyamra vagy épp a mentorcsomagra, akkor valójában még az előtt elbuktál, hogy igazán elkezdtél volna működni.

Piszkos módszerek és sötét mintázatok

Hogy még tisztábban lásd ezt a szinte hidegrázós jelenséget, érdemes rávilágítani néhány kifejezetten manipulatív taktikára, amelyekkel a kezdő vállalkozók gyakran találkozhatnak:

  • Indokolatlanul felturbózott sikertörténetek: Sokan hirdetnek olyan workshopot, ahol egymás után sorakoztatják fel a „hallgatók” sikersztorijait, akik látszólag pár hét alatt jutottak el a havi ötmilliós bevételig. A probléma, hogy ezek egy része megjátszott vagy erősen kiszínezett. Egy 2019-es, amerikai piackutatási elemzés szerint az ilyen referenciák 34%-a ellenőrizhetetlen, és a háttérben nincsenek valódi vállalkozások vagy érdemi pénzügyi adatok [American Marketing Research Society, 2019]. Sokan egyszerűen fizetnek statisztáknak, vagy fiktív adatokat alkotnak, hogy még vonzóbbá tegyék a szolgáltatásukat.
  • Megszégyenítés mint ösztönző eszköz: „Ha most nem döntesz, akkor valószínűleg nem is vagy vállalkozónak való.” – Ehhez hasonló mondatokkal próbálják felcsiholni a bizonyítási vágyat, miközben belül szégyent keltenek. A pszichológia egyik alapvető felismerése, hogy a megszégyenítés erős érzelmi reakciót vált ki, így a kezdeti „én igenis megmutatom, hogy alkalmas vagyok!” indulat sokszor meggondolatlan szerződéskötésekhez vezet.
  • Ködszurkálás a termék vagy szolgáltatás körül: Sok manipulatív kampányban nem derül ki pontosan, mit kapsz a pénzedért, csak annyi, hogy „forradalmian új marketingstratégiákat” és „titkos trükköket” fognak mutatni. Konkrétumok hiányában a lelkes kezdő inkább a fantáziájára hagyatkozik, és azt gondolja, ez a program majd minden problémáját megoldja. Nagy az esélye azonban, hogy a fizetős tartalom nagy része közhelyekből, bárhol elérhető információkból és légből kapott ígéretekből áll.
  • Kettős árazás és időnyomás: „Eredeti ár: 500 000 Ft, de ha ma jelentkezel, 79 000 Ft.” Ez a hatalmas engedményről szóló illúzió rendkívül csábító, s egyben csökkenti a kritikai érzéket. Ráadásul az időkorlát (pl. „24 órán belül lejár a kedvezmény!”) meggátolja, hogy alaposan utánanézz a szolgáltatás valódi értékének.
  • Elöregedő tartalmakra épülő funnel-rendszerek: Sokan dolgoznak automatikus e-mail sorozatokkal, videós hírlevelekkel, amikbe egyszerre több száz vagy ezer embert terelnek be. A tartalmak nagy része évek óta ugyanaz, csak az évszámot frissítik. Így azt sugallják, mintha folyamatosan fejlődő tudásanyagot kapnál, valójában azonban régi anyagokra épülő, sablonos üzenetekről van szó, amelyek az impulzusvásárlásra sarkallnak.

„Az ismeretlen mentor, aki egy nap alatt garantálja a sikeres piacnyitást, sokkal inkább egy pszichés csapdát állít fel, mintsem valós szakmai segítséget nyújt.” – [American Marketing Research Society, 2019]

Félelem és kapzsiság mint mozgatórugó

A pszichológusok és viselkedéskutatók szerint a kezdő vállalkozók manipulálása sokszor két alappillérre épül: a félelemre és a kapzsiságra. A félelem itt leggyakrabban a bizonytalanságból fakad: „Mi lesz, ha mindenemet elveszítem? Ha a konkurencia megelőz? Ha soha nem lesz ügyfelem?” Ezzel szemben a kapzsiság (vagy ha finomabban akarunk fogalmazni: a túlzott profitvágy) azt az ígéretet hordozza, hogy könnyű és gyors a gazdagodás. A sötét marketing ezekre a vágyakra játszik rá, mintha egy adott megoldás karnyújtásnyira tartaná a gondtalan, luxusélet felé vezető utat. Egy 2020-as holland felmérés szerint a „gyors meggazdagodás” jelszavát használó online tanfolyamok 54%-ában találtak félrevezető információkat, illetve kamu bevételi statisztikákat [Van der Wal et al., 2020].

