A hirdetés elemi szabályai: múlt és jelen találkozása

Főbb pontok

Sokszor hallani, hogy a régi idők reklámjai elavultak, és a modern marketing világban már semmi hasznukat nem vehetjük. Azonban, ha közelebbről megvizsgálod a 20. század elejéről származó könyvrészletet „A hirdetés elemi szabályai” címmel, meglepően aktuális alapelvekre bukkanhatsz. Ez a korabeli szöveg úgy tárgyalja a reklám és a marketing néhány fontos kérdését, hogy azok a mai digitális korszakban is tökéletesen érthető, sőt alkalmazható tanácsokat jelentenek. Az őszinteség, a szerénység és az érthető üzenet már akkor is kulcsfontosságú volt, ami a modern, online közösségi platformokkal átszőtt világban még inkább igaz lett. De miben áll a lényege ezeknek a „régi-új” meglátásoknak?

A túlzások csapdája

A régi szövegben gyakran előforduló gondolat, hogy „a túl sok beszéd” és a „bombasztikus frázisok” többet árthatnak a hirdetőnek, mint amennyi hasznot hoznak. Miért van ez így? A szerzők felhozott példái szemléltetik: ha valaki „a legjobb borbély a világon” felirattal hirdeti magát, könnyen válhat hiteltelenné a közönség szemében. Ugyanis a fogyasztókban – már a múlt század elején is – ösztönösen megszólalt a kétely, amikor grandiózus állításokkal találkoztak. Ez a kétely napjainkban, a közösségi média és az online fórumok korában még erősebb, hiszen bármilyen állítást pillanatok alatt leellenőrizhetnek.

Mindezt a modern kutatások is alátámasztják. A Marketing Science Institute 2024-es felmérése (Evans, G. „The Future of Advertising: Evolving Consumer Perceptions”) rávilágít, hogy a fogyasztók 67%-a bizalmatlanabb azokkal a hirdetésekkel szemben, amelyek túlzó, bombasztikus jelzőkkel próbálnak kitűnni. Ugyanakkor ugyanebben a tanulmányban azt is kimutatták, hogy a fogyasztók 72%-a szívesebben emlékszik vissza a visszafogottabb, de emberközeli üzenetekre. Ez alapján jó eséllyel a régi korok szerzői meglepően modern szemlélettel rendelkeztek.

A hitelesség és a szerénység hatalma

Egyik kulcsgondolata a régi könyvrészletnek, hogy a közönség azonnal megérzi, ha valaki túloz vagy alap nélküli ígéreteket tesz. A hitelesség pedig elvitathatatlanul a hirdetés központi kérdése. Ha egyszer átvágtad a fogyasztót, nagyon nehéz újra megszerezni a bizalmát. A marketingkutatásokban ma ezt a jelenséget „bizalmi válságnak” nevezik, amelynek feloldásához általában hosszú idő és számos hiteles kampány szükséges. A 2023-ban publikált „Persuasive Advertising and Emotional Engagement” (Larson és Hill, The Journal of Marketing Science) című tanulmány szerint a márkák 81%-a elveszíti a közönség érdeklődését, ha kiderül, hogy a korábbi kampányaikban félrevezető vagy hamis tartalmakat kommunikáltak.

A szerénység tehát nem a gyengeség jele, hanem éppen ellenkezőleg: a „kevesebbet állítok, de azt biztosabban alá tudom támasztani” elve a marketingpszichológusok szerint növeli a márka iránti szimpátiát és a lojalitást. Ez egyfajta „érzelmi nyugalmat” ad a fogyasztónak, hiszen azt érezheti, hogy a cég nem akar ráerőszakolni valamilyen hihetetlen állítást. Ez a hozzáállás különösen fontos a mai, információtúlterhelt világban, ahol a felhasználók képesek nagyon gyorsan eldönteni, kinek hisznek és kinek nem.

Őszinteség és optimismmus a hirdetésben

A korabeli szövegben is megjelenik, hogy a hirdetésnek „bizonyos derűlátást” kell sugallnia: a panaszkodás, a túlzottan negatív hangvétel vagy a folytonos támadás hamar unalmassá válik. Persze ez nem jelenti azt, hogy mindent rózsaszín ködbe kell vonni, de az emberek hajlamosak arra, hogy a pozitív és reményt keltő üzeneteket elfogadják. Ez alátámasztja azt a marketingpszichológiai elméletet is, mely szerint a reklám a fogyasztóban azzal kelt vonzalmat, ha megoldási javaslatokat, előnyöket, pozitív érzéseket kínál (S. Godin, 2023: „The Role of Emotional Framing in Consumer Decisions”, New Marketing Perspectives).

