Forró

Vállalatok felemelkedése az első világháború alatt

Főbb pontok

Az első világháború alatti vállalati felemelkedés iparágak szerint

Az első világháború totális jellege hatalmas lökést adott több iparágnak, és számos vállalat robbanásszerű növekedését eredményezte. A hadi szükségletek miatt az ipari termelést a hadigazdaság szolgálatába állították, ami innovációkat szült, és a háború után is éreztette hatását az érintett gazdasági ágazatokban. Az alábbiakban iparáganként tekintjük át a korszak meghatározó vállalatait, növekedésüket és a háború utáni gazdaságra gyakorolt hatásukat az amerikai, német, brit és francia ipari nagyhatalmakra fókuszálva.

Hadiipar (fegyver- és hadianyaggyártás)

Az első világháború soha nem látott mértékben növelte a fegyvergyártás és hadianyaggyártás volumenét. Mind az Antant, mind a központi hatalmak ipara gőzerővel termelte a fegyvereket, lőszereket, tüzérségi eszközöket. Németországban a Krupp acél- és fegyvergyár uralta a piacot: a német hadsereg nehéztüzérségének zömét Krupp-ágyúk adták, köztük olyan híres ostromágyúk, mint a 420 mm-es „Dicke Bertha” mozsár. Krupp a háború éveire az előzetes békeidős termelésének több mint ötszörösére bővítette kapacitását, óriási profitot termelve, bár a háború elvesztése után a gyár egy részét le kellett szerelni a versailles-i békeszerződés miatt. Franciaországban a Schneider-cég és más nehézipari vállalatok (pl. Schneider et Cie. Le Creusot-ban) ontották a lövegeket és harckocsikat, míg André Citroën 1915-ben példátlan méretű lőszergyárat hozott létre. Citroën a futószalagos tömegtermelés elveit alkalmazva naponta 55 ezer lövedéket gyártott a francia hadseregnek. Ez az óriási siker megalapozta Citroën háború utáni karrierjét is: 1919-ben a tőkére és tapasztalatra alapozva megalapította autógyárát, amely a két világháború közti időszak egyik vezető francia autógyártójává vált.

Az Egyesült Államokban a hadiipar fellendülését kezdetben az európai (főként brit-francia) megrendelések, majd 1917-től az USA hadba lépése fűtötte. Olyan nehézipari óriások növekedtek meg, mint a Bethlehem Steel. Ez a vállalat az európai igények kielégítésére rengeteg acélt és hadianyagot szállított: a háború végéig 1,1 milliárd font acélt biztosított lövedékekhez és 20 millió darab tüzérségi lövedéket gyártott le a brit és francia haderő számára. Az USA hadba lépése tovább fokozta a termelést – az amerikai hadsereg tüzérségi megrendeléseinek 60%-át, a lövegcsövek 65%-át és a tüzérségi lőszerek 40%-át egyedül a Bethlehem Steel adta, ezzel az Antant „arszenáljává” vált. Az amerikai hadigazdaság másik kulcsszereplője a DuPont vegyipari vállalat volt, amely hagyományos lőpor- és robbanóanyag-gyártóból vált munitions-óriássá. A DuPont a háború csúcspontján napi 1 millió font robbanóanyagot állított elő – összesen mintegy 1,5 milliárd fontot szállítva az amerikai kormánynak és szövetségeseinek. Ez a hatalmas kapacitás a háború után is a DuPont javára vált: a cég a békében a vegyipar más területeire (festékek, műanyagok stb.) terjeszkedett, részben a felhalmozott tőkének és szakértelemnek köszönhetően.

