Forró

A karaktergyilkosság pszichológiája

Főbb pontok

A karaktergyilkosság fogalma és jelentősége

A karaktergyilkosság olyan szándékos, tudatos és gyakran manipulált folyamat, amelynek során valaki – vagy akár egy csoport – a másik ember hitelességét, erkölcsi megítélését és társadalmi reputációját igyekszik megsemmisíteni. Ez a jelenség a pszichológia, a szociálpszichológia és a tömegtájékoztatás metszetében található, hiszen a karaktergyilkossághoz rendszerint a média, a közösségi platformok és az emberi kapcsolatok hálózata nyújt eszközöket. Bár a köznyelvben a „karaktergyilkosság” kifejezést gyakran felületesen használjuk, valójában mély pszichés és társadalmi következményekkel jár – nem csupán az áldozat, hanem az elkövetők és a szemlélők számára is.

A karaktergyilkosság pszichológiai háttere

A karaktergyilkosság során a támadó célja, hogy a célpont (az áldozat) identitását, társadalmi megítélését, valamint önbizalmát megrendítse. A pszichológiai mechanizmusok közül több is megfigyelhető ilyenkor. Egyrészt megjelenik a projekció jelensége, amikor a támadó saját negatív tulajdonságait vagy frusztrációit a másik emberre vetíti. Másrészt feltűnhet a csoportnyomás: a támadó igyekszik bevonni másokat is a folyamatba, hogy így többirányúvá, kollektívvé váljon a karaktergyilkosság. Kutatások igazolják, hogy az emberek hajlamosak az úgynevezett csoportpolarizációra: ha egy embercsoporton belül kialakul egy negatív vélemény valakiről, a „közös ellenség” még jobban összekovácsolja őket, és felerősítheti a szélsőséges attitűdöket (Myers, 2012) [1].

 

 

Szociálpszichológiai megközelítésben a karaktergyilkosság összeér a pletyka, a rágalmazás és a társas befolyásolás stratégiáival. A karaktergyilkosság tehát egyfelől egyéni szinten zajlik, hiszen az áldozat személyes érzelmi és mentális erőforrásait támadja. Másfelől azonban szélesebb társadalmi síkon is tetten érhető, mert a befolyásolás és a közhangulat formálása kollektív szintre emeli a jelenséget. Egy 2019-ben készült, 1500 fő részvételével zajlott kutatás szerint a megkérdezettek 36%-a volt már célpontja valamilyen szintű karaktergyilkossági kísérletnek, főként munkahelyi vagy ismeretségi környezetben (Johnson, 2019) [2].

Motivációk és okok

A karaktergyilkosság mögött sokféle motiváció meghúzódhat. Gyakran hatalmi játszmákról van szó: az elkövető saját pozícióját szeretné erősíteni azzal, hogy a másik ember hitelességét, reputációját aláássa. Ez különösen jellemző lehet politikai vagy vállalati környezetben, ahol a tétek magasak, a verseny kiélezett, és a szereplők sokszor komoly gazdasági vagy hatalmi előnyöket szerezhetnek az ellenfél lejáratásával.

Emellett megjelenhet a személyes bosszú motívuma is. Lehet, hogy a karaktergyilkosság elkövetője valamilyen sérelmet (valósat vagy véltet) szeretne megbosszulni, és úgy véli, hogy a célpont nyilvános megsemmisítése elegendő elégtételt jelent majd számára. A különböző személyiségzavarok – például a nárcisztikus vagy antiszociális személyiségvonások – szintén növelik a karaktergyilkosság esélyét, hiszen ezek a vonások gyakran együtt járnak a bűntudat hiányával, a manipulációra való hajlammal és a mások kárán való előnyszerzéssel (APA, 2013) [3].

Az irigység is fontos tényező: amikor valaki kompetens, sikeres, netán népszerű, akkor a környezetében akadnak olyanok, akik ezt fenyegetésként élik meg. Ilyenkor úgy gondolják, hogy a másik ember elismerése és sikere rontja a saját esélyeiket, ezért destruktív módon igyekeznek őt „leszállítani a magas lóról”. Ezt a köznyelvben gyakran a „magyar rögvalóság” vagy a „krabs in a bucket” (vö. rákok egy vödörben) jelenségként emlegetik, amikor a közösség tagjai addig húzzák le egymást, míg senki sem képes előrébb jutni.

Manipulációs eszközök és technikák

A karaktergyilkosság során különböző manipulációs technikák jelenhetnek meg, amelyeket sokszor a marketing vagy a propaganda eszköztárából kölcsönöznek. Ilyen módszer például az információk tudatos torzítása: részben igaz történetek felnagyítása, kontextusukból való kiragadása és úgynevezett „félrekeretezése”. Gyakori manipulációs forma a hamis hírek, pletykák terjesztése is, melyek akár észrevétlenül átitatják a közvélemény gondolkodását.

A „szalmabáb-érvelés” (straw man) is közkedvelt: az elkövető szándékosan eltorzítja vagy leegyszerűsíti a célpont kijelentéseit, nézeteit, majd ezek alapján támadja őt, mintha az volna az eredeti vélemény. A „toxikus pletyka” pedig gyakran személyes aspektusokra fókuszál: családi vagy magánéleti ügyeket hoz nyilvánosságra kiszínezett, konteószerű formában. Ezek a technikák mind azt a célt szolgálják, hogy az áldozatot ne a valós cselekedetei alapján ítéljék meg az emberek, hanem az őt övező, sokszor teljesen hamis vagy eltúlzott történetek által (Toma, 2020) [4].

A közösségi média felerősíti ezeket a technikákat, hiszen a valótlan információk, rágalmak néhány kattintással több száz vagy ezer emberhez is eljuthatnak. Ez a digitális „fészkelődés” (nesting) – amikor egy negatív vagy rágalmazó poszt újra és újra felbukkan a közösségi csatornákon – tartósan összekapcsolja az áldozat nevét a rágalmakkal. Ráadásul a szociálpszichológiában ismert megerősítési torzítás (confirmation bias) azt eredményezi, hogy az emberek hajlamosak azokat az információkat előnyben részesíteni, amelyek megerősítik a már kialakult előítéleteiket vagy feltételezéseiket (Nickerson, 1998) [5]. Így sokan anélkül terjesztenek vagy fogadnak el negatív híreket, hogy utánanéznének a valóságalapjuknak.

