Kinek a feladata a munkahelyi jóllét fokozása?

Főbb pontok

A munkahelyi jóllét (wellness) kezdeményezések néhány éve még szinte kötelező elemei voltak a vállalati kultúrának. Céges egészségnapok, mindfulness-szemináriumok, stresszkezelő workshopok és lelkes motivációs előadók garmadája jelent meg a piacon, hogy segítsék a munkavállalókat a „holisztikus egyensúly” elérésében. Manapság azonban mintha változás lenne tapasztalható: a jólléti programokba való kezdeti lelkesedés sok helyen alábbhagyott, miközben konfliktuskezelési vagy kiégés-megelőzési megoldások iránt erősödő igény mutatkozik. A cégek szépen lassan felismerik, hogy hiába kínálnak jógaórákat ebédidőben vagy ingyenes mentálhigiénés tanácsadást, ha a szervezeti működés – azaz a munkahelyi „rendszer” – mérgező környezetet teremt. Ugyanígy a munkavállalók is egyre gyakrabban fejezik ki a szkeptikus véleményüket az ilyen kezdeményezések kapcsán, és azt érzik, hogy a „jóllét” csak egy újabb doboz, amit a cég kipipálhat.

Ez a cikk arról szól, miért futnak kudarcba sokszor a vállalati jólléti programok, és hogyan lehetne valóban értelmesen és hatékonyan javítani a dolgozók egészségét. A végén a kérdés is felmerül: Vajon kinek a dolga, hogy felelősséget vállaljon a munkavállalók jól létéért? Elsősorban a dolgozóknak kell még jobban „vigyázni magukra”, vagy a munkáltatónak érdemes gyökeres szemléletváltást bevezetnie?

Miért nem működnek a jóléti programok, ahogy azt vártuk?

A Harvard Business Review adatai szerint az Egyesült Államokban a nagyvállalatok mintegy 85%-a kínál valamilyen munkavállalói jóllétet elősegítő programot, mégis tovább növekszik a kiégés és a mentális egészségügyi problémák aránya (HBR, 2024). A látszólagos ellentmondás feloldásához érdemes megnéznünk, milyen okok vezethetnek oda, hogy a dolgozók nem érzik a pozitív hatást.

  • Félreértés és rossz definíciók. Az elsődleges gond, hogy sok helyen a „wellness” szó kap egy szűk értelmezést: sportolási lehetőség, egészségügyi szűrés, esetleg meditáció. Holott a The Global Wellness Institute definíciója szerint a jóllét „tevékenységek, döntések és életmódok aktív gyakorlása, amely holisztikus egészségi állapothoz vezet.” Ez nem merül ki pár céges juttatásban vagy átmeneti kampányban.
  • Merev „mindenkire egyformán érvényes” megoldások. A cégek gyakran általános, sablonos programokat indítanak (pl. dohányzásról való leszoktatás, nyújtógyakorlatok ebédidőben), amelyek nem veszik figyelembe a munkavállalók eltérő igényeit, élethelyzetét.
  • A valódi probléma figyelmen kívül hagyása. Sok alkalmazott arról számol be, hogy a céges jólléti kezdeményezések csak „kirakatmegoldások,” miközben a munkahelyi stresszforrások változatlanok. Ha a vezetői stílus mérgező, ha rengeteg a fölösleges szabály vagy irreális elvárás, akkor a heti egyszeri jóga aligha gyógyír.
  • „Vádold az áldozatot” effektus. Többen panaszkodnak arra, hogy a munkahelyi programokkal azt éreztetik: „Legyél te még egészségesebb, boldogabb, ellenállóbb”, miközben a cég nem vállal felelősséget a rendszerszintű hibákért. Így a programok inkább keltik a bűntudatot, mintsem valódi segítséget nyújtanak.

Ezekből is látszik, hogy a vállalati jólléti programok nem attól lesznek hatékonyak, hogy a dolgozók fejére olvassuk, nekik kell „összeszedniük magukat”. Ahhoz, hogy a helyzet valóban javuljon, a szervezetnek magának kell valós lépéseket tennie a stresszt kiváltó tényezők felszámolására vagy csökkentésére.

Tényleg csak a dolgozó felelőssége lenne a jóllét?

