A marketing-tanácsadás és a pszichológiai konzultáció különbsége

Főbb pontok

Elsőre meglepő lehet a témakör, pedig nem egyszer találkozom azzal a jelenséggel, hogy a probléma megoldására inkább egy mentálhigiénés segítőre lenne szükség. A lélektani állapot nagyban meghatározza, hogy valakiből hogyan lesz vállalkozó, vagy miként vág bele a marketing folyamatokba. Amíg azonban a lelki vagy akár mentális problémák nincsenek helyre téve, addig nem érhetünk el nagy sikereket a munkánkban sem, ami jelen esetben a vállalkozásunk lesz.

Most lehet, azt mondod, hogy „Dehát nem egyértelmű, mikor melyikre van szükség?!”. Azoknak az, akik tisztában vannak saját értékeikkel és tulajdonságaikkal, rálátnak nemcsak az erősségeikre, de a gyengeségeikre is, és azokat fejlesztik vagy előnyükre kovácsolják. Éppen ezért nem egy marketinges tanácsadásom zárult azzal, hogy ügyfelem ráébredt: egyedül nem fogja tudni hatékonyan megvalósítani a terveit, és szakember segítségére lesz szüksége, vagy egy társvállalkozóra.  

Marketingszemlélet

 

Sokféle marketing-tanácsadó létezik: a mindennapi témák mellett vannak specialisták, és persze különbséget tehetünk stratégiai gondolkodók és mindennapi projektmenedzserek közt is. Mindegyiknek más az árcédulája. A fenti területek között vannak átfedések, ugyanakkor valószínűtlen, hogy csupán az egyik szakember típus minden problémánkra orvosság.

Mi az első marketing egyeztetésen felmérjük a kereteket: mit és kinek reklámozunk, és azt milyen csatornán keresztül szeretnénk értékesíteni. Azt is átnézzük ebben a 60 percben, hogy a projekt várhatóan mennyi kiadással jár és reálisan mennyi bevételt fog hozni rövid, valamint hosszú távon. Feltárjuk az esetleges problémákat, és ezeknek a buktatóknak az elkerülésére törekszünk.

Az interneten olvasottak alapján sokan egyszerűnek gondolják az indulást – amelyre egyébként számos online guru rá is játszik –, ez azonban a legtöbb esetben nem állja meg a helyét. Sok kezdő vállalkozónál látom, hogy egy nem a tervek szerint alakuló karrier kapcsán ugranának a sűrűjébe. Aztán a marketing tanácsadáson csak azt hallgatom az ügyféltől, hogy alkalmazotti időszakban a főnökkel mennyire kellemetlen a viszonya, vagy azon kesereg, miért nem lépett ki hamarabb egy munkahelyről.

Bár ezek komoly témák, de egy marketing-tanácsadáson másra kell helyeznem a fókuszt. Finomkodnom sem lehet, hanem céltudatosan és egyenesen kell kommunikálnom, konkrét tanácsokkal meghintve a beszélgetést, hiszen az ügyfél jogos elvárása, hogy már az első alkalomról hasznos információkkal tudjon távozni. 

Pszichológiai konzultáció

Azoknak, akiknek a saját lelkiállapotukat kell rendbehozni, nem marketing-tanácsadásra van szükségük – ahogyan egy vízvezeték szerelőt sem hívunk ki az áramelosztóhoz, úgy a marketinges sem tud foglalkozni a mélyebb lélektani gondokkal.

Egy pszichológiai konzultáció sokkal hosszabb folyamat – habár ebben a munkakörben szintén találkozunk a tanácsadás fogalommal, konkrét tanácsok elhangzása csak ritka vagy krízis esetekben fordulhat elő. Helyette specifikus, kidolgozott módszerekkel az egyén viselkedését és gondolkodását alakítják át aszerint, hogy a mindennapi életvitele gördülékenyebbé váljon. Ebből eredően, a személyre szabott konzultációkon egy testreszabott és lassabb tempóban halad a szakember a klienssel. Amennyiben pszichopátia vagy hormonzavar van jelen, akkor pszichiáter bevonása szükséges. Az éveken át tartó folyamatot terápiának hívják, és a szolgáltatást kérőket kliensnek vagy páciensnek nevezik, a marketingesnek pedig ügyfeleik vannak. 

A két terület ötvözete

Van, amikor az ügyfélnek remek tervei vannak, de ezeket nem tudja még kivitelezni. A marketing-tanácsadáson azt tudjuk felmérni, hogy milyen fizikai gátjai vannak ennek. Ha azt veszem észre, hogy a képesség és a külső erőforrások nagyrészt rendelkezésre állnak, akkor ezekre javaslatokat tudok megfogalmazni, amiket az ügyfél önerőből végig tud vinni. Azonban, amikor az önbizalom vagy az önbecsülés alacsony, ott hiába minden tanács – az egyénnek először az önképét kell egyensúlyba hoznia, ha sikeres vállalkozóvá kíván válni. Hiába csináljuk mi a legfinomabb rántott húst, ha arról senki sem tud. 