A célpont reakciói és következmények

A karaktergyilkosság áldozatai gyakran tehetetlennek érzik magukat. Sokszor szorongás, depresszió, és önértékelési zavar alakul ki náluk, hiszen a társadalmi visszajelzések azt sugallják, hogy „valami baj van velük”. Eluralkodhat rajtuk a szégyenérzet és a bűntudat is, még akkor is, ha a rágalmak teljesen alaptalanok. Kutatások rámutattak, hogy a tartósan megszégyenített egyének önbecsülése jelentősen sérül, s ez kihat a szociális kapcsolataikra és a munkavégzésükre is (Van der Kolk, 2014) [6].

Hosszabb távon a karaktergyilkosság a munkahelyi, családi és baráti kapcsolatokat is tönkreteheti. Az áldozat bizalmatlanná válhat, nehezen fogad új embereket az életébe, és ez a fokozott stressz akár testi tünetekkel is járhat: alvászavar, gyomorproblémák, szív- és érrendszeri panaszok. A tartós online zaklatás és reputációrombolás pedig odáig fajulhat, hogy valaki inkább visszavonul a nyilvános szerepléstől, vagy feladja a karrierjét, hogy elkerülje az állandó támadásokat.

Az elkövető szemszögéből is veszélyes ez a taktika, hiszen a manipuláció, a rosszindulat és az empátia hiánya felszínre kerülhet, idővel pedig a környezet is felismerheti, ki volt az aknamunka valódi elindítója. A nézőközönségre – legyenek akár barátok, munkatársak vagy online ismeretlenek – szintén negatív hatással van a karaktergyilkosság légköre. Csoportos szinten növekszik a bizalmatlanság, eluralkodik a rosszindulat, és mindenkiben az a félelem támadhat: „Bárkit elő lehet venni és meg lehet semmisíteni.” Ez hosszú távon aláássa a szervezeti és közösségi kohéziót is.

Megelőzés és védekezés

Ha úgy érzed, karaktergyilkosság célpontjává váltál, fontos, hogy ne maradj csendben. Törekedj arra, hogy:

  • Gyűjtsd össze a tényeket, dokumentumokat, amelyek cáfolhatják a rólad terjesztett híreket.
  • Kérj szakmai vagy jogi segítséget: egy profi kommunikációs tanácsadó, illetve egy ügyvéd jelentős támaszt nyújthat.
  • Igyekezz nyilvánosan, transzparensen reagálni a vádakra: tedd elérhetővé a bizonyítékokat, és maradj higgadt, tisztelettudó a válaszaidban.
  • Ne ess bele az áldozathibáztató narratívákba: ne vond kétségbe saját értékeidet és képességeidet.
  • Legyen támogató hálózatod: családtagok, barátok, kollégák, akikkel megoszthatod a nehézségeidet, és akik segíthetnek helyreállítani a lelki egyensúlyodat.

A közösség, legyen az egy munkahelyi csapat vagy egy online közönség, szintén sokat tehet a karaktergyilkosságok visszaszorításáért. Ennek része a tudatos információfogyasztás, azaz a hírek, pletykák forrásának ellenőrzése. Ha olyasmiről hallasz, ami irreálisnak vagy túlzónak tűnik, érdemes utánanézni a tényeknek, mielőtt továbbadnád az információt. A szociális média platformok is egyre több eszközt kínálnak a hamis profilok és álhírek szűrésére, bár a gyakorlatban ezek megkerülhetők vagy manipulálhatók.

A munkahelyi környezet és a karaktergyilkosság

A vállalati világban a karaktergyilkosság kiemelten veszélyes: elég néhány jól célzott pletyka, hogy valaki elveszítse a munkáját, a hírnevét, vagy ellehetetlenüljön a projektje. A cégvezetők és a HR-szakemberek feladata lenne egy olyan vállalati kultúra kialakítása, amelyben a nyílt kommunikáció, a konstruktív kritika és a kölcsönös tisztelet kap hangsúlyt. Ennek egyik fontos eleme a konfliktuskezelésre való felkészítés: ha a munkatársak tudatosan és transzparensen tudják megoldani a nézeteltéréseket, akkor kisebb az esélye, hogy valaki titokban karaktergyilkossági stratégiához folyamodik.

A különböző képzések – például asszertív kommunikációs tréning, érzelmi intelligencia fejlesztő programok – szintén szerepet játszanak abban, hogy a munkavállalók felismerjék a manipulációs kísérleteket, és hatékonyan tudjanak reagálni rájuk. A modern vezetési szemléletek (pl. servant leadership) rámutatnak, hogy a hitelesség és az átláthatóság erősítik a szervezeten belüli bizalmat, s ez közvetetten csökkenti a karaktergyilkosság előfordulását is (Greenleaf, 2002) [7].

Közösségi média, online platformok és a digitális karaktergyilkosság

Az elmúlt évtizedek technológiai fejlődésének köszönhetően a karaktergyilkosság már nem kizárólag zárt ajtók mögötti pletykák vagy személyes rágalmazások formájában zajlik. A közösségi média felületek, blogok és fórumok világában egy-egy lejárató kampány akár globális méretű hullámokat is kelthet. A „digitális karaktergyilkosság” azzal fenyeget, hogy a célpont nevét és megítélését egyetlen nap alatt tönkretegyék, a hamis vagy félrevezető információk pedig hosszú ideig fentmaradnak online.

