A fogyasztói gondolkodás és befolyásolás

Főbb pontok

A fogyasztói gondolkodás és befolyásolás kérdésköre nem korlátozódik a vállalati szférára. Bár eredetileg a marketingben vált népszerűvé, bizonyos elvek és módszerek jól alkalmazhatók a katonai műveletek területén is, különösen akkor, ha a cél helyi közösségek meggyőzése, támogatásuk elnyerése vagy éppen valamilyen nemkívánatos viselkedés visszaszorítása. Egy kanadai katonai kutatás (Sullivan-Kwantes és Kwantes 2012) arra a feltevésre épült, hogy a hadműveletek során alkalmazott kommunikációs kampányok (például PSYOPS) sokat tanulhatnak a piaci marketingesektől és a fogyasztói pszichológiát kutató szakemberektől. Ez többek közt annak köszönhető, hogy a sikeres vállalatok az évtizedek alatt rendkívül rugalmasan reagáltak az állandóan változó versenykörnyezetre, miközben a fogyasztók folyamatosan formálódó igényeit is igyekeztek kielégíteni (Kotler et al. 2005). Ez a rugalmasság és gyors adaptáció ihletet adhat azoknak a katonai szervezeteknek, amelyek aszimmetrikus környezetben, sokféle kulturális, politikai és társadalmi hatást figyelembe véve kell, hogy meggyőző üzeneteket alkossanak.

A marketingben sokáig a „4P” (Kotler et al. 2005, p. 18) volt az uralkodó gondolkodási keret, amely a termékre, az árra, az értékesítési helyre és a promócióra irányult. Időközben ezt tovább bővítették, így kialakult például a „7P” megközelítés, amely a személyzet, a folyamatok és a külső benyomások jelentőségét is hangsúlyozza (Tracy 2004). Későbbi elméletek újabb bővítést hoztak: megjelent a personalizálás (amikor a vállalat egyéni igények szerint alakítja a terméket vagy szolgáltatást), a részvétel (amikor a fogyasztók bevonásával tervezik a kínálatot), a peer-to-peer (a közösségi hálózatokon alapuló, közvetlen fogyasztói kommunikáció), valamint a prediktív modellezés, amelyben az algoritmusok segítségével próbálnak döntéseket előrejelezni (Sullivan-Kwantes és Kwantes 2012, 5. old.). Ezek az új irányok megmutatják, mennyire összetetté vált a marketing folyamata, és mennyire sokszínű eszköztárral dolgozik.

A hagyományos marketing jellemzően termékközpontú volt: a vállalat megalkotta a terméket, majd eladta azt, sokszor a mennyiségre fókuszálva. Ezt kiszorította egy „vevőközpontú” felfogás, amely szerint először fel kell mérni a célcsoport szükségleteit, igényeit és motivációit (Kotler et al. 2005, p. 21). Ehhez hasonló elveket követnek a kanadai kutatók, akik felteszik, hogy a hadműveleti környezetben is hatékonyabb a befolyásolás, ha előbb alapos helyzetelemzéssel feltérképezed a helyi célcsoportokat, és olyan üzenetet, „megoldást” kínálsz, amit ők maguk értékesnek vagy előnyösnek látnak. A marketingben használt SIVA-keret (Solution, Information, Value, Access) is jól lefordítható: egy katonai vagy nemzetközi művelet során a felkínált „megoldásnak” relevánsnak kell lennie a helyiek szempontjából, kellő információt kell nyújtani róla, egyértelmű értéket (anyagi vagy erkölcsi hasznot) kell adni, és fizikailag hozzáférhetővé kell tenni.

A termék vagy szolgáltatás értéke a fogyasztói pszichológiában gyakran a „percelt” előnyök és az ár összevetéséből születik (Kotler et al. 2005, p. 37). A te szemszögedből, ha egy hadművelet keretében például egy környék biztonsági helyzetét javítod, akkor a lakosságnak fel kell mérnie, mit nyer és mit veszthet mindezzel (Sullivan-Kwantes és Kwantes 2012, 8. old.). Ha a kockázat nagy – mert például a helyi közösség retteg attól, hogy a lázadók bosszúját vonja magára, ha együttműködik a Koalíciós Erőkkel –, akkor minden kommunikációnak ezt is figyelembe kell vennie. A marketingvilágban is régóta tudják, hogy egy új termék bevezetésénél, ha a fogyasztótól túl sok áldozatot (például nagyon magas árat) követelnek, akkor hiába remek a termék, nem biztos, hogy sikeres lesz (Kotler et al. 2005, p. 43).

