Marketingnyelvészet: nyelv és marketing határterülete

Főbb pontok

A marketingnyelvészet egy viszonylag új, interdiszciplináris kutatási terület, amely a marketing és a nyelvtudomány metszéspontjában helyezkedik el. Ez a terület a nyelv fogyasztókra gyakorolt hatását vizsgálja a marketing kontextusában, ötvözve a két tudományág módszereit és ismereteit.

A terület fejlődése Magyarországon

A marketingnyelvészet magyarországi fejlődésében több kutató játszott úttörő szerepet:

  1. Veszelszki Ágnes: Elsőként tárgyalta a marketing és nyelvészet kapcsolatát konferencia-előadásokban és tanulmányokban. Bevezette a “marketolingvisztika” fogalmát, amely a marketingkutatás előmozdítását célozza nyelvészeti kutatási eredmények alapján.
  2. Tóth Etelka: Bevezette a “marketingnyelvészet” fogalmát, bár a kapcsolódási pontok részletes kidolgozása nélkül.
  3. Papp-Váry Árpád: A márkanevek szerepét vizsgálta a márkázásban, részben nyelvészeti megközelítéssel.
  4. Kovács László: A márkaneveket nyelvi elemként vizsgálta, bemutatva, hogyan járulhat hozzá a nyelvészeti tudás hatékonyabb márkanevek megalkotásához.

Kutatási fókuszok

A marketingnyelvészet főbb kutatási területei:

  1. Nyelvi jelenségek vizsgálata a marketingkommunikáció hatékonyságának növelése érdekében.
  2. Elméleti és módszertani tudás feltárása a marketingkommunikációs üzenetek hatásainak jobb megismeréséhez.
  3. Javaslatok megfogalmazása hatékonyabb marketingkommunikációs üzenetek megalkotására.

Gyakorlati példák

  1. Lexicon Branding: Ez a világhírű márkanévalkotó ügynökség nyelvész szakértőt (William R. Leben) alkalmaz olyan sikeres márkanevek megalkotásához, mint a Febreze, Swiffer vagy Intel Pentium.
  2. Egyetemi hallgatók körében végzett kutatás: Mátyás (2020) kutatása szerint a közgazdász hallgatók 93%-a fontosnak vagy nagyon fontosnak tartja a nyelvészet szerepét a marketingkommunikációban.

A marketingnyelvészet definíciója

Veszelszki (2014) és Carnevale, Luna és Lerman (2017) alapján a marketingnyelvészet definíciója:

“A marketingnyelvészet a nyelv fogyasztókra gyakorolt hatását vizsgálja a marketing kontextusában.”

Jelentősége

A marketingnyelvészet jelentősége abban rejlik, hogy:

  1. A nyelvészek számára gyakorlati alkalmazási terepet biztosít elméleti tudásuk hasznosítására.
  2. A marketingszakemberek számára új eszközöket és módszereket kínál a nyelv hatékonyabb felhasználására a kommunikációban.
  3. Elősegíti a két tudományterület közötti együttműködést, ami mindkét fél számára előnyös lehet.

Összegzés

A marketingnyelvészet egy dinamikusan fejlődő, interdiszciplináris kutatási terület, amely a marketing és a nyelvtudomány határán helyezkedik el. Célja a nyelv fogyasztókra gyakorolt hatásának vizsgálata és ezen ismeretek alkalmazása a marketingkommunikáció hatékonyabbá tételére. A terület jelentősége egyre nő, amit jól mutat a szakemberek növekvő érdeklődése és az egyetemi hallgatók pozitív hozzáállása is.

A jövőben várhatóan még szorosabb együttműködés alakulhat ki a nyelvészek és marketingszakemberek között, ami új távlatokat nyithat mind a nyelvtudomány gyakorlati alkalmazásában, mind a marketingkommunikáció hatékonyságának növelésében.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Entrepreneur Stressed over Failure

Így dolgozd fel a kudarcot, ha vállalkozó vagy

Vállalkozónak lenni izgalmas és inspiráló, ugyanakkor tele van bizonytalansággal és sokszor kockázattal. Lehet, hogy már megkaptad azt a “kedvenc” megjegyzést is: „Miért nem keresel inkább egy rendes, stabil állást?” Pedig te pontosan érzed belül, hogy a saját ötleted megvalósítása, a határok feszegetése és az új megoldások felfedezése az, amiért érdemes dolgozni. De mi történik, ha...
Blockchain technology concept

Blockchain a marketingben

A blockchain technológia néhány éven belül óriási áttörést hozott a pénzügyi világban és a digitális ökoszisztéma számos területén. Egyre többet hallani arról, hogyan alakítja át az ellátási lánc menedzsmentjét, az elektronikus kereskedelmet és akár a klasszikus marketingtevékenységeket is. Ha eddig úgy gondoltad, hogy ez a technológia csak a kriptovalutákra jó, akkor érdemes újragondolni a kérdést....
Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...

Itt érsz el

© Copyright 2025