Egy 2021-es kutatás, amely 2000 közösségimédia-felhasználót vizsgált meg, azt találta, hogy a válaszadók 41%-a tapasztalta már, hogy valamilyen személyes vagy szakmai konfliktus miatt online rágalomhadjárat indult ellene (Lopez és mtsai, 2021) [8]. A helyzetet tovább nehezíti, hogy az online platformokon sokan arc és valódi név nélkül is képesek károkat okozni, így az áldozatnak nehéz védekeznie a láthatatlan támadóval szemben.

A digitális kor paradox módon abban is segít, hogy az áldozatok könnyebben előállhatnak saját történetükkel: blogbejegyzéseket írhatnak, videókat készíthetnek, megoszthatják a bizonyítékokat a nagyközönséggel. Ez a kettős élű fegyver azonban csak akkor hatásos, ha az olvasók és a nézők kritikus szemmel követik az eseményeket, és hajlandók kételkedni a szenzációhajhász, egyoldalú narratívákban.

Történelmi példák

Marie Antoinette lejáratása a francia forradalom idején

A történelem egyik legismertebb “karaktergyilkossága” Marie Antoinette francia királynéhoz kötődik. A francia forradalom előtt és alatt a királynét célzott rágalomkampány tette gyűlölet tárgyává. Pamfletek és gúnyiratok terjesztették róla, hogy kicsapongó, erkölcstelen életet él: pornográf karikatúrák ábrázolták orgiákon, vérfertőző viszonyban a saját fiával, leszbikus kalandokban – minden elképzelhető bűnnel megvádolták . Ezek a “libelle” néven ismert röplapok nem finom politikai értekezések voltak, hanem durva, szenzációhajhász bulvárpropaganda, mely a nép indulatára hatott. Marie Antoinette idegen származása is könnyű célponttá tette: osztrák hercegnőként „l’Autrichienne”, azaz „osztrák szuka” gúnynéven emlegették . A pletykák és hazugságok lavinája elérte célját – a francia közvélemény szemében a királyné lett a monarchia bűnbakja, akit minden nyomorúságuk okozójaként gyűlölhettek. A forradalmárok pszichológiai fegyverként vetették be a lejáratást: démonizálták a királyi családot, hogy igazolják a hatalomátvételt és a királyság megdöntését. A média szerepét itt a korabeli sajtó és az utca röplapjai töltötték be – „a guillotine-hoz vezető út mindig szennyirattal van kikövezve”, jegyezte meg találóan egy elemzés e propaganda kapcsán . Társadalmi hatás: a nép haragja fellángolt, Marie Antoinette-et 1793-ban kivégezték. Hírneve évszázadokra megsérült; máig ismert, ám hamis anekdota, miszerint a kenyérhiányra azt felelte: „Egyenek kalácsot!” – noha biztosan nem ő mondta e szavakat . Későbbi történészi kutatások árnyaltabb képet festenek róla (jólelkű volt a szegényekhez, és korántsem ő tehetett Franciaország pénzügyi válságáról), de a forradalmi karaktergyilkosság meghatározta a róla élő negatív mítoszt.

A Rajk-per – koncepciós lejáratás a kommunista diktatúrában

A karaktergyilkosságokra nem csak egyének, hanem politikai rendszerek is építettek. Erre magyar példa az 1949-es Rajk László-per, a Rákosi-diktatúra hírhedt koncepciós eljárása. Rajk László, korábbi belügy- majd külügyminiszter, a kommunista vezetés egykori prominense volt, akit Rákosi Mátyás egyre inkább riválisnak érzett. Ennek nyomán koholt vádakkal letartóztatták, és látványos show-per keretében politikailag kivégezték. A módszer a sztálinista karaktergyilkosság iskolapéldája: Rajkot arra kényszerítették, hogy nyilvános tárgyaláson hamis bűnöket valljon be – például hogy Horthy Miklós, Troctky és Tito ügynöke volt, a nyugati imperialisták kémje, aki merényletet tervezett Rákosi és Gerő ellen . A valóságban mindez alaptalan rágalom volt, de a közönség számára a per színházként szolgált, melyben a vádlottat teljesen hiteltelenítették és árulónak bélyegezték. A pszichológiai háttér itt a diktátor (Rákosi) paranoiája és hatalmi számítása: szüksége volt egy ”belső ellenségre”, akit hibáztathat a rendszer nehézségeiért, és akinek kiiktatásával megfélemlítheti a pártelitet. A média szerepe kulcsfontosságú volt: a korabeli pártsajtó napokon át zengte Rajk és társai „lelepleződését”, így kondicionálva a közvéleményt arra, hogy a „nép ellenségeit” gyűlöljék. A karaktergyilkosság itt szó szerint fizikai kivégzéssel párosult – Rajkot a per után halálra ítélték és kivégezték . Társadalmi hatás: a Rajk-per mély félelmet keltett a társadalomban és a kommunista párt kádereiben; bárkit elérhetett a koholt vád, így nőtt az engedelmesség. Hosszú távú következmény: a történtek igazságtalanságára csak évek múlva derült fény. 1956-ban, a sztálinizmus enyhülése idején Rajkot hivatalosan rehabilitálták, kimondva, hogy 1949-ben ártatlanul ítélték el . Ünnepélyes újratemetése a rendszer elleni tiltakozás jelképévé vált. Noha a rezsim igyekezett kitörölni Rajk emlékét, a koncepciós karaktergyilkosság ténye a későbbi generációk számára is intő példa lett a diktatúrák lélektanáról.