A „versenytársak” elemzése is fontos. A hagyományos üzleti piacon ez azt jelenti, hogy figyeled, miként reagálnak a konkurensek az általad hozott innovációkra, milyen árcsökkentéssel, minőségi fejlesztéssel vagy reklámmal készülnek. A katonai analógia szerint a riválisod lehet egy ellenérdekelt fél, akár terrorista csoport, amely a te befolyásolási kísérletedet akarja lerombolni – a módszerei azonban lehetnek egészen mások (nyílt fenyegetés, erőszak alkalmazása, álinformáció terjesztése). A modern marketing és a modern hadviselés között mégis akadnak hasonlóságok: mindkét terület lényege a lakosság vélekedésének befolyásolása, és ha valaki jobban tud alkalmazkodni a helyi igényekhez, a „piaci viszonyokhoz”, az előnyhöz juthat (Sullivan-Kwantes és Kwantes 2012, 10. old.).

A marketingkommunikáció számos megközelítést használ. Ilyen az úgynevezett sales promotion, amikor valamilyen kedvezményt vagy ajándékot ajánlasz fel a vásárlónak. A katonai műveletekbe ültetve ez annyit tesz, hogy a lakosságnak rövid távon vonzó ajánlatot kínálsz, például orvosi ellátást, oktatási lehetőséget, védelmet (Helmus et al. 2007). A public relations a civil oldalon a vállalat imázsának pozitív bemutatását jelenti, a hadviselés során pedig valami olyasmi, hogy a hadsereg jóindulatú, békés, fejlesztő partnerként jelenik meg a helyi térségben. A direkt marketing körében a polgárok egyenkénti megszólítása is elképzelhető (például telefonon vagy személyes beszélgetés útján), bár konfliktusövezetben ez nyilván a biztonsági helyzettől függően megvalósítható.

A word of mouth (WOM) a marketingben azt jelöli, amikor a felhasználók egymás között beszélnek egy termékről. Ez rendkívül erős eszköz a meggyőzésben, hiszen az emberek általában jobban bíznak a barátaik, ismerőseik véleményében, mint a hivatalos reklámokban (O’Neill 2008). A katonai színtéren a WOM azt takarja, hogy a helyi közösségek belső kapcsolatai hogyan terjesztik vagy torzítják a csapatokkal szembeni véleményeket. Ha a lakosok egy része meggyőződik arról, hogy a katonák tényleg hasznos segítséget jelentenek, akkor pozitív hírek terjedhetnek el, és a közösség nagyobb része is elfogadóvá válik. Ez azonban visszafelé is elsülhet, ha a lakosok negatív tapasztalatokról számolnak be.

A marketingkutatók nagyon figyelnek a negatív WOM csillapítására, és számos vállalat nagy összegeket költ arra, hogy orvosolja az elégedetlen ügyfelek panaszaiban rejlő károkat, mielőtt azok lavinaszerűen tovaterjednének a közösségi médiában (Smith és Vogt 1995). Egy PSYOPS-művelet esetén is érdemes felkészülni arra, miként védekezz a negatív híresztelések ellen. A marketing szereti a kríziskommunikációt: a Maple Leaf Foods listeriózis-botrányánál például a cég gyorsan, őszintén és együttérzően reagált, ezzel jelentősen tompította a hírnévveszteséget. A katonai oldalon hasonló őszinteség és gyors reagálás segíthet megelőzni, hogy egy-egy incidens (például baráti tűz, logisztikai hiba vagy a katonák által véletlenül okozott károk) totálisan aláássák az addig kiépített bizalmat.

A marketing világában az egyik új trend a wikinomics (Tapscott és Williams 2006), vagyis a közösségi tömeges együttműködés. Bizonyos vállalatok nyílt platformokat hoznak létre, ahol felhasználók vagy külsős partnerek is részt vehetnek a termékfejlesztésben, ötletelésben, sőt még a problémamegoldásban is. A katonai műveletek során is elképzelhető, hogy a helyiekkel közösen tervezel meg néhány fejlesztést, így ők részt kapnak a döntésben, és jobban magukénak érzik a projektet. Ez a fajta „alulról jövő” megközelítés, a nyitottság és a transzparencia rendkívül idegen a tradicionális hierarchikus szervezeti kultúrától, de a modern hadműveleteknél, amikor a lakosság szimpátiája döntő lehet, meggondolandó.

A kitekintés rámutat arra is, hogyan lehet egy óceán-stratégia (blue ocean) segítő. Az üzleti koncepció arra biztat, hogy ne a meglévő piaci versenyben próbálj egy kicsit jobban teljesíteni a többieknél, hanem alkoss olyat, ami újradefiniálja a „piacot,” és ezzel a versenytársaknak szinte nincs is releváns válasza (Kim és Aubergine 2005, p. 4). Hasonlóképp a katonai térben: a hagyományos, reguláris hadviselést kikerülve a terroristacsoportok aszimmetrikus módszereket alkalmaznak (például házi készítésű robbanószerkezeteket), amire a klasszikus páncélos-haderő nem tud elég gyorsan és rugalmasan reagálni. A kérdés: lehet-e a Koalíciónak is hasonlóan „kívülről” megközelítenie a hadműveleteket, hogy a helyi közösségnek teljesen új kereteket kínáljon, és a terroristaszervezetek üzenete vagy eszközei így veszítenének relevanciájukból?

