Ezt tanultuk a 2013-as évből üzleti és marketing szempontból

Főbb pontok

Ha visszatekintesz 2013-ra, valószínűleg nem emlékszel akkora gazdasági vagy technológiai sokkhatásra, mint amit a 2008-as válság vagy a későbbi digitális robbanások hoztak. Mégis, ez az év számos olyan folyamatot erősített meg, amelyek a későbbi években alapvetően alakították át az üzleti és marketingvilágot. A gazdaság lassan kezdett kilábalni a recessziós időszakból, a digitális eszközök és a közösségi média pedig egyre inkább megvetették lábukat a mindennapi gyakorlatban. Ebben az írásban bemutatom, miért volt jelentős a 2013-as év üzleti és marketinges szempontból, és milyen fontos tanulságokat hozott.

Gazdasági környezet: óvatos fellendülés és a válság utóhatása

A 2008-as pénzügyi válság után hosszú ideig tartott a bizalom helyreállítása és a piaci stabilitás visszaszerzése. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH, 2013) adatai szerint 2013-ban a magyar GDP növekedése 1-2% között ingadozott, ami ugyan nem volt kiugró, de pozitív változást jelentett a korábbi, stagnáló időszakhoz képest. A nemzetközi piacokon lassan erősödött a konjunktúra, a befektetők és a vállalkozások is kezdtek kissé kockázatvállalóbbak lenni. Ugyanakkor még sok szektorban jelen volt a válság következtében kialakult bizonytalanság és óvatosság.

A vállalkozások számára ez az óvatos fellendülés lehetővé tette a költségek újrastrukturálását, a piaci pozíciók megerősítését és bizonyos mértékű innovációt. Ugyanakkor a McKinsey (McKinsey, 2013) figyelmeztetett, hogy a kockázatkerülő attitűd erős maradt, így a jelentősebb marketing- és technológiai beruházásokra csak lassan nyílt tér. A sikeres cégek azonban pont ezt a „köztes” időszakot használták ki arra, hogy a versenytársaknál előbb és hatékonyabban építsék ki a digitális és ügyfélközpontú megoldásaikat.

Digitális jelenlét és az online marketing eszközeinek térnyerése

2013-ra a digitalizáció már nem számított újdonságnak, de a vállalkozások egy része még csak ekkor kezdte igazán felismerni, hogy az online tér meghódítása nem csupán trendi, hanem a hosszú távú versenyképesség egyik kulcsa. A Deloitte (Deloitte, 2013) kutatásai rámutattak, hogy a webáruházak, a keresőoptimalizálás (SEO), a Google Ads (akkori nevén AdWords) és a Facebook-hirdetések iránti érdeklődés ekkor kezdett szélesebb körben terjedni a hazai kis- és középvállalkozásoknál is.

A marketingeszközök közül a hírlevél-kampányok, a remarketing (még kezdeti formában) és a közösségi médián futtatott promóciók váltak népszerűvé. A Kantar (Kantar, 2013) statisztikái szerint az online reklámköltés ugyan még nem érte el az offline médiáét, de meredek emelkedést mutatott. Ez a folyamat előrevetítette, hogy a következő években az internetes hirdetések és a digitális csatornák egyre erősebbek lesznek, végül pedig fokozatosan felülmúlják a hagyományos médiát.

Közösségi média: Facebook erősödése és a mobilhasználat növekedése

A 2013-as évben a Facebook itthon is meghatározó platformnak számított, egyre szélesebb korosztály használta aktívan. A Hootsuite (Hootsuite, 2013) jelentése kimutatta, hogy a mobilról történő bejelentkezések aránya ekkor kezdett dinamikusan nőni, hiszen egyre több felhasználó váltott okostelefonra. Ez a jelenség a marketingre is hatást gyakorolt: a rövid, vizuális és mobilbarát tartalmak előtérbe kerültek, és a vállalkozások rájöttek, hogy nem elegendő pusztán asztali környezetre optimalizálni a hirdetéseket vagy a weboldalakat.

