Hogyan célozzák meg a reklámok a gyerekeket?

Főbb pontok

Az elmúlt évtizedekben a gyermekekre irányuló reklámok egyre inkább kiszélesedtek, és olyan kreatív, de sokszor etikai aggályokat is felvető marketingfogásokkal találkozhatunk, amelyekre érdemes odafigyelni. A kicsik befolyásolhatósága ugyanis más, mint a felnőtteké: még nem alakult ki bennük a kritikus gondolkodás olyan szintje, mint egy idősebb emberben, könnyebben elvarázsolhatók, és nehezebben tudnak ellenállni a reklámok kísértésének. Az American Psychological Association (APA) 2010-es állásfoglalása szerint a 8 év alatti gyermekek még nem képesek megkülönböztetni a reklámok manipulációs szándékát a szórakoztató tartalomtól [American Psychological Association, 2010]. Ez a sérülékenység teszi különösen „vonzó piaccá” a gyerekeket bizonyos vállalatok és márkák számára.

Miért érzékenyebb célcsoport a gyerekek világa?

A gyermekek fejlődéspszichológiai sajátosságaiból fakadóan fogékonyabbak az érzelmi hatásokra, a kedves figurákra, élénk színekre vagy a gyors ritmusú, játékos formátumokra. Egyszerűbben mondva: mindaz, ami „mesébe” csomagolható, jellemzően könnyen bevésődik a tudatukba. Piaget kognitív fejlődési elmélete alapján például a 7–11 éves kor közötti úgynevezett konkrét műveleti szakaszban lévő gyerekek elkezdik már felfogni a cselekedeteik és azok következményei közötti összefüggést, ám még mindig nehezen különböztetik meg a valóság és a fantázia egymástól [Piaget, 1973]. Ezt a reklámok gyakran kihasználják, és sokszor előfordul, hogy a mesehősök, játékfigurák vagy rajzfilmszereplők nevét, arculatát beemelik a marketingbe, ezzel is motiválva a gyerekeket a vásárlásra, illetve a vásárlás „kikövetelésére”.

Az „adathalász” vagy pszichológiai kutatások szempontjából is egyre nyilvánvalóbb: a gyerekek érzelmei – mint a kíváncsiság, a félelem vagy a humor iránti vonzódás – könnyen manipulálhatók, ha megfelelően célzott marketingeszközökkel találkoznak. Egy 2017-es holland tanulmány rámutatott, hogy a 12 év alatti gyerekeknek szóló online hirdetések több mint 85%-a tartalmazott valamilyen játékos, interaktív elemet, amely a figyelmüket hosszabb időre lekötötte [Valkenburg & Piotrowski, 2017]. Ez a gyakorlat rengeteg kaput nyithat meg a reklámozóknak, azonban súlyos kérdéseket is felvet a gyermekek biztonságát és egészséges fejlődését illetően.

Piszkos marketingtrükkök: hogyan célozzák meg a reklámok a gyerekeket?

A legellentmondásosabb marketingfogások általában azért hatnak erőteljesen, mert a gyermekek bizonytalanok a márkák és termékek tényleges értékét illetően. Sok esetben a reklám kreatív, „szuperhősös” vagy varázslatos körítése érzelmi túltöltést ad, így felülírja a logikus gondolkodás magvait. Az alábbi módszerek gyakran megtalálhatók a gyermekeknek szóló reklámokban:

  • Rajzfilmszereplők, hírességek bevetése: A gyerek kedvenc mesefigurája vagy sztárja feltűnik a termék csomagolásán, reklámfilmjében. Az efféle húzás erős kötődést alakít ki, hiszen a gyermekek szeretnék „hazavinni” magukkal a kedvenc karaktert.
  • A játékosság mint csali: Ingyenes minijátékok, letölthető kiegészítők, amelyek látszólag teljesen ártalmatlanok, de a háttérben erős márkaépítő tevékenység folyik. A gyermekek figyelmét nemcsak leköti, hanem alattomosan újra és újra a márkával hozza őket kapcsolatba.
  • Elhitetés, hogy a termék társas értéket ad: Gyakran sugallják, hogy ha birtokolod ezt vagy azt, akkor népszerűbb, menőbb leszel. Egy 2011-es kutatás alapján a 8–12 éves gyermekek 60%-a vélte úgy, hogy egy márkás ruhát viselve magabiztosabb és sikeresebb lehet [Rozendaal et al., 2011]. Ez a társas összehasonlítás és a csoportnyomás különösen erős ebben a korosztályban.
  • Édes és színes reklámok: A cukorkák, chips-ek, csokik, üdítőitalok hirdetéseinél rendszerint extra élénk színek, animációk, dalocskák adják a keretet. A kicsik hajlamosak rá, hogy a szép és izgalmas csomagolást összekapcsolják a pozitív élménnyel, így márka- és ízhűek lesznek.
  • Pester Power („nyaggató erő”): Ez már szinte klasszikusnak számít a „piszkos” marketingben. Az ötlet lényege, hogy a reklám a gyereket arra készteti, nyaggassa a szülőt a termék megvásárlásáért. A keresletet a kisgyermeknél indítják be, majd a szülőnek „nincs mit tennie”.