A két terület ötvözetét abban látom, hogy a pszichológiai terápia irányából érkező, építkezésen alapuló, sok elemből álló folyamatot sokkal nagyobb sikerrel lehetne átültetni a marketing-tanácsadásra. Ha ugyanis az ügyfél egy alkalmas szuper megoldásokban gondolkozik, ott ritkán van lehetőség forradalmi sztorik felépítésére. Egy egészséges folyamat inkább több alkalomból állna, hiszen meg kell ismerni az alábbi területeket:

  • a vállalkozó tervei, végső célja: hiszen egészen más eszközökre van szükség akkor, ha valaki egy helyi kisvállalkozás felépítésében gondolkozik, mintha passzív jövedelem termelő affiliate hirdetéseket szeretne működtetni.
  • a célcsoport: hiszen teljesen más eszközöket kell bevetni akkor is, ha egy nagyon szűk fogyasztói réteget célzunk meg egy speciális szolgáltatással, vagy ha éppen almát árulunk.
  • az időtáv: e tekintetben mindenképpen érdemes egy olyan reális képet felfesteni, amely eloszlatja a „holnapra kőgazdag leszek” téves koncepcióját. Építkezni mindig kell, ugyanakkor az időtáv természetesen eltérhet.
  • a rendelkezésre álló anyagi források: sok százmilliós büdzsével is könnyen lehet nulla teljesítményt letenni az asztalra, hiszen a rosszul beállított pl. Facebook és a Google hirdetések korlátlan mennyiségű pénzt képesek elnyelni. Ha nem beszéljük a célközönségünk nyelvét, nem tudjuk, kit és hogyan érjünk el termékünkkel vagy szolgáltatásunkkal, akkor sokkal több pénzből tudjuk csak működtetni a vállalkozást. Ha azonban okosan, tesztekkel tervek alapján végezzük a munkánkat, egy alacsonyabb büdzséből is lehet szinte csodát tenni. 

A fentiekből is jól látható, hogy vannak átfedések és egy alkalommal mindent nem lehet, persze az ember megpróbálhatja.

 

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

A casual business man checking a marketing plan

2025-ös Marketing Trendek és Állapotjelentés

Ha olyan vagy, mint a legtöbb marketinges, akkor valószínűleg úgy érzed, sosem elég az idő és az erőforrás ahhoz, hogy minden kampányra, kreatív ötletre, új trendek felfedezésére és a lehető legjobb márkaélmény kialakítására jusson kapacitás. Pont ezért született ez az összefoglaló a 2025-ös marketing trendekről. Az alábbiakban bemutatom a kedvenc eredményeimet a HubSpot legfrissebb felméréséből,...
Woman seller and buyer in clothes store

A fogyasztói pszichológia

Amikor a terméked vagy szolgáltatásod marketingjéről van szó, óriási előnyt jelent, ha alaposan ismered a közönségedet. Kik ők? Milyen problémák miatt nem alszanak éjszaka? Mekkora a jövedelmük? Milyen online felületeken töltik a legtöbb idejüket? Ha ezekre a kérdésekre kíváncsi vagy, akkor itt az ideje megismerkedned a fogyasztói pszichológia világával. Ez a tudományág rávilágít, hogyan tudsz...
sex toy

Szexshop nyitása lépésről lépésre

Az erotikus termékek piaca világszerte dinamikusan növekszik, és Magyarországon is egyre nagyobb igény mutatkozik a minőségi, diszkréten beszerezhető szexuális segédeszközök iránt. Egy szexshop nem csupán üzleti vállalkozás, hanem a szexuális kultúra és edukáció terjesztésének eszköze is. A Nemzetközi Erotikaipari Szervezet (International Association of Adult Products, 2023) adatai szerint az európai piac évi 5-7%-os növekedést is...
Concept of control and dictatorship, management concept

Bevezetés: Mi is az a manipuláció?

A manipuláció fogalma általában olyan befolyásolási formára utal, amely sem a kényszerítésnek, sem a racionális meggyőzésnek nem felel meg. Vagyis a manipulátor nem erőszakkal vagy logikus érvekkel éri el a hatását, hanem rejtettebb, kerülő utakon próbálja befolyásolni a másik gondolkodását vagy viselkedését. A „manipuláció” kifejezést többnyire pejoratív értelemben használjuk – magában hordoz egy erkölcsi elítélést...

Itt érsz el

© Copyright 2025