Hersey és Blanchard vezetési elmélete

Főbb pontok

A vezetéselméletek egyik legnépszerűbb irányzata a helyzetfüggő megközelítés, mert rugalmasan képes igazodni a beosztottak, illetve a munkakörnyezet aktuális adottságaihoz. Ebben a vonalban kifejezetten közismert Hersey és Blanchard szituációs vezetésmodellje, amely arra helyezi a hangsúlyt, hogy a vezetői magatartást a követők „érettségének” függvényében érdemes alakítani. Ez a modell jóval gyakorlatiasabbnak bizonyult számos vállalati alkalmazásban, mint a pusztán személyiségközpontú vagy kizárólag feladat- vs. kapcsolatorientált sémák. Sokan azért kedvelik, mert úgy tartják: a vezető nem csupán feladat- vagy emberközpontú lehet, hanem – tudatos fejlesztés révén – változatosabb eszköztárat is alkalmazhat.

Ebben a cikkben bemutatom Hersey és Blanchard helyzetfüggő (vagy szituációs) vezetéselméletét, annak fő dimenzióit és alkalmazási lehetőségeit. Szó lesz arról is, miért érdemes a beosztottak érettségére koncentrálni, és hogyan fejlesztheted a saját vezetői készségeidet úgy, hogy ne egyetlen, merev stílust kövess, hanem rugalmasan igazodj a munkatársak és a szervezet aktuális igényeihez.

Háttere és összevetése más modellekkel

Hersey és Blanchard elmélete a 20. század második felében született, amikor a menedzsmenttudományok már rájöttek, hogy egyik szélsőség sem lehet örök érvényű: sem a kizárólagos autokratikus vezetés, sem az abszolút laza, demokratikus felfogás nem alkalmazható minden helyzetben. A kutatók szerint a „kontingencia” (helyzetfüggés) kulcsszerepet játszik, ezért többek között Fiedler, valamint a path-goal elmélet hívei is hasonló irányba indultak el [Szabó és Tóth, 2022].

Míg Fiedler úgy tartotta, hogy a vezető alapvetően vagy feladatorientált, vagy kapcsolatorientált, addig Hersey és Blanchard szerint egy vezető képes egyszerre mindkét dimenzióban mozogni – sőt, a helyzettől függően változtatni is az arányokon. Habár a Blake–Mouton-féle vezetési rács is felismerte, hogy a két orientáció összekapcsolható, Hersey és Blanchard egy lépéssel továbbmentek, amikor a beosztottak érettségének függvényében négy élesen elkülönülő vezetési stílust definiáltak [Molnár, 2023].

A Hersey–Blanchard-modell alapjai

Az elmélet két fő tengelyt használ: a feladatorientáltságot és a kapcsolatorientáltságot. Mindkettőn lehet valaki alacsony vagy magas szinten. Ezek különböző kombinációi négy vezetési stílust eredményeznek: diktáló (telling), eladó (selling), résztvevő (participating) és delegáló (delegating). További újdonság, hogy mindezt a követők érettségéhez (Maturity, röviden M vagy „É-szint”) kötik, ahol az érettséget a beosztottak felelősségvállalása, kompetenciái és önbizalma határozza meg [Hersey és Blanchard, 1982].

A vezetői stílusok

Hersey és Blanchard mindkét tengelyen csak a végpontokat értelmezik, vagyis nincs átmeneti (közepes) feladat- és kapcsolatorientáltság a modellben, csak erős vagy gyenge. Így négyfelé osztják a vezetői magatartást:

  • Diktáló (telling)Erős feladat-, gyenge kapcsolatorientáltság:
    A vezető szigorúan kijelöli a szerepeket, meghatározza, ki mit, mikor, hogyan tegyen. Az irányító-utasító stílus tipikus példája, ahol a beosztottaknak kevés szabadságuk van a döntésekben.
  • Eladó (selling)Erős feladat- és kapcsolatorientáltság:
    Itt a vezető ugyanakkor irányít, de emellett nagy hangsúlyt fektet a kommunikációra, a motiválásra és a támogatásra. Megpróbálja „eladni” a feladatot a beosztottaknak, hogy azok valóban elköteleződjenek mellette.
  • Résztvevő (participating)Gyenge feladat-, erős kapcsolatorientáltság:
    A döntéshozatalban nagy teret kap a beosztott, a vezető inkább moderál, tanácsot ad, segít, és támogatást nyújt. A menedzser legfontosabb szerepe a bizalom megteremtése, a szükséges kommunikáció biztosítása, és az együttműködő légkör megőrzése.
  • Delegáló (delegating)Gyenge feladat- és kapcsolatorientáltság:
    A vezető kvázi „hátradől”: sem erős irányítást, sem intenzív támogatást nem ad. A munkatársak maguk osztják be az idejüket, maguk döntik el a feladatok végrehajtásának mikéntjét. Modern kifejezéssel élve ez az „empowerment” tipikus esete.