Sokan, amikor a jóllétről beszélünk, szinte kizárólagosan egyéni teendőkre gondolnak: étkezz egészségesen, mozogj többet, aludj eleget, meditálj, legyenek jó szociális kapcsolataid stb. Nem kétséges, hogy ezek mind fontosak. A World Health Organization szerint a mentális jóllét olyan állapot, amelyben valaki felismeri a képességeit, meg tud küzdeni az élet normál stresszeivel, eredményesen dolgozik, és hozzájárul a közösségéhez (WHO, 2023). Ám ez nagy teher egy dolgozónak akkor, ha nap mint nap mérgező környezetben, alulértékelve, túlóráztatva vagy elnyomva végzi a munkáját. Nem életszerű azt várni, hogy valaki legyen kiegyensúlyozott és energikus, amikor a munkahelyi rendszer napról napra rombolja a lelki egyensúlyát.

„Akkor most azért kéne gondoskodnom a saját boldogságomról, hogy ugyanazt a stresszes munkát még jobban bírjam?” – kérdezi egy munkavállaló, aki hozzám fordult tanácsért.

Ahogy az idézet is sejteti, a dolgozókban kialakul egyfajta ellenállás, amikor a munkahelyi jólléti programok csak arra ösztönzik őket, hogy alkalmazkodjanak egy eredendően problémás rendszerhez. Számtalan kutatás (pl. Kovács és Farkas, 2024, „Burnout és szervezeti kultúra összefüggései”, Gazdaság & Pszichológia, 12(1), 41–59) rámutat, hogy amíg a szervezet nem kezeli a mérgező vezetői stílust, a túlterheltséget, a konfliktusokat és a krónikus bizonytalanságot, addig a dolgozók „önfejlesztése” csak részmegoldás marad.

Rendszerszintű szemlélet: tanuljunk a családterápiából?

A családterápia vagy családrendszer-szemlélet évtizedekkel ezelőtt megmutatta, hogy ha a családban egy gyerek „problémás”, akkor nem elég kizárólag őt kezelni, mert a családi rendszer maga fenntarthatja a tüneteit. Ha a „család” változatlan marad, visszacsúszhat a gyerek a régi viselkedésbe, hiába volt sikeres a terápiás folyamat (Bowen, 1978; Minuchin, 1974). A munkaszervezetekre vetítve ez a következőt jelenti: hiába adunk a munkatársaknak stresszkezelő technikákat vagy külső segítő szakembereket, amennyiben a vállalati kultúra maga dysfunkcionális, a javulás csak rövid távú és felszínes lesz.

Ha tehát a cégvezetés hirdeti, hogy „Mi egy nagy család vagyunk”, akkor tegye hozzá: milyen család vagyunk? Egy harmonikus, támogató közeg, ahol nyílt kommunikáció és kölcsönös tisztelet uralkodik, vagy egy konfliktusos, érzelmileg instabil, bürokratikus „család”? A „problémás gyerek” könnyen lehet a kiégett, motiválatlan, depressziós vagy agresszív munkatárs, de az oki tényezők sokkal mélyebben húzódnak, és az egész rendszer reformjára lenne szükség.

Vállalati felelősség: mit lehet tenni, hogy ne romboljuk a morált?

Az egyik legfontosabb kérdés: hogyan tudjuk elkerülni, hogy a munkavállalók morálja szép lassan aláásódjon? Ahelyett, hogy újabb és újabb „morálnövelő” programokat indítanánk, érdemes megvizsgálni, milyen mérgező gyakorlatok vannak a szervezetben, amelyek eleve tönkreteszik a munkatársak lelkesedését.

