A marketing változó arca: szükségletek és társadalmi érték

Főbb pontok

A marketing az egyik legösszetettebb és legdinamikusabban fejlődő üzleti terület, amely folyamatosan alkalmazkodik a fogyasztói igényekhez és a társadalmi változásokhoz. A marketing meghatározása azonban nem mindig volt ennyire átfogó, hiszen az idők során számos különböző megközelítés látott napvilágot. Ez a sokrétűség a marketing alapvető szerepét tükrözi: a szükségletek kielégítése és a cserék megteremtése érdekében végzett tevékenységek folyamatos fejlődése.

A marketing alapjai: Korai definíciók

A marketing története az 1930-as évekig nyúlik vissza, amikor a Marketingoktatók Országos Egyesülése először próbálta meg definiálni a marketing fogalmát. Az akkor kialakult megközelítés szerint a marketing mindazon üzleti tevékenységeket foglalja magában, amelyek az áruk és szolgáltatások áramlásával kapcsolatosak a termelés helyétől a fogyasztás helyéig. Ez a definíció a logisztikai és értékesítési folyamatokra helyezte a hangsúlyt, tükrözve az akkori gazdasági környezetet, ahol a fő cél az volt, hogy a termelők hatékonyan juttassák el áruikat a fogyasztókhoz.

Az Amerikai Marketingszövetség 1960-as definíciója is ebbe a gondolkodásmódba illeszkedett: a marketing azon üzleti tevékenységek összessége, amelyek célja, hogy a termékek és szolgáltatások áramlását irányítsák a termelőtől a fogyasztó felé. Itt is az értékesítési folyamat állt a középpontban, bár már megjelent a piac központi szerepének felismerése.

A modern marketing fogalma

Ahogy a piaci környezet és a fogyasztói igények egyre komplexebbé váltak, a marketing fogalma is kiszélesedett. Philip Kotler, a marketing egyik legismertebb szakértője, a marketinget már nemcsak üzleti folyamatként, hanem társadalmi és vezetési eljárásként írta le. Szerinte a marketing egy olyan folyamat, amelynek során egyének és csoportok termékeket és értékeket hoznak létre, és ezeket cserélik egymással annak érdekében, hogy szükségleteiket és igényeiket kielégítsék. Kotler meghatározása már magában foglalja a marketing társadalmi és pszichológiai dimenzióit is, ami egy sokkal tágabb értelmezést tükröz.

Bauer és Berács: Háromszintű marketingfelfogás

A magyar szakirodalomban Bauer András és Berács József hoztak újat a marketing meghatározásába. Ők három szinten értelmezik a marketinget:

  1. Szűkebb értelemben: A marketing egy vállalati tevékenység, amelynek célja a fogyasztói igények kielégítése. Ez magában foglalja a piac elemzését, a termékek meghatározását, az árképzést, a promóciót és az értékesítést. Ez a megközelítés elsősorban az operatív marketingtevékenységekre fókuszál, amelyek közvetlenül hatnak a vállalat és a fogyasztók közötti kapcsolatra.
  2. Tágabb értelemben: A marketing egy filozófia, amely az egész vállalat működését áthatja. Ez a szemléletmód a vevőkkel való azonosulást és a vevői igények kielégítését állítja a középpontba. A vállalat minden tevékenységét integrálja a marketing célok alá, és ennek megvalósítása a felsővezetés feladata.
  3. Kiterjesztett értelemben: A marketing minden értékkel rendelkező jószág (termék, szolgáltatás, eszme, ötlet stb.) cseréjét jelenti, nemcsak az üzleti világban, hanem más területeken is, például az oktatásban, kultúrában, politikában. Ez a megközelítés hangsúlyozza, hogy a marketing hatása túlnyúlik az üzleti szférán, és szerepe van a társadalmi értékteremtésben is.