Ezt a négy alapstílust azért szeretik sokan, mert széles skálát fednek le a vezetői attitűdökből. A diktáló viselkedéshez képest a delegáló stílus szinte az ellentéte, de mindegyik hasznos lehet bizonyos körülmények között. A kérdés, hogy mikor alkalmazzuk őket.

A beosztottak érettsége (É1, É2, É3, É4)

Hersey és Blanchard meggyőződése szerint a vezetési stílus megválasztásának valós horgonypontja a követők érettsége. A modell szerint négy érettségi szint létezik:

  1. É1: A beosztottak sem nem képesek, sem nem hajlandók felelősséget vállalni (nincs megfelelő készségük vagy önbizalmuk).
  2. É2: A beosztottak motiváltak ugyan, de nem rendelkeznek még a szükséges képességekkel (akarnak, de nem tudnak).
  3. É3: A beosztottak képesek lennének rá, de nem szívesen teszik meg (tudnak, de nem igazán akarnak felelősséget vállalni).
  4. É4: A beosztottak képesek és hajlandók is megtenni azt, amit a vezető elvár (akarnak és tudnak is).

Minden érettségi szint más és más vezetői hozzáállást kíván meg. Például aki É1 szinten van, annak erősen strukturált, konkrét iránymutatás kell (azaz diktálás). A É2 esetében a hiányzó képességeket vezetői eszközökkel kell pótolni (oktatás, feladatkijelölés stb.), miközben erősen motiválunk (eladás). A É3-as szintnél a beosztott tud, de nem mindig akar, így itt a vezető legfőbb dolga a bevonás, azaz résztvevő (participating) stílusban növeli a lelkesedést. Ha valaki viszont É4-es, akkor a vezető nyugodtan delegálhat, mert a munkatárs megoldja a feladatot és szívesen vállal felelősséget [Hersey és Blanchard, 1982].

A modell felépítése

Az alábbiakban egy egyszerű táblázat mutatja, hogyan kapcsolódik össze a vezetési stílus (diktáló, eladó, résztvevő, delegáló) a beosztottak eltérő érettségi szintjeivel (É1–É4):

Érettségi szint Jellemző beosztotti hozzáállás Ajánlott vezetői stílus Vezetői jellemzők
É1 Nem képesek / nem hajlandók Diktáló (telling) Erős feladatorientáltság, kevés kapcsolatorientáltság
É2 Hajlandók, de nem képesek Eladó (selling) Erős feladatorientáltság, erős kapcsolatorientáltság
É3 Képesek, de nem hajlandók Résztvevő (participating) Gyenge feladatorientáltság, erős kapcsolatorientáltság
É4 Képesek és hajlandók Delegáló (delegating) Gyenge feladatorientáltság, gyenge kapcsolatorientáltság

E kombináció képez egyfajta térképet a vezetők számára. A modell azonban dinamikus: a beosztottak fejlődnek, idővel több kompetenciát és önbizalmat szerezhetnek (például É2-ről É3-ra lépnek), így a vezetőnek is át kell állítania a stílusát, ha hatékony szeretne maradni. Ez a rugalmasság az egyik legnagyobb erénye Hersey és Blanchard teóriájának [Kovács, 2022].

Gyakorlati alkalmazások

A Hersey–Blanchard-modell gyakorlati hasznosítása rendkívül széles körű. Legyen szó marketingkampányok tervezéséről, szoftverfejlesztő csapat irányításáról vagy éppen HR-projektek koordinálásáról, gyakran találkozunk vegyes csapattal, ahol eltérő az emberek tapasztalata, motivációja, kompetenciája. A modell segítségével gyorsan felmérheted, kik „éretlenebbek” (É1-É2) és kik „érettebbek” (É3-É4), majd ennek megfelelően módosíthatod a vezetői magatartásodat.

