TOWS Mátrix: hogyan lesz a SWOT-ból stratégia?

Főbb pontok

Az üzleti tervezés és vállalkozásfejlesztés során gyakran hallasz a SWOT-ról, mert remek alapot ad ahhoz, hogy átlásd egy cég vagy projekt erősségeit, gyengeségeit, illetve a külső tényezőkben rejlő lehetőségeket és fenyegetéseket. Viszont sokszor felmerül a kérdés, hogy hogyan jutsz el a konkrét lépésekig, hiszen egy jó helyzetelemzés önmagában nem elég. Erre kínál választ a TOWS mátrix, amit egy német professzor, Heinz Weihrich dolgozott ki az 1980-as évek elején, és elsőként a Long Range Planning című folyóiratban publikált. A TOWS valójában egy továbbgondolt változat: nem elégszik meg a puszta SWOT-táblázattal, hanem rendszert teremt a lehetséges megoldások között, és segít eldönteni, melyik stratégia lehet a legmegfelelőbb.

Szerintem a TOWS mátrix nagy előnye, hogy az összefüggéseket teszi fókuszba. Nem egyszerűen négy külön dobozról beszél, hanem össze is köti a belső sajátosságokat a külső környezettel. A „T” (Threats) a fenyegetésekre utal, az „O” (Opportunities) a lehetőségekre, a „W” (Weaknesses) a gyengeségekre, az „S” (Strengths) pedig az erősségekre. Ha belegondolsz, ezeket már a SWOT-ból ismered, de a TOWS megfordítja a szemléletet: ahelyett, hogy csupán felsorolnád például a belső gyengeségeidet, azt is végiggondolod, hogyan reagálhatsz a külső fenyegetésekre úgy, hogy közben számításba veszed a saját belső lehetőségeidet. Az egyes tényezők így valódi párokat alkotnak, és a hangsúly az átfedéseken lesz. A szakirodalomban gyakran arról írnak, hogy a TOWS több „cselekvési területet” is kijelöl, például a S-O stratégia arra épít, hogy kihasználd az erősségeidet a lehetőségek kiaknázására, míg például a W-T stratégia már arról szól, hogyan tudod csökkenteni a gyengeségeidet, miközben a fenyegetéseket is kezelned kell.

A Stanford Business School néhány éve készített egy belső felmérést arról, hogy a kis- és középvállalkozásokban mennyire tudatos a stratégiai tervezés folyamata. A kutatás megállapította, hogy sok cégvezető megragad a SWOT-nál, ami jó indulásként szolgál, mégis megnehezíti a tényleges döntések megszületését. A TOWS viszont már konkrét válaszokat is adhat, így csökkenti a bénító „merre tovább?” dilemmát. Egy 2019-es tanulmány a European Management Journal hasábjain pedig arra világított rá, hogy a TOWS mátrix alkalmazása sokkal eredményesebbnek bizonyult azoknál a vállalatoknál, ahol nemcsak a felső vezetés, hanem a teljes csapat bevonódott a stratégiai folyamatokba. Ez logikusnak tűnik, hiszen minél többen látják és értik a megoldási irányokat, annál inkább magukénak érzik a végrehajtandó feladatokat is.

A gyakorlati alkalmazásnál én azt tapasztalom, hogy a TOWS szemlélet segít egyértelmű keretet adni a brainstormingoknak. Ha például a csapattal kiírod a táblára a külső fenyegetéseket, és megnézed, milyen belső gyengeségeid vannak, máris konkrét kérdéseket tehetsz fel: hogyan tudjuk csökkenteni a gyengeségeket ahhoz, hogy a külső fenyegetések ne üssenek akkorát? Vagy ha vannak erősségeid, amelyek összecsengenek azzal, amit a piacon kínálkozik lehetőségként, milyen üzleti modellt érdemes építeni rájuk? Tehát a TOWS már eleve a megoldásokra koncentrál, nem áll meg a „hát igen, ezek a gyengeségeink” szintjén. A Harvard Business Review egyik 2020-as cikke kitért arra, hogy a TOWS típusú megközelítés hatékonyabb lehet a gyorsan változó piacokon, mert automatikusan tereli a gondolkodásunkat a cselekvés felé, míg a klasszikus SWOT néha csak egy állapotfelmérésként marad meg.