  • Belső politika és klikkesedés. Amikor a munkahelyi előmenetel vagy akár a hétköznapi működés is politikai játszmákon, alattomos intrikákon és titkos szövetségeken múlik, az nagyon gyorsan rombolja a motivációt és a bizalmat.
  • Homályos elvárások. A munkavállaló nem tudja, pontosan mi alapján ítélik meg a teljesítményét, milyen célokat kell elérnie, vagy hogy mik az előrelépés feltételei. Ez bizonytalanságot és szorongást kelt.
  • Túl sok, értelmetlen szabály. A fölösleges bürokrácia, az állandó, felesleges adminisztráció és a formalitások megölik az innovációt és a kreativitást.
  • Értelmetlen vagy rosszul szervezett megbeszélések. Ha sok idő megy el üresjáraton, azzal a vezetőség azt üzeni, hogy nem tisztelik sem a munkavállaló idejét, sem a hatékonyságot.
  • Belső versenyeztetés. Ha egy cégben a dolgozókat egymás ellen hangolják, folyamatos rivalizálást szülnek, az gátolja az együttműködést és stresszes légkört teremt.
  • Információ-visszatartás. A vezetők nem osztanak meg fontos adatokat vagy döntéseket, ezzel állandó bizonytalanságban tartva a csapatot.
  • Folyamatos kritika, a konstruktív visszajelzés hiánya. Ha a vezetők csak hibát keresnek, de nem segítik a fejlődést, az elfojtja a dolgozók kezdeményezőkészségét.
  • Alulteljesítők megtűrése. Akik jól teljesítenek, úgy érezhetik, hogy igazságtalan módon többet dolgoznak, hiszen a „potyautasok” is kapják a fizetést. Ez a jelenség elégedetlenséget szül.
  • Az alkalmazottak képességeinek alulhasznosítása. Ha valakit nem engednek szakmailag kiteljesedni, sosem kap kihívást jelentő feladatokat, hamar motiválatlanná válik.

Az utóbbi néhány évtizedben végzett kutatások (pl. Smith & Johnson, 2025, „Corporate Health Strategies”, Journal of Organizational Health, 14(2), 55–71) ismételten alátámasztják, hogy a munkavállalók egészsége és elégedettsége szoros összefüggést mutat a felsorolt tényezőkkel. Ha ezeken a területeken javulás történik, már önmagában hatalmas előrelépés lehet a dolgozói jóllét tekintetében – még akkor is, ha semmilyen külön „wellnessprogramot” nem vezetnek be.

Mi maradjon meg a „régi” wellness-gyakorlatból?

Nem arról van szó, hogy minden régi típusú jólléti kezdeményezést kukázni kellene. Az egészségügyi szűrések, a támogató szolgáltatások (pl. EAP – Employee Assistance Program), a megfizethető egészségbiztosítás és akár a szabadidős sportolási lehetőségek is fontosak. Csak éppen nem várhatjuk ezektől, hogy egy dysfunkcionális szervezeti környezetet varázsütésre megváltoztassanak. Ha a vállalat vezetői mindeközben hajlandók lépéseket tenni a rendszerhibák orvoslására, akkor a szokásos wellness-eszközök is sokkal hatékonyabbá válnak. Például:

  • Egy jól szervezett „egészségnap” – nyerő húzás lehet, ha tényleg összhangban van a cég kultúrájával, és valódi információkkal segíti a dolgozók testi-lelki egészségét.
  • Mentálhigiénés vagy lelki támogatás – ha a dolgozók érzik, hogy a cég komolyan veszi a pszichés egészséget, és a vezetők is követik a támogató irányelveket (pl. nyitott kommunikáció, rugalmas munkavégzés), akkor a segítő beszélgetések vagy coaching valóban hatásos lehet.
  • Felvilágosító kampányok – melyek a stresszkezelést, a kiegyensúlyozott életmódot, de akár a pénzügyi tudatosságot és a fenntarthatóságot is érintik. Ahol ténylegesen figyelnek rá, hogy a megszerzett tudás beépüljön a mindennapi szervezeti kultúrába.

Ezek a kezdeményezések fontosak lehetnek abban, hogy a munkavállalóknak praktikus eszközöket nyújtsunk. Ám önmagukban nem elégségesek, ha a rendszer elemei továbbra is mérgező módon működnek.

Hol kezdődjön a változás? Kinek a felelőssége?

Talán a cégvezetés és a HR legfontosabb felismerése, hogy a munkavállalókat nem „kell” megjavítani. Ők nem elromlott gépek. Sokkal inkább a munkakörnyezetből fakadó krónikus stresszt és diszfunkciókat kell megszüntetni. Ahogy mondani szokták: „Ne a munkavállalókat tedd stresszállóbbá, hanem a munkahelyet tedd kevésbé stresszessé!”