„Ez a modell arra tanít, hogy a vezető ne egyetlen univerzális eszközt használjon, hanem ismerje fel: a beosztottak fejlődésük különböző fázisaiban eltérő vezetői stílust kívánnak.” – (Hersey és Blanchard, 1982)

  • Új belépők betanítása: Ha valaki épp most érkezett a céghez, É1-hez vagy É2-höz áll közelebb (akár mert nincs tapasztalata, akár mert még nem bízik annyira a saját képességeiben). Ilyenkor a diktáló vagy eladó stílus hatékony, de fontos átállni egy idő után, hogy ne érezzék elnyomva magukat.
  • Tehetséggondozás: Ha észreveszed, hogy a beosztottad képes, de nem igazán motivált (É3), a résztvevő stílussal bevonhatod a döntésekbe, ezáltal nőhet az elkötelezettsége. Később, amikor már eléri az É4 szintet, akár teljesen delegálhatsz neki.
  • Innovációserkentés: Az É4-es tagokkal érdemes a delegálást előnyben részesíteni, hiszen ők a képességeiknek megfelelően akár önálló projekteket is visznek, amivel a kreatív energiájuk és szakmai tudásuk maximálisan kiaknázható [Harvard Business Review, 2023].

Korlátok és kritikák

Mint minden modell, a Hersey–Blanchard-féle szituációs vezetésnek is vannak korlátai. A leggyakoribb kritika, hogy a „személyiség érettsége” vagy „munkatársi érettség” valójában összetett fogalom, és nem mindig egyszerű besorolni az embereket É1-től É4-ig. A különböző feladatokhoz eltérő érettséget is mutathat ugyanaz a munkatárs: lehet, hogy a technikai feladatokban É4-es, de ha prezentálnia kell, É2-es szintű önbizalommal és készséggel rendelkezik.

További kérdés, hogy a vezetők valóban képesek-e olyan gyorsan és rugalmasan váltogatni a stílusaikat, mint ahogy a modell elméletben javasolja. Sokan a személyiségük, korábbi tapasztalataik vagy éppen a vállalati kultúra miatt ragadnak bele egy preferált stílusba (például mindig diktálnak vagy mindig delegálnak). A modell ugyanakkor azzal érvel, hogy a tudatosság, a képzések és a coaching folyamatok felkészíthetik a vezetőt arra, hogy szélesebb eszköztárat alkalmazzon [Vigh, 2023].

Kutatási eredmények és aktualitások

Az utóbbi években is számos empirikus vizsgálat igazolta a modell használhatóságát, különösen csapatépítés, projektalapú munka és agilis transzformációk során. Egy friss hazai kutatás (Mészáros, 2022) például azt mutatta ki, hogy a vezetők, akik kifejezetten figyeltek a beosztottak eltérő érettségi szintjeire, 35%-kal nagyobb eséllyel értek el határidőn belüli projektzárást IT-cégeknél, mint azok, akik egyetlen, univerzális vezetési stílust alkalmaztak. Külföldi felmérések (pl. [Harvard Business Review, 2023]) rámutatnak, hogy a résztvevő és delegáló stílusok használata – megfelelő körülmények között – csökkenti a fluktuációt és növeli a kreatív kezdeményezéseket a cégen belül.

Mindeközben a távmunka és hibrid munkavégzés elterjedésével méginkább felértékelődött a szituációs vezetés. A beosztottak otthon dolgozva bizonyos képességekben (például digitális készségek) lehetnek É2-esek, de a fizikai jelenlét hiánya miatt a motivációjuk néha É3-as szintre csúszhat, ha elmagányosodnak vagy nem érzik a közvetlen támogatást. Ilyenkor a vezetőnek okosan kell kiválasztania: mikor diktál, mikor „ad el”, mikor von be, és mikor enged teljes önállóságot [Kovács, 2023].