Míg az Instagram ekkor már létezett, még nem volt annyira elterjedt, mint később, és Magyarországon főleg a fiatalabb rétegek körében kezdett „trendi” platformmá válni. A marketingesek egy része még csak kísérleti jelleggel használta, akadtak, akik nem is látták benne azonnal a lehetőséget. Egyre többen azonban felismerték, hogy a közösségi média kommunikációja nem csak a Facebookra korlátozódik, és hogy a vizuális élmény a mobilos közönség miatt kiemelt jelentőségű. A monoton, kizárólag szöveges posztok helyett a képi, akár videós formátum kezdett népszerűbbé válni.

Az influencer marketing csírái és a blogok szerepe

2013-ban a blogger-világ már javában létezett, de még inkább hobbi- és amatőr jellegű volt. A Mediakix (Mediakix, 2013) globális adatai szerint ugyan már voltak, akik termékmegjelenítésekkel, szponzorált tartalmakkal kísérleteztek, de a profin szervezett influencer marketing ügynökségek és a szigorúbb együttműködési keretek nem igazán léteztek. Magyarországon ekkor még inkább a technológiai vagy lifestyle blogok egy-egy posztja volt a „reklámfelület,” és a követőszám is kisebb volt, mint a későbbi években.

Ennek ellenére a blogok és a személyes márkát építő oldalak már ekkor jelezték, hogy a „hagyományos” marketingüzenetek egyre kevésbé hatékonyak a fiatalabb célcsoportnál. A fogyasztók kezdtek többet adni a valós személyek és tapasztalatok által közvetített információkra. Ez a szemlélet előrevetítette a későbbi évek influencer-robbanását, bár 2013-ban még viszonylag kevesen szenteltek komolyabb figyelmet a tartalomkészítők bevonásának vagy a hosszú távú influencer-stratégiák kidolgozásának.

Fogyasztói magatartás: árérzékenység és minőség iránti vágy

A válság utóhatásai még érződtek, ezért a fogyasztók egy része továbbra is árérzékeny volt, de a Kantar (Kantar, 2013) felmérése szerint elkezdtek fokozatosan nyitni a magasabb minőség felé, ha az kézzelfogható előnyökkel járt. A piacon mindez a prémium termékek és szolgáltatások lassú, de érzékelhető terjedését eredményezte. Ezzel együtt egyre fontosabbá vált a bizalom és a transzparencia, hiszen a vásárlók óvatosabbá váltak, és több forrásból is informálódtak, mielőtt döntöttek.

A különféle botrányok – akár élelmiszeripari, akár adatkezelési – gyorsan eljutottak a közösségi médiába, így a cégeknek jobban oda kellett figyelniük a kríziskommunikációra. A márka és a fogyasztó közötti kapcsolat kezdett személyesebbé válni: a vállalatoknak egyre inkább el kellett magyarázniuk, kik ők, miért csinálják, amit csinálnak, és hogyan segítenek ügyfeleiknek a mindennapokban. Az Ipsos (Ipsos, 2013) kimutatta, hogy a történetmesélés (storytelling) már ekkor is javította a márkával kapcsolatos pozitív attitűdöt és a vásárlási hajlandóságot.

Munkaerőpiac és a fiatalabb generációk bevonása

2013-ban a munkaerőpiacon még nem volt annyira kiélezett a helyzet, mint később, de a digitális készségek iránti igény elkezdett nőni. A LinkedIn (LinkedIn, 2013) felmérése szerint egyre több álláshirdetés igényelt alapvető online marketing- és közösségi média ismereteket. A fiatalabb munkavállalók (Y generáció) elkezdték elvárni a rugalmasabb munkakörnyezetet, a modern szervezeti kultúrát, és a vállalkozásoknak szembesülniük kellett azzal, hogy a korábbi hierarchikus módszerek nem mindig működnek velük.