Nagy-Britanniában szintén felpörgött a hadiipar. A Vickers és az Armstrong Whitworth nevű cégek hajógyárai és fegyverüzemei ontották a hajóágyúkat, puskákat, géppuskákat, miközben a Royal Small Arms Factory és más állami fegyvergyárak tömegével gyártották a Lee–Enfield puskákat és egyéb fegyvereket a tömeghadsereg számára. A brit munícióipar munkaerejének hiányát részben a nők belépése pótolta: nők százezrei dolgoztak lőszergyárakban „muníciós lányok”-ként (innen a „Canary Girls” elnevezés is, utalva a TNT mérgezés miatt sárgás bőrszínükre). A haditermelés növelése érdekében 1915-ben létrehozták a Ministry of Munitions-t, és a brit kormány központilag koordinálta a magáncégek megrendeléseit. Ennek eredményeként 1918-ra Nagy-Britannia ipara több millió lövedéket és fegyvert állított elő, biztosítva a frontok folyamatos ellátását. Összességében a hadiiparban működő vállalatok a háború alatt óriási nyereségekre tettek szert és technológiai ugrást értek el, bár a háború után sokukat nehéz kihívás elé állította a katonai megrendelések hirtelen visszaesése és az iparág átállítása a civil termelésre.

Vegyipar (ipari vegyszerek, robbanóanyagok, gázfegyverek)

A vegyipar fejlődése a háború során két fő területen mutatkozott meg: egyrészt a robbanóanyagok és ipari vegyszerek tömeggyártásában, másrészt a harcigázok kifejlesztésében és bevetésében. Németország a 20. század elején vezető szerepet töltött be a vegyiparban, és ezt a fölényét a háborúban is kamatoztatta. Amikor a brit tengeri blokád elzárta a hagyományos chilei salétrom-utánpótlást, a német BASF által korábban kifejlesztett Haber–Bosch szintetikus ammóniagyártási eljárás stratégiai jelentőségre tett szert. Fritz Haber és Carl Bosch találmánya lehetővé tette a levegő nitrogénjének megkötését ammóniává, amelyből robbanóanyagokhoz szükséges salétromsav és lőpor állítható elő. Ennek köszönhetően Németország a háború alatt is gyártani tudta a lőszerekhez kellő robbanóanyagokat, hiába ürültek ki a hagyományos források – a Haber–Bosch folyamat szó szerint életben tartotta Németország hadigépezetét azáltal, hogy műtrágya és lőpor formájában ellátta a hátországot nitrogénnel. Ugyanez a vegyipari tudás sötétebb célokat is szolgált: Haber vezetésével a német hadsereg 1915-ben Ypres-nél bevetette az első harcigázt (klórgázt), melyet hamarosan újabb halálos gázok (foszgén, mustárgáz) követtek. A német vegyipari konszernek, élükön a BASF-fel és Bayerrel, fő beszállítói lettek a harcigázoknak: a BASF például a klór- és foszgéngáz fő szállítója volt, és más vállalatokat is ellátott mustárgáz alapanyagaival. A vegyipari innovációk azonban mindkét oldalon megjelentek – a gáztámadásokra reagálva az Antant is kifejlesztette a saját harcigázait és a védekezés eszközeit (gázálarcok, szűrők). A gázfegyverek pusztító, de egyben korlátozott hatékonyságú „újdonságnak” bizonyultak: mintegy több tízezer katona vesztette életét a gáztámadások következtében, ugyanakkor a harcászati eredményük elmaradt a várakozásoktól. Mindenesetre a vegyipar és a hadiipar összefonódása ebben a periódusban példátlan volt.

Az Antant oldalán is hatalmas vegyipari kapacitásokat mozgósítottak. Nagy-Britannia 1915-től nagy erőkkel kezdte gyártani a saját lőporgyárait (például a robbanószerként használt korditot – ami nitrocellulóz és nitroglicerin keveréke – a Royal Navy és a hadsereg számára). A brit kormány ösztönözte a vegyipari vállalatokat és kutatókat, ami végül a háború után hozzájárult egy nagy vegyipari konszern, az Imperial Chemical Industries (ICI) 1926-os megalakulásához. Franciaországban a vegyipar szintén alkalmazkodott: a Schneider és más cégek robbanóanyag-részlegei mellett a francia tudósok, pl. a Louis Pasteur intézetének kutatói is kivették a részüket a harcigázok elleni védekezés (pl. antitoxinok) fejlesztéséből. Az Egyesült Államok háborúba lépésekor szintén felpörgette vegyiparát: a már említett DuPont nem csak mennyiségileg, de technológiailag is élen járt. A DuPont építette meg Tennessee-ben a világ legnagyobb lőporgyárát, mindössze 67 nap alatt felhúzva egy új üzemet a semmiből. A cég a teljes szövetséges robbanóanyag-szükséglet mintegy 40%-át biztosította a háború alatt, miközben új robbanóanyag-típusokat (pl. amatol, trotil keverékek) fejlesztett ki. A háború végére a DuPont a világ legnagyobb robbanóanyag- és vegyianyag-gyártójává vált, és a béke beköszöntével ezt a kapacitást békés termékek – műtrágyák, vegyipari alapanyagok, műszálak – előállítására használta, jelentősen hozzájárulva a két háború közti gazdasági fellendüléshez.