Persze a TOWS sem varázspálca, amit előhúzol a fiókból, és máris kész a tuti stratégia. Kell hozzá egy valós helyzetelemzés, tehát igazán tisztában kell lenned a szervezeted vagy projekted belső tulajdonságaival és a külső piaci dinamikával. A belső tényezőknél nem elég beírnod, hogy „jó a marketingünk,” hanem azt is fontos tudni, milyen mutatók, eredmények támasztják ezt alá. Ugyanígy a külső fenyegetéseknél nem csupán annyi, hogy „erős a verseny,” hanem konkrétan érdemes kideríteni, hány új szereplő lépett be a piacra, milyen innovációkkal rendelkeznek, vagy épp miért vonzóbb a célközönségnek az ő termékük. Minél alaposabb a helyzetelemzés, annál pontosabban lehet a TOWS-t kitölteni. Én kifejezetten szeretem, ha a csapatom legalább 3-5 megbízható forrásra hivatkozik mind a belső, mind a külső tényezők kapcsán, például piackutatásokra, pénzügyi beszámolókra, ügyfélfelmérésekre. Már önmagában ez is fokozza a transzparenciát, és a munkatársak is tudják, hogy nem hasraütésszerűen kerültek be a mátrixba bizonyos állítások.

Fontos látnod, hogy a TOWS mátrix négy területre lebontva adja meg a cselekvési irányokat. Vannak helyzetek, amikor a S-O kombináció dominál, mert rengeteg külső lehetőség kínálkozik, és a vállalkozásnak jelentős erősségei vannak. Jellemzően ilyenkor beszélhetünk növekedési stratégiákról, új piacra lépésről vagy termékfejlesztésről. Máskor a fenyegetés – például egy erősebb konkurens megjelenése vagy a szabályozási szigorítás – kényszeríti rá a céget, hogy gyorsan adaptálódjon, és erőteljesen fejlessze belső folyamatait, mondjuk a W-T irányban, amikor a gyengeségek minimalizálásán keresztül lehet csökkenteni a kockázatokat. Persze a valóságban ezek nem merev dobozok, néha a vállalat több pályát is párhuzamosan futtat. A lényeget én abban látom, hogy a TOWS rávilágít: nem mindegy, milyen szinten kapcsolódnak össze a belső erőforrások és a külső környezet.

A menedzsmentpszichológia területéről ismert megközelítés szerint (lásd például a 2018-as Közép-európai Vállalkozásfejlesztési Konferencián bemutatott felméréseket) a vezetők a TOWS alkalmazásával sokkal könnyebben hoznak konszenzusos döntéseket a csapattal, és csökkennek a bizonytalanságok. A kollégák jobban értik, miért éppen az a prioritás, hogy például „Márciusban átalakítjuk a termékportfóliónkat,” vagy „Egy új, digitális kampányba fektetünk, mert ezzel tudjuk leghatékonyabban felhasználni a belső kreatív erőforrásainkat a piaci trendekre reagálva.” Külön előny, hogy a TOWS-sal tisztábban körvonalazhatod, mik a rövid távú akciók és mik a hosszabb távú vízió részei. Sokszor találkozom azzal a gondolattal, hogy egy vállalkozás mindent egyszerre akar – pedig ha a gyengeségeink és a fenyegető piaci körülmények sürgős választ igényelnek, érdemes először azt megoldani, mielőtt tömeges új termékfejlesztésbe kezdenénk. Ha viszont a külső helyzet épp kedvező, és megvannak hozzá az erősségeink, akkor lehet bátran növekedési stratégiát választani.

