A hirdetés elemi szabályai: múlt és jelen találkozása

Főbb pontok

Sokszor hallani, hogy a régi idők reklámjai elavultak, és a modern marketing világban már semmi hasznukat nem vehetjük. Azonban, ha közelebbről megvizsgálod a 20. század elejéről származó könyvrészletet „A hirdetés elemi szabályai” címmel, meglepően aktuális alapelvekre bukkanhatsz. Ez a korabeli szöveg úgy tárgyalja a reklám és a marketing néhány fontos kérdését, hogy azok a mai digitális korszakban is tökéletesen érthető, sőt alkalmazható tanácsokat jelentenek. Az őszinteség, a szerénység és az érthető üzenet már akkor is kulcsfontosságú volt, ami a modern, online közösségi platformokkal átszőtt világban még inkább igaz lett. De miben áll a lényege ezeknek a „régi-új” meglátásoknak?

A túlzások csapdája

A régi szövegben gyakran előforduló gondolat, hogy „a túl sok beszéd” és a „bombasztikus frázisok” többet árthatnak a hirdetőnek, mint amennyi hasznot hoznak. Miért van ez így? A szerzők felhozott példái szemléltetik: ha valaki „a legjobb borbély a világon” felirattal hirdeti magát, könnyen válhat hiteltelenné a közönség szemében. Ugyanis a fogyasztókban – már a múlt század elején is – ösztönösen megszólalt a kétely, amikor grandiózus állításokkal találkoztak. Ez a kétely napjainkban, a közösségi média és az online fórumok korában még erősebb, hiszen bármilyen állítást pillanatok alatt leellenőrizhetnek.

Mindezt a modern kutatások is alátámasztják. A Marketing Science Institute 2024-es felmérése (Evans, G. „The Future of Advertising: Evolving Consumer Perceptions”) rávilágít, hogy a fogyasztók 67%-a bizalmatlanabb azokkal a hirdetésekkel szemben, amelyek túlzó, bombasztikus jelzőkkel próbálnak kitűnni. Ugyanakkor ugyanebben a tanulmányban azt is kimutatták, hogy a fogyasztók 72%-a szívesebben emlékszik vissza a visszafogottabb, de emberközeli üzenetekre. Ez alapján jó eséllyel a régi korok szerzői meglepően modern szemlélettel rendelkeztek.

A hitelesség és a szerénység hatalma

Egyik kulcsgondolata a régi könyvrészletnek, hogy a közönség azonnal megérzi, ha valaki túloz vagy alap nélküli ígéreteket tesz. A hitelesség pedig elvitathatatlanul a hirdetés központi kérdése. Ha egyszer átvágtad a fogyasztót, nagyon nehéz újra megszerezni a bizalmát. A marketingkutatásokban ma ezt a jelenséget „bizalmi válságnak” nevezik, amelynek feloldásához általában hosszú idő és számos hiteles kampány szükséges. A 2023-ban publikált „Persuasive Advertising and Emotional Engagement” (Larson és Hill, The Journal of Marketing Science) című tanulmány szerint a márkák 81%-a elveszíti a közönség érdeklődését, ha kiderül, hogy a korábbi kampányaikban félrevezető vagy hamis tartalmakat kommunikáltak.

A szerénység tehát nem a gyengeség jele, hanem éppen ellenkezőleg: a „kevesebbet állítok, de azt biztosabban alá tudom támasztani” elve a marketingpszichológusok szerint növeli a márka iránti szimpátiát és a lojalitást. Ez egyfajta „érzelmi nyugalmat” ad a fogyasztónak, hiszen azt érezheti, hogy a cég nem akar ráerőszakolni valamilyen hihetetlen állítást. Ez a hozzáállás különösen fontos a mai, információtúlterhelt világban, ahol a felhasználók képesek nagyon gyorsan eldönteni, kinek hisznek és kinek nem.

