Forró

Cashflow-négyszög és pénz áramlása

Főbb pontok

Sajnos az iskolákban nem tanítják meg a diákokat arra, hogyan bánjanak a pénzzel, vagy hogyan indítsanak vállalkozást. Nem is beszélve a vállalkozás költségeiről, vagy arról, hogy mi is az a Cashflow-négyszög. Sok ember alapvető pénzügyi ismeretek nélkül indul neki a felnőtt életnek, de ez nem feltétlenül az ő hibájuk. Lehet, hogy nem is tudják, mennyire fontos lenne ezen ismeretek megszerzése, mivel sosem találkoztak ezzel a témával.

Üdvözöllek, Dajka Gábor vagyok, kkv marketing szakértő, és most a pénz áramlásáról fogok beszélni, nem mint pénzügyi szakértő, hanem egyszerűen azért, mert érdekel a téma.

Robert T. Kiyosaki híres Cashflow-négyszöge kiváló kiindulópont, ha meg akarjuk érteni, hogyan működik a pénz áramlása különböző gazdasági szereplők között. Kiyosaki négy részre osztotta a pénzügyi világot, ahol az emberek helyezkedhetnek el: alkalmazottak, egyéni vállalkozók, nagyvállalkozók és befektetők. Nézzük meg ezeket részletesebben.

A Cashflow-négyszög

  1. A (alkalmazottak):
    Az alkalmazottak azok, akik általában biztonságban érzik magukat, holott a legnagyobb veszélynek vannak kitéve. Miért? Mert a munkájuk bármikor megszűnhet. Az alkalmazottak általában fix jövedelemmel rendelkeznek, de ők fizetik a legtöbb adót a keresetükhöz képest. Sok ember számára mégis ez tűnik a legideálisabb pozíciónak, mert kiszámíthatónak érzik. Az ő jelmondatuk: „8 óra munka, 8 óra pihenés, 8 óra szórakozás.”
  2. E (egyéni vállalkozók):
    Az egyéni vállalkozók saját munkahelyet teremtenek maguknak, ők maguk a szakértők, akik saját szabályaik szerint élnek és dolgoznak. Viszont ők is veszélyben vannak, hiszen ha egy betegség miatt nem tudnak dolgozni, a pénz áramlása megszűnik. Ennek ellenére lehet sok pénzt keresni ebben a negyedben, de ez hatalmas munkaidőt és felelősséget jelent. Az egyéni vállalkozók jellemző mondata: „Inkább dolgozom napi 12 órát magamnak, mint másnak 8-at.”
  3. C (nagyvállalkozók):
    A nagyvállalkozóknak már vannak alkalmazottaik, így ha megbetegszenek, a cég tovább működik. Ebben a negyedben a tulajdonosnak már nem kell mindenhez értenie a cégen belül, mert vannak szakértői, akik különböző területeken dolgoznak. A tulajdonos feladata itt a cég vezetése, ami jelentősen különbözik az egyéni vállalkozók feladataitól.
  4. B (befektetők):
    A befektetők nem dolgoznak aktívan a saját pénzükért – a pénz dolgozik nekik. Pénzzel csinálnak pénzt, és itt a befektetéseik hozzák létre a jövedelmet. Ez a negyed nyújtja a legnagyobb szabadságot, hiszen a bevétel folyamatosan érkezik, függetlenül attól, hogy a tulajdonos mennyi időt tölt aktív munkával.

Hogyan találd meg a helyed?

Ahhoz, hogy pénzügyi sikeres legyél, fontos felismerned, hogy jelenleg hol helyezkedsz el a Cashflow-négyszögben. Jól érzed magad ott, ahol most vagy? Ha igen, akkor nincs további teendőd. Ha nem, akkor lehet, hogy érdemes elgondolkodni a váltáson.

A negyedek közötti váltás azonban nem történik egyik napról a másikra. Ha például alkalmazott vagy, nem biztos, hogy szerencsés azonnal egyéni vállalkozóvá válni. Egy jó alternatíva lehet, hogy alkalmazott maradsz, miközben elindítod a saját vállalkozásodat mellékállásban. A mai kedvező adózási lehetőségek, mint például a KATA, ezt lehetővé teszik. Főállás mellett havi 25.000 forint adó mellett 12 millió forintos forgalmat érhetsz el évente, ami fantasztikus lehetőség.

Jövedelemforrások és befektetések

Egy másik lehetőség a befektetővé válás. Három jövedelemforrás létezik: keresett jövedelem, portfólió jövedelem és passzív jövedelem. A passzív jövedelem például egy ingatlan kiadása. Ezért passzív, mert nem igényel folyamatos munkát. Ha egyéni vállalkozó vagy nagyvállalkozó vagy, ugyanúgy nyithatsz a befektetői negyed felé.

