Egy igazán rossz vezető 4 bűne (és jele)

Főbb pontok

Képzeld el, hogy egy szervezetben dolgozol, ahol a vezető folyton titkolózik, gyanús húzásokkal szerzi meg a hatalmat, és mintha nem is érdekelné, hogy a beosztottai milyen nehézségekkel küzdenek. Lehet, hogy már észlelted is a rossz vezetés árulkodó jeleit: az elhallgatott információkat, a megfélemlítést, a tehetséges emberek „kiszorítását”, vagy a követők teljes érdektelenségét. Több mint száz éve kutatják a pszichológusok és menedzsmentszakemberek (Day & Antonakis, 2012), hogy miben különbözik a jó vezetés a rossztól. A tapasztalatok alapján van néhány viselkedésforma, amely szinte biztosan „elárulja”, ha egy vezető inkább a szervezetet rombolja, semmint építi.

A következőkben áttekintjük a négy leggyakoribb „bűnt”, amelyek a rossz vezetőkre jellemzők: a hazugságot, a zaklatást, a nepotizmust (vagy kronizmust), illetve az elhanyagolást és az empátia hiányát. Eközben kitérünk arra is, hogy milyen jelek figyelmeztethetnek: „Vigyázz, ez a szervezet nem jó kezekben van!” Végül összefoglaljuk, mit tehetnek a valóban felelősségteljes vezetők annak érdekében, hogy kollegialitásra, emberközpontúságra és professzionális teljesítményre épülő kultúrát alakítsanak ki.

1. Hazugság: A bizalom megrendítője

A különféle vezetői és szervezeti felmérések szerint (Day & Antonakis, 2012) a leggyakrabban elvárt vezetői tulajdonság az őszinteség. Ha egy vezető nem mond igazat, vagy rendszeresen ferdíti a tényeket, akkor a beosztottak és partnerek előbb-utóbb elveszítik a bizalmukat. Ez különösen akkor igaz, ha a csalás rendszerszintű, és a vezető minden helyzetben megpróbálja a saját javára manipulálni a valóságot. Mit eredményez a rendszeres megtévesztés?

  • Bizonytalanság a munkatársakban: A beosztottak nem tudják, mely információra számíthatnak, és melyik állítás lehet csupán taktikai húzás.
  • Romboló légkör: A nyílt, őszinte beszélgetések helyét átveszi a pletyka, a találgatás és a folyamatos „vállalati politika”.
  • Moralitás hiánya: Ha a vezető hazudik, akkor a szervezet tagjai is jogosan feltételezhetik, hogy nekik is megengedett az etikátlan viselkedés. Láncreakció indulhat el.

Ha a munkatársak egy idő után érzékelik, hogy a vezető hazugságokon kapható, drasztikusan csökken a lojalitás és a motiváció. Hiszen mi értelme lenne teljes erőbedobással dolgozni, ha a vezetés elfedi a valóságot? Sok esetben az őszinteség még nehéz helyzetekben is összetartja a szervezetet, míg a hazugság rövid távon talán segíthet a krízishelyzetekből való menekülésben, de hosszú távon szinte mindig megbosszulja magát.

2. Zaklatás: A hatalommal való visszaélés klasszikus esete

A zaklatás (bullying) a vezetés világában a hatalom kihasználását jelenti. Ez megnyilvánulhat nyílt agresszióban, megalázó helyzetek előidézésében vagy éppen finomabb, de tartós pszichológiai nyomásgyakorlásban is. Amikor a vezető zaklatja a saját követőit, az valójában a vezetésnek ellentmondó aktus, hiszen egy vezetőnek feladata lenne a beosztottak fejlődését, biztonságérzetét, jóllétét is szem előtt tartani. Mik a zaklató vezetés tünetei?

  • Megalázó vagy durva kommunikáció: Nyilvános megszégyenítés, kiabálás, sértő megjegyzések.
  • Megfélemlítés: Folyamatos fenyegetés a pozíció, bónusz vagy előléptetés megvonásával, ha valaki nem követi „vak” engedelmességgel az utasításokat.
  • Kirekesztés vagy elszigetelés: Belső információk visszatartása, a fontos megbeszélésekről való szándékos kihagyás.

