Hogyan kezeld a panaszokat?

Főbb pontok

Szokták mondogatni, hogy csak az nem hibázik, aki nem csinál semmit. Ez akkor is igaz, amikor egy vállalkozást vezetsz. Nem lehet mindig, minden vásárlód elégedett. Lesznek olyanok, akik kifogásolják a termék/szolgáltatás minőségét, a kommunikációt, a megrendelés teljesítésének sebességét stb. És bizony a negatív tapasztalatoknak általában jobban szeretnek hangot adni a vásárlók, mint a pozitívnak.

Ennélfogva gyakorlatilag kivédhetetlen, hogy időnként találkozz néhány panasszal, negatív kritikával. A cégedről kialakult kép szempontjából kulcsfontosságú, hogy kezeled ezeket. Egy alapvetően csalódott vásárló is távozhat kellemes szájízzel, ha a segítettél megoldani a problémáját, korrekt módon álltál hozzá. Ez lenne a cél: hogy az se negatív érzésekkel tápláljon a céged iránt, akinél esetleg hibáztál, vagy nem teljesen azt kapta, amit elvárt.

A panaszkezelésed tehát nagymértékben formálja a rólad kialakult képet. Az alábbiakban igyekszem megmutatni, hogyan tudod a legtöbbet kihozni egy-egy vitás helyzetből!

Amit ne tegyél:

Csak 5775 Ft
kozepen
  1. Ne várasd a vásárlódat! Ha a panaszkezelésed úgy kezdődik, hogy a vevőd napokat, heteket vár arra, hogy egyáltalán elolvassa valaki, amit írt, vagy végre felvegyék a telefont, az nem egy jó kiindulópont. Ha nehezen lehet elérni, az amúgy is csalódott ember még jobban felhúzza magát azon, hogy szóba sem állsz vele. Igyekezz minél hamarabb adni valamilyen visszajelzést!
  2. Ne akard lenyomni a vásárló torkán, hogy nincs igaza! Nem kell mindig, mindent megmagyarázni. Főleg akkor nem, ha tényleg hibáztál. Sok esetben előrébb jutsz egy egyszerű bocsánatkéréssel, mint azzal, ha megpróbálnád megmagyarázni, hogy nem is Te hibáztál, csak hogy háríthasd a felelősséget.
  3. Ne vitatkozz nyilvánosan! Még ha a kritikát egy Facebook-kommentben kapod is, semmiképp ne kezdj nyilvános kommentháborúba a közösségi oldalakon! Az elegáns megoldás erre az, hogy annyit írsz az illetőnek, hogy legyen kedves írni egy üzenetet, hogy segíteni tudj. Nagyon rosszul néz ki, ha a saját vásárlóiddal veszekszel a Facebook-oldaladon.

Hogyan lehet jól csinálni?

  • Gyorsaság. A panaszt mindig a lehető leggyorsabban kezdd el kezelni, hogy a vásárló érezze, hogy fontos a visszajelzése, és szeretnéd, ha elégedett lenne. Amennyiben olyan helyzet áll fenn, amiről az érintett nem tehet (hibás termék, félreértett rendelés stb.), a legegyszerűbb és leggyorsabb, ha visszaveszed/kicseréled a terméket, újra felajánlod a szolgáltatást.
  • A probléma elfogadása. Még ha úgy is érzed, nem a Te hibád, ami történt, egyszerűbb benyelni a dolgot, ha nem jár túl nagy veszteséggel. Hiába van igazad, ha leállsz vitázni, abból hosszabb távon Te fogsz rosszul kijönni, hiszen „nem elég, hogy elrontottad a rendelést, még cserélni sem akarsz”. jobb, ha nem hagyod idáig fajulni a helyzetet.
  • Ajánlj fel több alternatívát! Erősíti a pozitív érzések kialakulását, ha nem Te mondod meg, hogyan kompenzálsz, hanem rábízod a vásárlóra a választás lehetőségét. Így együttműködőbbnek és nagyvonalúbbnak tűnsz.
  • Mérlegelj! Fontold meg azt a lehetőséget is, hogy ha nincs igaza a vásárlódnak, de köti az ebet a karóhoz, nem egyszerűbb-e inkább kompenzálni valamivel a béke kedvéért, mint beleállni vele a vitába, és hagyni, hogy negatív érzésekkel távozzon. Olykor megéri inkább vállalni a veszteséget, mint mindenáron védeni az igazunkat.

Ne feledd, hogy a vállalkozásod megítélése szempontjából a sikertelen üzletek is nagyon sokat számítanak. Mindenki követ el hibákat, semmi sem megy mindig zökkenőmentesen, de ha láthatóan mindent megteszel azért, hogy segítsd a vásárlóidnak, nem fogja kedvüket szegni egy esetleges baki sem. Így lehet az elégedetlen ügyfélből elégedettet varázsolni.


Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...
online training on the school website on the Internet

A Google Ads szakértő

Ha bármikor is gondolkodtál azon, hogy milyen módon növelhetnéd online vállalkozásod láthatóságát és bevételét, valószínűleg szembejött már veled a Google Ads (korábbi nevén Google AdWords) kifejezés. Ez az egyik legismertebb és leghatékonyabb PPC (Pay-Per-Click) hirdetési platform, amely megfelelő beállításokkal és szakmai rálátással csodákra képes. Azonban az is lehetséges, hogy elkezdtél már saját kezűleg kampányokat futtatni,...
High Speed

Hogyan működik a PageSpeed Insights?

Ha komolyan gondolod a weboldalad és az online jelenléted hosszú távú sikerét, akkor a sebesség és a felhasználói élmény optimalizálása egyszerűen megkerülhetetlen. Ezzel nemcsak a látogatóid elégedettségét növeled, hanem a keresőoptimalizálási (SEO) eredményeiden is jelentősen javíthatsz. És itt lép be a képbe a Google PageSpeed Insights – vagy röviden PSI –, amely a weboldalad betöltési...

Itt érsz el

© Copyright 2025