Ezt tanultuk a 2017-es évből üzleti és marketing szempontból

Főbb pontok

Ha visszatekintesz a 2017-es évre, talán úgy gondolod, hogy egy kissé kiegyensúlyozott, ugyanakkor intenzív időszak volt a gazdaságban és a marketing világában. Több vállalkozás számára ez az esztendő a stabilizáció és a növekedés időszaka volt, miközben a digitális tér rohamosan bővült, és egyre többen fedezték fel, hogy a technológiai fejlődés, a fogyasztói pszichológia és a márkaépítés szorosabban összetartoznak, mint valaha. Ebben a cikkben végigveszem, hogy mit hozott 2017 az üzleti és marketingstratégiák szempontjából, milyen fő irányok és trendek rajzolódtak ki, és hogyan hathatnak ezek a jelenlegi, sőt jövőbeli döntéseidre is.

A gazdasági környezet és a növekedés hajtóerői

A 2017-es évre a magyar gazdaság stabil bővülése volt jellemző. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH, 2017) adatai szerint a GDP növekedése meghaladta a 4%-ot, ami jelentős előrelépés volt az előző évekhez képest. Ehhez hozzájárult a nemzetközi konjunktúra javulása, az Európai Unió támogatásainak beáramlása és az építőipari, illetve szolgáltatói szektor felfutása. A kis- és középvállalkozások számára ez a kedvező környezet több lehetőséget kínált a piacbővítésre és a beruházásokra, viszont fokozta a szakemberhiányt is, ami új kihívásként jelentkezett. A PwC elemzése (PwC, 2017) rámutatott, hogy a vezetők 39%-a már akkor is a munkaerő toborzását tekintette az egyik legnagyobb nehézségnek.

Egy kiegyensúlyozott gazdasági háttérben hajlamos lehetsz arra, hogy kevésbé készülj fel a váratlan megingásokra. 2017-ben sok vállalkozás bővítette a tevékenységét, nagyobb marketingbüdzséket szavazott meg, és merészebb növekedési célokat tűzött ki. Ez egyrészt lehetővé tette a gyorsabb fejlődést, másrészt viszont a kockázatkezelés gyakran háttérbe szorult. A McKinsey (McKinsey, 2017) rámutatott, hogy a vállalatok csupán 28%-a készült olyan forgatókönyvekkel, amelyek a piaci körülmények hirtelen romlását modellezik, pedig ez a rugalmasság kulcsfontosságú a hosszú távú fennmaradáshoz.

Marketing szempontból a növekedés éveként is emlegethetjük 2017-et. Sok cég kísérletezett új platformokkal, kampánytípusokkal és technikai újításokkal, mert rendelkezésre álltak a források és az ügyféligények. Ezzel párhuzamosan azonban komoly verseny alakult ki: a piacon egyre nehezebb volt kitűnni, így a fogyasztók figyelméért folytatott küzdelem is fokozódott. A menedzsment oldaláról ekkor kezdett igazán felértékelődni a márkaépítés, illetve a pszichológiai tényezők mélyebb megértése.

A digitalizáció felgyorsulása és az „omnichannel” szemlélet

2017-ben a digitális megoldások és a hagyományos marketing módszerek közötti határok tovább mosódtak. Egyre több vállalat ismerte fel, hogy nem elég egyetlen fronton jelen lenni, hanem a fogyasztókat több csatornán – online és offline – egységes élménnyel kell megszólítani. A Forrester (Forrester, 2017) kutatása szerint a nagyvállalatok 68%-a már dolgozott valamilyen integrált, többplatformos („omnichannel”) stratégián. Ez a kis- és középvállalkozások körében is megjelent, bár ott a költségek és a szakemberhiány lassította a folyamatot.

Ezzel párhuzamosan robbanásszerűen növekedett az online marketingeszközök iránti kereslet, különösen a keresőoptimalizálás (SEO), a közösségi média hirdetések és a marketingautomatizálási platformok terén. A digitális ügyfélszerzés már nem számított luxusmegoldásnak, hanem a versenyben maradás egyik alapfeltételévé vált. A Deloitte (Deloitte, 2017) rámutatott, hogy a digitális költések globálisan átlagosan 15%-kal emelkedtek 2016-hoz képest, és ez a tendencia Magyarországon is érezhető volt. A B2C mellett a B2B szektorban is egyre erősebb volt a digitális értékesítésre való áttérés, főként a nemzetközi piacokat megcélzó vállalatoknál.