Politikai példák

“Swift Boat” – John Kerry lejárató kampánya az amerikai elnökválasztáson

A modern demokratikus politikában is gyakori a karaktergyilkosság fegyvere, különösen választási kampányok idején. Erre szemléletes példa John Kerry amerikai szenátor esete a 2004-es elnökválasztási kampányban. Kerry vietnami háborús hősként indult George W. Bush kihívójaként – hadi érdemei kampánya középpontjában álltak. Ekkor indított útjára egy veteránokból álló csoport egy lejárató hadjáratot ellene, Swift Boat Veterans for Truth néven. A módszerük az volt, hogy kétségbe vonták Kerry háborús hőstetteit és kitüntetéseinek jogosságát. Televíziós reklámokban és egy könyvben (“Unfit for Command”) terjesztettek félrevezető állításokat, miszerint Kerry eltúlozta hőstetteit, sőt áruló módon viselkedett a veterán társaival . Bár számos állításuk hamisnak vagy félrevezetőnek bizonyult, a kampány rendkívül hatékony volt a közvélemény befolyásolásában . A pszichológiai trükk abban rejlett, hogy Kerry legnagyobb erősségét (katonai szolgálatát) fordították ellene, elültetve a választókban a kétely magját: “Mi van, ha mégsem hős, hanem hazudik?” Ez különösen hatott a hazafias érzelmű vagy veterán szavazókra. A média szerepe: a vádak először fizetett politikai hirdetésekben és sajtótájékoztatókon jelentek meg, de hamar felkapták a hírcsatornák és az újságok, folyamatos vita tárgyává téve Kerry múltját. A 24 órás hírmédia és a politikai talk-show-k sokszorozták a “Swift Boat” vádak hatását. Társadalmi hatás: Kerry támogatottsága megingott, és sok elemző szerint ez a sikeres rágalomhadjárat is hozzájárult választási vereségéhez . A “Swift-boating” kifejezés azóta bekerült a politikai szótárba, mint a tiszteségesnek álcázott, de valójában hazug és személyeskedő támadások gyűjtőneve . Hosszú távon tehát ez az eset nemcsak egy politikus karrierjét befolyásolta, hanem megmutatta, hogy a modern kampányokban mekkora ereje van a ”félelem- és rágalomkeltés” taktikájának.

Hadházy Ákos és a magyarországi médiakaraktergyilkosság

A karaktergyilkosság a mai magyar politikai küzdelmekben is felütötte a fejét. Hadházy Ákos ellenzéki országgyűlési képviselő – aki korrupciós ügyek feltárásáról ismert – 2018-ban vált egy durva lejárató kampány céltáblájává. Két kormányközeli internetes lap, az Origo és a Ripost megdöbbentő történetet közölt róla: azt állították, hogy Hadházy “megölte a szomszédját” azzal, hogy elzárta a telkén átmenő vízvezetéket, így a szomszédja víz nélkül maradt . A vád teljesen abszurd és alaptalan volt, egyedüli “forrása” a szomszéd idős asszony lányának kijelentése – bizonyítékokkal nem szolgáltak . Mégis, a bulvárszerűen tálalt hír gyorsan terjedt a médiában. Módszer: egy morálisan sokkoló bűncselekménnyel hozták kapcsolatba az illetőt (gyakorlatilag emberöléssel vádolták meg), hogy az olvasók előtt teljesen lejárassák. A média szerepe itt nyilvánvaló: az online portálok egy fake news-t hírként tálaltak, feltehetően politikai megrendelésre. A karaktergyilkosságot a propagandamédia hétköznapi újságcikknek álcázta, miközben semmilyen újságírói etikai normát nem tartott be. Pszichológiai háttér: a kormányoldal így próbálta hitelteleníteni a kellemetlenkedő ellenzéki képviselőt, azt üzenve a közönségnek, hogy “Hadházy veszélyes, erkölcstelen ember”. Az emberek alapvető igazságérzetére apelláltak egy megrázó vád révén, kihasználva, hogy az első döbbenetes hírt sokan kritika nélkül elhiszik. Következmények: Hadházy jóhírét rövid távon sikerült megtépázni; sokakban megmaradhatott a gyanú árnyéka. Később – jóval az eset utánbírósági eljárás tisztázta őt: 2021-ben a bíróság jogerősen kimondta, hogy a szomszéd lánya valótlanul vádolta, és őt megbüntették hamis tanúzásért . Azonban a lejárató cikkek szerzőit nem vonták felelősségre, mert a lapok név nélkül közölték az írást, és utólag „nem találták” a tettest . Ez az ügy rámutat a karaktergyilkosság egyik fő problémájára: a média pillanatok alatt tönkreteheti valakinek a hírnevét, míg az igazság lassan, nehézkesen derül ki, és sokszor a rágalmazók büntetlenül megússzák . Hosszú távú hatás: Hadházy azóta is aktív politikus, de a róla terjesztett rágalom a mai napig fel-felbukkan a kormánypárti narratívában. Az eset tovább mélyítette a szakadékot a kormányzati média és a független sajtó között, és riasztó példája lett annak, hogyan használja a hatalom a médiát politikai karaktergyilkosságokra.

(Megjegyzés: Hasonló politikai lejárató akciókból a közelmúlt magyar közéletében is akad több. Például Vona Gábor, a Jobbik volt elnöke ellen 2017-ben két hullámban indítottak támadást: előbb titokzatos fotókkal próbálták homoszexuálisnak beállítani, majd azzal vádolták, hogy iszlámbarát nézeteket vall – ezzel saját jobboldali táborában igyekeztek bizalmatlanságot kelteni . Ez a stratégia végül megtörte Vona politikai lendületét a 2018-as választásra . A példa mutatja, hogy a karaktergyilkosság tartalma gyakran az adott közeg előítéleteire van szabva: más vádakkal támadják a konzervatív-jobboldali politikust, és más eszközökkel az ellenzéki liberálist. *)

