Információkerülés a vállalkozásban

Főbb pontok

Az információ korában élünk, és mégis gyakran szembesülünk azzal a paradox helyzettel, hogy az emberek többsége szándékosan kerüli a számára fontos vagy releváns információk megszerzését. Ez a jelenség, amelyet a viselkedéstudomány információ kerülésnek (information avoidance) nevez, sokféle formában jelenik meg, és komoly hatással lehet a személyes és szakmai életünkre egyaránt.

Mi Is Az Információ Kerülés?

Az információ kerülés egy olyan jelenség, amikor az emberek szándékosan nem keresnek információt egy bizonyos témával kapcsolatban, még akkor sem, ha az a saját érdeküket szolgálná. Ennek okai különbözőek lehetnek: az önbecsülésünk védelme, a kényelmetlenségek elkerülése, vagy egyszerűen az a tény, hogy nem akarunk szembesülni olyan információval, amely megváltoztatná azt, ahogyan a világot értelmezzük.

A jelenség leggyakrabban aktív formában nyilvánul meg: kerüljük az olyan híreket, amelyek valószínűleg számunkra kedvezőtlen információkat tartalmaznak, vagy hajlamosak vagyunk inkább azokat az összefüggéseket észrevenni, amelyek megerősítik a saját meggyőződéseinket.

A Vállalkozók és Az Információ Kerülés – Egy Költséges Hiba

A vállalkozók számára különösen veszélyes lehet az információkerülés. Vegyük például a marketingtervezést. Ha egy marketinges átgondolt piackutatás nélkül, csupán a saját intuícióira és tapasztalataira alapozva hoz döntést, az számos esetben megalapozatlan végeredményt eredményezhet. Ezzel összefüggésben a „hit” egy általános hibába torkollhat: a fogyasztók vélekedéseit is csak azon emberek által megismertek alapján ítélhetjük meg, akik körülöttünk vannak.

Az információ kerülés egyik legismertebb kutatása Götz Renner és Traut-Mattausch (2008) tanulmányához kapcsolódik. Kutatásukban azt találták, hogy az emberek általában kerülik azokat az információkat, amelyek az önmagukról alkotott képükkel vagy jövőbeli terveikkel ütköznek. Ugyanez vonatkozik a vállalkozásokra is – sokszor elkerüljük azokat az adatokat, amelyek rávilágítanának a hibáinkra, és inkább a pozitív véleményeket és visszajelzéseket keresük.

A Szelektív Információkezelés Következményei

A szelektív információkeresés egyik legnagyobb veszélye az objektivitás elvesztése. Amikor a vállalkozók csak a pozitív véleményeket keresik, és nem akarják meghallani a kritikákat vagy az új adatokat, ez hosszú távon helytelen döntésekhez vezethet. Ez könnyen oda vezethet, hogy egy rossz termék bevezetése vagy egy hibás üzleti modell tovább marad a piacon, mert senki sem akarja szembesíteni magát az igazsággal.

Egy ilyen jelenség látható a befektetési piacokon is. A befektetõk gyakran kerülik, hogy a befektetéseik állapotát áttekintsék, amikor a piac rosszul teljesít. Amíg a piac emelkedik, addig sokkal gyakrabban követik figyelemmel portfóliójuk alakulását. Az információ elkerülésével kímélni próbálják saját érzelmeiket, azonban épp ezzel veszélyeztetik a hosszú távú nyereséget.

Hogyan Küzdjünk Az Információ Kerülés Ellen?

Az első és legfontosabb lépés, hogy felismerjük ezt a viselkedési mintát. Tudatosítsuk magunkban, hogy hajlamosak vagyunk elkerülni azokat az információkat, amelyek kihívást jelenthetnek számunkra vagy kényelmetlenséget okoznak.

Vállalkozóként elengedhetetlen, hogy törekedjük az objektivitásra. A kritikai visszajelzések sokszor kínosak, de ezek segítenek igazán fejlődni. Egy módszer az lehet, hogy szándékosan kérjük olyan emberek véleményét, akik nem félnek őszintén megfogalmazni az észrevételeiket. Emellett fontos, hogy nyitottak legyünk az új információkra és kihasználjuk a modern technológia által biztosított tájékozódási lehetőségeket.

Zárszó

Az információ kerülés egy komoly kihívás, amely az emberi természetből fakad. A vállalkozók és vezetők számára azonban létfontosságú, hogy szembenézzenek az igazsággal, még akkor is, ha az kényelmetlen vagy fájdalmas.

Dajka Gábor üzenete: „A kényelmes információkerülés helyett törekedjünk az igazság megismerésére. Csak akkor tudunk valóban fejl

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Binary numbers data matrix

A számvitel az üzleti élet nyelve

Gondolj bele, hányszor kerülsz olyan helyzetbe, amikor vezetőként (vagy leendő vezetőként) pár perc alatt kell hoznod egy döntést, ami aztán komoly pénzügyi, sőt akár jogi következményekkel is jár. Vajon érdemes kockáztatni, hogy csupán a „tudatlanok bátorságával” vágj bele? Azt mondják, a vállalkozói lét a folyamatos tanulásról szól – és ez a számvitelre különösen igaz. A...
Massage

Szolgáltató vagy? Akkor Google Ads!

Az online hirdetési piac fejlődése az utóbbi évtizedben olyan lendületet vett, hogy ma már szinte kihagyhatatlan lehetőség a Google Ads (korábban AdWords) használata szolgáltatások népszerűsítéséhez. Gondolj bele: az emberek többsége, amikor jogi, egészségügyi, coaching vagy bármilyen más szolgáltatót keres, a Google keresőjéhez fordul. A Google Ads segítségével pontosan elérheted ezeket a kereséseket végző embereket, ráadásul...
Neurons and nervous system

A testünk ideghálózatának egyensúlya

A testünket átszövő ideghálózat működése meghatározza, mennyire tudunk kiegyensúlyozottak maradni még nagy megpróbáltatások idején is. Ha ez az érzékeny rendszer tartós stresszhatás alá kerül, gyakran kibillen az egyensúlyából, és a korábban jól együttműködő ideg- és izomrendszer, valamint a belső szerveket irányító szabályozás hiányosan kezd működni. Ebben a folyamatban kulcsszerepet játszik az úgynevezett bolygóideg (nervus vagus),...
Old man businessman with tablet inside car in daytime

Az egzisztenciális pszichológia

Az egzisztenciális pszichológia születése és újrarendeződése szinte meseszerűen tükrözi a huszadik század viharos változásait: háborúk, politikai feszültségek, erkölcsi és kulturális válságok formálták azt a légkört, amelyben az emberi létezés alapvető kérdései előtérbe kerültek. Ez az irányzat a pszichoanalízis, a fenomenológiai pszichiátria és az egzisztencialista filozófia ötvözeteként jött létre, magában hordozva a filozófiai mélységet és a...

Itt érsz el

© Copyright 2025