A digitalizáció terjedése a vásárlói elvárásokat is megváltoztatta. Az ügyfelek hozzászoktak a gyors reakcióidőhöz, a mobiloptimalizált weboldalakhoz, azonnali üzenetküldő alkalmazásokhoz és a személyre szabott ajánlatokhoz. 2017-ben kezdett egyre jobban előtérbe kerülni a chatbotok használata, bár még nem volt olyan kifinomult a technológia, mint néhány évvel később. Mindenesetre sok márka első kísérleteit folytatta a 0-24 órában elérhető, alapvető információkat adó mesterséges intelligenciával, ami hosszabb távon a marketingautomatizálás szerves részévé vált.

A közösségi média átalakuló szerepe

Habár a Facebook továbbra is a legmeghatározóbb felület maradt, 2017-ben erősödött az Instagram és a YouTube. A Hootsuite (Hootsuite, 2017) jelentése szerint ekkor már 700 millió aktív felhasználója volt az Instagramnak globálisan, Magyarországon is gyorsan nőtt a felhasználói bázis. A fiatalabb generációk inkább a vizuális és rövid formátumú tartalmakat keresték, így a „stories” funkció és a videós anyagok is több figyelmet kaptak. Emellett a Snapchat is még jelen volt a piacon, bár itthon nem tudott akkora tömeget bevonzani, mint az angolszász országokban.

Ezzel párhuzamosan egyre gyakrabban merült fel az „influencer marketing” kifejezés, ami ugyan nem volt új, de 2017-ben kezdte igazán magára vonni a szakmai figyelmet. Sok márka alkalmazott már ismert arcokat, YouTubereket, bloggerekből lett celebeket a kampányaiban, de egyre inkább látszott, hogy a puszta követőszámnál többet ér a tényleges elköteleződés. A Mediakix (Mediakix, 2017) becslése szerint a globális influencer marketing piac 2017-ben 2,1 milliárd dollár értéket képviselt, és a növekedés évről évre 50% körüli volt.

Természetesen megjelentek az első komoly kritikák is: a hamis követők, a felületes együttműködések és a transzparencia hiánya sok fogyasztót és szakembert arra késztetett, hogy kétségbe vonja az influencer marketing hitelességét. A menedzserek és marketingesek számára világossá vált, hogy csak hosszú távú, értékalapú, a márkához illeszkedő együttműködésekkel lehet bizalmat építeni. Ráadásul a fogyasztók is érzékenyebbé váltak a manipulatív üzenetekre, és pozitívan reagáltak az őszinte, személyes hangvételű megközelítésekre.

GDPR: a felkészülés időszaka

Noha az Európai Unió általános adatvédelmi rendelete (GDPR) csak 2018 májusában lépett hatályba, 2017-ben már egyértelművé vált, hogy ez a szabályozás drasztikusan átalakítja majd a marketingesek és a vállalkozások adatkezelési gyakorlatait. Több cég kezdett el felkészülni a változásokra, adatvédelmi auditokat végzett, módosította a hírlevél-feliratkozási folyamatait, átdolgozta az általános szerződési feltételeit. Egy Accenture-elemzés (Accenture, 2017) szerint a vállalatok 42%-a azonban még 2017 végén is bizonytalan volt abban, hogy pontosan milyen lépéseket kell tennie a megfelelés érdekében.

Pszichológiai és marketinges szempontból is fontos tanulság volt, hogy az ügyfelek egyre tudatosabban figyelik, mire használod fel az adataikat. A transzparens és etikus adatkezelés ekkor vált valódi versenyelőnnyé, hiszen a fogyasztók szívesebben osztották meg személyes információikat, ha érezték, hogy a márka megbízhatóan, tisztességesen jár el. Ez a bizalomépítés és a felelős magatartás olyan aspektusok, amelyek a későbbi években (és főleg a COVID-időszakban) még hangsúlyosabbá váltak.