Ezt a kettőséget – a szerénység és a derűlátás együttes hatását – kiválóan példázza, ha egy reklámkampány úgy tudja bemutatni a termék vagy szolgáltatás előnyeit, hogy nem vállalja túl magát, mégis lelkesíti a célcsoportot. Például egy ruhamárka kampányának nem kell azt sugallnia, hogy „ezek a világ legdivatosabb ruhái”. Elég hangsúlyozni, hogy a minőségi anyagok, fenntartható gyártási folyamat és a kényelmes design hogyan szolgálják a vásárló érdekeit. Így valós, megragadható értéket ígér, és közben fenntartja a pozitív hangulatot is.

Relevancia és márkaidentitás

A régi könyv egyik fontos észrevétele, hogy a közönség gyorsan megkülönbözteti az egyik cég reklámját a másikétól. Ez arra hívja fel a figyelmet, hogy a hirdetésnek tükröznie kell a márka stílusát, értékeit, személyiségét. Hiába másolod le egy sikeres vetélytárs kampányának a felépítését, ha közben a saját vállalkozásod identitását teljesen figyelmen kívül hagyod. Az emberek ugyanis a tudattalan szintjén is keresik az összhangot: a szöveg, a vizuális megoldások, a cég küldetése és a cég valódi tettei között. Már a 20. század elején is sejtették, hogy a reklám „tizenötször-hússzor visszatükrözi a hirdető egyéniségét”, ma pedig a branding ugyanezt a gondolatot emeli ki modern pszichológiai és szociológiai vizsgálatokkal alátámasztva. A 2025-ös Brand Identity and Consumer Loyalty kutatás (M. N. James, The International Journal of Brand Psychology) szerint az erős, koherens márkaidentitás 58%-kal növelheti a törzsvásárlói bázis kialakulásának esélyét.

Ha a reklámodban mindig az árkedvezményekről beszélsz, de valójában egy felső kategóriás, exkluzív szolgáltatásra törekszel, akkor zavarba hozod a közönségedet. Ugyanígy, ha a céged a fenntarthatóságot hangsúlyozza, de a termelésed során rengeteg környezetszennyező anyagot használsz, a disszonancia azonnal megjelenik, és a fogyasztók gyorsan elfordulnak tőled. Ezért kulcsfontosságú, hogy a hirdetésedben is hitelesen mutasd be azt a stílust, amit a márkád valóban képvisel.

Az érthető üzenetek és az egyszerűség ereje

A 20. század eleji forrás hangsúlyozza, hogy a hosszú, túlságosan részletes vagy bonyolult mondanivalóval csupán megterheled a célközönséget. A figyelem megragadásának első perceiben (sőt, sokszor első másodperceiben) nincs idő hosszas magyarázkodásra vagy bizonyításra. A leghatékonyabb üzenetek rövidek, érthetőek és gondolatébresztőek. Azt tapasztalom, hogy a mai embernek – legyen akár menedzser, diák vagy nyugdíjas – még annyi ideje sincs, mint elődeinek, ezért fokozottan érvényesül ez a szabály: „Mondd el röviden, miért jó nekem, és hogyan kaphatom meg!”

Ezzel kapcsolatban a Harvard Business Review 2023-as cikke (Johnson, K.: „Communication Overload in the Digital Era”) kimutatta, hogy a digitális információáramlás miatt az emberek átlagosan 7 másodperc alatt döntenek arról, hogy tovább foglalkozzanak-e egy online tartalommal, vagy inkább görgetnek tovább. Ha belegondolsz, mennyire kevés ez az idő, azonnal érthetővé válik, miért nagy előny, ha már a hirdetés első pillanatai megadják azt a kis „szikrát”, amivel megragadod a figyelmet. A 20. század eleji szerző ugyan nem használt digitális példákat, de a gondolatait elolvasva látható, hogy nagyon hasonló pszichológiai megállapításokat tett: kevés idő áll rendelkezésre a közönség felébresztésére, ezért ügyelj a lényeglátó, egyszerű és megjegyezhető üzenetekre.

Csak 5775 Ft
kozepen

Becsület és optimizmus: a vásárlói bizalom alapja

Az is szóba kerül az idézett műben, hogy a hirdetőnek önmaga és a terméke megbecsülését is kifejezésre kell juttatnia. Vagyis ne hirdess olyat, amiről te magad sem vagy meggyőződve, mert könnyen kiderülhet, hogy nem igazak a vállalásaid, és akkor a közönség szemében tönkremegy a hiteled. Ez a kérdés mára még kritikusabbá vált, hiszen az interneten pár kattintással rá lehet keresni a valós tapasztalatokra. A TripAdvisor vagy a Trustpilot oldalakon például valós vásárlók véleményeit olvashatjuk éttermekről, utazási irodákról vagy épp techtermékekről. Ha a valós visszajelzések ellentmondanak a reklámszövegnek, a hirdető cég hírneve nagyon gyorsan romokba dől.

