Forró

Gyorstalpaló a fogyasztói viselkedésről

Főbb pontok

Az emberi viselkedés egy elképesztően tág témakör. Talán a legtöbb vállalkozó azt gondolja, hogy a vásárlók kiszámítható robotok, akiket nagyon egyszerű megfejteni. Sőt, gyerekjáték őket rávenni a vásárlásra, hiszen nemcsak a „marketingesek”, hanem a reklámcsatornákat üzemeltetők is folyamatosan azt sulykolják, hogy egy pár hirdetés mindent is megold. Csak meg kell bízni egy hirdetéskezelőt vagy meg kell keresni a hirdetés feladása gombot, és már csak azon kell gondolkodni, hogy két hét múlva hová öntsük a milliókat. Ezzel a gondolatmenettel nem teljesen értek egyet – valamivel rétegeltebbnek gondolom a hirdetés sikerességét, ezért két fontos szempontot szeretnék beemelni. Ebből az egyik, hogy melyik én-t szólítsuk meg, a másik az énvédő racionalizálás.

Melyik én-t szólítsuk meg a reklámunkban?

Lelövöm a poént: erre a kérdésre nincs jó válasz. Lehetőségeink vannak.

Négy én-ből állunk:

– az én, amely valójában vagyok

– az én, amilyen lenni szeretnék 

– az én, amilyennek mások látnak

– az én, amilyennek szeretném ha látnának

Tovább ront a helyzetünkön az, hogy sok ember másmilyen szeretne lenni, mint amilyen valójában. Többen pedig elégedetlenek azzal a képpel, mint amilyennek mások látják őket – bár az, hogy mások milyennek látnak minket, részben csak feltételezésen alapszik. 

Szóval az egyik dilemma az, hogy a reklámunk a fogyasztó valós énjére hasson, vagy arra, amilyen lenni szeretne? Ezzel a problémával talán a szépségápolással, divattal kapcsolatos vállalkozások néznek leginkább szembe. Hiszen mit igérjen a reklámjuk:  azt, hogy kihozzák mindenkiből a maximumot? Vagy azt, hogy a vásárló pont olyan lesz, mint valamelyik sztár a tévéből?

Ne higgyük azt, hogy csak úgy fog reagálni a fogyasztó, ahogy mi szeretnénk – a döntésébe mind a négy énje beleszólhat. Nekünk arra az énjére kell hatni, aki a legerősebb – hiszen lehet valaki szeretne egy új, menő autót és mellé környezettudatos akar lenni – neki esélyesen a Tesla lesz a legszimpatikusabb, hiszen nem állnak szemben az énjei egymással. A piaci rések ezekre a szembenálló, belső konfliktusokra hoznak megoldást.

Az énvédő racionalizálás

Van azonban olyan, amikor rájövünk arra, hogy pl. egy termék vagy szolgáltatás esetén mégsem a legjobb döntést hoztuk meg, és habár elkezd belülről marni, tovább használjuk. Addig magyarázzuk magunknak, hogy jó döntést hoztunk, míg meg nem nyugszunk. Ez a gyakorlatban megvalósuló kognitív disszonancia.

Jó példa erre az alábbi gondolat Példa Pistától: „Igaz, hogy rámegy mindenem az autóm szervizelésére, de látod, hogy milyen menő?” Ide tartozik sok dohányos érvelése is: „A füst tartósít, amúgy láttam a neten azt a 103 éves nénit, aki a szülinapi tortáját cigivel a kezében szívja el.”

A disszonancia megjelenésekor sokféle ellentétpár bukkanhat fel, ami egymással szembenálló motivációkból indul ki. Most a három leggyakoribbat mutatom be: 

– hasonlóság «-» különbözőség

– hűségesség «-» változtatás

– visszafogás «-» kielégítés

A bal oldalon lévő motivációkat inkább fogadja el a többségi társadalom, mintsem a jobb oldalon lévőket. Vagy legalábbis inkább ezeket tartjuk helyesnek mások előtt. 