Saját példám:
Én magam több negyedben is jelen vagyok. Egyéni vállalkozóként szakértőként dolgozom ügyfelekkel, például Google Ads-fiókokat kezelek, ami napi aktív munkát igényel. De van olyan kolléganőm is, akihez nem értek, de mivel 15 éve sikeresen dolgozik, nekem csak az a feladatom, hogy új ügyfeleket hozzak. Ez már inkább a C negyedhez tartozik. Emellett van letölthető tudásanyagom, ami passzív jövedelmet biztosít, tehát a B negyedben is jelen vagyok.

Miért fontos ez?

A Cashflow-négyszög abban segít, hogy megértsd, hol tartasz pénzügyileg, és merre kell fejlődnöd, ha jobb életet akarsz magadnak teremteni. Ha felismered, hogy nem vagy elégedett azzal a negyeddel, ahol most vagy, van lehetőséged változtatni. Ehhez persze tervezés, tanulás és kitartás szükséges, de az út végén ott lehet a pénzügyi szabadság.

Az előző részből megismerhettétek a Cashflow-négyszög alapjait és azt, hogy melyik negyedben érdemes helyet foglalni ahhoz, hogy a pénzáramlás folyamatos és fenntartható legyen. Most folytassuk onnan, hogy hogyan lehet sikeresen átjutni egyik negyedből a másikba, és mi szükséges ahhoz, hogy hosszú távon is eredményesek legyünk pénzügyi téren.

A negyedek közötti átmenet

Amikor rájövünk, hogy az alkalmazotti lét vagy az egyéni vállalkozói lét nem adja meg számunkra azt az anyagi és időbeli szabadságot, amire vágyunk, érdemes elgondolkodni azon, hogy hogyan tudunk egy másik negyedbe átkerülni. Ez az átmenet nem mindig könnyű, és sok tervezést igényel, de ha tudatosan készülünk rá, akkor sikeres lehet.

Csak 5775 Ft
Ad 1

1. Alkalmazottból egyéni vállalkozóvá válás

Az alkalmazotti létből való kilépés talán az egyik legnagyobb ugrás a négyszögben, hiszen itt magadnak kell megszervezned mindent: a munkát, az ügyfeleket, az adminisztrációt és a marketinget. Az egyéni vállalkozás indításához sokszor azt gondolják, hogy elég egy jó ötlet, de valójában rengeteg tudás és felkészültség szükséges hozzá. Azok, akik sikeresen átmennek ebbe a negyedbe, jellemzően már az alkalmazotti időszakuk alatt elkezdik építeni saját vállalkozásukat, akár csak mellékállásban. Ez biztosítja számukra a szükséges pénzügyi hátteret és tapasztalatot az önálló vállalkozói élethez.

2. Egyéni vállalkozóból nagyvállalkozóvá válás

Az egyéni vállalkozók közül sokan nem jutnak el a nagyvállalkozói negyedbe, mert nem akarnak vagy nem tudnak átadni feladatokat. Ez a negyed azt igényli, hogy ne te csináld az összes munkát, hanem legyenek olyan munkatársaid, akik az operatív feladatokat elvégzik. Ez a váltás nemcsak a felelősség és a munka átadásáról szól, hanem arról is, hogy te már inkább a vállalkozás stratégiai irányítására fókuszálsz, nem pedig a napi tevékenységekre. Itt már a vezetői képességek kerülnek előtérbe.

3. Nagyvállalkozóból befektetővé válás

Ez az egyik legnagyobb ugrás, hiszen itt a saját tőkéd és befektetéseid dolgoznak neked. Sok nagyvállalkozó szeretne befektetővé válni, de nem mindenki képes sikeresen átjutni ebbe a negyedbe. A befektetői negyedhez komoly pénzügyi ismeretekre, stratégiákra van szükség, hiszen itt már nem te vezeted a céget, hanem a pénzed dolgozik neked. A legjobb befektetők azok, akik diverzifikálnak, több különböző területen vannak jelen, és képesek hosszú távon gondolkodni.

Mire figyelj, ha negyedet váltasz?

1. Ne lépj át túl gyorsan

Ahogy már említettem, a negyedek közötti átmenet nem történik meg egyik napról a másikra. Sok alkalmazott álmodozik arról, hogy egy csapásra sikeres vállalkozó vagy befektető lesz, de ez nagyon ritkán történik meg ilyen egyszerűen. Érdemes lassan, fokozatosan felépíteni a váltást, hogy ne veszíts el mindent egy hirtelen döntés miatt.