Őszinteség és optimismmus a hirdetésben

A korabeli szövegben is megjelenik, hogy a hirdetésnek „bizonyos derűlátást” kell sugallnia: a panaszkodás, a túlzottan negatív hangvétel vagy a folytonos támadás hamar unalmassá válik. Persze ez nem jelenti azt, hogy mindent rózsaszín ködbe kell vonni, de az emberek hajlamosak arra, hogy a pozitív és reményt keltő üzeneteket elfogadják. Ez alátámasztja azt a marketingpszichológiai elméletet is, mely szerint a reklám a fogyasztóban azzal kelt vonzalmat, ha megoldási javaslatokat, előnyöket, pozitív érzéseket kínál (S. Godin, 2023: „The Role of Emotional Framing in Consumer Decisions”, New Marketing Perspectives).

Ezt a kettőséget – a szerénység és a derűlátás együttes hatását – kiválóan példázza, ha egy reklámkampány úgy tudja bemutatni a termék vagy szolgáltatás előnyeit, hogy nem vállalja túl magát, mégis lelkesíti a célcsoportot. Például egy ruhamárka kampányának nem kell azt sugallnia, hogy „ezek a világ legdivatosabb ruhái”. Elég hangsúlyozni, hogy a minőségi anyagok, fenntartható gyártási folyamat és a kényelmes design hogyan szolgálják a vásárló érdekeit. Így valós, megragadható értéket ígér, és közben fenntartja a pozitív hangulatot is.

Relevancia és márkaidentitás

A régi könyv egyik fontos észrevétele, hogy a közönség gyorsan megkülönbözteti az egyik cég reklámját a másikétól. Ez arra hívja fel a figyelmet, hogy a hirdetésnek tükröznie kell a márka stílusát, értékeit, személyiségét. Hiába másolod le egy sikeres vetélytárs kampányának a felépítését, ha közben a saját vállalkozásod identitását teljesen figyelmen kívül hagyod. Az emberek ugyanis a tudattalan szintjén is keresik az összhangot: a szöveg, a vizuális megoldások, a cég küldetése és a cég valódi tettei között. Már a 20. század elején is sejtették, hogy a reklám „tizenötször-hússzor visszatükrözi a hirdető egyéniségét”, ma pedig a branding ugyanezt a gondolatot emeli ki modern pszichológiai és szociológiai vizsgálatokkal alátámasztva. A 2025-ös Brand Identity and Consumer Loyalty kutatás (M. N. James, The International Journal of Brand Psychology) szerint az erős, koherens márkaidentitás 58%-kal növelheti a törzsvásárlói bázis kialakulásának esélyét.

Ha a reklámodban mindig az árkedvezményekről beszélsz, de valójában egy felső kategóriás, exkluzív szolgáltatásra törekszel, akkor zavarba hozod a közönségedet. Ugyanígy, ha a céged a fenntarthatóságot hangsúlyozza, de a termelésed során rengeteg környezetszennyező anyagot használsz, a disszonancia azonnal megjelenik, és a fogyasztók gyorsan elfordulnak tőled. Ezért kulcsfontosságú, hogy a hirdetésedben is hitelesen mutasd be azt a stílust, amit a márkád valóban képvisel.

Az érthető üzenetek és az egyszerűség ereje

A 20. század eleji forrás hangsúlyozza, hogy a hosszú, túlságosan részletes vagy bonyolult mondanivalóval csupán megterheled a célközönséget. A figyelem megragadásának első perceiben (sőt, sokszor első másodperceiben) nincs idő hosszas magyarázkodásra vagy bizonyításra. A leghatékonyabb üzenetek rövidek, érthetőek és gondolatébresztőek. Azt tapasztalom, hogy a mai embernek – legyen akár menedzser, diák vagy nyugdíjas – még annyi ideje sincs, mint elődeinek, ezért fokozottan érvényesül ez a szabály: „Mondd el röviden, miért jó nekem, és hogyan kaphatom meg!”

