Marketingesre vagy coachra van szükséged?

Főbb pontok

Magyarországon az elmúlt évtizedekben jelentősen megnőtt mind a coachok, mind a marketing-tanácsadók száma. Ez köszönhető annak, hogy a két szakmának széleskörű képzési lehetőségei vannak, mert az egyetemi lehetőségeken kívül már felnőttképzési akkreditált tanfolyamok is rendelkezésre állnak. Sokan azonban nem tudják a gyakorlatban megfogalmazni, igazából mire is van szükségük ahhoz, hogy vállalkozásukat sikerre vigyék. Ebben a cikkben ezért különbséget teszek a két szakma között, és pontosítom, mikor kit érdemes keresned.

Marketing – az üzlet reklámozása

Sajnos erős az a tévhit a köztudatban, hogy mennyire egyszerű elindítani egy saját vállalkozást. Erre rengeteg szakértő szeret is rájátszani, miközben a valóságban egy túltelített piacon kell kegyetlen és nehéz körülmények között talpon maradni. Ilyenkor sok kezdő egyéni vállalkozó megy el marketing-tanácsadásra, hogy a megfelelő reklámozási lehetőségeket kialakítsa. Viszont azt tapasztaltam, hogy ezek a karrierváltók nem minden esetben arra fókuszálnak, hogy hogyan legyen hatékony az üzletük, helyette inkább siránkoznak a korábbi munkahelyeikről. Fontos a ventillálás, de egy marketingessel töltött alkalom nem erről szól – ő nem fog tudni mit kezdeni ezekkel az információkkal.

A marketing-tanácsadás többféle altípusból tevődik össze: a piacon a általános szolgáltatásokon felül találkozhatsz specialistákkal, valamint stratégiai tervezőkkel. Ez nagy mértékben meghatározhatja a szolgáltatásuk díját is.

A marketing-tanácsadás nálam átlagosan 60 perc szokott lenni – ez az idő elég arra, hogy jobban megismerjük egymást az ügyféllel, és bőségesen jusson elég figyelem a legfontosabb kérdések megválaszolására. Elsődlegesen egyeztetjük az elképzeléseket: kinek reklámozunk és mit, és azt melyik csatornán keresztül érdemes értékesíteni, és az körülbelül mennyi kiadással és bevétellel fog járni. Ebben az esetben fontos, hogy a reális árakban gondolkodjunk – hiszen tervezheti az ügyfél, hogy egy év alatt nettó 50 millió forintot fog ezzel keresni, ha a valóságban ez nem kivitelezhető. Éppen ezért arról is szó esik, hogy egy üzlet kialakításakor milyen kockázatok merülhetnek fel, és hogyan érdemes azokat preventív jelleggel kezelni, vagy ha már megtörtént a baj, orvosolni azokat.

Ehhez viszont az kell, hogy egyenesen és direktíven kommunikáljak – finomkodásnak nincs helye.

Coaching – az üzlet háttérországa

Csak 5775 Ft
kozepen

A coaching manapság az a terület, amelyre sokan átváltanak a korábbi alkalmazotti viszonyukból vagy amellett kezdik el. Főleg azoknak lehet kecsegtető, akik a pszichológiával szemeznek, de nem akarnak 5-12 évre visszaülni az iskolapadba. Ugyanakkor a coaching, habár hasonló az eszköztár és vannak átfedések, nem egyezik a pszichológiával.

A coaching eredeti célja az, hogy az egészséges személyeknek kérdéseket feltéve segítsen, és hogy a coachee (az ügyfél) képes legyen önállóan megoldani a problémáját azután, hogy felismeri, hogyan gondolkodik a problémáiról. Ezt az eszköztárat non-direktívnek hívjuk, hiszen a coach elsődlegesen kérdez, meghallgat, reflektál, átfogalmaz és összegez. A coach nem mentorál és nem ad tanácsot: az ő dolga az, hogy pozitív változásokat hozzon létre a coachee-ban, és az együttműködés egy kreatív, provokáló és gondolatébresztő, inspiráló folyamat legyen, ami által az ügyfél a legtöbbet hozza ki magából a személyes vagy szakmai életében. Ebből is látszik, hogy a coachnál egy önreflektív folyamat történik, amiből az ügyfél jobban megismerheti a saját döntéseit és reakcióit.

A coachingon belül vállalkozóknak a business coaching lehet izgalmas lehetőség, hiszen ez az a terület, ahol egy kezdő vállalkozó pontosíthatja, hogy mi miatt akar szabadúszó lenni és miért pont egy adott területen kezdené el a munkát; megvannak-e hozzá a szükséges erőforrásai, és hogyan tudná felépíteni a vállalkozását a megfelelő célok kijelölésével. Ők a szó eredeti angol jelentéséhez állnak közel: amolyan üzleti edzőkként segítenek tartani a közösen kijelölt terveket.

Hol van az átfedés és a különbség a kettő között?

Sokszor előfordul, hogy egy marketinges rendelkezik coach képesítéssel, vagy valaki coachként kifejezetten a marketing területre, például self-brandingre szakosodik. Egy marketing-tanácsadás során a coach eszköztár kiválóan használható, hiszen az ügyfél megismeréséhez remek kérdéstechnikával lehet feltárni és pontosítani a terveket, szándékokat.

Ugyanakkor a két szolgáltatás nem ugyanaz: a marketingesnek az a feladata, hogy egy egyértelmű elképzelés alapján egyenesen megmondja és felvázolja a stratégiai tervet, azaz hogy az ügyfélnek pontosan mibe és milyen büdzsé mellett érdemes fektetnie, mik lesznek a várható eredmények és hol vannak a kockázatok. Egy coach ezzel szemben csak ritka esetekben fogja behozni a saját szempontrendszerét a konzultációba, hiszen neki az a dolga, hogy a coachee képes legyen a saját potenciálját kihasználni és akár azon felül teljesíteni.

Ha úgy érzed, hogy a céljaid még nem teljesen tiszták és bizonytalan vagy abban, hogy pontosan milyen jellegű vállalkozást (vagy foglalkozási kört) akarsz elindítani és miért, mit akarsz vele kezdeni – akkor neked még esélyesen nem marketing-tanácsadásra van szükséged, hanem coachingra. Ha tiszták a terveid, de nincsen meg a tudásod vagy az eszköztárad ahhoz, hogy hogyan hirdesd a szolgáltatásaidat, akkor egy marketinges szakember azonnal fog tudni segíteni számodra.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...
online training on the school website on the Internet

A Google Ads szakértő

Ha bármikor is gondolkodtál azon, hogy milyen módon növelhetnéd online vállalkozásod láthatóságát és bevételét, valószínűleg szembejött már veled a Google Ads (korábbi nevén Google AdWords) kifejezés. Ez az egyik legismertebb és leghatékonyabb PPC (Pay-Per-Click) hirdetési platform, amely megfelelő beállításokkal és szakmai rálátással csodákra képes. Azonban az is lehetséges, hogy elkezdtél már saját kezűleg kampányokat futtatni,...
High Speed

Hogyan működik a PageSpeed Insights?

Ha komolyan gondolod a weboldalad és az online jelenléted hosszú távú sikerét, akkor a sebesség és a felhasználói élmény optimalizálása egyszerűen megkerülhetetlen. Ezzel nemcsak a látogatóid elégedettségét növeled, hanem a keresőoptimalizálási (SEO) eredményeiden is jelentősen javíthatsz. És itt lép be a képbe a Google PageSpeed Insights – vagy röviden PSI –, amely a weboldalad betöltési...

Itt érsz el

© Copyright 2025