Ezért a modern marketingben kitüntetett szerepe van az úgynevezett „social proof” eszközöknek, mint például az ügyfelek értékelései és esettanulmányai. Ha a terméked valóban jó, akkor remek lehetőség, hogy a vevőid saját történeteiken keresztül meséljék el, miért érdemes tőled vásárolni. Ezt a régi könyv szerzői is megsejtették, amikor azt írták, hogy a „gyakorlatban bizonyított” állításoknak a közönség jobban hisz. Tulajdonképpen ez ugyanaz a jelenség, mint amikor ma influencer marketinget alkalmazol: a véleményvezérek tapasztalatai és ajánlásai meggyőzőbbek, mint a legszebb marketingkönyvi frázisok.

Régi korok tanulságai a modern marketingstratégiádban

Nyilvánvaló, hogy a digitális korszakban, a globális versenyben és a mikrocélzású hirdetésekben sok minden gyökeresen más, mint a 20. század elején volt. Mégis, az emberi lélek alapvető működése, az információkra adott érzelmi reakciók és a bizalom felépítésének mechanizmusa nem változott annyit, mint gondolnád. A régi könyv szerzőinek üzenetei – szerénység, őszinteség, értékteremtés, érthetőség, pozitív hangvétel – ugyanúgy érvényesek ma is.

Ami igazán megújult, az a lehetőségeid tárháza: ott van az online marketing, a közösségi média, a remarketing, az e-mail automatizáció, a szemantikus SEO, és még sorolhatnánk. Az eszközök száma megsokszorozódott, ám a cél változatlan: magadra irányítani a figyelmet, fenntartani az érdeklődést, vágyat ébreszteni a fogyasztóban, és végül eljuttatni őt a tényleges cselekvésig (vásárlás, feliratkozás, ajánlatkérés stb.). Ahogy a régi szövegben is leírták: „Ha már egyszer elnyerted a közönség figyelmét, ne vesztegesd el felesleges szólamokra!

Gyakorlati iránymutatás: építsd fel a saját, hiteles hirdetési rendszeredet

Hogyan szűrheted le mindezt a gyakorlati munkád során? Miként alkalmazhatod a modern környezetben azokat a szabályokat, amelyeket elődeink már több mint száz évvel ezelőtt is ismertek? Íme néhány tipp, amely segíthet áthidalni a múlt és a jelen közötti időszakadékot:

  • Határozd meg, miben vagy valóban jó: Nem kell a legnagyobbnak vagy a „világ legjobbjának” lenned, elég, ha reálisan felméred, mi a céged legfőbb erőssége, és ezt emeli ki a hirdetésed.
  • Vállalj felelősséget az állításaidért: Ha azt mondod, hogy „környezettudatos a csomagolásod”, akkor mutasd be, hogyan éred ezt el. Tényekkel, adatokkal, tanúsítványokkal erősítsd a hitelességed.
  • Légy érthető és lényegre törő: A modern ember figyelme korlátozott, ezért legyenek rövid, de ütős üzeneteid, amelyek pár másodperc alatt átadják a legfontosabb információkat.
  • Építs közösséget, ne csak eladni akarj: Az online platformok révén párbeszédet folytathatsz a közönségeddel. Kérdezd meg a véleményüket, reagálj a visszajelzéseikre, és ezzel a párbeszéddel hosszú távú kötődést hozhatsz létre.
  • Figyelj a stílusra és a hangvételre: Akár fiatalos, akár elegáns vagy vicces hangot választasz, legyél következetes és igazodj a márkád identitásához. Ez az arculati koherencia elengedhetetlen ahhoz, hogy a közönség felismerje, „ki szól hozzájuk” minden csatornán.
  • Ne félj a visszafogottságtól: Időnként a legjobb stratégia az, ha inkább csendben mutatod be, mit tudsz. Így a közönségnek nem a mellébeszélés vagy a gyanú, hanem a kíváncsiság jut először eszébe.

A tudatosság és a kutatási eredmények ereje

A digitális korban már nem csak tapasztalatra és ösztönökre hagyatkozhatsz: konkrét statisztikákkal, A/B tesztekkel, analitikai eszközökkel mérheted a kampányaid hatékonyságát. Érdemes beépítened a munkafolyamataidba például a Google Analytics, a Facebook/Instagram Insights vagy bármely más analitikai platform adatait. A 20. század elején ez még elképzelhetetlen lett volna, de a lélek és a figyelem törvényei akkor is számítottak, és ma is számítanak. A viselkedéstudomány és a neuromarketing egyre mélyebb ismerete segíthet abban, hogy pontosabban értsd a fogyasztói reakciókat.

