Miért térsz vissza egy olyan marketingeshez, aki rosszul bánik veled?

Főbb pontok

Bármilyen furcsán is hangzik, a vállalkozói létben és az ügyfél-szolgáltató viszonyban meglepően gyakori, hogy valaki újra és újra visszatér egy olyan szakemberhez vagy céghez – például egy marketingeshez –, aki láthatóan nem bánik vele kellő tisztelettel. Lehet, hogy a projektek mindig kaotikusak, nincs következetes odafigyelés vagy éppen lekicsinylően bánnak a kéréseiddel. Ennek ellenére te mégis maradsz, vagy visszatérsz. Mi állhat a háttérben?

„A jelenség hasonlít a függőségi vagy kapcsolati dinamika pszichológiájához: a kiszámíthatatlan visszacsatolás, az időnként kapott elismerés, és a remény, hogy egyszer majd minden jobbra fordul, sokszor erősebb, mint a racionális döntés.”

Az alábbiakban három pszichológiai okot mutatok be, amelyek megvilágíthatják, miért ragaszkodsz egy toxikus együttműködéshez, és azt is, hogyan szakíthatod meg ezt a káros körforgást.

1. A Dopamin-ciklus: az elismerés utáni vágy

Az agyad „jutalmazási központja” a dopamin által működik. Ha egy üzleti kapcsolatban időnként nagy dicséretet, odafigyelést vagy pozitív eredményeket kapsz, majd ezt követően elhanyagolnak vagy kritizálnak, a dopaminszinted mégis megköti az élményeket. Ez a hullámzó megerősítés a szerencsejátékok működésére emlékeztet: a kiszámíthatatlan, de időnként mégis felvillanó jutalom erősebben függővé teszi az embert, mint a stabil, kiszámítható díjazás.

  • Miért maradsz? Abban bízol, hogy újra megkapod azt a pillanatnyi elismerést, ami korábban olyan jó érzéssel töltött el.
  • Hogyan lépj ki? Keress olyan szakértőket, szolgáltatókat, akik következetesen figyelnek rád. A stabil, megbízható elismerés nemcsak emberileg, de üzletileg is sokkal nagyobb kiszámíthatóságot hoz.

2. Önbecsülés és önértékelés: az „értéktelenség” érzésének csapdája

Az alacsony önértékelés gyakran vezet ahhoz, hogy beéred egy olyan marketingessel, aki nem teszi a te igényeidet az első helyre. Ha belül úgy érzed, hogy „nem érdemelsz jobbat” vagy „ilyenek a marketingesek, úgysem változik semmi”, akkor könnyen megmagyarázod magadnak, hogy miért nem váltasz. Ez a dinamika érzelmi szűrőként működik, és a rossz élményekkel szemben is csökkent ellenállást hoz létre.

  • Miért maradsz? Mert tudat alatt úgy véled, nincs jogod többet kérni vagy hogy ez az általános színvonal a szakmában.
  • Hogyan lépj ki? Első lépés a saját önértékelésed felmérése. Egy-egy önfejlesztő kurzus, coaching folyamat vagy egyszerűen az önismeret növelése segít felismerni, hogy jobbat érdemelsz.

3. A „változási fantázia”: hit abban, hogy a marketinges majd „jobb lesz”

Néha azért maradsz egy rossz partnernél, mert a kezdeti időszakban kaptál néhány jó gesztust vagy eredményt, és hiszel benne, hogy „ezek az idők még visszatérnek”. A korábbi pozitív pillanatok azonban nem garantálják a jövőbeli változásokat, főleg ha a viselkedés hosszú távon nem változik.

  • Miért maradsz? Mert az elején voltak jó tapasztalataid vagy hallottál arról, hogy másnál működtek a dolgok, és reménykedsz a „régi” szakember feltámadásában.
  • Hogyan lépj ki? Légy objektív a jelenlegi helyzetet illetően: milyen a marketinges valódi, mindennapi viselkedése? Ha folyamatosan alulmarad az elvárásokhoz képest, inkább keress új partnert.