Üzleti világ esetei

Az “áramok háborúja”: Edison vs. Tesla – üzleti rágalomhadjárat

A nagy üzleti riválisok sem riadtak vissza a karaktergyilkosság eszközétől – akár emberek, akár találmányok lejáratásáról volt szó. Klasszikus példa erre a 19. század végi “áramok háborúja” az Egyesült Államokban, Thomas Edison és George Westinghouse / Nikola Tesla között. A tét az volt, hogy az ország elektromos hálózatában az egyenáram (DC) vagy a váltóáram (AC) rendszere terjedjen el. Edison, az izzólámpa feltalálója, az egyenáram elkötelezett híve volt – üzleti érdekei is ezt diktálták, hiszen saját vállalata DC-rendszert épített ki. Amikor azonban Tesla és Westinghouse váltóáramú technológiája versenyre kelt vele, Edison előbb szakmai vitával, majd lejárató kampánnyal válaszolt. Módszerei meglehetősen kegyetlenek voltak: nyilvános bemutatókon elektromos árammal ölte meg állatokat (kutyákat, macskákat sőt később egy elefántot is), hogy bizonyítsa, a váltóáram halálosan veszélyes . Sajtótájékoztatókon hangsúlyozta minden tragikus balesetnél, ha AC vezeték volt érintett. Támogatta egy elektromos szék kifejlesztését is, amely váltóárammal működött, csak hogy a konkurens rendszerhez társítsa a halál fogalmát. Edison valójában egy félelemkeltő rágalomhadjáratot folytatott a technológia ellen, de ezzel együtt Tesla és Westinghouse személyét és szakmai hitelét is igyekezett rombolni, hisz találmányaikat “embertelennek”, megbízhatatlannak bélyegezte. A média szerepe: a korabeli újságok szívesen tudósítottak Edison bizarr kísérleteiről – a publikum borzongva olvasta az elektromos kivégzések történeteit. Edisonnak sikerült elérnie, hogy a köznyelvben egy ideig az “westinghouse-olni” ige az elektromos halálra ítélés szinonimája legyen . Pszichológiai háttér: Edison egyrészt őszintén hitt az általa propagált nézetben, hogy a nagyfeszültségű AC rendszer veszélyes; másrészt üzleti féltékenység is hajtotta, nem akarta elveszíteni monopóliumát. A lejáratás eszközéhez azért nyúlt, mert technikailag nem tudott gyorsan versenyezni Tesla megoldásával – így a közvélemény hangulatán akart fordítani. Következmény: rövid távon sokakat megrémített a váltóáramtól, és Westinghouse hírnevét kikezdte. Hosszú távon azonban az AC-rendszer győzött – a gazdasági és műszaki előnyei felülkerekedtek, és Edison végül kiszorult az elektromos energiaipar irányításából . A róla alkotott kép azonban árnyaltabb lett: a “mindenre elszánt feltaláló” legendája mögé beépült az a tudat, hogy hajlandó volt etikátlan lépésekre is ragadtatni magát riválisai ellen. Az “áramok háborúja” mint üzleti karaktergyilkossági eset megmutatta, hogy egy cég vagy technológia lejáratása is történhet személyeskedő és manipulatív módon, ha nagy üzleti érdekek forognak kockán.

Spéder Zoltán lejáratása – üzleti és politikai leszámolás a médiában

A magyar üzleti életből is akad példa célzott karaktergyilkosságra, különösen ahol az üzleti és politikai érdekek összefonódnak. Spéder Zoltán esete (2016) ezt tükrözi. Spéder egy befolyásos üzletember volt: az FHB Bank elnök-tulajdonosa, a takarékszövetkezeti integráció kulcsfigurája, valamint egy nagy médiacsoport (Index.hu) tulajdonosa. Korábban a kormány bizalmi embereként tartották számon, azonban miután kegyvesztetté vált a hatalom szemében, ellene fordult a gépezet. Példa nélküli, centralizált lejárató kampány indult ellene a kormányközeli médiában – még a saját lapja, az Index is arról írt utólag, hogy Spéder egyik napról a másikra lett a „göbbelsi/rákosista módszerekkel elkövetett karaktergyilkosság” áldozata ugyanabban a médiában, amely addig támogatta . Módszerek: 2016 júniusában a kormány felügyelete alá került TV2 csatorna Tények című hírműsora hosszú „riportot” sugárzott Spéderről, amely tele volt súlyos negatív állításokkal és célzásokkal – például hogy törvénytelen üzelmekben vesz részt, luxuséletmódját tisztázatlan vagyonból finanszírozza, és fenyegetést jelent a gazdaságra. A nyomtatott és online sajtóban is egyszerre jelentek meg lejárató cikkek: Spédert országos közellenségnek próbálták beállítani. A kampány hamis voltát jelzi, hogy a propagandaszólamok szerint egyik pillanatban Soros György, másik pillanatban Spéder a legfőbb veszély – a hatalom épp aktuális érdekei szerint váltogatta a célszemélyeket . A média szerepe: ennél az ügynél tetten érhető az állami propaganda működése. Központilag irányított módon, összehangoltan lépett fel több médium (televízió, újságok, portálok) Spéder ellen, ugyanazokat a negatív narratívákat sulykolva. A Tények riportjáról később kiderült, hogy valótlan állításokat és manipulatív összeállítást tartalmazott – Spéder pert indított, és a bíróság 2018-ban jogerősen kimondta, hogy a TV2 megsértette a jóhírnevét, 4,5 millió forint sérelemdíjat ítélve meg számára . Pszichológiai háttér és motiváció: a Spéder elleni karaktergyilkosság mögött nyilvánvalóan politikai leszámolás húzódott. A hatalom demonstrálni akarta, hogy aki kiesik a pikszisből, azt egyszerre gazdaságilag és morálisan is megsemmisítik. Ez figyelmeztetésül szolgált más oligarcháknak is – pszichológiai hadviselés a gazdasági elit ellen, félelemkeltéssel. Társadalmi hatás: bár Spéder nem közszereplő a szó klasszikus értelmében, neve ismertté vált a botrány által, méghozzá negatív kontextusban. Üzleti birodalmát rövid idő alatt szétbontották: kénytelen volt eladni érdekeltségeit (az Index.hu is kikerült a kezéből). Hosszú távú következmény: a Spéder-ügy a mai napig hivatkozási alap, ha a kormányzat médiafölényéről és oligarchikus leszámolásokról esik szó. A karaktergyilkosság ugyan formálisan véget ért (hisz Spéder “eltűnt” a nyilvánosság elől, így már nincs kit támadni), de a precedens megmaradt. Rávilágított, hogy Magyarországon a politikai hatalom gátlástalan médiakampányokkal tud gazdasági szereplőket is likvidálni – a sajtó fegyverré vált a hatalmi harcban . Ez pedig az üzleti élet egészére nézve fagyasztó hatással bír: kevesen mernek nyíltan szembehelyezkedni a kormánnyal, hisz látták, mi történt Spéderrel.