Ezek a változások előrevetítették a későbbi employer branding és szervezeti innovációs törekvéseket. Egyes vállalatok már 2013-ban elkezdtek tudatosan építeni olyan csapatokat, amelyek a digitális marketing és az e-kereskedelem területén tudtak újat hozni. A rugalmas projektalapú munkavégzés, a belső képzések és a mentorálás is ekkor kapott nagyobb figyelmet. Bár még nem volt annyira elterjedt, a menedzserek kezdték megérteni, hogy a fiatal tehetségeket csak rugalmassággal és egy inspiráló szervezeti környezettel lehet hosszú távon megtartani.

E-kereskedelem és fizetési megoldások

A 2013-as évben az e-kereskedelem már létező, de még nem mindenhol elterjedt jelenség volt: a felhasználók egy része idegenkedett a bankkártyás fizetéstől, sokan maradtak az utánvétnél. A DPD (DPD, 2013) adatai szerint a csomagküldési forgalom nőtt, és egyre több kis cég nyitott webáruházat, hogy leküzdje a földrajzi korlátokat. A marketingben ezért felértékelődött a kosárelhagyás csökkentésének kérdése, és elkezdtek terjedni az első remarketing típusú kampányok, igaz, még korlátozott funkciókkal és kevesebb szereplő részvételével.

Akik már 2013-ban is befektettek a weboldal gyorsaságába, a felhasználóbarát checkout-folyamatba, és a megbízható logisztikai partnerek kiválasztásába, később jelentősen profitálhattak a digitális tér felfutásából. Sokan azonban még ekkor is elégedettek voltak egy egyszerű, statikus weboldallal, és nem ismerték fel, hogy a verseny az online kényelem, átláthatóság és gyors kiszolgálás irányába megy.

B2B marketing: offline és online kombinációja

A B2B szektorban a 2013-as év még mindig az offline rendezvényekről, konferenciákról, szakmai kiállításokról szólt, miközben már kezdtek megjelenni az első digitális tartalommarketing-próbálkozások. A Gartner (Gartner, 2013) egy tanulmánya rámutatott, hogy a B2B döntéshozók több mint fele (53%) már ekkor is előnyben részesítette a weben könnyen elérhető szakmai anyagokat (például esettanulmányokat, whitepaper-eket) a hosszú, személyes tárgyalási körökkel szemben.

A szakmai blogok és a LinkedIn-es jelenlét még gyerekcipőben jártak, de már mutatkoztak jelei annak, hogy a B2B ügyfelek sokkal tájékozottabbak, mielőtt kapcsolatba lépnének egy eladóval. Ez azt jelentette, hogy a B2B marketingben is kiemelt szerepet kapott a szakértelem és a bizalom építése: akik „látható” módon bizonyították hozzáértésüket – például publikációkkal, webináriumokkal –, nagyobb eséllyel kaptak megkereséseket a vevők részéről.

CSR és fenntarthatóság: inkább PR-eszköz, mint valós stratégia

2013-ban a CSR (vállalati társadalmi felelősségvállalás) és a fenntarthatóság még jellemzően PR-eszközként jelent meg a hazai vállalatok gyakorlatában, noha voltak már kivételek. A Nielsen (Nielsen, 2013) kutatásai szerint a fogyasztók 23%-a figyelt oda környezeti szempontokra a vásárlásnál, de a többség még inkább az árat és a könnyű elérhetőséget tartotta elsődlegesnek. A zöld vagy felelős gondolkodás kezdte kinőni a réspiaci szerepet, de még korántsem lett olyan erőteljes trend, mint a következő években.

A marketingesek között azonban egyre többen látták, hogy a hiteles társadalmi szerepvállalás később versenyelőnyhöz vezethet, és nem csak a PR-sztorik miatt érdemes belevágni. Az ekkor kialakuló ötletek, kezdeményezések alapozták meg azt, hogy a 2010-es évek második felében a CSR-kommunikáció és a fenntarthatósági projektek kiemelt marketingtéma lehessenek.