A TOWS ugyanakkor valódi eredményt akkor hoz, ha van benned egyfajta őszinteség. Sosem érdemes kozmetikázni a gyengeségeket, vagy átsiklani a fenyegetések felett, mert ezzel önmagadat csapod be. Üzleti szempontból is veszélyes lehet, mert a rosszul felmért környezet téves döntésekhez vezet. Szerintem éppen az a lényeges, hogy átlásd: lehetsz bármennyire lelkes, lehetnek bármennyire pozitívak a piaci jelek, ha bizonyos gyenge pontjaidhoz nem nyúlsz hozzá, akkor később meglepetésszerűen ütnek vissza. A TOWS arra is jó, hogy rendszeresen ellenőrizd, változott-e valami körülötted, ami esetleg módosítja a stratégiai prioritásokat. Könnyen lehet, hogy két-három hónap múlva bizonyos külső tényezők átértékelődnek, és már egészen más kombinációk lesznek relevánsak.

Az egészet persze nem muszáj egyedül csinálnod. Nemcsak a csapatod vonhatod be, hanem akár külső tanácsadókkal, coachokkal, mentorokkal is együtt dolgozhatsz. Van, hogy valaki „túl közel” áll az ügyéhez, és nehezen ismeri fel a saját vakfoltjait. Egy külső szem segíthet abban, hogy árnyaltabb legyen a TOWS elemzésed. Úgy tapasztalom, nagyvállalatoknál gyakran teljes munkacsoport vagy project team foglalkozik ezzel a folyamattal, és a végén prezentálják a vezetőségnek a javasolt lépéssort. Kisvállalkozásoknál vagy egyéni vállalkozóknál pedig az a kihívás, hogy viszonylag kevés idő és erőforrás áll rendelkezésre, ezért még fontosabb, hogy céltudatosan, fókuszáltan dolgozzanak. Ilyenkor sokat segít, ha tényleg csak a releváns információkat veszed elő, és nem temetkezel bele a mindenféle mellékes adatba, ami nincs hatással a stratégiádra.

Néha előfordul, hogy a TOWS végül rámutat arra: a projekt vagy termék, amibe belevágnál, mégsem annyira vonzó, vagy épp a kockázatok sokkal magasabbak, mint hitted. Ilyenkor jól jöhet ez a fajta megközelítés, mert nem utólag, a veszteségek után döbbensz rá, hogy rossz irányba indultál. Persze nem arról van szó, hogy a TOWS a sorsod végső ítélőszéke, inkább egy tükröt tart eléd, amit érdemes komolyan venni. Ha pedig azt látod, hogy a külső lehetőségek és a belső erősségek tényleg találkoznak, sőt már vannak konkrét stratégiáid is a fenyegetések és gyengeségek kezelésére, akkor bátrabban belevághatsz a megvalósításba, mert tudod, hogy nem vaktában mész előre.

A TOWS-t bármilyen ágazatban alkalmazhatod. Találkoztam már vele IT-fejlesztések tervezésénél, egészségügyi szolgáltatók stratégiaalkotásánál, marketingkampányoknál, de még non-profit szervezetek is használják, amikor forrásteremtési ötleteken gondolkodnak. Ezt a sokoldalúságot az adja, hogy a TOWS valójában egy gondolkodásmód: egyszerre nézel befelé és kifelé, és nem riadsz meg attól, hogy néha kellemetlen dolgokat kell kimondanod. Ettől lesz hiteles és megalapozott a stratégia, és általában a csapat is jobban elköteleződik, mert átlátja, honnan jönnek a lépések. Sok vezető arról számol be, hogy amióta TOWS-szerűen gondolkodik, gyorsabban dönt, és nem szorong annyira a döntések következményeitől, mert tisztábban látja, mi miért történik.