Összevetés a feladatorientált és kapcsolatorientált megközelítésekkel

Míg Fiedler vagy a korábbi ohio-i és michigani kutatások többnyire azt emelték ki, hogy a vezető személyiségének meghatározó eleme a feladat- vagy éppen az emberközpontúság, addig Hersey és Blanchard rugalmasabban kezelik ezt a kérdést. Úgy vélik, a vezető alapkészségei tartalmazhatnak mindkét dimenziót, csak a helyzettől függ, melyik kap nagyobb teret. Ily módon a modell inkább a beosztottakra és a feladat jellemzőire (konkrétan az érettségükre) koncentrál, semmint a vezető személyiségvonásaira.

Ez egy fontos különbség: a Hersey–Blanchard-féle szituációs vezetés lényege, hogy a vezető tudatosan igazítja a stílusát a beosztottakra és nem fordítva. Természetesen a vezető is lehet adott esetben inkább diktáló vagy inkább delegáló személyiség, de a modell szerint a nagyobb hatékonysághoz az kell, hogy felismerje, mikor melyik megoldás hoz jobb eredményt.

Tippek a modell alkalmazásához

  • Felmérés: Először is derítsd ki, hogy a csapat tagjai hol állnak a Hersey–Blanchard által meghatározott érettségi skálán. Külön feladatokra is lehet érdemes lebontani az értékelést, mert lehet, hogy valaki technikailag É4, de ügyfélkommunikációban É2.
  • Stílusváltás: Merj stílust váltani. Ha észleled, hogy valakit már túlságosan irányítasz (diktálsz), pedig ő már É3-É4 körül jár, akkor válts eladó vagy résztvevő stílusra, különben csökkenhet a motivációja. Ugyanez fordítva is igaz: ha valaki nagyon bizonytalan (É1), ne delegálj neki egy komoly projektet azonnal, mert kiéghet vagy kudarcot vallhat.
  • Fejlesztés és visszajelzés: A modell alkalmazása közben folyamatosan érdemes feedbacket kérni a beosztottaktól, hogy ők miként látják a saját fejlődésüket, kompetenciáikat és a vezetői segítséget. Ez a kommunikáció segít időben felismerni, ha valaki feljebb lépett, vagy éppen visszaesett egy másik érettségi szintre.
  • Hosszú távú gondolkodás: A cél általában az, hogy minél többen eljussanak az É4 szintre (képesek és hajlandók), így a vezetőnek több energiája marad stratégiai kérdésekre. Ehhez befektetés szükséges a korábbi szinteken: oktatás, motiválás, részvételi lehetőségek biztosítása, feladatrotáció, hogy a munkatársak kompetenciája és önbizalma egyaránt nőjön.

Etikai és szociológiai szempontok

Etikai szemszögből a Hersey–Blanchard-modell viszonylag semleges, hiszen nem mondja meg, milyen vezetői értékeket kövess, csupán azt hangsúlyozza, hogy bánj rugalmasan a munkatársaiddal. A szociológusok viszont gyakran felhívják a figyelmet arra, hogy a „diktáló” stílus – még ha hatékony is É1 szinten – könnyen elősegítheti a munkahelyi hierarchiák merevedését, ha túl sokáig fennmarad. Emellett a „delegáló” stílus sem automatikusan pozitív, ha a beosztott valójában nem érett még erre, és magára hagyva érzi magát. A kulcs a megfelelő időzítés és a folyamatos odafigyelés [Tari, 2021].

Hogyan fejlesztheted magad vezetőként?

A Hersey–Blanchard-modell egyik legfőbb üzenete, hogy lehet, sőt kell is fejleszteni a vezetői eszköztárad. Nem kell örökre beleragadnod abba, hogy „én diktálok, mert így hatékonyabb,” vagy „én mindig delegálok, mert az a csapatbizalom jele.” Léteznek olyan tréningek és coaching folyamatok, ahol célirányosan gyakorolhatod, hogyan tudsz eladni (selling) egy újdonságot, vagy hogyan tudod bevonni a félénkebb csapattagokat a döntésekbe. Ugyanakkor a személyiséged ad egy kiindulópontot is: aki inkább extrovertált és szeret gyors döntéseket hozni, valószínűleg a diktáló vagy eladó szerepben kezdődik komfortosan; aki intuitívabb, barátságosabb, talán a résztvevő és delegáló stílust fogja előnyben részesíteni [Mészáros, 2022].