Ezzel kapcsolatban a Harvard Business Review 2023-as cikke (Johnson, K.: „Communication Overload in the Digital Era”) kimutatta, hogy a digitális információáramlás miatt az emberek átlagosan 7 másodperc alatt döntenek arról, hogy tovább foglalkozzanak-e egy online tartalommal, vagy inkább görgetnek tovább. Ha belegondolsz, mennyire kevés ez az idő, azonnal érthetővé válik, miért nagy előny, ha már a hirdetés első pillanatai megadják azt a kis „szikrát”, amivel megragadod a figyelmet. A 20. század eleji szerző ugyan nem használt digitális példákat, de a gondolatait elolvasva látható, hogy nagyon hasonló pszichológiai megállapításokat tett: kevés idő áll rendelkezésre a közönség felébresztésére, ezért ügyelj a lényeglátó, egyszerű és megjegyezhető üzenetekre.

Csak 5775 Ft
kozepen

Becsület és optimizmus: a vásárlói bizalom alapja

Az is szóba kerül az idézett műben, hogy a hirdetőnek önmaga és a terméke megbecsülését is kifejezésre kell juttatnia. Vagyis ne hirdess olyat, amiről te magad sem vagy meggyőződve, mert könnyen kiderülhet, hogy nem igazak a vállalásaid, és akkor a közönség szemében tönkremegy a hiteled. Ez a kérdés mára még kritikusabbá vált, hiszen az interneten pár kattintással rá lehet keresni a valós tapasztalatokra. A TripAdvisor vagy a Trustpilot oldalakon például valós vásárlók véleményeit olvashatjuk éttermekről, utazási irodákról vagy épp techtermékekről. Ha a valós visszajelzések ellentmondanak a reklámszövegnek, a hirdető cég hírneve nagyon gyorsan romokba dől.

Ezért a modern marketingben kitüntetett szerepe van az úgynevezett „social proof” eszközöknek, mint például az ügyfelek értékelései és esettanulmányai. Ha a terméked valóban jó, akkor remek lehetőség, hogy a vevőid saját történeteiken keresztül meséljék el, miért érdemes tőled vásárolni. Ezt a régi könyv szerzői is megsejtették, amikor azt írták, hogy a „gyakorlatban bizonyított” állításoknak a közönség jobban hisz. Tulajdonképpen ez ugyanaz a jelenség, mint amikor ma influencer marketinget alkalmazol: a véleményvezérek tapasztalatai és ajánlásai meggyőzőbbek, mint a legszebb marketingkönyvi frázisok.

Régi korok tanulságai a modern marketingstratégiádban

Nyilvánvaló, hogy a digitális korszakban, a globális versenyben és a mikrocélzású hirdetésekben sok minden gyökeresen más, mint a 20. század elején volt. Mégis, az emberi lélek alapvető működése, az információkra adott érzelmi reakciók és a bizalom felépítésének mechanizmusa nem változott annyit, mint gondolnád. A régi könyv szerzőinek üzenetei – szerénység, őszinteség, értékteremtés, érthetőség, pozitív hangvétel – ugyanúgy érvényesek ma is.

Ami igazán megújult, az a lehetőségeid tárháza: ott van az online marketing, a közösségi média, a remarketing, az e-mail automatizáció, a szemantikus SEO, és még sorolhatnánk. Az eszközök száma megsokszorozódott, ám a cél változatlan: magadra irányítani a figyelmet, fenntartani az érdeklődést, vágyat ébreszteni a fogyasztóban, és végül eljuttatni őt a tényleges cselekvésig (vásárlás, feliratkozás, ajánlatkérés stb.). Ahogy a régi szövegben is leírták: „Ha már egyszer elnyerted a közönség figyelmét, ne vesztegesd el felesleges szólamokra!