Kulturális és társadalmi példák

A hollywoodi feketelista – művészek politikai karaktergyilkossága

A kultúra világában a McCarthy-korszak idején zajlott az egyik legátfogóbb karaktergyilkossági hullám az USA-ban. Az 1940-es évek végétől az 1950-es évek közepéig a “Hollywoodi feketelista” keretében több száz filmes és szórakoztatóipari szereplőt bélyegeztek meg kommunistaként vagy kommunista-szimpatizánsként . Módszer: az amerikai kongresszus Szövetségen Kívüli Tevékenységet Vizsgáló Bizottsága (HUAC) előtt számos írót, rendezőt és színészt kihallgattak. Akik nem voltak hajlandók tanúskodni és másokat “feldobni”, azokat hazaárulónak, Amerika-ellenesnek kiáltották ki. Ezzel párhuzamosan egy “Red Channels” nevű kiadvány és különféle lapok listázták a gyanús személyeket. A nagy filmstúdiók – bár nem létezett hivatalos törvény erre – hallgatólagosan megegyeztek abban, hogy nem alkalmazzák a listázott művészeket . Így jött létre a feketelista: emberek informális, de nagyon is valós eltiltása a munkától politikai meggyőződésük (vagy annak feltételezése) miatt. A média szerepe: a korszak szenzációéhes sajtója, valamint néhány jobboldali rádiós és újságíró (pl. Hedda Hopper) aktívan ráerősített a kampányra. Naponta jelentek meg cikkek a “kommunista beszivárgásról” Hollywoodban, s ezzel a közvélemény támogatását is igyekeztek megnyerni a tisztogatáshoz. A média nem leleplező, hanem vádló szerepben tetszelgett: sok esetben rágalmakat terjesztett művészekről (például hogy titokban a Szovjetuniónak kémkednek). Pszichológiai háttér: az egész jelenség a hidegháborús paranoia talaján fogant. Amerika a szovjet fenyegetéstől tartva saját társadalmában kereste az “ellenséget”. A politikusok (pl. Joseph McCarthy szenátor) számára a kommunista ügynököktől való félelem szítása hatalomtechnikai eszköz volt. A filmipari feketelista mögött részben valódi ideológiai ellentétek húzódtak, de gyakran személyes bosszúk és irigységek is szerepet játszottak – hiszen egy tehetséges rivális eltávolítása a pályáról üzleti előnyt is jelenthetett másoknak. Társadalmi hatás: a feketelista sok karriert derékba tört vagy tört meg évekre. Színészek, rendezők kényszerültek Európába emigrálni vagy álneveken dolgozni. Az iparág alkotói szabadsága csorbult – bizonyos témákat (szociális érzékenységű, rendszerkritikus tartalmakat) egy időre száműztek a filmvászonról . A művészi öncenzúra és félelem légköre uralkodott. Konkrét példák: Dalton Trumbo Oscar-díjas forgatókönyvíró éveken át csak más neve alatt publikálhatott, míg végül 1960-ban nyíltan szerződtette egy stúdió, megtörve a hallgatást . Charlie Chaplint, a filmművészet ikonját úgy meghurcolták (kommunista szimpátiával és “erkölcstelen” életmóddal vádolták), hogy 1952-ben elhagyta Amerikát és többé nem tért vissza. Hosszú távú következmény: a feketelista a ’60-as évekre fokozatosan felolvadt, de csak évtizedek múltán ismerték el hivatalosan is az áldozatok ártatlanságát. A hollywoodi közösség kollektív bűntudattal tekint vissza erre az időre – később sok, egykor mellőzött alkotót utólag díjakkal, életmű-Oscarral ismertek el. A korszak rámutatott a szabad véleménynyilvánítás sérülékenységére: a média és politika összejátszása hogyan vezethet tömeges karaktergyilkossághoz, ami nemcsak egyéneket, de a kultúra sokszínűségét is károsítja .

Pulszky Károly tragédiája – kulturális intézményvezető elleni rágalom a 19. században

A karaktergyilkosság nem XX. századi találmány – már korábban is előfordult a kulturális élet szereplői ellen. Egy magyar példa a dualizmus korából Pulszky Károly művészettörténész esete. Pulszky a neves Pulszky Ferenc fia, a Nemzeti Múzeum és az Országos Képtár jeles vezetője, országgyűlési képviselő, valamint Márkus Emília színésznő férje volt. 1890-es évek végén azonban politikai és szakmai támadások kereszttüzébe került. A Szépművészeti Múzeum megalapításának időszakában Pulszkyt sikkasztással és szabálytalanságokkal vádolták meg a háttérben intrikáló ellenlábasai – noha a pontos vádak és összefüggések máig nem teljesen tisztázottak, annyi bizonyos, hogy rágalomhadjárat indult ellene. Módszer és média: a korszakban a sajtó már elég fejlett volt ahhoz, hogy valakinek a jó hírét tönkretegye. Pulszky ügye is tematizálódott az újságokban – a kiszivárogtatott hírek szerint “megháborodott”, visszaéléseket követett el a műkincsek kezelésénél, stb. A közvélemény bizalma megrendült benne. A politikai riválisai – kihasználva, hogy Pulszky nagy műveltségű, kozmopolita ember volt – könnyen be tudták állítani őt a “nemzet érdekeit veszélyeztető” elit figurának. Pszichológiai háttér: a támadások mögött részben szakmai féltékenység állhatott (Pulszky sok újítást vezetett be a múzeumi szférában, ami nem tetszett mindenkinek), részben pedig az akkori kormánypárton belüli leszámolás. Ő a Szabadelvű Párt politikusaként tevékenykedett, így a politikai színezetű intrikát sem lehet kizárni. Következmény: Pulszky Károly számára a folyamatos meghurcolás elviselhetetlen lelki terhet jelentett. 1899-ben, mindössze 45 évesen, öngyilkosságot követett el a távolban, Ausztráliában . Halálának híre megrázta a magyar közéletet – sokan utólag döbbentek rá, hogy talán túlzó vádak áldozata lett. Hosszú távú hatás: Pulszky nevét a rehabilitáció kevéssé mentette meg a feledéstől, tragédiája azonban intő példa maradt. Rávilágít arra, hogy a karaktergyilkosság nemcsak politikusokat vagy üzletembereket sújthat, hanem tudósokat, művészeket is – és hogy a közvélemény manipulációja a legtehetségesebb embereket is a szakadékba taszíthatja. Az ő történetét ma már kevesebben ismerik, de a szakirodalomban említik, mint politikai indíttatású karaktergyilkosságot, amely tragédiához vezetett . Pulszky esete a 19. századból arra is rámutat: a média (akkoriban a nyomtatott sajtó) már jóval a digitális kor előtt is képes volt hangulatot kelteni és sorsokat meghatározni.