Hogyan szakíthatsz meg a káros körforgást?

  1. Ismerd fel a függőségi mintát: Tudd, hogy miért ragaszkodsz. Ha azonosítod, hogy dopaminfüggőség, alacsony önértékelés vagy a „változási fantázia” tart fogva, máris könnyebb lesz tudatosabban dönteni.
  2. Állíts fel minőségi elvárásokat: Írd össze, milyen együttműködést szeretnél, és milyen jelek utalnak arra, hogy a marketinges tiszteletben tartja az igényeidet. Ha ezeket az elvárásokat nem teljesítik, lépj tovább.
  3. Keresd a kölcsönös tiszteletet: Olyan szakmai partnerségre van szükség, ahol valóban értékelik a projektjeidet, a megkereséseidet és a hosszú távú céljaidat. A profi szolgáltatók számára nem extra, hanem alapvető, hogy odafigyeljenek rád.
  4. Támogasd az önértékelésed növekedését: Biztosíts magadnak pszichés hátteret (coaching, mentor, önfejlesztő tréning), mert a magabiztosság segít abban, hogy ne érd be kevesebbel.
  5. Legyél őszinte önmagaddal: A jövőbeli ígéretek helyett vizsgáld meg a jelenlegi, konkrét viselkedéseket és eredményeket. Sokszor ez a realitássegítő nézőpont világosan rámutat arra, hogy ideje váltani.

Összegzés

A függőségi dinamika és az ingadozó megerősítés a vállalkozói létben is működhet, főleg, ha a marketingesed időnként tündököl, majd hirtelen elhanyagol. Ha magadra ismertél, érdemes tudatosan átgondolni, mi tart vissza a váltástól, és hogyan tudnád olyan szakmai partnert választani, aki következetesen támogat.

„Nincsenek pótolhatatlan szolgáltatók, de a saját igényeidet és önbecsülésedet senki más nem fogja megvédeni helyetted. Ha érzed, hogy toxikus körben mozogsz, ideje új fejezetet nyitnod.”

Az első lépés az önismeret: ha tisztában vagy azzal, milyen érzelmi csapdák miatt ragaszkodsz valakihez, akkor képes leszel tudatosan és megfontoltan új, egészségesebb együttműködéseket kialakítani. Így megszabadulhatsz attól a kellemetlen érzéstől, hogy „rá vagy kényszerülve” egy tiszteletet nem mutató marketingesre, és megtapasztalhatod, milyen érzés, ha egy szakember valóban a te céljaidért dolgozik.

Dajka Gábor: Online Marketing és Pszichológia

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...
online training on the school website on the Internet

A Google Ads szakértő

Ha bármikor is gondolkodtál azon, hogy milyen módon növelhetnéd online vállalkozásod láthatóságát és bevételét, valószínűleg szembejött már veled a Google Ads (korábbi nevén Google AdWords) kifejezés. Ez az egyik legismertebb és leghatékonyabb PPC (Pay-Per-Click) hirdetési platform, amely megfelelő beállításokkal és szakmai rálátással csodákra képes. Azonban az is lehetséges, hogy elkezdtél már saját kezűleg kampányokat futtatni,...
High Speed

Hogyan működik a PageSpeed Insights?

Ha komolyan gondolod a weboldalad és az online jelenléted hosszú távú sikerét, akkor a sebesség és a felhasználói élmény optimalizálása egyszerűen megkerülhetetlen. Ezzel nemcsak a látogatóid elégedettségét növeled, hanem a keresőoptimalizálási (SEO) eredményeiden is jelentősen javíthatsz. És itt lép be a képbe a Google PageSpeed Insights – vagy röviden PSI –, amely a weboldalad betöltési...

Itt érsz el

© Copyright 2025