Gépipar és közlekedés (repülőgépipar, autó- és hadihajó-gyártás)

Az első világháború alatt a gépipar és közlekedési ágazatok forradalmi fejlődésen mentek keresztül. A háború előtt még gyerekcipőben járó repülőgépipar néhány év alatt hatalmas iparággá nőtte ki magát: 1914-ben mindössze pár száz egyszerű repülőgépe volt a hadseregeknek, 1918-ra azonban az üzemek tízezrével gyártották a vadász- és bombázógépeket. Franciaország például közel 68 ezer repülőgépet állított elő a háború folyamán, Nagy-Britannia mintegy 58 ezret, Németország kb. 48 ezret, míg az USA – késői belépőként – nagyjából 15 ezret (többségét a háború utolsó hónapjaiban). Számos új vállalat emelkedett fel: Franciaországban a Blériot, SPAD, Nieuport gyárak ontották a híres vadászgépeket (mint amilyen a SPAD XIII volt), Nagy-Britanniában a Sopwith Aviation (Sopwith Camel), a Royal Aircraft Factory és a Handley Page bombázógyár lett ismert. Német oldalon a Fokker (bár holland alapítású, német megrendelésre dolgozó) és az Albatros repülőgépgyár, valamint a Junkers (elsőként fémborítású repülőkkel) jeleskedett. Az Egyesült Államokban olyan vállalatok születtek meg a háború ösztönzésére, mint a Boeing (1916-ban alapítva) vagy a Lockheed elődjei – ezek bár a világháborúban még kevéssé tudtak kibontakozni, a háború utáni repülőipar óriásaivá váltak. A repülőgépek technológiája a háború alatt évről évre ugrásszerűen javult: a konfliktus eleji vászon- és falépítésű kétfedelűekből 1918-ra már kiforrott konstrukciók (fém szerkezetek, nagy teljesítményű motorok, akár 200 km/h feletti sebesség) lettek. A repülőgépipar növekedése a háború után is folytatódott – igaz, átmenetileg le kellett építeni a felesleges kapacitást, de a húszas években a korábbi hadiüzemek civil repülőgépeket, légitaxi-szolgáltatáshoz gépeket, illetve postai repülőgépeket kezdtek gyártani.