Vannak esetek, amikor a bal oldal működik, de én úgy gondolom, hogy a jobb oldalon lévőkre érdemes célozni, mert az sokkal hatásosabb (az én kommunikációm is erre épül).

Egy jó példa erre a Ford Mustang MACH-E reklámja, amiben az alábbi feliratok olvashatóak:

„A holnap üzeni: ne csak beszélj róla, hanem valósítsd meg, változtasd meg, légy merész.” Eközben pedig féktelenül bulizó fiatalokat mutatnak.

Azonban ezzel is csínján kell bánni. Ha túl erősen hatunk a jobb oldalon lévő motivációkra, akkor a fogyasztó elkezd szorongani. Bár az előbb úgy fogalmaztam – a közérthetőség érdekében –, hogy: rájövünk arra, hogy eddig nem a legjobb döntést hoztuk meg. Ám ez akkor is igaz lehet, ha a döntésünket még csak meghozni készülünk, azaz még csak fontolgatjuk a vásárlást. Egy jó reklám pedig segít feloldani ezt kognitív disszonanciát. Egy drágább futóóra esetén például biztatjuk a reklámot megtekintőt arra, hogy nyugodtan vásárolja meg, mert valami miatt megérdemli, és eggyel tovább is léphetünk: ez a termék segít megőrizni az egészséget, amiért a családod is hálás lesz. Tulajdonképpen segítünk a fogyasztónak becsapnia önmagát, etikus keretek között. 

Tic-Tac, csak két kalória! – Ez a reklám a szénhidrát bevitelből származó bűntudatot oldotta fel azzal, hogy egy szem cukorban csak két kalória van, ami a reklám szerint elhanyagolható.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Stock market prices

Google Ads CPC alakulása 2013–2025 között

Átlagos CPC változása évről évre (2013–2025) A Google Ads átlagos kattintási költsége (CPC) hosszú távon emelkedő trendet mutat 2013 és 2025 között, bár voltak időszakos ingadozások. A 2010-es évek elején a mobilhasználat térnyerése miatt az átlagos CPC globálisan kissé csökkent, mivel a mobilhirdetések olcsóbbak voltak, de a tendencia hamarosan megfordult. 2013 és 2020 között a...
Young High school teacher giving marketing lesson to students in classroom

Marketing ügynökségek költségeinek alakulása Magyarországon (2013–2025)

Árak változása évről évre (2013–2023) A 2010-es években a marketing- és reklámügynökségek szolgáltatási díjai Magyarországon viszonylag stagnáló tendenciát mutattak, majd a 2020-as évek elején jelentősebb emelkedés indult. A KSH adatai szerint 2016 és 2022 első negyedéve között gyakorlatilag nem nőttek az ügynökségi árak – 2022 elején a reklám- és piackutatási szolgáltatások díjai 2%-kal alacsonyabbak voltak,...
organization

A szervezeti magatartás lényege

Szervezeti környezetben az emberi viselkedésről beszélünk, mégis gyakran elfelejtjük, hogy a munkahelyi lét legalább annyira érzelmi és gondolkodási folyamat, mint termelési vagy szolgáltatási tevékenység. Ha szervezetben dolgozol, vagy épp te vezetsz egy csoportot, biztosan találkoztál már azzal a helyzettel, amikor nem a folyamatok technikai elemei, hanem az emberek reakciói, hozzáállása és közös hangulata határozza meg...
Luxury red car, closeup details with city lights behind it. Bokeh.

Mit tanulhatunk a Ferrari marketingeseitől?

Amikor a Ferrari név megjelenik, azonnal kirajzolódik egy vörös színű, kecses karosszériájú sportautó képe, fülünkben felcsendül a duruzsoló motorhang, és magával ragad az olasz autógyártás szenvedélyes világa. De hogyan lett a Ferrari nemcsak az autózás, hanem a globális életstílus egyik ikonja is? A márka mindössze néhány ezres, prémium kategóriás járművet gyárt évente, mégis az egyik...

Itt érsz el

© Copyright 2025