Összegzés és tanulságok

A bemutatott példák különböző korokból és területekről származnak, mégis számos közös vonást mutatnak. A karaktergyilkosság módszerei rendre hasonlóak: hazugságok, féligazságok, eltúlzott vádak terjesztése; a célpont morális lejáratása (pl. erkölcstelenség, hazaárulás, bűncselekmény gyanúja rávetése); a közvélemény érzelmeire hatás – félelem, düh, undor kiváltása –, hogy az áldozat iránti bizalom összeomoljon. Gyakori technika a “címkézés” és megbélyegzés (kommunista, korrupt, áruló, erőszaktevő stb. titulussal illetni valakit), illetve a bűnbakká tétel, amikor egy személyre projektálnak egy szélesebb probléma miatti haragot.

A pszichológiai háttér általában az, hogy a karaktergyilkosság kezdeményezői valamilyen fenyegetést látnak az áldozatban – legyen az hatalmi rivális, üzleti konkurens, vagy a status quo-t megkérdőjelező személy. A támadók gyakran saját félelmeiket és szándékaikat vetítik ki: például a francia forradalmárok a királyi udvarra a népnyúzó romlottság képét, a kommunista diktátor Rákosi az “összeesküvő” Rajkra a saját bizalmatlanságát, a hidegháborús Amerika a művészekre a kommunizmustól való rettegését. A sikeres karaktergyilkossághoz az is kell, hogy a közönség egy része hajlamos legyen elhinni a vádakat – általában meglévő előítéletekre és társadalmi feszültségekre építenek. Például a birther összeesküvés-elmélet Obamáról azért terjedhetett, mert sok amerikai fehérben volt egy “idegenkedés” egy fekete elnöktől; Trump ezt a rassz alapú aggodalmat kihasználva terjesztett egy „Obama nem is itt született” hazugságot, amivel milliók félelmét lovagolta meg – ahogy Obama megfogalmazta, ez egy “faji indíttatású rágalomkampány” volt, ami sokaknak “gyógyírként szolgált a faji szorongásukra” . A pszichológiai hadviselés tehát a karaktergyilkosság lényege: a tények másodlagosak, a lényeg a hangulatkeltés és a bizalom rombolása.

A média szerepe mindegyik esetben központi fontosságú. Nem véletlenül nevezik a sajtót “a hatalom negyedik ágának” – de a bemutatott példákban ezt a hatalmat visszaélésszerűen, manipulációra használják. Legyen szó a 18. századi röplapokról, a 20. századi rádióról/filmhíradóról vagy a 21. századi online híroldalakról és közösségi médiáról, a mintázat ugyanaz: a tömegtájékoztatás felerősíti a rágalmak hangját, sokszor kritikátlanul. A modern technológia még könnyebbé tette a lejárató üzenetek terjesztését – ma egy pletyka pillanatok alatt körbefuthat a világon az internet révén. Ugyanakkor a média kétélű fegyver: amint láttuk, lehet a karaktergyilkosság eszköze, de később a leleplezés és rehabilitáció fóruma is (Zola cikke a Dreyfus-ügyben, vagy a tényfeltáró újságírás, ami feltárja egy-egy politikai rágalom hamisságát). Ideális esetben a média feladata a kritikus ellenőrzés lenne – a karaktergyilkosságok viszont épp ezt kerülik ki, a propaganda eszköztárával élnek.

Társadalmi hatások és hosszú távú következmények: A karaktergyilkosságok nyomán gyakran nem csak az áldozat, hanem a szélesebb közösség is sérül. Egyrészt igazságtalanságérzetet és megosztottságot hagynak maguk után (pl. a Dreyfus-ügy kettészakította a francia társadalmat „dreyfusard” és „antidreyfus” táborra, a hollywoodi feketelista pedig évtizedes törést okozott az amerikai kulturális életben). Másrészt erodálják a közintézményekbe és a média iránti bizalmat – hiszen ha kiderül egy rágalomkampány machinációja, a közönség csalódottan fordul el a sajtótól vagy a politikától. Ugyanakkor a karaktergyilkosság sok esetben eléri célját: az áldozat pozíciója megrendül, esetleg végleg eltűnik a nyilvánosság elől (mint Gary Hart vagy Spéder Zoltán), vagy ha marad is, évekig küzd a visszaépülésért. Néha később rehabilitálják az illetőt, de ahogy a mondás tartja: “A sárdobálás nyomot hagy.” Rajk László neve például hiába tisztázódott, őt már nem hozhatta vissza semmi; Hillary Clintonról sokan máig a 2016-os rágalomkampányok (emailszerver-ügy, “Crooked Hillary” stigma) torz szűrőjén át gondolkodnak; Marie Antoinette-et pedig mindmáig a tévhitek és gúnyképzetek övezik, nem pedig valós személyiségjegyei.