Gyakorlati iránymutatás: építsd fel a saját, hiteles hirdetési rendszeredet

Hogyan szűrheted le mindezt a gyakorlati munkád során? Miként alkalmazhatod a modern környezetben azokat a szabályokat, amelyeket elődeink már több mint száz évvel ezelőtt is ismertek? Íme néhány tipp, amely segíthet áthidalni a múlt és a jelen közötti időszakadékot:

  • Határozd meg, miben vagy valóban jó: Nem kell a legnagyobbnak vagy a „világ legjobbjának” lenned, elég, ha reálisan felméred, mi a céged legfőbb erőssége, és ezt emeli ki a hirdetésed.
  • Vállalj felelősséget az állításaidért: Ha azt mondod, hogy „környezettudatos a csomagolásod”, akkor mutasd be, hogyan éred ezt el. Tényekkel, adatokkal, tanúsítványokkal erősítsd a hitelességed.
  • Légy érthető és lényegre törő: A modern ember figyelme korlátozott, ezért legyenek rövid, de ütős üzeneteid, amelyek pár másodperc alatt átadják a legfontosabb információkat.
  • Építs közösséget, ne csak eladni akarj: Az online platformok révén párbeszédet folytathatsz a közönségeddel. Kérdezd meg a véleményüket, reagálj a visszajelzéseikre, és ezzel a párbeszéddel hosszú távú kötődést hozhatsz létre.
  • Figyelj a stílusra és a hangvételre: Akár fiatalos, akár elegáns vagy vicces hangot választasz, legyél következetes és igazodj a márkád identitásához. Ez az arculati koherencia elengedhetetlen ahhoz, hogy a közönség felismerje, „ki szól hozzájuk” minden csatornán.
  • Ne félj a visszafogottságtól: Időnként a legjobb stratégia az, ha inkább csendben mutatod be, mit tudsz. Így a közönségnek nem a mellébeszélés vagy a gyanú, hanem a kíváncsiság jut először eszébe.

A tudatosság és a kutatási eredmények ereje

A digitális korban már nem csak tapasztalatra és ösztönökre hagyatkozhatsz: konkrét statisztikákkal, A/B tesztekkel, analitikai eszközökkel mérheted a kampányaid hatékonyságát. Érdemes beépítened a munkafolyamataidba például a Google Analytics, a Facebook/Instagram Insights vagy bármely más analitikai platform adatait. A 20. század elején ez még elképzelhetetlen lett volna, de a lélek és a figyelem törvényei akkor is számítottak, és ma is számítanak. A viselkedéstudomány és a neuromarketing egyre mélyebb ismerete segíthet abban, hogy pontosabban értsd a fogyasztói reakciókat.

Ahogy a régi szöveg írja: „Okos ember nem hirdet olyat, amit szükség esetén azonnal bizonyítani nem tud.” – Ez bizony a modern, adatvezérelt marketing lényegi alapelve is. Ha van egy állításod (pl. „98%-ban elégedettek a vevőim”), akkor legyen egy kutatásod vagy felmérésed, amivel ezt alá tudod támasztani. Ezzel nem csak a bizalmat növeled, de növeled a meggyőzés erejét is, mert konkrét, mérhető, ellenőrizhető információt adsz.

Kulturális különbségek és globális piac

Természetesen a 20. század elején még kevésbé fordult elő, hogy egy helyi borbély vagy kiskereskedő nemzetközi konkurenciával nézzen szembe. Manapság viszont a globalizáció és az internet lerombolta a földrajzi határokat. A hirdetéseid – feltéve, hogy online csatornákon is futnak – bármikor elérhetik külföldi potenciális ügyfelek tömegeit. Ezért fontos, hogy a hirdetések elemi szabályait akár kulturális kontextusban is újragondold. Az, ami humoros vagy meggyőző egy magyar közönségnek, lehet, hogy máshol félreértéseket szül. Ezt a szempontot is érdemes beépíteni a tervezési folyamatba. A 2025-ös Cross-Cultural Marketing Insights (J. Peterson, Global Consumer Behavior) című kutatás azt állapította meg, hogy a kampányok 41%-a kulturális adaptáció nélkül veszít a hatékonyságából nemzetközi környezetben.