Ezek a taktikák gyakran olyan tudattalan vágyakat erősítenek fel, amelyekre a gyerekek nem tudnak megfelelően reflektálni. Márpedig ez a reklámozó cégeknek előnyös: minél kevésbé képes a gyermek felismerni a manipulációt, annál nagyobb a sikerük.

A „Pester Power” jelenség

A pszichológiában és a marketingben is jól ismert kifejezés a „Pester Power”, mely alatt azt értjük, amikor a gyerekek „addig könyörögnek” a szülőnek, míg végül megkapják a vágyott terméket. A marketingesek körében ez nem ismeretlen stratégia. A 2006-ban publikált „Children, Adolescents, and Advertising” című tanulmány például arról számolt be, hogy a cégek tudatosan használják ezt a jelenséget, mert pontosan tudják, a gyerekek érzelmi nyomásgyakorlása rendkívül hatékony lehet a szülők felé [American Academy of Pediatrics, 2006]. Ez persze a családi konfliktusokat is növelheti, hiszen a szülőnek nehéz ellenállnia a folyamatos nyaggatásnak, főleg, ha úgy érzi, ezzel megfosztja a gyerekét valamilyen „alapvető boldogságtól”.

„Ha a gyerek gyakran találkozik egy bizonyos terméket dicsőítő reklámmal, akkor már kész is az érzelmi kötés. Ezáltal a pici fejében a termék és a boldogság, a szeretet vagy épp a társak elismerése közvetlenül összekapcsolódik.” – [Valkenburg & Piotrowski, 2017]

A legizgalmasabb – vagy inkább legaggasztóbb – az, hogy a marketingesek mennyire ügyesen tudják kihasználni a különböző kommunikációs csatornákat. Az online környezet, a közösségi média, a videómegosztók és a mobilalkalmazások tökéletes terepet nyújtanak arra, hogy a „pester power” hatást maximalizálják: a kicsik könnyen rátalálnak ezekre a tartalmakra, a platform pedig játékos formában stimulálja őket.

Mit mondanak az etikai és jogi szabályozások?

Sokan úgy vélik, hogy a gyermekeknek szóló reklámokat teljesen be kellene tiltani. Valóban számos országban különféle szigorítások léteznek: például a televíziókban meghatározott idősávban és csak bizonyos feltételekkel lehet gyermekeknek szóló hirdetéseket sugározni. Az Európai Unióban is léteznek irányelvek, amelyek korlátozzák a gyerekekkel szembeni direkt befolyásolást, ám az online térben sokszor nehéz nyomon követni a tényleges gyakorlatot.

Az etikai kódexek és szakmai állásfoglalások többnyire a fogyasztói tudatosság növelését szorgalmazzák, valamint a gyerekek védelmét célzó szabályozásokat sürgetik. Például az olyan ipari önszabályozó szervezetek, mint a Children’s Food and Beverage Advertising Initiative, vállalják, hogy nem reklámoznak egészségtelen élelmiszert 12 éves kor alatti gyerekeknek. A kérdés azonban az, hogy az önkéntes vállalások mennyire hatékonyak valójában, hiszen a tapasztalatok azt mutatják, a vállalatok gyakran kijátsszák a megállapodásokat (például digitális platformokon, influencereken keresztül).

Táblázat a gyakran alkalmazott trükkökről és potenciális következményeikről

Marketingfogás Lehetséges következmények
Rajzfilmszereplő használata Erős érzelmi kötődés, márkahűség kialakulása
„Ingyenes” játékos alkalmazások Elhúzódó képernyőidő, fokozott márka-expozíció
Pester Power Szülő-gyermek konfliktus, nyaggatás miatti vásárlás
Élénk, színes (főleg cukros) termékreklámok Egészségtelen táplálkozási szokások, téves énkép
Híresség bevonása Sztárkultusz, felszínes rajongás, anyagiasság hangsúlya

Mit tehetsz szülőként, hogy védve legyen a gyereked?

A gyerekek ártatlan látásmódja könnyen „megvezethető”, ugyanakkor a szülői szerep épp abban rejlik, hogy segítesz nekik megérteni, mi is történik a reklámokban, és tudatosíthatod bennük, mit jelent a kritikus gondolkodás. Néhány praktikus ötlet:

  • Beszélgess az értékről: Magyarázd el, hogy egy adott termék miért nem feltétlenül nyújt valós boldogságot. Álljon rendelkezésre alternatíva, amely nem tárgyi, hanem élmény-alapú.
  • Mérsékeld a képernyőidőt: Minél kevesebb időt tölt a gyerek egyhuzamban reklámokkal telezsúfolt felületeken, annál ritkábban esik áldozatául a csábításnak.
  • Tanítsd a reklámkritikára: Kérdezd meg tőle, mit gondol egy adott reklámról, szerinte reális-e, amit ott mutatnak. Így fokozatosan fejlődik a kritikus szemlélete.
  • Egészséges alternatívák: Például, ha a gyermek valamilyen édességreklám miatt kezd „nyaggatni”, kínálj fel közös sütést vagy olyan nasit, ami kevésbé terheli meg az egészségét.
  • Támogasd a közös családi aktivitásokat: Sportolás, kirándulás, társasjáték – ezek mind segíthetnek áthelyezni a hangsúlyt a társas élményekre, és csökkentik a vásárlásra irányuló kényszert.