A kulturális szempontok rendkívül erősek mind a marketingben, mind a katonai pszichológiai műveletekben (Yalcinkaya 2008). Bizonyos kultúrákban a család, a barátok és a közeli közösség véleménye sokkal fontosabb, mint az egyéni döntés. Ez azt jelenti, hogy az üzenetedet nem csupán az egyéneknek érdemes megfogalmaznod, hanem a közösségi kapcsolatokra is hangsúlyt fektethetsz. Hofstede (2001) ötdimenziós modellje (például individualizmus vs. kollektivizmus, bizonytalanságkerülés, hatalmi távolság) számos vállalatnak segített megérteni, hogyan alakítsa reklámjait és ügyfélkezelését különböző országokban. A honvédségi műveleteknél ez legalább ugyanilyen fontos. Ha egy olyan országban vagy, ahol magas a bizonytalanságkerülés, akkor az emberek vonakodhatnak minden újtól, és különösen tartanak attól, hogy a változás veszélyekkel jár. A meggyőzés itt szorosabban összekapcsolódik a bizalomépítéssel. Ha a társadalom magas hatalmi távolsággal működik, akkor a vezetők és helyi véleményformálók kulcsszerepet kapnak abban, hogy a nagyközönség mit támogat.

A marketing folyamatának megértése (Kotler et al. 2005) a katonai környezetben is hasznos. Először tisztázod, kiket akarsz befolyásolni és milyen reakciót vársz (Sullivan-Kwantes és Kwantes 2012, 12. old.). Ezt követi a stratégia kidolgozása, a kampány megtervezése, a végrehajtás és folyamatos mérés (Helmus et al. 2007). A cégek a fogyasztói elégedettséget eladásból és ügyfélkör-felmérésekből tudják mérni, míg a hadműveleti műveleteknél gyakran sokkal nehezebb kvantifikálni, hogy a „vevői reakció” (a helyi lakosság magatartás- és attitűdváltozása) mennyire pozitív. A marketingeseknél van lehetőség egy online kérdőív kitöltésére, a hadseregnél viszont nem mindig adottak ezek a békés körülmények. Így marad a közvetlen terepmegfigyelés, esetleg a közösség prominens tagjainak kikérdezése, interjúk vagy éppen a beérkező panaszos észrevételek figyelése.

Csak 5775 Ft
kozepen

A kanadai kutatók szerint a nagyvállalati marketingben lévő rugalmasság, az állandó alkalmazkodás és a sokféle taktikából való válogatás a katonai műveletek során is adhat inspirációt (Sullivan-Kwantes és Kwantes 2012, 18. old.). A fogyasztói pszichológia számos olyan eredményt is produkált, amely bemutatja, hogy az embereket mennyire meg lehet „szelídíteni” érzelmi, kulturális és racionális érvekkel, különösen akkor, ha a meggyőzés nem erőszakos, hanem a valódi szükségletek kielégítésére törekszik. Ugyanakkor hangsúlyozzák, hogy a katonai műveletek semmiképp sem azonosíthatók teljesen a marketing világával: a hadsereg például sokszor maga birtokolja a médiumot (egy rádióadót), míg a vállalatok jellemzően csak megvásárolják a reklámfelületet. De a központi kérdés ugyanaz marad: melyik „versenytárs” tudja jobban megnyerni a civilek támogatását.

A neuromarketing területéről is találni újdonságokat (Hubert és Kenning 2008). A különféle agyi képalkotó eljárásokkal (például fMRI) megpróbálják felderíteni, mely ingerek aktiválják a bizalomért, örömért, döntéshozatalért felelős területeket, és az eredményeket beépítik a reklámstratégiákba. A potenciális etikai kockázatok miatt egyes kutatók aggódnak, hogy ezzel túlzott manipulációt tesznek lehetővé, ám a gyakorlati bevetés ezen a téren még meglehetősen korlátozott és drága. A katonai alkalmazás sem egyértelmű, bár elméletileg felmerülhet, hogy hasonló mérések alapján tervezzék a PSYOPS üzeneteit. Ehhez azonban sokkal több vizsgálat, adat és kulturális összehasonlítás szükséges (Sullivan-Kwantes és Kwantes 2012, 27. old.).