A zaklató vezetői gyakorlatnak súlyos következményei lehetnek: a megfélemlített munkatársak teljesítménye romlik, állandó stressz és szorongás uralkodik el a csoportban, és megindul a fluktuáció. A zaklatás hosszú távú hatásai a szervezet kultúráját is mérgezik. Ha a csoporttagok elfogadják, hogy a vezető „ilyen stílusú”, akkor később maguk is alkalmazkodhatnak ehhez, és a vezető nyomában kialakulhat a terrorlégkör. Emellett a külvilág is érzékelni fogja: a rossz hírnév a piaci versenyben is komoly hátrányt jelenthet.

3. Nepotizmus és kronizmus: A kedvezmények rendszere

Az egyik legárulkodóbb jele a rossz vezetésnek a nepotizmus vagy a kronizmus. A nepotizmus a családtagok előnyben részesítését jelenti (Riggio & Saggi, 2015); a kronizmus pedig a „baráti alapon” történő kinevezéseket, előléptetéseket, megkülönböztetett bánásmódot foglalja magában. Természetesen nem bűn, ha valaki szeretne a hozzá hűséges, megbízható személyekkel dolgozni. A probléma ott kezdődik, amikor a vezető az alkalmas, kompetens szakemberek helyett inkább a rokonaival vagy barátaival tölti fel a szervezet kulcspozícióit.

Hogyan ismerheted fel a nepotizmus/kronizmus jelenlétét?

  • Hirtelen felbukkanó „fontos” munkatársak: Egyik napról a másikra „menedzser” lesz valaki, akinek hiányoznak a szakmai referenciái, de jól kijön a vezetővel.
  • Kiemelkedő jutalmak és fizetésemelések: Bizonyos személyek – akik a vezető informális bizalmi köréhez tartoznak – látványosan többet kapnak.
  • Projekt- és feladatkiosztásban való egyenlőtlenségek: A vezető közeli barátai kapják a legérdekesebb, leghasznosabb projekteket, míg a kívülállók a monoton feladatokat viszik el.

A nepotizmus/kronizmus közvetlenül rombolja a szervezeti igazságérzetet, demotiválja a valóban tehetséges és szorgalmas dolgozókat. A hosszú távú hatás gyakran a szakmai színvonal zuhanása, mivel a minőségi munkaerő elhagyhatja a szervezetet, a maradó „kiválasztottak” pedig nem feltétlenül rendelkeznek a szükséges kompetenciákkal.

4. Elhanyagolás és az empátia hiánya

Gyakran a rossz vezetést nem a nyílt agresszió vagy csalás jellemzi, hanem a közöny. Ha egy vezető láthatóan nem figyel a beosztottak igényeire, szükségleteire, vagy amikor az emberek segítséget kérnek, de falakba ütköznek, az is a rossz vezetői működés egyértelmű jele. Vajon miért?

  • Felelősségvállalás hiánya: Egy vezető egyik alapfeladata, hogy felelősséget vállaljon a csoportjáért. Ha ezt elmulasztja, a csapat magára marad a problémákkal, a munkafolyamatok pedig széteshetnek.
  • Bizalom megingása: A beosztottakban kialakul az érzés, hogy „nem számítunk, nem vagyunk fontosak, a vezetőnek csak magával van dolga”. Ez csökkenti a motivációt.
  • Mentális és érzelmi károk: A tartósan elhanyagolt, „magára hagyott” csapatban könnyen felütheti a fejét a kiégés vagy a céltalanság.

Ha egy vezetőből hiányzik az empátia, abból az következhet, hogy a szervezeti döntések is érzelem- és emberközpontúság nélkül születnek. Ez az emberi tényező hosszú távon piaci hátrányt is jelenthet, mert az alkalmazottak elégedettsége erősen befolyásolja a szervezet produktivitását és innovációkészségét (Newstead & Riggio, 2023).

„A vezetők mindenekelőtt felelősek a követőik ellátásáért és aggodalmaiért. Ha egy vezető jobban törődik a saját előnyeivel, mint a közös érdekekkel, az biztosan a rossz vezetés jele.”