Munkaerőpiac, szervezeti kultúra és employer branding

A magyar gazdaság 2017-es fellendülésével egyre nyilvánvalóbbá vált a munkaerőhiány sok területen. Az IT és a marketing különösen érintett volt, hiszen a digitalizációhoz értő szakemberek iránt ugrásszerűen nőtt a kereslet. A LinkedIn (LinkedIn, 2017) szerint a technológiai szektorban 25%-kal emelkedett a betöltetlen pozíciók száma, és ez a verseny ráirányította a figyelmet a vállalati márkaépítésre – nemcsak a vevők, de a munkavállalók felé is.

A „employer branding” kifejezés már korábban is létezett, de 2017-ben sokkal erőteljesebben kezdték alkalmazni a gyakorlatban. Míg korábban a HR és a marketing sokszor különálló területként működött, ekkor kezdett igazán összeérni a két szféra: a cégvezetők rájöttek, hogy a kívülre irányuló üzenetek és a belső szervezeti kultúra összefüggenek. Egy McKinsey-felmérés (McKinsey, 2017) alapján a fiatalabb korosztály (Y és Z generáció) 61%-a nyilatkozott úgy, hogy a vállalat értékrendjét és közösségi tevékenységeit is figyelembe veszi, mielőtt munkahelyet választ. Ez azt jelentette, hogy a marketingeseknek nemcsak a termékeket vagy a szolgáltatásokat kellett eladniuk, hanem a céget mint munkáltatót is vonzóvá kellett tenniük.

Az employer branding ekkor még főként nagyobb cégeknél, multinacionális vállalatoknál jelent meg, de lassan a KKV-szektorra is átterjedt. Az olyan eszközök, mint a „munkavállalói életutak” felvázolása, a rugalmas időbeosztás, a vállalati well-being programok és a közös csapatépítők beépültek a vállalati kommunikációba. Mindez szervesen kapcsolódott a marketinghez: a vállalat reputációja a közösségi oldalakon, karrierportálokon és szakmai rendezvényeken is formálódott.

Értékesítés, ügyfélélmény és personalizáció

A 2017-es évben világossá vált, hogy a marketing és az értékesítés közötti határvonal egyre inkább elmosódik. A Gartner (Gartner, 2017) szerint a B2B vállalatok 52%-a már integrált marketing- és salescsapatokat működtetett, hogy a teljes vevői folyamatot átláthassák. A B2C területen pedig egyre nagyobb hangsúly került az ügyfélélményre: a cégek felismerték, hogy a vásárlói út minden pontján (weboldal, e-mail, call center, személyes bolt) konzisztens üzenetet és magas színvonalú kiszolgálást kell nyújtaniuk.

A personalizáció fogalma 2017-ben kezdett igazán előtérbe kerülni. Bár az algoritmikus ajánlórendszerek (például a Netflix és a Spotify) már korábban is léteztek, ekkorra vált nyilvánvalóvá, hogy a fogyasztók értékelik, ha a márkák figyelnek a preferenciáikra. A CRM-rendszerek és a marketingautomatizálási szoftverek fejlődése lehetővé tette, hogy egy átlagos vállalkozás is személyre szóló e-maileket küldjön ki, remarketing kampányokat futtasson, és adatvezérelt módon döntse el, mikor és kinek milyen üzenetet mutat meg. Az IDC (IDC, 2017) prognózisa alapján a személyre szabott marketingmegoldások a következő években robbanásszerű növekedést ígértek, mivel a technológiai akadályok csökkentek, a fogyasztók pedig egyre inkább igényelték a „testreszabott” kiszolgálást.

A fenntarthatóság és társadalmi szerepvállalás gyökerei

Noha a „zöld marketing” és a társadalmi felelősségvállalás (CSR) már korábban is megjelent, 2017-ben még inkább körvonalazódott, hogy a cégek nem hagyhatják figyelmen kívül ezeket a témákat. A Nielsen (Nielsen, 2017) kimutatta, hogy a fogyasztók 45%-a hajlandó többet fizetni egy termékért, ha az környezetbarát vagy valamilyen pozitív társadalmi üzenetet közvetít. A fiatalabb korosztály még inkább támasztott ilyen elvárásokat, és nyitottan figyelte, milyen ügyeket karolnak fel a márkák.