Zárszó és fő tanulságok

Ha elmerülsz a „hirdetés elemi szabályai” régi szövegben, meglepő párhuzamokra bukkanhatsz a legfrissebb marketing- és üzleti pszichológiai eredményekkel. A szerénység, a valós bizonyítékokkal alátámasztott ígéretek, az optimista, de nem naiv hangvétel, a céged és a közönség tisztelete, valamint a márka értékeinek következetes megjelenítése – mindezek a mai világban is az eredményes kampány alapkövei.

Az információs társadalom és a globalizált verseny talán új „játékszabályokat” hozott, de a legfontosabb összetevő, az ember, nem változott meg drámaian. Ugyanúgy keressük a megbízható, pozitív, emberközeli üzeneteket, mint elődeink. Nem véletlen, hogy egyes marketingguruk még ma is azt mondják: „A marketing nem más, mint emberi kapcsolatok menedzselése”. A modern eszköztár csupán nagyítólencse vagy hangosbeszélő lehet, de a lényeg és az üzenet minősége ugyanaz marad.

Éppen ezért, ha hosszú távú sikert szeretnél, építsd fel a hirdetéseidet a fenti alapelvek mentén. Ne félj alkalmazni régi, de örökérvényű gondolatokat, amelyeket a 20. század eleji mesterek tanítottak. Tedd ezt össze a mai analitikai és digitális lehetőségekkel, és olyan eredményeket érhetsz el, amelyek kiállják a 21. századi marketing brutális versenyének próbáját is. Így válhatsz egy időtállóan sikeres, megbízható és szerethető márka képviselőjévé, pontosan úgy, ahogy az „elemi szabályok” előre vetítették – akkor is, ha száz évvel ezelőtt még senki sem gondolt arra, hogy egyszer Google Ads-ről, Facebook-hirdetésekről és globális e-kereskedelemről fogunk beszélni.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

online training on the school website on the Internet

A Google Ads szakértő

Ha bármikor is gondolkodtál azon, hogy milyen módon növelhetnéd online vállalkozásod láthatóságát és bevételét, valószínűleg szembejött már veled a Google Ads (korábbi nevén Google AdWords) kifejezés. Ez az egyik legismertebb és leghatékonyabb PPC (Pay-Per-Click) hirdetési platform, amely megfelelő beállításokkal és szakmai rálátással csodákra képes. Azonban az is lehetséges, hogy elkezdtél már saját kezűleg kampányokat futtatni,...
High Speed

Hogyan működik a PageSpeed Insights?

Ha komolyan gondolod a weboldalad és az online jelenléted hosszú távú sikerét, akkor a sebesség és a felhasználói élmény optimalizálása egyszerűen megkerülhetetlen. Ezzel nemcsak a látogatóid elégedettségét növeled, hanem a keresőoptimalizálási (SEO) eredményeiden is jelentősen javíthatsz. És itt lép be a képbe a Google PageSpeed Insights – vagy röviden PSI –, amely a weboldalad betöltési...
Fish oil vitamin with EPA and DHA,Alternative medicine herbal organic capsule with vitamin E

Fizetett hirdetések egészségügyi termékekre

Ha egészségügyi árucikkeket kínálsz, mint például vitaminokat, táplálékkiegészítőket vagy orvostechnikai eszközöket, a marketingednek és a kommunikációdnak szigorúbb feltételeknek kell megfelelnie, mint a hagyományos termékkategóriák esetében. Hiszen nem elég, hogy a piacon erős verseny van: a Google Ads és más online hirdetési platformok is komoly szabályokhoz kötik, hogy mit és hogyan írhatsz egy-egy hirdetésben. Ez a...
Text Word press written on sticky note

Ezért használj WordPresst blogírásra

Ha valaha is gondolkodtál azon, hogy elindítod a saját blogodat, vagy már belevágtál, akkor bizonyára felmerült benned a kérdés: melyik platform legyen a hosszú távú társad? Olyan stabil és megbízható rendszert akarsz, amely rugalmas, könnyen bővíthető, ráadásul a keresőoptimalizálás (SEO) terén is előnyöket biztosít? Szerintem a WordPress az egyik legjobb megoldás. Nagyon sokan használják, és...

Itt érsz el

© Copyright 2025