A marketing tanácsadás hibái

Főbb pontok

A marketing tanácsadás olyan terület, ahol a vállalkozások és a tanácsadók közös munkája különös jelentőséggel bír: a cél az, hogy a vállalkozás növekedjen, erősödjön a piaci versenyben, és hosszú távon gyarapodjon. Sokan ugyanakkor azt gondolják, hogy a marketing tanácsadás egyszerűen arról szól, hogy valaki kívülről megmondja, milyen reklámkampányt kell indítani, vagy milyen csatornákon érdemes jelen lenni. A valóság ennél sokkal árnyaltabb. A tanácsadó és a vállalkozás közötti együttműködésnek számos feltétele van, és bizonyos hibák könnyen csökkenthetik a tanácsadás hatékonyságát. Ha ezek a hibák elkerülhetők, a közös munka jelentős előnyöket hozhat, míg ellenkező esetben a tanácsadás csupán költséggé válik, amely nem térül meg. Ebben a cikkben részletesen áttekintjük, milyen tényezők ronthatják a marketing tanácsadás eredményességét, és hogyan lehetséges elkerülni ezeket a problémákat.

Mindenekelőtt érdemes tisztázni, hogy a marketing tanácsadás során két fél működik együtt: maga a tanácsadó és a vállalkozás vezetése. A sikerhez elengedhetetlen a közös célok és a közös felelősségvállalás. A tanácsadó hiába rendelkezik kiváló tapasztalattal és tudással, ha a cégvezetők nem osztanak meg fontos információkat, vagy épp nem valósítják meg a javaslatokat. Hasonlóképpen a vezetői oldal is csalódott lehet, ha úgy érzi, hogy a tanácsadó nem érti a céget, nem jól méri fel a piacot, vagy nem megfelelő módon nyújt segítséget.

Az egyik leggyakrabban előforduló hiba, hogy a vállalkozás nem fogalmaz meg kellően egyértelmű célokat. A marketing tanácsadás értelemszerűen akkor tud hatékony lenni, ha mindkét fél tisztában van azzal, mit szeretne elérni a vállalkozás a marketingtevékenységek révén. Lehetséges, hogy az egyik cél az ügyfélkör szélesítése, a másik cél az árbevétel gyors növelése, vagy éppen a márkaismertség fokozása. Bármi is legyen a fókusz, fontos, hogy ezek a célok számszerűsíthetők és reálisan megvalósíthatók legyenek. Egy tanácsadónak egészen más javaslatokkal kell előállnia, ha a cég egy teljesen új piacon szeretne belépni, mint ha csak a meglévő ügyfélbázisnál szeretné növelni a kosárértéket. Ha a célok nincsenek tisztán megfogalmazva, vagy nincs rájuk mérőszám, akkor a végeredmény nehezebben lesz értékelhető, és a tanácsadás sikere is bizonytalanná válik.

Másodsorban előfordul, hogy a vállalkozás nem bocsát rendelkezésre elég információt. A marketing tanácsadó a lehető legpontosabb piaci, pénzügyi és üzleti információk alapján tudja javaslatát elkészíteni. Ezek közé tartoznak a vállalkozás pénzügyi mutatói (például forgalom, profit, ügyfélszerzési költségek, konverziós arányok), a piackutatási adatok (milyen a célcsoport, kik a versenytársak, milyen trendek látszanak az iparágban), valamint a marketinggel kapcsolatos korábbi tapasztalatok (milyen kampányok futottak eddig, mi volt azok eredménye, mennyi költséget jelentettek stb.). Ha a tanácsadó csak szűk információcsomagból gazdálkodhat, akkor az egész stratégiai terv egy hiányos képre fog épülni, ami torzíthatja a javaslatokat. Nem segít az sem, ha a vállalkozás tudatosan elhallgat vagy megszépít bizonyos adatokat, mert attól fél, hogy rosszabbul néz ki a valós helyzet. Valójában egy tanácsadó feladata éppen az, hogy a problémák megoldására, a gyenge pontok kiküszöbölésére is javaslatot tegyen, ezért őszinteségre van szükség.

Harmadikként jelentős buktató, ha a javaslatokat nem valósítják meg. Sokszor megtörténik, hogy a marketing tanácsadó elkészíti a helyzetfelmérést és a stratégiát, kidolgozza a pontos lépéseket, de a vállalkozás csupán „kockás papíron” hagyja ezeket, nem hoz döntéseket és nem indítja el a szükséges változtatásokat. Ilyenkor a tanácsadás egyfajta „papíron szépen hangzó koncepció” marad, valós eredményeket azonban nem produkál. Ahhoz, hogy a folyamat ténylegesen gyümölcsöző legyen, szorosan együtt kell működni a tanácsadóval a kivitelezés minden szakaszában is. Ha ez a kapocs hiányzik, akkor a tanácsadás pénzkidobásnak tűnhet, holott nem magával a stratégiával van a gond, hanem annak hiányos megvalósításával.