A harckocsikat a gépipar új ágaként kezdték sorozatban gyártani. A gépesített hadviselés másik nagy újdonsága a harckocsi volt, amelynek megjelenése új iparágat teremtett. Az első harckocsikat Nagy-Britanniában fejlesztették ki – a Mark I tank 1916-ban debütált a somme-i csatában. A brit gépipar (Foster & Co, Metropolitan Carriage) 1916–18 között több száz harckocsit gyártott le (Mark I–V típusokat), és 1918-ban már hadosztály szinten vetették be őket. Franciaországban a Renault vállalat tervezte meg az FT-17 könnyű tankot, amelyből 1917–18 folyamán mintegy 3000 darab készült. A Renault ezzel nem csak hozzájárult a háború megnyeréséhez, de a háború után a haditechnikai piacon és a civil járműgyártásban is tőkét kovácsolt hírnevéből (a Renault az 1920-as években Franciaország egyik legnagyobb autó- és haszongépjármű-gyártója lett). Németországban a harckocsik kevésbé voltak hangsúlyosak (keveset gyártottak belőlük), de a gépjárműiparuk (pl. Daimler, Benz & Cie.) rengeteg teherautót és személygépkocsit állított a hadsereg szolgálatába. A gépkocsik, teherautók, traktorok és motorkerékpárok tömeges alkalmazása a fronton szintén a háború újítása volt, és ezt a közlekedési eszközöket gyártó iparágak érezték meg. Henry Ford híres T-modelljét például tömegesen használták katonai járőr- és mentőautóként a britek és franciák; maga Ford bár pacifista volt, a háború végén azért bekapcsolódott a termelésbe (például Ford-féle tengeralattjáróvadász naszádokat is építettek). Az USA autóipara összességében hatalmas lendületet kapott: a hadsereg megrendelésére 1917–18-ban több ezer teherautót (pl. Liberty Truck), tüzérségi vontatót és személyautót gyártottak, és kifejlesztették a Liberty repülőgépmotort, amelyet a Ford, Lincoln és Packard cégek nagy számban állítottak elő. Ezek a fejlesztések a háború után megalapozták az amerikai tömegtermelés további sikereit.

A hadihajó-gyártás és általában a hajóépítés is rekordokat döntött a világháború alatt. Nagy-Britannia hagyományosan erős hajógyártó ipara (Clydeside skóciai hajógyárak, angliai kikötők üzemei) 1914 után teljes kapacitással építette a csatahajókat, cirkálókat, rombolókat, valamint az atlanti konvojokat védő naszádokat. A brit Royal Navy számára kulcsfontosságú volt az utánpótlás – 1917-ben a német tengeralattjáró-háború csúcsán havonta több mint 500 ezer tonna hajóteret süllyesztettek el a U-Bootok. Ennek ellensúlyozására a britek létrehozták a Hajózási Minisztériumot és egy egységes hajóépítési programot: egyszerű, gyorsan összeszerelhető teherhajók (ún. „Standard Ship”-ek) sorát rendelték meg. Az Amerikai Egyesült Államok szintén nagyszabású hajógyártásba kezdett a hadbalépésekor: az Emergency Fleet Corporation keretében tucatnyi új hajógyárat hoztak létre, és 1918 folyamán több száz szállítóhajót (ún. „Liberty ship” elődöket) kezdtek építeni, bár ezek többsége csak a háború után készült el. Németország ezzel párhuzamosan főleg tengeralattjárókat épített nagy számban (1914–18 között mintegy 350 U-Bootot, fő gyártó a Krupp tulajdonú Germaniawerft volt). A hadihajógyártásban részt vevő cégek – például a brit Vickers (amelynek Barrow-in-Furness-i hajógyára csatahajókat épített) vagy a német Germaniawerft – a háború alatt óriásira nőttek, de a békekötés után megrendeléseik visszaestek. Sok vállalat igyekezett alkalmazkodni: a brit hajógyárak egy része átállt kereskedelmi hajókra, a német hajógyártók pedig kényszerűen más termékek (pl. mozdonyok, mezőgazdasági gépek) felé fordultak a tiltások miatt.

Csak 5775 Ft
kozepen

Összességében a gépipar és közlekedési ágazatokban a háború alatti innovációk – mint a harckocsi, a repülőgép, a motorizált hadviselés – hosszú távú hatást gyakoroltak a gazdaságra. A háború után a civil autógyártás és repülőgépipar profitált a katonai fejlesztésekből: a futószalagos gyártási módszerek, a belső égésű motorok fejlesztése, az új anyagok (pl. alumínium repülőgépekhez) alkalmazása mind hozzájárult a két világháború közti technológiai boomhoz. Ahogy egy elemzés megfogalmazta, „a háború felgyorsította a technológiai fejlődést: a kőolaj meghajtás, az elektromosítás, valamint a közlekedés és kommunikáció javulása új növekedési iparágak alapjait vetette meg”. Sok cég, amely a háború alatt nőtt nagyra, a békeévekben diverzifikált vagy konszolidált – például az Egyesült Államokban a General Electric és a Westinghouse a háború után a fogyasztói termékek felé nyitott és létrehozta a Radio Corporation of America-t, míg Németországban több vegyipari és gépipari cég Interessengemeinschaft (érdekszövetség) formájában olvadt össze, mint az IG Farben. A háború tehát modern üzleti struktúrákat és gyakorlatokat is katalizált, amelyek a gazdaság tartós átalakulásához vezettek.