Összegző táblázat: főbb tanulságok és hivatkozások

Téma Tapasztalat / Tanulság Hivatkozás
Gazdasági környezet Válság utáni lassú fellendülés, óvatos befektetések (KSH, 2013), (McKinsey, 2013)
Digitális marketing SEO, AdWords, Facebook-hirdetések fokozódó jelentősége; marketingautomatizálás még kevésbé elterjedt (Deloitte, 2013), (Kantar, 2013)
Közösségi média Facebook domináns, Instagram terjed, mobilhasználat erősödik (Hootsuite, 2013)
Influencer marketing Első lépések, inkább ösztönös kampányok, blogok és kisebb YouTuberek szerepe (Mediakix, 2013)
Fogyasztói pszichológia Árérzékenység mellett igény a minőségre, érzelmi kötődés és transzparencia iránti igény növekedése (Ipsos, 2013)
Munkaerő és HR Növekvő igény a digitális készségekre, fiatalabb generáció rugalmasabb munkakörnyezetet vár el (LinkedIn, 2013)
E-kereskedelem A webáruházak fejlődnek, bankkártyás fizetés lassan terjed, kis léptékű remarketing próbálkozások (DPD, 2013)
B2B marketing Offline konferenciák mellett megjelennek az online tartalmak, bizalmat építő szakmai anyagok (Gartner, 2013)
CSR, fenntarthatóság Főleg PR-célok, még nem annyira hangsúlyos fogyasztói elvárás (Nielsen, 2013)

„A 2013-as év csendesebben telt a globális válság után, de éppen ez a nyugalmi időszak készítette elő a következő digitális hullámot és a fogyasztói szemléletváltást.”

Összefoglalás: a 2013-as év jelentősége

A 2013-as év bár nem hozott látványos gazdasági vagy technológiai fordulatot, mégis kulcsfontosságú volt abból a szempontból, hogy sok vállalkozás ekkor lépett egy lépcsőfokot a digitális marketing és a közösségi média tudatos használata felé. A válságból való lassú kilábalás megteremtette a feltételeket, hogy a vállalatok újra növekedésen és innováción gondolkodjanak, ugyanakkor még mindig óvatosak maradtak a kockázatos beruházásokkal szemben. Ez a kettősség vezetett ahhoz, hogy sokan kis lépésekben, de stratégiai szemlélettel kezdték megerősíteni az online jelenlétüket.

Pszichológiai és marketinges oldalról a fogyasztók egyre tudatosabbak lettek, több forrásból tájékozódtak, és jobban értékelték a személyre szabott, érzelmi kötődést teremtő kommunikációt. A közösségi médiában ekkor már látszott a mobilhasználat növekedése, ami előrejelezte, hogy a következő években a vizuális, gyorsan fogyasztható tartalom, illetve a mobilra optimalizált élmény kiemelt helyet kap a marketingeszközök sorában.

Ha a 2013-as tanulságokat szeretnéd beépíteni a jelenlegi vállalkozásodba vagy marketingstratégiádba, érdemes figyelembe venni a következőket:

  • Építsd tudatosan a digitális jelenlétet: Még ha kicsiben is indulsz, a SEO, a közösségi média és a keresőhirdetések összehangolt használata komoly versenyelőnyt jelenthet.
  • Koncentrálj a felhasználói élményre: A mobilhasználat erősödése és a közösségi platformok megváltozott működése rámutat, hogy a gyors, vizuális, interaktív tartalmak és az egyszerű fizetési, kommunikációs megoldások felértékelődnek.
  • Vedd komolyan az érzelmi kötődést és a bizalmat: A válságból kilábaló közönség óvatos, de nyitott a minőségre és a történetmesélésre. A márka hitelessége, transzparenciája és emberközeli hangvétele tartós kapcsolatokat hozhat létre.
  • Készítsd fel a szervezeted a fiatalabb generáció igényeire: A digitális készségekkel rendelkező munkatársak vonzása és megtartása csak úgy lehetséges, ha rugalmasabb munkakörnyezetet, fejlődési lehetőségeket és inspiráló projektekben való részvételt kínálsz.
  • Ne becsüld alá a B2B digitalizációt: A szakmai anyagok, a LinkedIn-en való aktív jelenlét és a hiteles online tartalmak segíthetnek abban, hogy a vállalkozásod szakértelmét kiemeld és bizalmat építs.
  • Érzékeld a CSR és fenntarthatóság trendjét: Még ha 2013-ban nem is volt domináns, később egyre fontosabbá vált a környezeti és társadalmi felelősségvállalás, ezért érdemes időben elkezdeni a valós, hiteles lépéseket.