Negyedik hiba a túlzott türelmetlenség. A marketing eredmények nagy része gyakran csak közép- és hosszú távon látszik meg. Lehetséges, hogy egy frissen bevezetett kampány fél év alatt fejti ki igazán a hatását, és az első hónapban még alacsonyak a konverziók, mivel a piacnak idő kell, hogy reagáljon az új üzenetekre vagy a márka új pozicionálására. Sok cég azonban gyors sikert vár, és ha nem látja egy-két héten vagy egy hónapon belül a várt hatást, elbizonytalanodik, sőt megszakíthatja a projektet, ezzel teljesen semmissé téve az addigi befektetést. Fontos, hogy a vállalkozás reálisan, a tanácsadóval egyeztetett időtávon várja az eredményeket, és közben folyamatosan monitorozza a főbb mutatókat.

Csak 5775 Ft
kozepen

Az is komoly probléma lehet, ha a vállalkozás nem értékeli rendszeresen a kampányok és a stratégiák eredményességét. A marketing nem statikus folyamat, hanem ciklikusan változó, állandó finomhangolást igényel. Lehet, hogy egy stratégia papíron jónak tűnik, de a gyakorlat másképp igazolja vissza. Ha nincs rendszeres értékelés, beszámoló, akkor nehéz észrevenni, ha valamelyik kampány alulteljesít, vagy éppen nagyobb potenciállal bírna, mint amit előzetesen gondoltak. Egy tanácsadó segíthet kialakítani a mérőszámok követését, de a cégnek is aktívan kell foglalkoznia ezekkel a mutatókkal, hogy hatékonyan lehessen módosítani a stratégiát.

Előfordul, hogy a vállalkozás „szőnyeg alá söpri” a problémákat, amelyekről nem szívesen beszél. Fél, hogy a tanácsadó szemében ez rossz fényt vet a cégre, vagy attól tart, hogy kritikus megjegyzések érkeznek majd. Pedig a tanácsadó épp azért van, hogy ezekre a nehézségekre világítson rá, és támogassa a megoldásukat. Ha a cégvezető nem vallja be a valós gyengeségeket, akkor a tanácsadó sem tudja a legfontosabb területeket fejleszteni. Ez a nyitottság és őszinteség alapfeltétele a sikeres együttműködésnek.

A kommunikáció hiánya hasonlóan rontja a tanácsadás hatékonyságát. A marketing tanácsadóval való együttműködés nem egyszereplős folyamat, hanem egyfajta párbeszéd. Szükség van rendszeres egyeztetésekre, visszajelzésekre, kérdésekre és válaszokra. Ha a vállalkozás egyszerűen csak néha „dob egy emailt”, de nem hajlandó valódi konzultációkra, vagy nem oszt meg adatokat és fejleményeket, akkor a tanácsadó kénytelen homályban tapogatózni. A megfelelő, állandó kommunikáció biztosítja, hogy mindenki tudja, hol tart a projekt, és milyen új feladatok merültek fel.

Végül a bizalom hiánya a tanácsadóval szemben tönkreteheti az együttműködést. Ha a vállalkozás vezetői alapból kételkednek a szakember hozzáértésében vagy szándékaiban, akkor hiába mond el bármilyen jó ötletet a tanácsadó, nem fogják megfogadni. Ilyen helyzetekben jobb tisztázni a fenntartásokat, átbeszélni a referenciákat, a módszertant, és ha szükséges, közösen finomítani az elképzeléseket. A sikeres marketing tanácsadás a kétirányú bizalmon alapul, ahol a cég hisz a tanácsadó szaktudásában, a tanácsadó pedig felelősen, átláthatóan kezeli a cég érdekeit.

Mindezek alapján látható, hogy a marketing tanácsadás akkor lehet igazán eredményes, ha a vállalkozás tudatosan kerüli a téves gyakorlatokat, és nyitott, őszinte, valamint együttműködő módon áll a folyamathoz. A sikerhez hozzátartozik, hogy világosan meghatározott célok legyenek, az adatok megosztása teljes és pontos legyen, a javaslatokat meg is valósítsák, reális időtávot hagyjanak az eredményeknek, rendszeresen felülvizsgálják a kampányok teljesítményét, ne tartsanak vissza kritikus információkat, és ne legyenek kommunikációs hiányosságok. Ha pedig megvan a kölcsönös bizalom, a vállalkozás és a tanácsadó képesek lesznek olyan stratégiákat kidolgozni és bevezetni, amelyek valóban előmozdítják a cég fejlődését.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...
online training on the school website on the Internet

A Google Ads szakértő

Ha bármikor is gondolkodtál azon, hogy milyen módon növelhetnéd online vállalkozásod láthatóságát és bevételét, valószínűleg szembejött már veled a Google Ads (korábbi nevén Google AdWords) kifejezés. Ez az egyik legismertebb és leghatékonyabb PPC (Pay-Per-Click) hirdetési platform, amely megfelelő beállításokkal és szakmai rálátással csodákra képes. Azonban az is lehetséges, hogy elkezdtél már saját kezűleg kampányokat futtatni,...
High Speed

Hogyan működik a PageSpeed Insights?

Ha komolyan gondolod a weboldalad és az online jelenléted hosszú távú sikerét, akkor a sebesség és a felhasználói élmény optimalizálása egyszerűen megkerülhetetlen. Ezzel nemcsak a látogatóid elégedettségét növeled, hanem a keresőoptimalizálási (SEO) eredményeiden is jelentősen javíthatsz. És itt lép be a képbe a Google PageSpeed Insights – vagy röviden PSI –, amely a weboldalad betöltési...

Itt érsz el

© Copyright 2025