Táblázat: A negatív és pozitív vezetés összehasonlítása

Dimenzió Rossz vezetés (Bűnök) Jó vezetés (Erények)
Morál és hitelesség Hazugság, csalás, manipuláció Őszinteség, átlátható kommunikáció, erkölcsi tisztaság
Személyes bánásmód Zaklatás, megalázás, fenyegetés Tisztelet, támogatás, konstruktív kritika
Kinevezések és előléptetések Nepotizmus, kronizmus, kapcsolati alapon történő favoritizmus Meritokrácia, kompetenciaalapú kiválasztás, átlátható kritériumok
Empátia és gondoskodás Elhanyagolás, közöny, saját érdekek előtérbe helyezése Figyelem, visszajelzés, a követők igényeinek és jólétének szem előtt tartása
Hosszú távú hatás Szervezeti kultúra rombolása, bizalomvesztés, magas fluktuáció Közösség építése, lojalitás erősítése, fejlesztés és pozitív örökség

Mit csinálnak a jó vezetők?

Amikor a vezetők a rossz vezetés ellentétét kívánják képviselni, olyan értékeket és gyakorlatokat követnek, amelyek során:

  • Etikai alapokra építkeznek: A hosszú távú bizalom, a követők jólléte és a szervezet hírnevének védelme mind-mind a morális döntéshozatalból táplálkozik. A jó vezetők nem kerülik ki a szabályokat, nem lopnak, nem csalnak (Newstead & Riggio, 2023).
  • Korlátozzák a „járulékos károkat”: A célok eléréséhez igyekszenek a lehető legkisebbre csökkenteni a negatív hatásokat. Nem hajszolják túl a munkavállalókat, és nem áldozzák fel a kollektíva érdekeit néhány egyén javára.
  • Felemelik és fejlesztik a beosztottakat: A jó vezetők nem csupán feladatot adnak, hanem támogatják a munkatársak fejlődését, tehetségük kibontakozását. A csoport eredményei hosszú távon is stabilabbak, ha minden tag fejlődhet.
  • Maguk mögött jobb helyzetet hagynak: A jó vezető egyik ismérve, hogy a távozása után a szervezet (vagy a csapat) erősebb, felkészültebb és emberileg összetartóbb, mint amikor odaérkezett (Riggio & Saggi, 2015).

Miért veszélyes a rossz vezetés a szervezetre (és néha a társadalomra)?

A rossz vezetés – legyen szó egy kisvállalkozásról vagy akár egy nemzeti szervezetről – több okból is rendkívül káros:

  • Csökkenő hatékonyság és kreativitás: A frusztrált, fenyegetett vagy elnyomott munkatársak nem fognak kezdeményezni, újítani. Az eredmény: elszalasztott lehetőségek, befulladó projektek.
  • Pozitív munkahelyi légkör hiánya: A folyamatos stressz, hazudozás és favoritizmus légköre aláássa a csapatszellemet. Ahelyett, hogy közösen célokat érnének el, a dolgozók inkább túlélni próbálnak.
  • Márka- és reputációs kockázat: A munkavállalói elégedetlenség hamar kiszivároghat, a partnerek és ügyfelek is érzékelik a vezetés visszásságait. Egy rossz hírnév kiépülése évekbe telhet visszafordítani.
  • Fluktuáció és tehetségvesztés: A legértékesebb munkatársak hagyják el először a céget, ha nem látják, hogy a helyzet javulni fog. A szervezet így elveszíti a legkomolyabb erőforrását: a kompetens és motivált szakembereket.
  • Társadalmi szintű negatív hatás: Nagyobb szervezeteknél (nemzeti intézmények, politikai szervek) a rossz vezetői döntések milliók életét befolyásolhatják. A bizonytalanságot, megosztottságot az egész társadalom megsínyli.

Mi történhet, ha nem ismerjük fel időben a jeleket?

Sokszor a dolgozók vagy a közvetlen környezet későn reagál a vezetői visszaélésekre, mert félnek a retorzióktól, vagy abban bíznak, hogy „ez csak átmeneti időszak”. A történelmi és vállalati példák azonban azt mutatják, hogy a rossz vezetés rendszerint nem javul magától. Ha a vezető körül kialakul egyfajta „udvartartás” vagy megfélemlített légkör, akkor a helyzet rendszerint romlik. A nepotizmus, a hazugságok és a zaklatás könnyen bebetonozódnak, ha senki sem áll ki az etikus viselkedés és a szabályok mellett. Előbb-utóbb a helyzet olyan mérteket ölthet, hogy már nagyon nehéz lesz helyrehozni a károkat.

Ezért is nélkülözhetetlen a biztonságos visszajelzési kultúra kialakítása. Egy jól működő szervezetben a beosztottak mernek beszélni a problémákról, felhívják a figyelmet az esetleges visszaélésekre vagy hibákra. Ezt persze csak akkor teszik meg, ha nem kell retorzióktól tartaniuk. Az ilyen jelzéseket a felső vezetésnek komolyan kell vennie, és szükség esetén közbe kell lépnie.