Én személy szerint úgy látom, hogy a TOWS mátrix akkor válik igazán hasznossá, ha nem valami kampányszerű dolognak tekinted, amit évente egyszer kötelező kipipálni. Ehelyett érdemes beépíteni a vállalkozás működésébe, például rendszeresen frissíteni a mátrix egyes elemeit, ahogy új információk vagy trendek jelennek meg. Szintén tanácsos, hogy minden munkatárs, aki döntéshozatalban érintett, ismerje a módszert, és használja is a saját területén. Ha a marketingesed, a pénzügyi vezetőd és a projektmenedzsered egyaránt érti a TOWS logikáját, sokkal könnyebben lesz közös nevezőre hozható bármilyen fejlesztés vagy költségvetési terv. Ezáltal a csapaton belül is átláthatóbbá válnak a prioritások, mindenki tudja, mi miért kerül előre vagy hátra a sorban.

A TOWS tehát nemcsak egy technika, hanem egyfajta stratégiai gondolkodásra nevel, és arra bátorít, hogy ne állj meg a puszta felsorolásoknál, hanem tényleg találd meg az összefüggéseket és a megoldásokat. Az utóbbi évtizedek tapasztalatai megmutatták, hogy azok a vállalkozások, amelyek rendszeresen és alaposan végzik ezt a fajta elemzést, kevésbé esnek áldozatul a hirtelen piaci változásoknak, mert mindig szem előtt tartják, hogyan fordíthatók át a gyengeségek erősségekké, vagy miként tehetők ártalmatlanná a külső fenyegetések. Az American Management Association 2021-es összefoglalója is rámutatott arra, hogy a jól strukturált és őszintén kitöltött TOWS-jellegű elemzések 30-40%-kal is csökkenthetik a nem várt projektkockázatok arányát, mert a menedzsment már a tervezés fázisában rájön, hogyan előzze meg a legnagyobb veszélyeket.

Összességében úgy gondolom, a TOWS egy izgalmas eszköz, ami érettebbé teheti a stratégiai gondolkodást, és sok fejtörést megspórolhat. Akkor viszont számíts rá, hogy kellő elmélyültséggel érdemes foglalkozni vele, különben csak egy újabb sablont gyártasz, ami ugyanúgy elfelejtődik a fiók mélyén, mint oly sok meetingjegyzet. Hidd el, megéri rászánni az időt, mert ha megtanulsz TOWS-szemlélettel dolgozni, hosszú távon stabilabb és kiszámíthatóbb növekedést érhetsz el. Szerintem a lényeg, hogy legyél rugalmas, vonj be több nézőpontot, és hagyd, hogy a TOWS iránymutatásként szolgáljon a tényleges döntésekhez. Ha ezt teszed, akkor a stratégiai tervezés már nem lesz egy unalmas kötelező kűr, hanem egy kreatív, előremutató folyamat, aminek a végén valódi, gyakorlati lépések állnak, jól megfogalmazott feladatokkal és mindenki számára érthető célokkal. Így válik a TOWS mátrix a vállalkozásod sikerének letéteményesévé, és segít abban, hogy mindig tudd, merre van az előre.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...
online training on the school website on the Internet

A Google Ads szakértő

Ha bármikor is gondolkodtál azon, hogy milyen módon növelhetnéd online vállalkozásod láthatóságát és bevételét, valószínűleg szembejött már veled a Google Ads (korábbi nevén Google AdWords) kifejezés. Ez az egyik legismertebb és leghatékonyabb PPC (Pay-Per-Click) hirdetési platform, amely megfelelő beállításokkal és szakmai rálátással csodákra képes. Azonban az is lehetséges, hogy elkezdtél már saját kezűleg kampányokat futtatni,...
High Speed

Hogyan működik a PageSpeed Insights?

Ha komolyan gondolod a weboldalad és az online jelenléted hosszú távú sikerét, akkor a sebesség és a felhasználói élmény optimalizálása egyszerűen megkerülhetetlen. Ezzel nemcsak a látogatóid elégedettségét növeled, hanem a keresőoptimalizálási (SEO) eredményeiden is jelentősen javíthatsz. És itt lép be a képbe a Google PageSpeed Insights – vagy röviden PSI –, amely a weboldalad betöltési...

Itt érsz el

© Copyright 2025