Ennek ellenére sok vállalat inkább csak felszínes kampányokban gondolkodott, és a „fenntarthatóság” kifejezést pusztán marketingfogásként használta. Ez a fajta „greenwashing” azonban előrevetítette, hogy a tudatosabb fogyasztók és a média is szigorúbban meg fogja vizsgálni a vállalati gyakorlatot. Már 2017-ben látszott, hogy a társadalmi és környezeti felelősségvállalás témájában a hitelesség válik a legnagyobb értékké. Pszichológiai szempontból ez azért fontos, mert a márkahűség kialakulása erősen függ a fogyasztó erkölcsi és érzelmi azonosulásától – ha valaki átverésnek érzi a kampányokat, gyorsan elfordul a cégtől.

Táblázatos összefoglaló a 2017-es tanulságokról

Téma Főbb tanulság Hivatkozás
Gazdasági háttér Növekedés, alacsony munkanélküliség, szakemberhiány fokozódása (KSH, 2017), (PwC, 2017)
Digitális átállás Omnichannel szemlélet, online hirdetések és marketingautomatizálás terjedése (Forrester, 2017), (Deloitte, 2017)
Közösségi média Instagram és YouTube előretörése, influencer marketing iránti érdeklődés növekedése (Hootsuite, 2017), (Mediakix, 2017)
GDPR-ra való felkészülés Etikus adatkezelés fontossága, transzparens ügyfélkapcsolatok (Accenture, 2017)
Employer branding Szervezeti kultúra fejlesztése, fiatal szakemberek megnyerése, HR és marketing együttműködése (LinkedIn, 2017), (McKinsey, 2017)
Személyre szabás Adatvezérelt kampányok, CRM és marketingautomatizálás fejlesztése (IDC, 2017)
Fenntarthatóság A fogyasztók kezdenek az etikus és környezetbarát cégek felé fordulni (Nielsen, 2017)

„A 2017-es év megmutatta, hogy a marketing többről szól, mint termékek vagy szolgáltatások reklámozása. A digitális fejlődés, a fogyasztók bizalmának megszerzése és a felelős, emberközeli szemlélet vált a siker kulcsává.”

Összefoglalás: A 2017-es év öröksége

A 2017-es év akkor talán még nem tűnt sorsfordítónak, de visszanézve egyértelműen láthatod, mennyire fontos átmenetet jelentett a marketing és az üzleti világ alakulásában. A digitális átállás, az adatvezérelt döntéshozás, a közösségi média diverzifikálódása és az etikus, átlátható adatkezelés iránti igény mind-mind olyan tényező, amelynek a későbbi években még nagyobb hangsúly jutott. Ráadásul a szervezeti kultúra és az employer branding is ekkoriban lépett olyan fázisba, amikor már nem volt elég a régi módszerekkel motiválni a kollégákat – új szemléletre és a vezetés-pszichológia mélyebb ismeretére volt szükség.

Pszichológusként, marketingszakértőként és menedzserként is azt mondanám, hogy a 2017-es év arra tanított meg, mennyire szorosan összefügg az emberi tényező a piaci sikerekkel. Hiába volt erős a gazdasági növekedés, ha a vállalatok nem figyeltek a munkatársaik jóllétére, vagy ha a fogyasztók bizalmát eljátszották az átláthatatlan adatkezeléssel. Ugyanakkor azok a cégek, amelyek akkor kezdték el beépíteni a hosszú távú gondolkodást, a társadalmi felelősséget és a digitális innovációkat a stratégiájukba, a későbbi időszakban sokkal rugalmasabban tudtak reagálni a váratlan piaci és technológiai változásokra.