Mindez persze nem jelenti azt, hogy teljesen el kellene zárni a gyereket a fogyasztói társadalomtól. A cél sokkal inkább az, hogy tanuld meg átlátni a marketingfolyamatokat, ismerd fel a „piszkos” taktikákat, és vezesd rá a gyermeked, hogyan figyeljen ezekre tudatosabban. Egy 2020-as nemzetközi felmérés kimutatta, hogy azon családokban, ahol nyílt kommunikáció zajlik a vásárlási döntésekről és a reklámokról, a gyermekek nagyobb önuralmat és kritikus gondolkodást mutatnak a későbbiekben [World Federation of Advertisers, 2020]. Ez hosszú távon nemcsak a pénztárcát, hanem a mentális egészséget is kíméli, hiszen a gyerekek – és később a fiatal felnőttek – jobban megértik, hogy a marketingcélok sokszor rejtett manipulációs törekvéseket is magukban hordoznak.

A piszkos marketingtrükkökkel való szembenézés tehát kettős megközelítést kíván: egyrészt szülőként tudatosan, nyugodtan, de határozottan kell beavatkoznod, amikor a gyermeked bizonyos reklámok hatása alá kerül, másrészt szükség lenne szélesebb körű társadalmi és jogi fellépésre is. Egyetlen szülő sem kívánhatja, hogy a gyermeke kereskedelmi célú manipulációk céltáblája legyen, de ezt csak úgy tudjuk igazán eredményesen megakadályozni, ha a médiaműveltséget és az önvédelmi stratégiákat már kicsi korban elkezdjük tanítani. És bár a reklámok teljesen biztosan nem tűnnek el, a tudatosság fejlesztésével sokkal többet tehetünk azért, hogy a „piszkos” trükkök kevésbé érjék váratlanul a gyerekeket – és téged, mint szülőt.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Business people analyzes, graphs and charts to examine and analyze company finances, revenues

Kft. alapítása Magyarországon 2025-ben

A korlátolt felelősségű társaság (Kft.) alapítása 2025-ben is az egyik legnépszerűbb módja egy vállalkozás elindításának Magyarországon. A Kft. jogi személyiséggel rendelkező gazdasági társaság, amelynek tagjai csak a bevitt törzsbetétjük mértékéig felelnek a cég tartozásaiért. Ez az útmutató részletesen bemutatja a Kft. alapításának jogi és adminisztratív lépéseit, az ehhez szükséges dokumentumokat, a tulajdonosokra (tagokra) és az...
Woman With Curly Hair Holding Hand Up

Szervezeti ellenállás: miért nem akarja a csoport a változásokat és mit tehetünk ellene?

A legtöbb vállalat életében előbb-utóbb elkerülhetetlenné válik a változás, legyen szó új stratégiai irányok kijelöléséről, technológiai megújulásról, vezetőcsere kapcsán bevezetett reformokról vagy akár a munkafolyamatok átszervezéséről. A logika azt diktálhatná, hogy a fejlődés és a versenyképesség érdekében mindenki örömmel fogadja, ám a valóságban sok szervezeti csoport inkább ellenállást, bizalmatlanságot és tartózkodó magatartást tanúsít. Miért van...
cross

Szervezeti ellenállással való megküzdés

Egy szervezet életében a változás szinte elkerülhetetlen, legyen szó akár új stratégiáról, technológiai fejlesztésről vagy vezetőcseréről. Ugyanakkor a változás fogadását gyakran nem a lelkesedés, hanem ellenállás, kétely és félelem jellemzi. Miért nem akarja a csoport a változásokat, és mit tehetünk annak érdekében, hogy a szervezeti ellenállásból konstruktív alkalmazkodás szülessen? Az alábbiakban áttekintjük az ellenállás lehetséges...
hungary

Sóvárgás a pénz után

Vannak pillanatok, amikor egy terapeuta, egy ember vagy éppen egy barát szemébe nézve hirtelen megérezzük, mekkora űr is rejlik egy hétköznapinak tűnő vágy mögött. Létezik egy sóvárgás, amely épp annyira jelen van az orvosi rendelőben, a metróban, a konyhaasztal fölött, mint az elegáns irodákban, és ez a sóvárgás a pénz utáni vágy. Néha halkan oson...

Itt érsz el

© Copyright 2025