Hogyan lehet felismerni és kezelni a rossz vezetőt?

A legelső lépés, hogy tudatosítsuk a figyelmeztető jeleket. Ha láthatóvá válnak a fentebb felsorolt „bűnök”, érdemes beszélni róluk, és – amennyire lehetséges – konstruktív párbeszédet kezdeményezni az érintett vezetővel. Néha egy őszinte, jól strukturált visszajelzés is segíthet abban, hogy a rossz vezető felismerje a saját magatartásának romboló hatásait. Ugyanakkor a gyakorlat azt mutatja, hogy az ilyen vezetők sokszor nem nyitottak a kritikára, sőt még keményebben kezdenek el reagálni, további félelmi légkört kialakítva.

Ha a szervezeten belül létezik belső szabályzat, etikai kódex, vagy HR-vizsgálati mechanizmus, akkor ezeket az utakat kell követni. Komolyabb zaklatás vagy visszaélés esetén természetesen akár jogi útra is terelődhet a folyamat, ami már a szervezetnek is fontos jelzés: ideje új vezetőt vagy új működési rendszert keresni. Egyre több cég alkalmaz független mediátorokat vagy coaches szakembereket, akik segíthetnek a nézeteltérések feloldásában vagy a vezetői stílus javításában.

Mit tehet a dolgozó, ha olyan vezetővel találja szemben magát, akiről kiderül: rossz?

Nincs egyetlen, mindenkire érvényes recept, hiszen függ a szervezeti kultúrától, a pozíciótól, a munkapiaci helyzettől és a személyes körülményektől. Ám néhány általános szempont segíthet:

  • Dokumentálás: Ha bármilyen zaklatás, hazugság vagy nepotizmus jeleit tapasztalod, jegyezd fel a konkrét eseteket, időpontokat, tanúkat. Ez később hiteles forrás lehet, ha hivatalos útra tereled az ügyet.
  • Belső fórumok, HR vagy bizalmas beszélgetés: Először próbálj beszélni a HR-osztállyal, egy megbízható feletteseddel, vagy a szervezetben elérhető támogató személlyel. Lehet, hogy többen is hasonló problémát érzékelnek, és közösen lehet lépni.
  • Önfejlesztés és tervezés: Ha úgy látod, hogy a vezető viselkedése nem fog megváltozni, érdemes lehet alternatív lehetőségeket keresni (belső áthelyezés, esetleg munkahelyváltás). Fontos megvédened a saját mentális egészségedet is.
  • Határozott fellépés: Bizonyos helyzetekben az a helyes, ha nyíltan szembeszállsz a rossz vezető gyakorlatával, különösen, ha jogi vagy etikai szabályszegésről van szó. Ilyenkor viszont fel kell készülnöd a következményekre is, ezért érdemes előre megtervezni a lépéseidet.

Összegzés: A vezetés lehet építő vagy romboló erő

Ahogy a kutatások (Day & Antonakis, 2012; Newstead & Riggio, 2023; Riggio & Saggi, 2015) is rávilágítanak, a vezetés valójában egy kapcsolati folyamat, amelyben a vezető és a követők kölcsönösen hatnak egymásra. Ha a vezető hazudik, zaklat, kronizmusba menekül vagy éppen elhanyagolja a munkatársait, akkor tulajdonképpen megöli a bizalmat, a motivációt és a szakmai fejlődést. Egy ilyen destruktív vezetői magatartás rövid távon talán eredményesnek tűnhet, de hosszú távon a szervezetet belülről emészti fel.

Ezzel szemben a jó vezető igyekszik etikusan, tiszteletteljesen és felelősségteljesen irányítani. Nemcsak azt nézi, hogy a saját hatalma minél tovább fennmaradjon, hanem törődik a közösség jóllétével, fejlődésével és eredményességével is. A jó vezetésnek hosszú távú hozadéka van: olyan kultúra jön létre, ahol az emberek bízhatnak egymásban, mernek fejlődni és új ötleteket hozni. Egy jó vezető távozása után is tovább él az a szellemiség, amelyet megtestesített.