A marketing új kihívásai: Társadalmi felelősség és értékteremtés

Az Amerikai Marketingszövetség 2013-as definíciója a marketinget olyan tevékenységek és folyamatok összességeként írja le, amelyek értéket teremtenek a fogyasztók, üzleti partnerek és a társadalom egésze számára. Ez a megközelítés tükrözi a modern marketing egyik legfontosabb kihívását: a társadalmi felelősségvállalás és a fenntarthatóság szerepét.

A fogyasztók egyre inkább elvárják a vállalatoktól, hogy ne csak termékeket és szolgáltatásokat kínáljanak, hanem pozitív hatást gyakoroljanak a társadalomra és a környezetre is. A marketing feladata így nem csupán a profit maximalizálása, hanem olyan hosszú távú értékteremtés, amely összhangban van a társadalmi elvárásokkal és a fenntarthatósági célokkal.

Összegzés

A marketing definíciója az idők során folyamatosan alakult és bővült, ahogy a piaci környezet és a fogyasztói igények is változtak. A kezdeti, szűkebb meghatározásoktól – amelyek az áruk és szolgáltatások áramlására koncentráltak – eljutottunk a modern, komplexebb felfogásokig, amelyek már a társadalmi felelősségvállalást és a fenntarthatóságot is magukban foglalják. A marketing ma már nemcsak egy vállalati tevékenység, hanem egy olyan filozófia, amely meghatározza a vállalatok és fogyasztók közötti kapcsolatokat, és hosszú távú értékteremtést céloz meg.

Ez a változó és sokrétű terület továbbra is központi szerepet játszik a vállalatok sikerében, hiszen a marketing képes arra, hogy nemcsak a szükségleteket elégítse ki, hanem fenntartható értéket teremtsen a társadalom számára is.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Hotel Living Room With a View

Online PR tanácsok hotelek

A szállodaipar és a vendéglátás történetében évszázadok óta kiemelt szerepe van az imázsépítésnek, hiszen a vendégeknek már a látogatás előtt is kialakul egy elképzelésük arról, hogy mire számíthatnak a kiválasztott hotelben. Ez a „szájhagyomány útján” épülő reputáció régebben elsősorban a barátok és ismerősök ajánlásán alapult, manapság azonban – a digitális forradalomnak köszönhetően – szinte minden...
Student studies accessories

A tudás, mint versenyelőny

„Tudás marad az egyetlen versenytársak által nem másolható, tartósan megőrizhető előny a szervezetek közötti versenyben.” Ezt a gondolatot akkor érthetjük meg igazán, ha belehelyezkedünk a modern üzleti környezet valóságába. A mai világban a technológia elképesztő sebességgel fejlődik, a globalizáció fokozza a verseny nyomását, és a fogyasztók elvárásai is napról napra magasabbra kerülnek. Az a vállalat,...
Businesswoman and businessman meeting in office

A radikális változások kora a szervezetekben

Manapság szinte napi szinten érzékelhető, hogy a „csak eladni akarok” szemlélet már messze nem elég a piacon maradáshoz. A globalizáció, a digitalizáció és a dinamikusan változó vásárlói igények olyan tempót diktálnak, ami korábban elképzelhetetlennek tűnt. A folyamatos verseny, a technológiai fejlődés és az ügyfelek egyre kifinomultabb elvárásai azt kívánják, hogy ne csak utánkövetői legyünk a...
Woman selling ice cream in the shop

Miért nem elég ma már csak „eladni”?

Manapság egyre többször hallani, hogy az „én csak eladni akarok” hozzáállás már korántsem elég a vállalati sikerhez. A verseny annyira felgyorsult, a piacok olyan gyorsan változnak, hogy azok a szervezetek maradnak talpon, amelyek nemcsak követik a környezet változásait, hanem képesek azokat megelőzve, proaktívan reagálni. Arie De Geus, a Royal Dutch/Shell egykori fő tervezője már évekkel...

Itt érsz el

© Copyright 2025