Mi alapján döntünk?

Főbb pontok

A személyiségünk maga a döntéseink sorozata. Egy nap alatt pedig rengeteg döntést kell hoznunk. Ezek lehetnek kisebbek (feliratkozzam-e arra hírlevélre) és nagyobbak (megvegyem-e azt az új játékkonzolt) is. A döntéseinket az időzónánk befolyásolja.

Három ilyen időzóna van: jelen, múlt és jövő:
A jelenorientáltak inkább a pillanatnyi helyzetet veszik figyelembe, úgy mint az érzékszervi, biológiai és szociális ingereket. 
A múltorientáltak pedig inkább a múltbéli tapasztalataik alapján hoznak döntést. Ha nincs ugyanolyan tapasztalatuk, akkor egy hasonlót bányásznak elő a fejükből. 
A jövőorientáltak pedig inkább a mostani döntésük következményét rágják meg. Költség/haszon elemzést végeznek, hogy a lehető legjobban járjanak ha több opció is van.

Ezek a folyamatok nem tudatosak azok számára, akik nem ezzel foglalkoznak, tehát az átlagos fogyasztónak. Viszont az idő szubjektív, valamint nem lehet azt mondani egy emberre, hogy ő 100%-ig valamilyen, inkább azt, hogy a legtöbb esetben. Én pl. jelenorientáltabb vagyok, ami abban nyilvánul meg, hogy ha látok egy reklámot amiben megtetszett az adott termék, akkor elolvasom a kommenteket, elképzelem azt, hogy milyen lenne megfogni, és ha úgy érzem, hogy felcsigázott a termék, akkor megveszem.)

Amikor elkezdjük meghatározni a célcsoportunk tulajdonságait, akkor érdemes a fentiekkel is számolni, mert lehet, hogy a jelenlegi ajánlatunkkal nem tudjuk megszólítani pl. a múltorientáltakat, mert egy hasonló termékkel már volt rossz tapasztalatuk, és ilyenkor el kell kezdenünk kezelni a kifogásokat. Mindeközben az is előfordulhat, hogy miközben magyarázkodunk ezerrel a múltorientáltaknak, a jövőorientáltakat elriasztjuk. 

Ezt a három időzónát még meg lehet egy kicsit variálni, illetve ezek mellé még vonásokat is lehet párosítani. Az általam is nagyra tartott Philip George Zimbardo olasz származású amerikai pszichológus, szociológus, író, kutató, egyetemi tanár öt időzónája így néz ki:

  • Jelenhedonisták: Menjünk bulizni!
  • Jelenfatalisták: Tök mindegy már, nem? Nem tudok mit tenni úgysem. 
  • Múltnegatívak: Erre soha nem volt lehetőségem. Az a baj, hogy régebben…
  • Múltpozitívak: Mi minden évben megünnepeljük a … -t. Olyan szuper minden!
  • Jövőorientáltak: Ma este nem megyek sörözni, mert holnapután le kell adnom a könyvelőnek az anyagot. 

Hogy az öt kategória közül ki melyikbe tartozik, azt egy 56 kérdésből álló teszttel vizsgálja Zimbardo. 

Egy empirikus kutatáson belül pedig meghatározták azt, mely időzónához milyen vonások társulnak, pl.:

  1. Jelenhedonisták: Újdonság és izgalomkeresés. Kevésbé van önuralmuk.
  2. Jelenfatalisták: Agresszió és szorongás. Kevésbé van aggodalmuk.
  3. Múltnegatívak: Agresszió és depresszió. Kevésbé van önbecsülésük.
  4. Múltpozitívak: Boldogság és önuralom. Kevésbé szoronganak.
  5. Jövőorientáltak: Lelkiismeret. Kevésbé keresik az izgalmat.

Én személy szerint azt vallom, hogy miután meghatároztuk a Buyer Personánkat, lazuljunk be a barátokkal. Tartsunk egyensúlyt az élet minden területén. Persze ez a poszt csak gondolatébresztő volt, mert ez egy sokkal nagyobb témakör, mint amit át tudnék adni ezen a felületen, de talán most sokan közelebb kerültek a célközönségükhöz.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

marketing product manager holding marketing promotion plan

Megírható a marketingelmélet története?

A marketing fejlődéstörténete – a kezdeti, piaci árucserére fókuszáló kereskedelmi szemlélettől egészen a modern, interdiszciplináris jellegű marketingelméletekig – viszonylag jól rekonstruálható. A szakirodalom fellelhető írásos emlékei, a korabeli piaci jelenségeket bemutató tanulmányok, valamint az egyetemeken kialakuló diszciplínák szintén segítenek kronologikusan végigkövetni, hogyan vált a marketing a termékközpontú gondolkodásmódtól az ügyfélélményre és kapcsolatokra összpontosító, komplex megközelítéssé....
Facial massage beauty treatment

A szépségmárkák pszichológiája és érzelmi pozícionálása

A szépségápolás világa látszólag a bőr, a haj vagy a test felszínének „javításáról” szól. Sokáig ezt gondolták a márkák is: legyen minél jobb, látványosabb, érzékibb hatású termék, és a fogyasztó majd örömmel vásárol. Azonban a modern viselkedési közgazdaságtan – és számos önértékelési kutatás – világosan rámutat arra, hogy a fogyasztók nem pusztán racionális döntéshozók. A...
Good fun with great people

Miért nem jobb a nagy marketingügynökség?

A gazdaságtörténetben rengeteg olyan pillanatot találunk, amikor a fejlődés motorja nem a tömeg, hanem a minőség és a stratégiai gondolkodás volt. Az ókori karavánutakon sem feltétlenül az a kereskedő aratott végül hatalmas sikert, akinek a legnagyobb serege és a legtöbb málhásállata volt, hanem sokszor az, aki jobban ismerte a helyi viszonyokat, képes volt különleges termékekkel...
Office worker and AI robot at work

10 munkakör, amit már átvett a mesterséges intelligencia világszerte

A mesterséges intelligencia (AI) mára nemcsak ígéret, hanem valóság: számos területen gépek és algoritmusok végzik el azokat a feladatokat, amelyeket korábban emberek láttak el. Egyes becslések szerint az AI-alapú automatizáció világszerte akár 300 millió munkahelyet is kiválthat a jövőben, ami a globális munkaerő mintegy 9%-ának felel meg. Bár a mesterséges intelligencia hosszú távon új iparágakat...

Itt érsz el

© Copyright 2025