Így ha magadon, a kollégáidon vagy a szervezeten érzékeled az itt bemutatott négy rossz vezetői bűn bármelyikét (hazugság, zaklatás, nepotizmus/kronizmus, elhanyagolás), nem árt elgondolkodnod, hogy mit tehetnél a helyzet javítása érdekében. Lehet, hogy belső változásokért kell dolgoznod, vagy szükséges lehet új pozíció után nézned, de egy biztos: a rossz vezetés nem magánügy. A munka világában ugyanannyi a jelentősége, mint a szélesebb társadalomban: embertelen, igazságtalan és destruktív. Éppen ezért fontos, hogy felismerd és – lehetőség szerint – elősegítsd a változást.

Felhasznált irodalom

  • Day, D. V. & Antonakis, J. (2012). Vezetés: Múlt, jelen és jövő. In: Day, D. V. & Antonakis, J. (Eds.), The Nature of Leadership, 3–25. Thousand Oaks, CA: SAGE.
  • Newstead, T. P. & Riggio, R. E. (Eds.). (2023). Vezetés és erények: A jó vezetés megértése és gyakorlása. Taylor & Francis.
  • Riggio, R. E. & Saggi, K. (2015). Ha helyesen végezzük a dolgunkat, senkit sem sért meg a nepotizmus. Industrial and Organizational Psychology, 8(1), 19–21.

Ezek a források is hangsúlyozzák, hogy a vezetés nem pusztán technikai jellegű feladat (például a célok kitűzése vagy a folyamatok ellenőrzése), hanem mélyen emberi kapcsolatokat feltételez. A jó vezető felismeri az emberség, a tisztelet és a bizalomépítés fontosságát, míg a rossz vezető ezzel éppen ellentétesen cselekszik – és végül önmaga alatt vágja a fát. A szervezeti sikernek ezért egyik alapfeltétele, hogy a vezetés ne süllyedjen a hazugság, a megfélemlítés, a favoritizmus és az empátiahiány mocsarába.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Stylish businessman in suit

Hétköznapi etika

Az etika átszövi mindennapi döntéseinket: meghatározza, hogyan reagálunk konfliktushelyzetekben, hogyan tervezünk a jövőre, vagy épp miként bánunk másokkal a munkahelyen vagy a magánéletben. Ugyanakkor sokan hajlamosak vagyunk arra, hogy a „helyes” és a „helytelen” fogalmait kizárólag erkölcsi szabályként kezeljük, pedig az etika az emberi viselkedés és a társadalom működésének belső mozgatórugója. Egy 2025-ös kutatás (Molnár...
Young Businesswoman In Suit Working In Office

Vezetés nyomás alatt – Tiszta fejjel, amikor igazán számít

„Mit tegyünk most, doktor úr?” – hangzott el a kérdés egy zsúfolt műtőben. Egészen pontosan egy, szürkehályog-műtétre készülő idős, törékeny beteggel foglalkoztam, aki nyugtató ellenére is izgatottá vált, és remegett a kezelőasztalon. A műszerek már készen álltak, a csapat várt, a feladat pedig egyre sürgetőbbé vált. Csakhogy a legkisebb mozgás is „földrengésnek” tűnt a műtéti...
Businesswoman with blond hair wearing beige suit leaving business center

A munkavégzés fenntartható ritmusa és a kiégés

A fenntartható munkaterhelés és a hatékony regeneráció témája egyre égetőbb kérdés a modern munkahelyeken. A teljesítményorientált vállalati kultúrában gyakran elfelejtjük, hogy az emberek csak akkor képesek hosszú távon jól teljesíteni, ha rendszeresen feltöltődnek. A kiégés (burnout) veszélye a folyamatos túlterhelés során óriási, ezért elengedhetetlen, hogy egyaránt figyeljünk a magas szintű produktivitásra és a munka utáni...
Young businessman in elegant suit driving luxury car

Majd magától megoldódik?

Az emberi természet egyik kihívása, hogy sokszor szemünk előtt van a közelgő probléma, mégis tétovázunk, halogatunk vagy egyenesen figyelmen kívül hagyjuk a nyilvánvaló jeleket. Az elkerülés gyakran kényelmesebbnek tűnik, mint a szembesülés. Ez a rövid távú megkönnyebbülés azonban hosszú távon nagyobb árat követelhet: a lehetőségek beszűkülhetnek, a kapcsolatok megromolhatnak, és a helyzet egyre kezelhetetlenebbé válhat....

Itt érsz el

© Copyright 2025