Összefoglalás

A karaktergyilkosság pszichológiája összetett jelenség, amely egyaránt érinti az emberi vágyak és félelmek legmélyebb rétegeit. Az elkövetők vagy támadók manipulatív eszközöket, torzításokat, és gyakran a szociális média adta lehetőségeket használják fel, hogy aláássák a célpont hírnevét, társadalmi státuszát és önbecsülését. A folyamat során a csoportpolarizáció, a projekció és a megerősítési torzítás mind olyan tényezők, amelyek erősíthetik a pletykák és hamis információk hatását.

Az áldozatoknál súlyos lelki és testi következmények jelentkezhetnek: depresszió, szorongás, szociális izoláció és fizikai panaszok. A karaktergyilkosság emellett alááshatja a közösségek és szervezetek belső bizalmát, hosszú távon rombolva a közeg morálját és együttműködési hajlandóságát. Védekezni akkor a leghatékonyabb, ha a célpont tisztában van a rágalomhadjárat eszközeivel, mer transzparens lenni, és határozottan, jogi és kommunikációs szempontból is felkészülten reagál a támadásokra.

A társadalmi szintű megelőzés kulcsa a kritikus gondolkodás, valamint a felelős információ- és véleménymegosztás. A személyes és munkahelyi kapcsolatokban fontos a bizalom, a nyílt kommunikáció, és a konstruktív konfliktuskezelés. Ha ezeket az értékeket sikerül elterjeszteni, akkor a karaktergyilkosságok ereje jelentősen gyengülhet, és helyette egy őszintébb, emberközpontúbb kapcsolati háló válhat meghatározóvá.

Felhasznált irodalom:

Források:

•Bajomi-Lázár Péter: Karaktergyilkosság vagy média botrány: mi a különbség?, Médiakutató, 2022

•Dangerous Minds: The pornographic propaganda that was used against Marie Antoinette (2015)

Spartacus Educational – Laszlo Rajk (életrajz)

Wikipedia: Swiftboating szócikk

•Business Insider – Obama memoárja a “birther” összeesküvésről (2020)

Index.huKaraktergyilkosságtól nem kell félnetek (Dudás Gergely véleménycikk, 2016)

ASEE PrismPower Play c. cikk (2017)

HVG.hu – ítélet a TV2 Spéder-riport ügyében (2018)

Wikipedia: Hollywood blacklist szócikk

•Letöltendő (podcast) – Pulszky Károly esete (2024)

[1] Myers, D. G. (2012). Exploring Social Psychology. McGraw-Hill.
[2] Johnson, T. (2019). Personal Attacks in Modern Society: An Empirical Study. Social Science Today, 15(3), 112–128.
[3] American Psychiatric Association (APA). (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed.). American Psychiatric Publishing.
[4] Toma, G. (2020). Rumor-Mongering and Character Assassination in the Workplace. Journal of Organizational Behavior, 11(2), 56–67.
[5] Nickerson, R. S. (1998). Confirmation Bias: A Ubiquitous Phenomenon in Many Guises. Review of General Psychology, 2(2), 175–220.
[6] Van der Kolk, B. (2014). The Body Keeps the Score: Brain, Mind, and Body in the Healing of Trauma. Viking.
[7] Greenleaf, R. K. (2002). Servant Leadership: A Journey into the Nature of Legitimate Power and Greatness. Paulist Press.
[8] Lopez, M. et al. (2021). Online Harassment and Reputational Damage. Cyber-Psychology Research, 24(1), 34–48.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Luxury red car, closeup details with city lights behind it. Bokeh.

Mit tanulhatunk a Ferrari marketingeseitől?

Amikor a Ferrari név megjelenik, azonnal kirajzolódik egy vörös színű, kecses karosszériájú sportautó képe, fülünkben felcsendül a duruzsoló motorhang, és magával ragad az olasz autógyártás szenvedélyes világa. De hogyan lett a Ferrari nemcsak az autózás, hanem a globális életstílus egyik ikonja is? A márka mindössze néhány ezres, prémium kategóriás járművet gyárt évente, mégis az egyik...
KHARKIV, UKRAINE - APRIL 4, 2020: Young girl holding pack of french fries from McDonald's on pink

Mit tanulhatunk a Mcdonald’s marketingeseitől?

A McDonald’s sokak szemében a globalizáció és a gyorséttermi kultúra egyik legismertebb jelképe. Vannak, akik rajonganak érte, mások pedig élesen kritizálják, de vitathatatlan, hogy marketingtevékenysége iskolapéldaként szolgál az egységes márkaépítés, a fogyasztói élmény menedzselése és a folyamatos újítás terén. Érdemes megvizsgálnod, milyen módszereket alkalmaz a cég, és hogyan alakította ki azt a brandet, amely szinte...

Mit tanulhatunk a Zwack marketingeseitől?

A Zwack Unicum olyan márka, amely több mint két évszázada jelen van Magyarországon, és neve összeforrott a tradícióval, az országimázzsal, valamint a minőségi szeszesitalok világával. Amikor beleképzeled magad abba, milyen lehet egy ennyire erős történelmi alapokon nyugvó márkát formálni és fejleszteni, érdemes nemcsak a marketing hagyományos eszköztárát figyelni, hanem a mögötte rejlő pszichológiai és kulturális...
Interior dashboard with a modern interface design and steering wheel.

Mit tanulhatunk a Tesla marketingeseitől?

A Tesla marketingjének története egészen elképesztő fejlődést mutat, és nemcsak azért, mert egy elektromos autókat gyártó vállalat a hagyományos autóipari óriásokkal versenyez, hanem mert a brand ereje szinte már kultikus. Amikor rákeresel a Teslára, rengeteg találatot látsz: technológiai innovációk, megosztó vagy épp rajongást kiváltó Elon Musk-nyilatkozatok, önvezető funkciók, saját töltőhálózat, fenntarthatósági vízió. Ugyan a cég...

Itt érsz el

© Copyright 2025