Élelmiszeripar és logisztika (hadseregek ellátása, szállítmányozás)

Az élelmezés és logisztika biztosítása milliós hadseregek számára szintén hatalmas ipari és kereskedelmi erőfeszítést igényelt. A háború előtt sosem látott méretű ellátóhálózatok jöttek létre, ami az élelmiszeripar néhány szegmensét különösen megerősítette. A konzervipar és tartósított élelmiszerek iránti kereslet például ugrásszerűen megnőtt. A frontharcosok ellátmányában egyre nagyobb arányt képviseltek a konzervált húsok, készételek, sűrített tej, keksz, csokoládé stb. – olyan termékek, melyeket ipari módszerekkel nagy tételben lehetett gyártani és szállítani. Nagy-Britanniában az Aberdeen Machonochie Brothers konzervgyár vált hírhedtté (vagy hőn szeretetté) a katonák körében: ez a cég gyártotta a „Meat and Veg” elnevezésű húskonzervet, amely a brit hadsereg legfőbb melegétele lett a lövészárkokban. A Machonochie volt a brit haderő legnagyobb élelmiszer-beszállítója a világháború alatt – konzervjei alternatívát nyújtottak a korábban egyeduralkodó sózott marhahús (bully beef) adagok mellett, javítva a katonák változatosabb étrendjét és megelőzve a hiánybetegségeket, például a skorbutot. A háború folyamán a friss élelmiszer frontközeli biztosítása sokszor lehetetlen volt, ezért a hátországból érkező feldolgozott, tartósított élelem vált meghatározóvá. Az élelmiszer-ipari innovációk – mint a fagyasztott hús szállítása tengeren túl (pl. Ausztráliából, Argentínából) vagy a leveskockák, instant kávék megjelenése – mind a katonák ellátásának igényeiből születtek. Például 1918-ra egyetlen hűtőhajónyi fagyasztott hús annyi kalóriát tudott a frontra juttatni, mint korábban tíz élőállat-szállító hajó – ez forradalmasította az ellátást.

Az élelmiszeripar globális cégei közül kiemelkedett a svájci székhelyű Nestlé, amely a háború alatt vált igazán világszintű óriássá. A harcok miatt megnőtt a kereslet a tartós tejtermékek iránt – a gyarmati és semleges piacokról származó sűrített tej, tejpor létfontosságú volt a hadseregek, kórházak ellátásában. Nestlé (illetve az 1905-ben vele egyesült Anglo-Swiss Condensed Milk Co.) hatalmas megrendeléseket kapott a brit hadseregtől: 1915-től a brit katonák fejadagjába rendszeresítették a Nestlé-féle cukrozott sűrített tejet, és hasonlóképp a német és francia piacon is nőtt a kereslet. A megnövekedett igény kielégítésére a Nestlé új üzemeket vásárolt vagy létesített – például az Egyesült Államokban és Ausztráliában – hogy a nyersanyagellátást biztosítsa. Ennek eredményeként a háború végére Nestlé több mint 40 gyárral rendelkezett világszerte, és termelése több mint kétszeresére nőtt a háború előtti szinthez képest. Ugyan a háború után a kormányzati megrendelések visszaestek és a fogyasztók ismét a friss tej felé fordultak, Nestlé gyors racionalizálással túlélte a nehéz éveket, sőt a húszas években új területekre (csokoládé, instant italok) terjeszkedett. Hasonló utat járt be több nagy amerikai húsfeldolgozó cég (pl. Armour, Swift), amelyek Európába szállítottak konzerv húst és szalonnát: a háború alatt hihetetlen mennyiségeket exportáltak az antant hadseregeknek, majd a béke beálltával a civil piacra visszatérve óriásivá nőttek az élelmiszer-kereskedelemben.