Ha tanulni akarsz a 2017-es eseményekből, akkor fókuszálj a következőkre:

  • Diverzifikált csatornastratégia: légy jelen több platformon, de gondoskodj arról, hogy mindenhol konzisztens márkaélményt nyújts.
  • Ügyfélközpontú digitalizáció: ne csak technikai újításként tekints a digitális eszközökre, hanem a fogyasztók valódi igényeinek és belső motivációinak megértéséhez használd.
  • Etikus adatkezelés: a bizalom alapja, hogy átláthatóan, tisztességesen bánj a felhasználóid adataival, és ehhez megfelelő rendszereket és szabályokat alakíts ki.
  • Munkaerő megtartás és employer branding: a szervezeti kultúra nem csupán belső ügy, hanem a külső marketingüzeneted része is. Ha hitelesen törődsz a munkatársaiddal, az a fogyasztók felé is érezhető.
  • Hiteles influencer és közösségi stratégia: a követőszám helyett az elköteleződést, a valódi közösséget és az értékalapú együttműködéseket keresd.
  • Fókusz a fenntarthatóságra: még ha akkor „csak” egy trendnek tűnt, 2017 megmutatta, hogy a környezeti és társadalmi felelősségvállalás felértékelődik a vásárlói döntéshozatalban.

A 2017-es év tapasztalatai szerint a vállalkozások nem csupán termékeket és szolgáltatásokat, hanem életérzést, hitelességet és közösségi összetartozást is kínálnak. A digitális fejlődés, a marketing-pszichológia és a felelős vállalatirányítás összefonódása ebben az időszakban már egyértelműen kirajzolódott, és megalapozta azt a jövőt, amelyben az empátia, a fogyasztói élmény és az értékteremtés lesz a fő hajtóerő. Ha ebből tanulsz, és beépíted a saját stratégiádba, akkor erősebben, felkészültebben nézhetsz szembe a következő évek kihívásaival, és nagyobb eséllyel válhatsz a piac meghatározó szereplőjévé.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Young Businesswoman In Suit Working In Office

Vezetés nyomás alatt – Tiszta fejjel, amikor igazán számít

„Mit tegyünk most, doktor úr?” – hangzott el a kérdés egy zsúfolt műtőben. Egészen pontosan egy, szürkehályog-műtétre készülő idős, törékeny beteggel foglalkoztam, aki nyugtató ellenére is izgatottá vált, és remegett a kezelőasztalon. A műszerek már készen álltak, a csapat várt, a feladat pedig egyre sürgetőbbé vált. Csakhogy a legkisebb mozgás is „földrengésnek” tűnt a műtéti...
Businesswoman with blond hair wearing beige suit leaving business center

A munkavégzés fenntartható ritmusa és a kiégés

A fenntartható munkaterhelés és a hatékony regeneráció témája egyre égetőbb kérdés a modern munkahelyeken. A teljesítményorientált vállalati kultúrában gyakran elfelejtjük, hogy az emberek csak akkor képesek hosszú távon jól teljesíteni, ha rendszeresen feltöltődnek. A kiégés (burnout) veszélye a folyamatos túlterhelés során óriási, ezért elengedhetetlen, hogy egyaránt figyeljünk a magas szintű produktivitásra és a munka utáni...
Young businessman in elegant suit driving luxury car

Majd magától megoldódik?

Az emberi természet egyik kihívása, hogy sokszor szemünk előtt van a közelgő probléma, mégis tétovázunk, halogatunk vagy egyenesen figyelmen kívül hagyjuk a nyilvánvaló jeleket. Az elkerülés gyakran kényelmesebbnek tűnik, mint a szembesülés. Ez a rövid távú megkönnyebbülés azonban hosszú távon nagyobb árat követelhet: a lehetőségek beszűkülhetnek, a kapcsolatok megromolhatnak, és a helyzet egyre kezelhetetlenebbé válhat....
Businesspeople wearing suits looking at laptop

Lecke az antropológiából

Amikor az üzleti tárgyalásokról vagy a mindennapi „alkudozásról” gondolkodunk, hajlamosak vagyunk egy szigorúan racionális, költség-haszon alapú szemléletet követni. Ez a látásmód önmagában nem hibás, hiszen kétségtelen, hogy a gazdasági érdekek komoly szerepet játszanak abban, miként hozunk döntéseket vagy kötünk megállapodásokat. Ugyanakkor fontos feltenni a kérdést: vajon nem veszítünk-e el valamit, ha csak a piaci logikát...

Itt érsz el

© Copyright 2025