„It’s no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.”
– Jiddu Krishnamurti

Ezt az idézetet érdemes áthelyezni a vállalati kontextusra is: hiába tanulnak meg a kollégák remek stresszkezelési technikákat, ha a cégkultúra alapból „beteg”. Ha viszont a vállalat tudatos lépéseket tesz a mérgező struktúrák lebontására, a vezetői viselkedés javítására és a munkavállalói igények figyelembevételére, akkor valódi változás következhet be. Ez nem csak a dolgozóknak jó, de a cégnek is üzletileg kifizetődőbb: alacsonyabb fluktuáció, kevesebb hiányzás, magasabb elkötelezettség és jobb hírnév a munkaerőpiacon (Sung & Lee, 2025, Workplace Transformation and Engagement, 5(2), 119–136).

Mitől lesz egy munkahely kevésbé „veszélyes”?

A munkahelyi jólét nagy részben attól függ, hogy a dolgozó mennyire érzi magát biztonságban, megbecsültnek és támogatottnak a szervezeten belül. Ehhez nem feltétlenül szükségesek hatalmas költségvetésű kezdeményezések. Néha már kisebb, de következetes intézkedések is sokat javíthatnak a helyzeten:

  • Bizalmi kultúra kialakítása. Ha nyíltan beszélhetünk problémákról, és nem rettegünk a retorziótól, az önmagában csökkenti a munkahelyi szorongást.
  • Transzparens kommunikáció. A vezetés ossza meg a döntések mögötti okokat, a cég helyzetét, a jövőbeli terveket. Ezzel megszüntethető a pletykákból és félinformációkból fakadó bizonytalanság.
  • Ésszerű munkaterhelés és rugalmasság. A home office vagy a rugalmas munkaidő bevezetése, a túlórák megfelelő kompenzálása, a szabadság kiadásának támogatása mind olyan lépések, amelyek konkrétan csökkentik a stresszt.
  • Rendszeres, konstruktív visszajelzés. A hibákat ne büntessük, inkább tanulási lehetőségként kezeljük. Az elismerést is adjuk meg, ne csak a kritikát.
  • Reális elvárások és fejlődési utak. Ha valaki pontosan tudja, milyen kritériumok alapján ítélik meg a teljesítményét, illetve milyen karrierlehetőségei vannak, motiváltabb és elkötelezettebb lesz.

Ezek a megoldások nem csupán formalitások, hanem annak bizonyítékai, hogy a munkáltató komolyan veszi a „családterápiás” szemléletet, és a rendszert igyekszik meggyógyítani ahelyett, hogy egyes tagokat próbálna „kijavítani”.

Melyik wellness-megközelítés lesz a jövő nyertese?

A pandémiák, politikai és társadalmi feszültségek, valamint a gazdasági bizonytalanság korában a vállalatok már nem tehetik meg, hogy csupán egyéni szintű boldogságra fókuszálnak. A Global Wellness Institute által is említett „8 dimenziós wellness-kerék” (fizikai, spirituális, társas, érzelmi, intellektuális, foglalkozási, környezeti és pénzügyi egészség) nagyon komplex, és kevésbé reális, hogy egy cég ezt mind megoldja a dolgozó helyett. A munkáltató sokkal jobban jár, ha a saját hatáskörében próbálja átalakítani a munkahelyi körülményeket – ezáltal a dolgozók automatikusan kapnak egy stabilabb hátteret, melyben fejleszthetik a saját jóllétüket.

Történelmi visszatekintésben a munkáltatói hozzáállás két pólus között ingadozik:

  • „Örülj, hogy van munkád!” – Régebben jellemző volt, hogy a cégek nem foglalkoztak a dolgozóik jóllétével. Azt gondolták, hogy a fizetésért cserébe a munkavállaló „szolgáltat,” és kész.
  • „Legyél a legjobb önmagad!” – Az utóbbi évtizedek „wellness-hullámában” a cégek sokszor túlvállalták magukat, mintha a dolgozó teljes privát életéért is felelősek lennének: pénzügyi tanácsadástól kezdve a meditációs appig mindenben próbáltak segíteni.

Úgy tűnik, most váltunk vissza egy középutas megoldásra, melyben a vállalatok inkább a saját udvarukon söprögetnek először. Azaz: elvesznek annyi akadályt és stresszforrást, amennyit csak tudnak, és megteremtik a biztonságos, fejlesztő környezetet. Ezen a ponton a dolgozónak már jóval könnyebb saját erőforrásait is mozgósítani, legyen szó életmódváltásról, mentális egészségről vagy a nagyobb közösségi szerepvállalásról.

Zárszó: Kié a felelősség?