A logisztikai szektor – beleértve a szállítmányozást, raktározást, vasúti és hajózási kapacitásokat – szintén erőteljesen fejlődött. A hadviselő felek kénytelenek voltak integrált szállítási rendszereket kialakítani: a hadianyagok és élelmiszer mozgatására kombinálták a tengeri szállítást, a vasutat, a folyami uszályokat és a közúti teherautókat. Nagy-Britannia a teljes kereskedelmi flottáját a háborús erőfeszítés alá rendelte: a nagy óceánjáró gőzhajókat (mint a Lusitania vagy a Mauretania) katonai szállítójárművé alakították, a kereskedelmi hajókat pedig az Admiralitás irányítása alá vonták. A Shell és más olajcégek összes tartályhajójukat felajánlották az Admiralitásnak, hogy üzemanyagot szállítsanak a flottának. Franciaország a gyarmatairól és szövetségeseitől (pl. az USA-tól) kapott óriási mennyiségű gabonát, húst, cukrot, amit a hadsereg ellátására osztottak szét. Az USA 1917-ben létrehozta a U.S. Food Administration-t Herbert Hoover vezetésével, amely nemcsak az amerikai haderőt, de szövetségeseit is támogatta élelmiszerrel – amerikai gabona és hús milliói tonnáit juttatták el Európába. A hatékony elosztást szolgálta az összehangolt nemzetközi együttműködés: 1918-ban az antant létrehozta az Allied Maritime Transport Council-t, amely központilag irányította a hajókapacitások elosztását és bevezette a konvojrendszert, így sikerült úrrá lenni a német tengeralattjáró-veszélyen. A vasutakat is állami felügyelet alá vonták (pl. az USA-ban 1917–20 között a vasutakat szövetségi irányítás alá helyezték), hogy elsőbbséget kapjon a katonai szállítás. E fejlemények eredményeként a logisztikai iparágak – legyen szó hajózási vállalatokról, vasúttársaságokról vagy raktározó cégekről – jelentős fejlődésen mentek át, új technikákat vezettek be (pl. konténeresítés előfutárai, hűtőhajók, siló rendszerek). A háború utáni gazdaságra ez kettős hatást gyakorolt: egyrészt megmaradt egy fejlett infrastruktúra és profi logisztikai menedzsment, másrészt a visszaeső kereslet miatt rövid távon túlkínálat jelentkezett a szállítmányozásban, ami például a hajózási díjak zuhanásához és átmeneti válságokhoz vezetett a hajóépítő iparban. Hosszabb távon azonban a globalizálódó kereskedelem profitált ezen fejlesztésekből.

Energiaszektor (olaj- és üzemanyagipar)