Végül felmerül a kérdés, hogy az itt ismertetett marketing- és fogyasztópszichológiai elvek milyen konkrét további kutatást igényelnek, és mire támaszkodhat a hadsereg. A kanadai kutatók szerint (Sullivan-Kwantes és Kwantes 2012, 28. old.) a jövőbeli műveletekben kulcsfontosságú lesz a folyamatos visszacsatolás, a tervezés szisztematikusabbá tétele és a helyi adottságok még mélyebb megismerése. Érdemes átgondolni, hogyan lehetne olyan felsőfokú képzést is létrehozni a tiszteknek és altiszteknek, amelyben ezek a marketingalapú befolyásolási eljárások, a közvélemény- és piacfelmérés módszerei, valamint a kulturális sajátosságok is szerepelnek.

A hadműveletek és a marketing közti analógiák sosem lesznek tökéletesek, hiszen a katonai szervezet céljai sokszor létfontosságúak, biztonsági szempontúak, nem profitorientáltak, és igen gyakran feszült, erősen ellenséges környezetben kell működni. Mégis sok közös pont akad: a fogyasztói érték, az igényfelismerés, a versenytársak szorításának kezelése, a kiválasztott célcsoport igényeire válaszoló kommunikáció, a meggyőzés és a hűség elnyerésének folyamata. A civil marketing komoly tapasztalatot halmozott fel abban, hogyan érdemes üzenni, milyen attitűdök és érzelmek formálják az emberek döntéseit, miként lehet a negatív szóbeszédet kezelni, és hogyan lehet tömeges együttműködést szervezni (Tapscott és Williams 2006). Ez a tudásállomány potenciálisan rengeteget segíthet abban, hogy a katonai műveletek is új szintre emeljék a lakossági támogatás kiépítését vagy a helyi közeg megbékítését.

A kanadai kutatók végkövetkeztetése szerint (Sullivan-Kwantes és Kwantes 2012, 29. old.) a legjobban tesszük, ha az elméleti marketingkereteket adaptálva, de rugalmasan és a helyi viszonyokhoz igazítva alkalmazzuk. Ez nem csupán annyit jelent, hogy „hirdess a rádióban,” hanem azt, hogy ténylegesen felméred a helyiek szükségleteit, megérted a kulturális sajátosságaikat, és úgy alkotsz üzenetet, szolgáltatást, programot vagy éppenséggel fizikai fejlesztést (például kútépítést), ami valódi hasznukra válik. Így lehet a legnagyobb eséllyel csökkenteni a feszültséget és megelőzni azt, hogy a versenytárs (adott esetben egy ellenséges csoport) sokkal vonzóbb vagy ijesztőbb üzenettel elvesse a bizalom magvait. A marketing világa bebizonyította, hogy az emberek figyelmének megragadásához őszinte üzenetek, átgondolt koncepciók és hatékony csatornák kellenek, miközben reagálni is kell a felmerülő eseményekre, problémákra. Ez a szemléletmód jól kiegészítheti a katonai doktrínát, és ha etikus keretek között marad, akkor a lokális közösségekkel való hatékony és tartós kapcsolat egyik kulcsa lehet.

[Hivatkozások közül néhány:

• Kotler, P., Armstrong, G., Cunningham, P.H. (2005). Principles of Marketing.

• Kim, W.C. és Aubergine, R. (2005). Blue Ocean Strategy. Harvard Business School Press.

• Tapscott, D., Williams, A.D. (2006). Wikinomics. Penguin Books.

• Helmus, T.C., Paul, C., Glenn, R.W., McKernan, M. (2007). Enlisting Madison Avenue: The Marketing Approach. RAND.

• Sullivan-Kwantes, W., Kwantes, P. (2012). Consumer Psychology Marketing Overview: An Influence Operational Perspective. DRDC Toronto.

• Smith, R.E., Vogt, C.A. (1995). Effects of Integrating Advertising and Negative WOM… Journal of Consumer Psychology.]

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...
online training on the school website on the Internet

A Google Ads szakértő

Ha bármikor is gondolkodtál azon, hogy milyen módon növelhetnéd online vállalkozásod láthatóságát és bevételét, valószínűleg szembejött már veled a Google Ads (korábbi nevén Google AdWords) kifejezés. Ez az egyik legismertebb és leghatékonyabb PPC (Pay-Per-Click) hirdetési platform, amely megfelelő beállításokkal és szakmai rálátással csodákra képes. Azonban az is lehetséges, hogy elkezdtél már saját kezűleg kampányokat futtatni,...
High Speed

Hogyan működik a PageSpeed Insights?

Ha komolyan gondolod a weboldalad és az online jelenléted hosszú távú sikerét, akkor a sebesség és a felhasználói élmény optimalizálása egyszerűen megkerülhetetlen. Ezzel nemcsak a látogatóid elégedettségét növeled, hanem a keresőoptimalizálási (SEO) eredményeiden is jelentősen javíthatsz. És itt lép be a képbe a Google PageSpeed Insights – vagy röviden PSI –, amely a weboldalad betöltési...

Itt érsz el

© Copyright 2025