Ez a taktika különösen ijesztő azért is, mert egy kezdő, aki talán még hitelt is felvett az induláshoz, azt érzi: nincs vesztegetni való ideje, muszáj a lehető leggyorsabban megtanulnia „minden” marketingfogást, és azonnal profitot kell termelnie. Ezt a sürgetést használják ki a sötét kampányok: ha most nem lépsz, „akkor megérdemled, hogy bukj”. Amikor valakit egyszerre feszít a bukás réme és a mesés siker utáni vágy, könnyű bedőlni a csillogó brosúráknak vagy a jókora ígéretekkel reklámozott webináriumoknak.

Pontosan hogyan húznak le anyagilag?

Ha túl sok volt a homályos általánosság, nézzük konkrétan, milyen pénzügyi következményekkel járhat egy rossz döntés. Előfordul, hogy az adott képzés vagy tanácsadás díja „csak” 50-100 ezer forint, viszont a legtöbb esetben ez még csak a belépő a rendszerbe. A következő lépcső, hogy kiegészítő kurzusok, haladó modulok és premium coaching csomagok formájában szépen lassan több százezer, akár milliós összeget is elkérnek, mire rájössz, hogy a tényleges haszon igen csekély. Egy 2022-es német tanulmány 300, online vállalkozásfejlesztéssel foglalkozó platformot vizsgált, és arra jutott, hogy mindössze 12%-uk nyújtott valóban releváns, mérhetően hasznosítható tudásanyagot [Bauer & Rehder, 2022]. A fennmaradó 88% esetében a felhasználók egyértelműen pénzügyi vagy marketingcsapdáról számoltak be.

Gyakori, hogy a kezdeti csomag után még agresszíven rá is beszélnek téged egy exkluzív tagságra, mondván, hogy „csak így kapod meg az igazi titkokat”. Közben megemlíthetik, hogy mindenki, aki sikeres lett a programból, csatlakozott ehhez a VIP klubhoz. A valóságban a klubot gyakran csak azért tartják fent, hogy újabb és újabb upsell-lehetőségeket toljon a gyanútlan vállalkozók elé. Észre sem veszed, és máris a rengeteg plusz költség hálójában vergődsz. Megint mások előre megírt sablonos e-maileket adnak el százezrekért, holott ezek a sablonok néhol gyenge minőségűek, félrefordításokkal, általános frázisokkal. Nem egyszer történik meg, hogy szó szerint ugyanazt az anyagot adják el több száz (vagy ezer) embernek is.

Táblázat: gyakori sötét marketingfogások kezdő vállalkozók ellen

Trükk Hatás / Cél
Túlzó sikersztorik Hamis remények keltése, kapzsiság felébresztése
Megszégyenítés („nem vagy vállalkozónak való”) Önbizalom rombolása, impulzív döntések kikényszerítése
Ködszurkálás (ködös ígéretek, minimális konkrétum) A kritikus gondolkodás kiiktatása, fiktív érték fenntartása
Kettős árazás, időnyomás Gyors, meggondolatlan vásárlás kiváltása
Elöregedett tartalom, sablonos funnel Még több pénz kisajtolása, ismétlődő upsell stratégiák

A sötét marketing lélektani csapdái

Ha mélyebbre ásunk a pszichológiai háttérben, akkor látható, hogy ezek a manipulatív technikák a következő érzelmi mintázatokra építenek:

  • Félelem a kudarctól: Ez a legerősebb mozgatórugó. A kezdők rettegnek attól, hogy nem tudják majd kifizetni a számláikat, hogy a versenytársak lehagyják őket. Ha valaki azt mondja, „Nálam a megoldás!”, nehéz nemet mondani.
  • Túlzó optimizmus és illúzió: Sokan azért vágnak vállalkozásba, mert hisznek a gyors sikerben. Az emberi agy hajlamos felerősíteni a pozitív jövőképet, és elnyomni a kritikus szemléletet. Ezt az önbecsapást lovagolják meg a kamu-sikersztorik és a „titkos csodamódszerek”.
  • Sürgősség és csapathatás: „Csak ma él a kedvezmény, és már 100 ember jelentkezett!” – Ilyenkor a csoportnyomás és a lemaradás félelme gerjeszti a gyors döntést. A marketingesek tudják, hogy minél kevesebb időd van gondolkodni, annál kisebb eséllyel kutatsz háttérinfók után.
  • Önértékelési bizonytalanság: Egy kezdő vállalkozó gyakran nem biztos abban, hogy valóban képes-e sikert elérni. Így ha valaki „megerősíti” abban, hogy van benne potenciál, de csak akkor, ha az ő módszereit alkalmazza, már kész is a csapda.

Ez a sokrétű érzelmi manipuláció olyan, mint egy labirintus: minél jobban belemész, annál nehezebb kijutni, és annál több pénzt és időt vesz ki belőled. Az alaptalan ígéretek és az elégedettségérzet „színjáték” egy idő után mentális terheket is ró rád: kétségbeesést, csalódást, dühöt, esetleg szégyent, amiért bedőltél a csábító ajánlatnak. Sokan ezek miatt a rossz tapasztalatok miatt abba is hagyják a vállalkozói létet, pedig lehet, hogy csak egy megalapozottabb, tisztességesebb támogatásra lett volna szükségük.

A csekély szabályozás és az online tér

Mint sok más kétes marketingtevékenységnél, úgy itt is megfigyelhető, hogy a jogi és iparági szabályozások gyakran hiányosak vagy nehezen betarthatók. A felügyeleti szervek nem mindig tudnak lépést tartani azzal, hogy milyen online platformokon, milyen formában hirdetnek a „guruk” és a tanácsadó cégek. A gyorsított funnelszisztémák, a chatbotos értékesítés és a regisztrációs oldalak mögött sokszor offshore cégek vagy ellenőrizhetetlen vállalkozások állnak, így később a reklamáció is nehézkes. Egy 2023-as belga kutatás kimutatta, hogy a bejelentett, gyanús marketingkampányok 60%-ánál képtelenség visszakövetni a felelős vállalati struktúrát [De Wilde & Claeys, 2023].

Ez a jogi „ködösítés” lehetővé teszi, hogy az üzemeltetők sokszor büntetlenül folytassák ugyanazt a lehúzó tevékenységet másik domainnév alatt, vagy kisebb módosításokkal. Neked, mint kezdő vállalkozónak, egyszerűen nincs kapacitásod és erőforrásod minden egyes tanfolyam- vagy coachingajánlat mögé nézni, pláne ha nem is nagyon adnak ki pontos cégadatokat. Az így kialakuló zavaros piacon még az is előfordulhat, hogy teljesen legitim tanácsadók is gyanússá válnak, mert a sok negatív példa miatt megrendült a bizalom az egész szektor iránt. Ez is a sötét marketingkampányok hosszú távú hatásainak egyike: elbizonytalanítja az embereket abban, hogy létezik-e egyáltalán tisztességes szakmai segítség.

Mit tehetsz a védekezés érdekében?