Az energiaszektor, különösen a kőolajipar, stratégiai fontosságúvá vált az első világháború alatt. A 20. század elején a hadseregek még nagyrészt szenet használtak (a hajók fűtésére, vonatokhoz stb.), de a háború évei alatt gyors átállás kezdődött az olaj alapú üzemanyagokra. A modern hadihajók – elsősorban a brit dreadnoughtok – kazánjait már olaj tüzelte, a teherautók, tankok, repülőgépek pedig benzinnel működtek. Mindez óriási keresletet támasztott a kőolaj iránt, és a nagy olajvállalatok a háború nyerteseivé váltak. Nagy-Britannia már 1914-ben előrelátó módon bevásárolta magát az akkor még friss perzsiai olajmezőkbe: a brit kormány 51% részesedést szerzett az Anglo-Persian Oil Company-ban (a későbbi BP-ben), hogy biztosítsa a Királyi Haditengerészet üzemanyag-ellátását. A háború során pedig a brit erőfeszítések fő támasza a Royal Dutch Shell lett, amely 1907-ben alakult angol-holland olajóriásként. A Shell a világháború alatt a brit haderő legfőbb üzemanyag-szállítójává lépett elő, sőt felajánlotta teljes tankerhajó-flottáját a Brit Admiralitásnak a háborús célokra. A nyersolajat és a finomított termékeket a Brit Birodalom minden részéből (Perzsia, Románia, Indonézia, Trinidad stb.) Európába hozta, hogy a hadigépezetet működtetni lehessen. Az Egyesült Államok olajipara szintén kulcsszerepet játszott az antant győzelmében: amikor 1917-ben az USA belépett a háborúba, az amerikai olajvállalatok – élükön a Standard Oil csoporttal – óriási mennyiségű kőolajat kezdtek szállítani Európába. Az amerikai kormány létrehozta a Petroleum War Service Committee-t, melyben a nagy cégek (Standard Oil of New Jersey, Standard Oil of New York, Texaco stb.) összehangolták erőfeszítéseiket. Egy brit visszaemlékezés szerint a Standard Oil vezetői a legnagyobb titokban vállalták, hogy „ha lehetséges, megoldják” a brit flotta akut üzemanyaghiányát – és tartották a szavukat: óriási mennyiségű olaj kezdett „átömleni” az Atlanti-óceánon, mégpedig olcsóbban, mint korábban, noha a piaci helyzet lehetővé tette volna az árak felhajtását is. Az együttműködés jegyében az amerikaiak garantálták, hogy minden szövetséges igényt kielégítenek, cserébe kérték a hajózási kapacitások hatékony kihasználását. Ennek eredményeként 1918-ra az antant erők üzemanyag-ellátása megszilárdult, miközben a Központi Hatalmak egyre inkább nélkülözni kényszerültek az olajat – Németország például szénlepárlással és egyéb pótszerekkel próbálta pótolni a benzint és dízelt.

A háború tehát felértékelte az olajipari vállalatokat: a Shell, az Anglo-Persian Oil Co., a Standard Oil és társaik hatalma megnövekedett. A háború utáni gazdaságban ez abban is megmutatkozott, hogy az olaj lett a motorja a közlekedésnek és az iparnak. A nagy olajcégek világpiaci befolyása megszilárdult – a Shell 1920-ra a világ legnagyobb olajtermelőjévé vált, az amerikai és brit-francia olajtársaságok pedig 1928-ban felosztották maguk között a Közel-Kelet olajkincseit a Red Line Agreement keretében. Az első világháború innovációi az energiaszektorban nem csak az olajra korlátozódtak: a nagy léptékű elektromos kommunikáció (vezetékes távíró, rádió) és a járműpark villamosítása (pl. teheremelők, vasutak) szintén lendületet kapott. A villamosenergia iránti igény a hadiüzemekben megalapozta a háború utáni erőmű- és hálózatfejlesztéseket. Az államok is tanultak: felismerték, hogy békeidőben is stratégiai készleteket kell felhalmozni kőolajból, és támogatni a hazai energiaforrások (szén, vízenergia) kiaknázását. Összességében az energiaszektor vállalatai a világháború alatt váltak globális befolyású tényezővé, és a 20. századi gazdaság meghatározó szereplőivé nőtték ki magukat.

Összegzés

Az első világháború alatt számos iparág – a hadiipartól a vegyiparon át a gépiparig, élelmiszeriparig és energiaszektorig – példátlan kihívásokkal nézett szembe, ugyanakkor példátlan növekedést is produkált. A háborús szükségletek kikényszerítették az innovációt és a termelés felfutását: új technológiák születtek (harckocsi, repülő, műtrágya-gyártás, harcigázok elleni védekezés, tartós élelmiszerek stb.), meglévő technikák tökéletesedtek (futószalagos gyártás, tömegtermelés), és a kormányok és vállalatok együttműködésének új formái jöttek létre. Konkrét vállalati példák sora mutatja ezt a folyamatot: a Bethlehem Steel vagy a Krupp fegyveróriások arzenálként működtek; a BASF és DuPont a kémia frontján harcolt és utána a civil piacon kamatoztatott; a Renault és Citroën a háborús termelésből nőtt autóipari óriássá; a Nestlé vagy a Machonochie a katonákat látta el, majd a fogyasztói társadalmat hódította meg; a Shell és Standard Oil pedig az antant „vérellátását” biztosította üzemanyag formájában, megalapozva a későbbi olajkorszakot. A háború utáni gazdaságra mindez tartós hatást gyakorolt: sok hadiüzem civil termékek gyártására állt át, létrejöttek a mai napig fennálló iparági óriások, és a kormányok is felismerték a hadigazdaság tanulságait – például azt, hogy békeidőben is szükség lehet az ipar stratégiai tervezésére és tartalékokra. A „Nagy Háború” tragédiái közepette tehát megszülettek azok az ipari és üzleti struktúrák, melyek a 20. század második felének gazdasági fejlődését is meghatározták, bizonyítva, hogy a háborúban edzett vállalatok a békében is képesek voltak maradandót alkotni.