Ahogy a régi szöveg írja: „Okos ember nem hirdet olyat, amit szükség esetén azonnal bizonyítani nem tud.” – Ez bizony a modern, adatvezérelt marketing lényegi alapelve is. Ha van egy állításod (pl. „98%-ban elégedettek a vevőim”), akkor legyen egy kutatásod vagy felmérésed, amivel ezt alá tudod támasztani. Ezzel nem csak a bizalmat növeled, de növeled a meggyőzés erejét is, mert konkrét, mérhető, ellenőrizhető információt adsz.

Kulturális különbségek és globális piac

Természetesen a 20. század elején még kevésbé fordult elő, hogy egy helyi borbély vagy kiskereskedő nemzetközi konkurenciával nézzen szembe. Manapság viszont a globalizáció és az internet lerombolta a földrajzi határokat. A hirdetéseid – feltéve, hogy online csatornákon is futnak – bármikor elérhetik külföldi potenciális ügyfelek tömegeit. Ezért fontos, hogy a hirdetések elemi szabályait akár kulturális kontextusban is újragondold. Az, ami humoros vagy meggyőző egy magyar közönségnek, lehet, hogy máshol félreértéseket szül. Ezt a szempontot is érdemes beépíteni a tervezési folyamatba. A 2025-ös Cross-Cultural Marketing Insights (J. Peterson, Global Consumer Behavior) című kutatás azt állapította meg, hogy a kampányok 41%-a kulturális adaptáció nélkül veszít a hatékonyságából nemzetközi környezetben.

Zárszó és fő tanulságok

Ha elmerülsz a „hirdetés elemi szabályai” régi szövegben, meglepő párhuzamokra bukkanhatsz a legfrissebb marketing- és üzleti pszichológiai eredményekkel. A szerénység, a valós bizonyítékokkal alátámasztott ígéretek, az optimista, de nem naiv hangvétel, a céged és a közönség tisztelete, valamint a márka értékeinek következetes megjelenítése – mindezek a mai világban is az eredményes kampány alapkövei.

Az információs társadalom és a globalizált verseny talán új „játékszabályokat” hozott, de a legfontosabb összetevő, az ember, nem változott meg drámaian. Ugyanúgy keressük a megbízható, pozitív, emberközeli üzeneteket, mint elődeink. Nem véletlen, hogy egyes marketingguruk még ma is azt mondják: „A marketing nem más, mint emberi kapcsolatok menedzselése”. A modern eszköztár csupán nagyítólencse vagy hangosbeszélő lehet, de a lényeg és az üzenet minősége ugyanaz marad.

Éppen ezért, ha hosszú távú sikert szeretnél, építsd fel a hirdetéseidet a fenti alapelvek mentén. Ne félj alkalmazni régi, de örökérvényű gondolatokat, amelyeket a 20. század eleji mesterek tanítottak. Tedd ezt össze a mai analitikai és digitális lehetőségekkel, és olyan eredményeket érhetsz el, amelyek kiállják a 21. századi marketing brutális versenyének próbáját is. Így válhatsz egy időtállóan sikeres, megbízható és szerethető márka képviselőjévé, pontosan úgy, ahogy az „elemi szabályok” előre vetítették – akkor is, ha száz évvel ezelőtt még senki sem gondolt arra, hogy egyszer Google Ads-ről, Facebook-hirdetésekről és globális e-kereskedelemről fogunk beszélni.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...
online training on the school website on the Internet

A Google Ads szakértő

Ha bármikor is gondolkodtál azon, hogy milyen módon növelhetnéd online vállalkozásod láthatóságát és bevételét, valószínűleg szembejött már veled a Google Ads (korábbi nevén Google AdWords) kifejezés. Ez az egyik legismertebb és leghatékonyabb PPC (Pay-Per-Click) hirdetési platform, amely megfelelő beállításokkal és szakmai rálátással csodákra képes. Azonban az is lehetséges, hogy elkezdtél már saját kezűleg kampányokat futtatni,...
High Speed

Hogyan működik a PageSpeed Insights?

Ha komolyan gondolod a weboldalad és az online jelenléted hosszú távú sikerét, akkor a sebesség és a felhasználói élmény optimalizálása egyszerűen megkerülhetetlen. Ezzel nemcsak a látogatóid elégedettségét növeled, hanem a keresőoptimalizálási (SEO) eredményeiden is jelentősen javíthatsz. És itt lép be a képbe a Google PageSpeed Insights – vagy röviden PSI –, amely a weboldalad betöltési...

Itt érsz el

© Copyright 2025