A 2013-as év jól mutatja, hogy olykor a „csendesebb” időszakokban rejlik a legnagyobb lehetőség a felkészülésre és az alapok lefektetésére. Aki akkor – a lassú kilábalás idején – időt és energiát fordított a digitális marketing, a közösségi média és a minőségi, bizalmon alapuló fogyasztói kapcsolatok kiépítésére, az a későbbi, sokkal dinamikusabb piaci változások idején is előnnyel indult. A marketing és az üzleti siker alapja továbbra is az alkalmazkodóképesség, a folyamatos tanulás és a fogyasztói igények mély megértése. Ha ebből a szemszögből nézed vissza 2013-at, láthatod, hogy az akkori döntések és lépések sokszor a későbbi sikert készítették elő.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Hungarian money in the black wallet

Mennyi osztalékot fizessen a vállalkozás?

Ha vállalkozásod december 31-én zárta az üzleti évét, akkor nagy eséllyel épp a beszámolókészítés időszakában jársz. Ilyenkor a tulajdonosok és a cégvezetők előtt két alapvető kérdés merül fel: milyen eredményt értünk el, és ez az eredmény miként mozdítsa elő a cég hosszú távú céljait? Azaz: érdemes osztalékot fizetni, vagy inkább visszaforgatni a nyereséget?Az alábbiakban áttekintheted,...
Scared young businessman grasping his head in terror on blue studio background

Terror a munkahelyen

A „munkahelyi terror” kifejezés alatt legtöbbször azt a jelenséget értjük, amikor egy munkahelyi közegben – lehet ez egy iroda, gyártósor, de akár távmunka is – valaki folyamatos és szándékos zaklatásnak, szóbeli bántalmazásnak vagy egyéb lelki nyomásnak van kitéve. Ide tartoznak az olyan viselkedésminták, amelyek rendszeresen megalázzák, megfélemlítik vagy éppen érzelmileg zsarolják a munkavállalót. A jelenség...
eyes of wolf

1989: Jordan Belfort-féle Sales Manual

A telefonos értékesítés során a legnagyobb kihívást gyakran az jelenti, hogy miként kezeld az ügyfelek kifogásait, és hogyan építs ki velük olyan bizalmi kapcsolatot, amely megnyitja az utat a hosszú távú együttműködés felé. Az alábbiakban egy olyan összefoglaló következik, amely az 1989-es Jordan Belfort-féle Sales Manual alapelveit és módszereit mutatja be – magyar nyelven, átdolgozott...
Computer with brain ct scan on screen standing on table in empty doctors office

Az agy gyógyulása

Az agy gyógyulásának témaköre a 21. század egyik legdinamikusabban fejlődő tudományos területe, amelyet a „neuroplaszticitás” fogalma köt össze. A neuroplaszticitás lényege, hogy az idegrendszerünk – sokáig hitt dogmákkal ellentétben – képes újraalkotni önmagát, új neuronkapcsolatokat létrehozni, sőt akár új idegsejteket is termelni bizonyos területeken. Norman Doidge munkássága különösen nagy figyelmet irányított erre a területre: már...

Itt érsz el

© Copyright 2025