A wellness nem halott, de a formája és hangsúlyai jelentősen módosulnak. A munkáltatók feladata, hogy a szervezeti szintű beavatkozásokat elvégezzék, a munkavállalók pedig attól még vállalhatják a felelősséget a saját egészségük és személyes fejlődésük iránt. Ez egy közös erőfeszítés, de egy ideális világban nem az alkalmazottaknak kell megoldaniuk a vállalat rendszerszintű problémáit.

„Ne a dolgozók váljanak szuperemberekké, akik mindent kibírnak, hanem a munkahely váljon normálissá annyira, hogy ne kelljen szupererő ahhoz, hogy túlélj benne.”

Végső soron, ha a vezetők és a HR osztályok felismerik, hogy elsősorban a mérgező tényezők kiiktatásával és az emberközpontú szervezeti kultúra építésével tehetnek a legtöbbet az embereik jóllétéért, akkor már nem is olyan bonyolult a kérdés: Kinek a feladata a dolgozók jóllétének fokozása? Nyilvánvaló, hogy közös cél és közös felelősség, de a kezdeményezésnek a munkáltató oldaláról kell érkeznie. Ha pedig ez megtörténik, a jóléti programok és az egyéni egészségmegőrző módszerek is jelentősen hatékonyabbá válnak.

A „Milyen a munkával kapcsolatos elégedettség?” típusú felmérések helyett a jövő a „Mik azok az akadályok, amiket közösen lebonthatunk?” kérdésekben rejlik. Így a dolgozók valóban azt érezhetik, hogy a cég nem „csalódottan” néz rájuk, ha fáradtak vagy stresszesek, hanem partnerként keresi a megoldást, és olyan környezetet alakít ki, amelyben a legtermészetesebb módon lehet – és érdemes – a legjobb formánkat hozni. Ez pedig jóval többet ér, mint egy évente egyszer megrendezett egészségnap.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Stylish businessman in suit

Hétköznapi etika

Az etika átszövi mindennapi döntéseinket: meghatározza, hogyan reagálunk konfliktushelyzetekben, hogyan tervezünk a jövőre, vagy épp miként bánunk másokkal a munkahelyen vagy a magánéletben. Ugyanakkor sokan hajlamosak vagyunk arra, hogy a „helyes” és a „helytelen” fogalmait kizárólag erkölcsi szabályként kezeljük, pedig az etika az emberi viselkedés és a társadalom működésének belső mozgatórugója. Egy 2025-ös kutatás (Molnár...
Young Businesswoman In Suit Working In Office

Vezetés nyomás alatt – Tiszta fejjel, amikor igazán számít

„Mit tegyünk most, doktor úr?” – hangzott el a kérdés egy zsúfolt műtőben. Egészen pontosan egy, szürkehályog-műtétre készülő idős, törékeny beteggel foglalkoztam, aki nyugtató ellenére is izgatottá vált, és remegett a kezelőasztalon. A műszerek már készen álltak, a csapat várt, a feladat pedig egyre sürgetőbbé vált. Csakhogy a legkisebb mozgás is „földrengésnek” tűnt a műtéti...
Businesswoman with blond hair wearing beige suit leaving business center

A munkavégzés fenntartható ritmusa és a kiégés

A fenntartható munkaterhelés és a hatékony regeneráció témája egyre égetőbb kérdés a modern munkahelyeken. A teljesítményorientált vállalati kultúrában gyakran elfelejtjük, hogy az emberek csak akkor képesek hosszú távon jól teljesíteni, ha rendszeresen feltöltődnek. A kiégés (burnout) veszélye a folyamatos túlterhelés során óriási, ezért elengedhetetlen, hogy egyaránt figyeljünk a magas szintű produktivitásra és a munka utáni...
Young businessman in elegant suit driving luxury car

Majd magától megoldódik?

Az emberi természet egyik kihívása, hogy sokszor szemünk előtt van a közelgő probléma, mégis tétovázunk, halogatunk vagy egyenesen figyelmen kívül hagyjuk a nyilvánvaló jeleket. Az elkerülés gyakran kényelmesebbnek tűnik, mint a szembesülés. Ez a rövid távú megkönnyebbülés azonban hosszú távon nagyobb árat követelhet: a lehetőségek beszűkülhetnek, a kapcsolatok megromolhatnak, és a helyzet egyre kezelhetetlenebbé válhat....

Itt érsz el

© Copyright 2025