Ha kezdő vállalkozóként nem szeretnél a sötét manipuláció hálójába kerülni, többféle védekezési stratégiát is érdemes alkalmaznod. Ezek közül néhány talán alapvetőnek tűnik, mégis sokan elfelejtik őket a kapkodás közepette:

  • Alapos kutatómunka: Mielőtt bármit kifizetnél, nézz utána a cégnek, a tanácsadónak. Keresd meg a valós ügyfeleket, ellenőrizd a cégbejegyzési adatokat. Ez elsőre időigényes, de sok esetben megóv attól, hogy a „füstbe ment” pénz miatt bosszankodj.
  • Valódi referenciák kikérése: Egy-két kirakatvideó vagy screenshot még semmi. Próbálj személyesen beszélni olyanokkal, akik részt vettek a programban, és kérdezd ki őket az átfogó tapasztalataikról. Ne csak a bevételről, hanem arról is, mennyi támogatást kaptak később, voltak-e rejtett költségek.
  • Óvatos reagálás a sürgetésre: Ha az ajánlatban 24 órás ultimátum szerepel, gyanakodj. Kérdezd meg magadtól: „Tényleg ennyire sürgős? Mi történik, ha mégsem most fizetek?” Ha a cég képtelen adni néhány nap gondolkodási időt, valószínűleg taktikázik.
  • Reális célok meghatározása: Ha neked még nincs stratégiád, hogyan akarsz fejlődni a piacon, akkor bármelyik csillogó ígéret könnyen tűnhet üdvözítőnek. Első lépésben készíts egy alapvető üzleti tervet, és abban jelöld ki, milyen területeken (például marketing, pénzügyek, IT) szeretnél külső segítséget kérni. Így fókuszáltabb lesz a keresésed.
  • Több szakember véleménye: Ha valaki visszautasítja, hogy összehasonlítsd a módszerét másokkal, és azt állítja, ő az egyetlen hiteles forrás, szintén gyanús. Nem rossz taktika, ha több tanácsadót vagy képzést is megkérdezel ugyanarról a problémáról. Így láthatod, melyik ajánlat tűnik reálisnak.

„A tudatosság és a kritikai szemlélet a legjobb páncél a manipuláció ellen.” – [Bauer & Rehder, 2022]

Kutatatási eredmények és megnyugtató következtetések

Több nemzetközi szakmai szervezet is foglalkozik azzal, hogyan védjék a kezdő vállalkozókat a tisztességtelen vagy félrevezető marketingpraktikáktól. A World Federation of Direct Selling Associations (WFDSSA) például vállalja, hogy létrehoz egy feketelistát azokról a képző- és tanácsadó cégekről, amelyekkel kapcsolatban túl sok panasz érkezett. A Small Business Administration (SBA) pedig az Egyesült Államokban gyakran szervez olyan workshopokat, amelyek segítenek felismerni a manipulatív marketing csapdáit. Egy 2021-es SBA-felmérés arról számolt be, hogy azok a kezdő vállalkozók, akik részt vettek a „Spotting Scams” nevű online kurzuson, 45%-kal ritkábban dőltek be kamu guruknak [Small Business Administration, 2021]. Ez világosan mutatja, hogy az edukáció és a tudatosság fejlesztése jelentős védőfaktor lehet.

Persze a manipulációt sosem tudod teljesen kiiktatni a vállalkozói életből. Valamilyen szinten mindig lesznek olyan szereplők, akik a félelmeidre vagy a túlzó vágyaidra építve próbálnak pénzt kicsikarni belőled. De ha felkészülten állsz hozzá, és tudod, hogy ezek a módszerek léteznek, akkor máris sokkal kisebb eséllyel kerülsz a sötét marketingspirálba. A legnagyobb erő abban van, ha előre gondolkodsz, reálisan méred fel a lehetőségeidet, és nem engeded, hogy egy hangzatos üzenet vagy egy kamu sikergarancia eltérítsen az átgondolt stratégiádtól.