Források:

  • J. Winter (szerk.): The Cambridge History of the First World War – Gazdaságtörténeti fejezetek (Cambridge University Press, 2014)
  • 1914–1918 Online Encyclopedia – Organization of War Economies (USA); Food and Nutrition; Haber, Fritz
  • Britannica Encyclopedia – Krupp AG; Pierre S. du Pont; André Citroën
  • Grace’s Guide to British Industrial History – Nestlé szócikk
  • Science History Institute – Fritz Haber életrajz
  • Imperial War Museum, London – Első világháborús gyűjtemény (fotók, dokumentumok)
  • Wharton Magazine – Lasting Business Legacies of WWI (Drew Keeling, 2014)
  • U.S. Naval Institute – Petroleum Problems of the World War (1924)
  • Magyar nyelvű forrás: Múlt-kor történelmi portál, Haditechnika az első világháborúban (2020)

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Stock market prices

Google Ads CPC alakulása 2013–2025 között

Átlagos CPC változása évről évre (2013–2025) A Google Ads átlagos kattintási költsége (CPC) hosszú távon emelkedő trendet mutat 2013 és 2025 között, bár voltak időszakos ingadozások. A 2010-es évek elején a mobilhasználat térnyerése miatt az átlagos CPC globálisan kissé csökkent, mivel a mobilhirdetések olcsóbbak voltak, de a tendencia hamarosan megfordult. 2013 és 2020 között a...
Young High school teacher giving marketing lesson to students in classroom

Marketing ügynökségek költségeinek alakulása Magyarországon (2013–2025)

Árak változása évről évre (2013–2023) A 2010-es években a marketing- és reklámügynökségek szolgáltatási díjai Magyarországon viszonylag stagnáló tendenciát mutattak, majd a 2020-as évek elején jelentősebb emelkedés indult. A KSH adatai szerint 2016 és 2022 első negyedéve között gyakorlatilag nem nőttek az ügynökségi árak – 2022 elején a reklám- és piackutatási szolgáltatások díjai 2%-kal alacsonyabbak voltak,...
organization

A szervezeti magatartás lényege

Szervezeti környezetben az emberi viselkedésről beszélünk, mégis gyakran elfelejtjük, hogy a munkahelyi lét legalább annyira érzelmi és gondolkodási folyamat, mint termelési vagy szolgáltatási tevékenység. Ha szervezetben dolgozol, vagy épp te vezetsz egy csoportot, biztosan találkoztál már azzal a helyzettel, amikor nem a folyamatok technikai elemei, hanem az emberek reakciói, hozzáállása és közös hangulata határozza meg...
Luxury red car, closeup details with city lights behind it. Bokeh.

Mit tanulhatunk a Ferrari marketingeseitől?

Amikor a Ferrari név megjelenik, azonnal kirajzolódik egy vörös színű, kecses karosszériájú sportautó képe, fülünkben felcsendül a duruzsoló motorhang, és magával ragad az olasz autógyártás szenvedélyes világa. De hogyan lett a Ferrari nemcsak az autózás, hanem a globális életstílus egyik ikonja is? A márka mindössze néhány ezres, prémium kategóriás járművet gyárt évente, mégis az egyik...

Itt érsz el

© Copyright 2025