2. Készülj fel a kudarcokra

Akármelyik negyedbe lépsz is, számíts arra, hogy lesznek nehézségek és kudarcok. Az igazi különbség azok között, akik sikeresek lesznek, és azok között, akik elbuknak, az a hozzáállás. A sikeres emberek tanulnak a hibáikból, és soha nem adják fel. Az új negyedekbe való átmenet sokkal gördülékenyebb, ha már felkészültél arra, hogy nem lesz minden sima és egyszerű.

3. Fejleszd a tudásod

A pénzügyi siker alapja a folyamatos tanulás és fejlődés. Ha egyéni vállalkozóvá válsz, akkor el kell sajátítanod a vállalkozás működtetésének alapjait: marketing, könyvelés, ügyfélszerzés stb. Ha nagyvállalkozó akarsz lenni, akkor a vezetés, a stratégiakészítés és a munkatársakkal való együttműködés kerül a fókuszba. Ha befektetővé szeretnél válni, akkor a pénzügyi piacokat, a befektetési lehetőségeket kell mélyen ismerned.

A jövő útja: Tervezés és tudatosság

A Cashflow-négyszög abban segít, hogy felmérjük, hol tartunk a pénzügyi életünkben, és merre szeretnénk tovább haladni. Az átmenetek soha nem egyszerűek, de ha tudatosan és tervszerűen építjük fel őket, elérhetjük azt a pénzügyi szabadságot, amire vágyunk. Az első lépés mindig az, hogy felismerjük, hogy nem vagyunk elégedettek a jelenlegi helyzetünkkel, és készek vagyunk változtatni rajta.

Ha úgy érzed, hogy itt az idő váltani, akkor ne habozz! Kezdj el tervezni, tanulni és lépni afelé a negyed felé, ahol igazán jól érzed magad.

Köszönöm a figyelmet, és várom a kérdéseket, visszajelzéseket. Induljunk el együtt egy sikeresebb pénzügyi jövő felé!

Csak 5775 Ft
Ad 1

Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

A reklám céljai, pszichológiai hatásai és aktuális trendjei

A reklám fő marketingcéljai A reklám a marketingkommunikáció egyik kulcseleme, amely számos üzleti célt szolgálhat. A legfontosabb célok közé tartoznak: Pszichológiai tényezők a reklám hatékonyságában A reklámok akkor a leghatékonyabbak, ha figyelembe veszik az emberi gondolkodás és érzelmek működését. Számos pszichológiai tényező befolyásolja, hogy egy hirdetés mennyire ragadja meg a közönségét és ösztönöz cselekvésre: Stratégiák...

Microsoft Majorana 1: Új korszak a kvantumszámítógépekben és azok marketingalkalmazásaiban

A kvantumszámítógépek terén a közelmúltban jelentős áttörés történt a Microsoft Majorana 1 chip bemutatásával. Ez az új kvantumprocesszor a topológiai kvantumszámítás úttörője, és várhatóan alapvetően változtatja meg, miként gondolkodunk a nagy számításigényű feladatok megoldásáról. A Majorana 1 egyedi technológiája révén nemcsak tudományos és ipari problémák megoldására nyithat új fejezetet, hanem a marketing világára is messzemenő hatással lehet...

A reklámpszichológia átfogó áttekintése

A reklámpszichológia azt vizsgálja, miként hatnak a hirdetések az emberek gondolkodására, érzelmeire és viselkedésére. A modern fogyasztó naponta több száz reklámüzenettel találkozik, tudatosan vagy tudat alatt. Nem véletlen, hogy a vállalatok hatalmas erőforrásokat fordítanak reklámokra: megfelelő pszichológiai eszközökkel jelentősen befolyásolható, mit vásárolunk, mely márkát részesítjük előnyben, vagy milyen érzéseket társítunk egy termékhez. Ez a cikk...

A HubSpot marketing blog friss trendjei 2025-ben

Inbound marketing fókuszban Az inbound marketing továbbra is meghatározó stratégia, mely az ügyfelek vonzására, bevonására és örömszerzésére épít, szemben a kifelé “toló” hagyományos reklámokkal. A HubSpot blog hangsúlyozza, hogy az inbound szemlélet hosszú távú bizalmat épít: az eredményességét nem csak azonnali bevételben mérjük, hiszen a taktikák széles köre a márkaimázst erősíti és késleltetett vásárlásokat is...

Itt érsz el

© Copyright 2025