Összefoglaló

Ijesztő belegondolni, hogy bizonyos marketingkampányok direkt módon céloznak a kezdő vállalkozókra. Azért tudnak ekkora pusztítást végezni, mert az induló vállalkozók hajlamosak a kapkodásra, a saját képességeik megkérdőjelezésére, és a gyors sikervágy miatt könnyen kihasználhatók. A manipuláció sötét eszközei – a hamis sikersztorik, a megszégyenítés, a ködös ígéretek, a megalapozatlan árkedvezmények és a sürgetés – egy érzelmi hullámvasútra ültetik az embert. A legnagyobb ár persze nemcsak anyagi: a csalódás, az önbizalomvesztés és a vállalkozásod jövőjébe vetett hit megrendülése hosszú távon is bénító hatású lehet.

Mindeközben a legfontosabb ellenszer a tudatos és kritikus gondolkodás. Ha nem hagyod, hogy a félelem vagy a túlzott vágy vezető szerepet kapjon a döntéseidben, máris csökken a manipuláció hatékonysága. A megbízható referenciák felkutatása, az összehasonlítás lehetőségének fenntartása és az óvatosság a hirtelen jött „óriási kedvezményekkel” szemben mind olyan taktika, amely védelmet nyújthat. Emellett érdemes figyelned a nemzetközi és hazai szervezetek ajánlásait is, amelyek kifejezetten a kezdő vállalkozók védelmére szakosodtak. A cél nem az, hogy elkerüld a marketinget, hanem hogy kiszűrd a sötét, tisztességtelen próbálkozásokat, és kizárólag azokra a megoldásokra fókuszálj, amelyek valóban hozzátesznek a vállalkozásod fejlődéséhez. Így nemcsak pénzt, de értékes időt és lelki energiát is megtakaríthatsz, és megerősödsz abban a hitben, hogy az üzleti siker elérhető, de nem egy pár napos „csodatanfolyamtól”, hanem a tudatos, kitartó építkezéstől függ.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

People in the office

Jungi archetípusok

Carl Gustav Jung elképzelése az archetípusokról és a kollektív tudattalanról a modern pszichológia és a társadalomtudomány egyik alapkövévé vált. Jung szerint az „archetípusok” olyan ősi, kollektív mintázatok, amelyek kulturális határokon és történelmi korszakokon átívelő módon vannak jelen az emberi pszichében (Jung, 1959). Ezek a mintázatok meghatározzák, milyen szerepek, történetek és motívumok jelennek meg a mítoszokban,...
MRI or magnetic resonance imaging of the head and brain. Close up

Az emberi agy főbb területei

Az agy felépítésének és működésének ismerete nemcsak az orvostudomány vagy a pszichológia területén lényeges, hanem a modern marketingben és az üzleti életben is. Ha tisztában vagyunk azzal, hogyan dolgozza fel az agy az információkat, sokkal kifinomultabban tudjuk alakítani a vállalati döntéseket, a kampánystratégiákat és még a vezetői kommunikációt is. Ennek az az oka, hogy az...
funny bearded man fooling around

Dunning–Kruger hatás a marketingben és az üzleti világban

A Dunning–Kruger hatás egy olyan pszichológiai jelenség, amely során az alacsony kompetenciával rendelkező emberek hajlamosak túlbecsülni a saját tudásukat vagy képességeiket, míg a magas kompetenciával rendelkezők inkább alábecsülik magukat. Ezt a fogalmat Justin Kruger és David Dunning vezette be 1999-ben, egy kísérletsorozatot követően, melynek eredményeit a „Journal of Personality and Social Psychology” tudományos folyóiratban közölték...
Shark swimming in sea under sunrays

RTL klub: Cápák között

Ha nézed a „Cápák között” című magyar üzleti show-t, biztosan észrevetted, hogy a vállalkozók és a befektetők (a „cápák”) olyan kifejezéseket, szakmai fordulatokat használnak, amelyek laikus fül számára elsőre idegenül csenghetnek. Mint marketinges és menedzser, úgy gondolom, hogy a szavak és a hozzájuk kapcsolódó megértési minták hatalma óriási. Ha nem vagy tisztában a legfontosabb fogalmakkal,...

Itt érsz el

© Copyright 2025