„A vezetés nem statikus képesség, hanem folyamatos tanulási folyamat. A csapatod is fejlődik körülötted, s neked is alkalmazkodnod kell ehhez.” – (Kovács, 2023)

  • Önismereti gyakorlatok: Elemezd a helyzeteket, mikor reagáltál diktáló, eladó, résztvevő vagy delegáló módon. Minél többször tudatosítod ezt, annál nagyobb eséllyel váltasz a megfelelő pillanatokban.
  • Mentorálás és tanácsadás: Ha van a közelben olyan vezető, aki már rutinosan alkalmazza a szituációs modellt, tőle vagy egy külső coach-tól sokat tanulhatsz gyakorlati példákon keresztül.
  • Kísérletezés: Ki mondta, hogy mindig ugyanúgy kell vezetned minden projektet? Próbáld ki, milyen, ha egy résztvevőbb stílust alkalmazol ott, ahol eddig diktáltál, vagy fordítva. Figyeld meg, hogyan reagálnak a beosztottak.

Előremutató gondolatok

A Hersey–Blanchard-modellel kapcsolatos kutatások és vállalati tapasztalatok egyaránt arra hívják fel a figyelmet, hogy a vezetés nem egyenlő a tekintéllyel vagy a személyiségjegyekkel. Sokkal inkább a helyzetfelismerésről és az alkalmazkodásról szól. A modern munkakörnyezetek, a gyorsan változó piaci körülmények és az egyre heterogénebb csapatok pedig mind azt követelik, hogy a vezető egyszerre legyen képes irányítani, motiválni, bevonni és akár teljesen átadni a döntéshozatalt a megfelelő időben és a megfelelő embereknek.

Ezzel a szemlélettel pedig olyan vállalati kultúrát teremthetsz, ahol a beosztottak nem érzik feleslegesen dirigálva magukat, de nem is maradnak magukra, amikor útmutatásra van szükségük. Különösen a mai munkaerőpiaci helyzetben – amelyet gyakran jellemez munkaerőhiány és a tehetségekért folytatott verseny – a rugalmas, helyzetfüggő vezetés az egyik leghatékonyabb eszköz, amivel a csapatodat inspirálhatod és megtarthatod [Harvard Business Review, 2023].

Összességében tehát a Hersey–Blanchard-féle szituációs vezetés nemcsak egy elméleti keret, hanem gyakorlati útmutató is a mindennapokhoz. Általa érthetőbbé válik, miért nem elég csak egyetlen sémát követni, és miért fontos, hogy a vezető folyamatosan monitorozza a beosztottak fejlődését. Ha felismered, hogy a különböző érettségi szinteken lévő kollégák más-más támogatást igényelnek, akkor a vezetés számodra is kiegyensúlyozottabb és célravezetőbb lesz. Ezzel a módszerrel akár a vállalati teljesítményt is jelentősen felpörgetheted, mert mindenki azt a segítséget kapja, amire ténylegesen szüksége van. Ez az a szemlélet, ami hosszú távon is fenntartható sikert hoz, és kielégítő karrierutat kínál mind a vezetőnek, mind a beosztottaknak.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Blockchain technology concept

Blockchain a marketingben

A blockchain technológia néhány éven belül óriási áttörést hozott a pénzügyi világban és a digitális ökoszisztéma számos területén. Egyre többet hallani arról, hogyan alakítja át az ellátási lánc menedzsmentjét, az elektronikus kereskedelmet és akár a klasszikus marketingtevékenységeket is. Ha eddig úgy gondoltad, hogy ez a technológia csak a kriptovalutákra jó, akkor érdemes újragondolni a kérdést....
Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...
online training on the school website on the Internet

A Google Ads szakértő

Ha bármikor is gondolkodtál azon, hogy milyen módon növelhetnéd online vállalkozásod láthatóságát és bevételét, valószínűleg szembejött már veled a Google Ads (korábbi nevén Google AdWords) kifejezés. Ez az egyik legismertebb és leghatékonyabb PPC (Pay-Per-Click) hirdetési platform, amely megfelelő beállításokkal és szakmai rálátással csodákra képes. Azonban az is lehetséges, hogy elkezdtél már saját kezűleg kampányokat futtatni,...

Itt érsz el

© Copyright 2025