A „kirakat és háttér” jelenség

Főbb pontok

Ha valaha dolgoztál már nagyobb marketingügynökséggel, biztosan találkoztál a „kirakat és háttér” jelenséggel. Ez az a helyzet, amikor a szerződéskötés során még a senior szakemberekkel beszélsz, de a tényleges kampánykezelést végül teljesen más, általában junior marketingesek vagy gyakornokok végzik. Az eredmény pedig sokszor csalódást kelt, mert a tapasztalat és a stratégiai gondolkodás, amit a senior szakértőktől vártál, egyszerűen nem érkezik meg.

Mi is a „kirakat és háttér” jelenség?

A legjobb példa erre az, amikor megbízol egy neves marketingügynökséget, és az első tárgyalásokon magabiztos, rutinos szakértőkkel egyeztetsz. Ők vázolják fel neked a kampányod grandiózus tervét, kidomborítva a legmodernebb eszközöket és a hatalmas tapasztalatukat. Te jogosan hiszed, hogy ők fogják vinni a projektet, hiszen az elején velük találkozol, ők alakítják ki az árajánlatot és a stratégiát.

Amikor azonban aláírod a szerződést, a valóság gyakran az, hogy a napi szintű kezelést, az optimalizálást és a teljesítménykövetést nem ezek a seniorok végzik, hanem egy kevésbé tapasztalt csapat kapja a feladatot. Ez a „háttércsapat” lelkes lehet, de hiányozhat belőlük az a stratégiai rálátás, ami nélkülözhetetlen a sikeres kampányhoz.

Nem a junior szakemberek a hibásak

Fontos leszögezni: a probléma nem a junior kollégákkal van. Ők ismerik a legújabb trendeket, rugalmasak és lelkesen tanulnak. A gond ott kezdődik, hogy az ügyfél – azaz te – úgy hiszed, hogy “senior szintű” erőforrásokat kapsz a kampányodhoz, de valójában mást kapsz. Ez az ígéret és valóság közti különbség az, ami csalódáshoz és eredménytelenséghez vezethet.

Hogyan kerülheted el a csalódást?

A legtöbben beletörődnek, hogy a kampánykezelés idővel „átcsúszik” más kezekbe, pedig ezt megelőzhetnéd, ha már a szerződéskötés fázisában néhány garanciát beépítesz.

  • Rögzítsd a kezelő nevét: Kérd, hogy a szerződésben konkrétan tüntessék fel, ki lesz a kampányod felelőse. Ne csak az ügynökség neve és a „csapat” szerepeljen, hanem az is, hogy senior szakértő vállalja az irányítást. Így később nem ér meglepetés, hogy valójában teljesen más ember kapja a projekted.
  • Biztosítsd az adatvédelmet: Győződj meg róla, hogy az üzleti fiókjaid, kampányadataid nem válnak „gyakorló tereppé”. Kérj garanciát arról, hogy csak az illetékes szakemberek férnek hozzá a fiókjaidhoz, és hogy az adataidat nem használják fel más projektekhez.
  • Kérdezz rá a szervezeti struktúrára: Nyugodtan tedd fel a kérdést: „Ha én senior szakértőtől kapom az ajánlatot, ő tényleg személyesen fogja felügyelni a kampányomat nap mint nap?” Ne félj akár több találkozót is kérni, ahol megismerheted a konkrétan dolgozó csapattagokat.

Miért húzódoznak a nagyobb ügynökségek?

Az ügynökségek üzleti modellje gyakran arra épül, hogy a vezető szakemberek inkább az ügyféltárgyalásokon és az árajánlatok kidolgozásán dolgoznak, a napi feladatokat pedig delegálják junior kollégáknak. Ez természetes is lehet egy bizonyos méret fölött, de csak akkor etikus, ha ezt transzparensen kommunikálják az ügyfeleknek. Sok esetben ezt nem teszik meg, és amikor „túlságosan sokat kérdezel” vagy „garanciát kérsz”, előfordulhat, hogy inkább keresnek egy másik ügyfelet, aki nem teszi ezt szóvá. Ez azonban hosszú távon bizalmatlanságot szül.

Csak 5775 Ft
kozepen

Miért érdemes küzdened a transzparenciáért?

A marketing valójában nem csupán a megfelelő platformon való hirdetésről szól, hanem arról, hogy kik dolgoznak a kampányon. Egy tapasztalt, stratégiai gondolkodó senior szakember sokkal többet tesz hozzá a konverziós arányodhoz és a kampányok megtérüléséhez, mint azt gondolnád. Egy junior kolléga remek ötletekkel jöhet, de kevesebb rutinja lehet abban, hogy melyik felvetés működik valójában a piacon.

A transzparencia és a személyes garanciák tehát nem luxus, hanem a hatékony kampány kulcsa. Ha egy ügynökség valóban minőséget kíván nyújtani, akkor nem fog akadékoskodni, ha azt kéred, hogy írásban vállalják: megfelelő szintű szakember irányítja a projektedet.

Tippek ügynökségválasztáshoz

  • Kérdezz rá a csapat tagjaira: Ki lesz az a konkrét személy, aki kezelni fogja a Google Ads- vagy Facebook-kampányodat? Ismerd meg őt, kérdezd meg a tapasztalatairól és a hozzáállásáról.
  • Olvass ügyfélvéleményeket: Nézd meg, mit írnak mások. Gyakran pont azok panaszkodnak, akik megjárták a „kirakat és háttér” helyzetet, és így könnyebben elkerülheted ugyanazt a hibát.
  • Legyél tudatos a szerződéskötésnél: Ne csak az árat, hanem a feltételeket is figyeld. Ha a szerződés kitér rá, hogy senior szakember koordinálja a projekted, akkor később kérhető rajtuk számon, ha ez mégsem így történik.
  • Ne félj kétszer is átgondolni: Ha az ügynökség a legkisebb jelét is adja annak, hogy nem akarnak garanciákat vállalni, érdemes elgondolkodnod, hogy tényleg ők-e a legjobb választás.

Miért érdemes kitartanod az igényeid mellett?

Végső soron a te pénzed, a te időd és a te márkád forog kockán. Egy hibásan kezelt kampány hónapokra, akár évekre visszavetheti a növekedésedet, vagy ronthatja a hírnevedet. Megérdemled, hogy azt kapd, amit az elején ígértek: tapasztalatot, stratégiai gondolkodást és valódi figyelmet.

A jó ügynökség számára nem teher, hanem alapelv, hogy az ügyfelet az az ember szolgálja ki, akivel megállapodtak. Ez bizalmat teremt, és hosszú távon mindkét fél profitál belőle: te jobb eredményeket érsz el, az ügynökség pedig hűséges ügyfelet nyer.

Összegzés: Ne elégedj meg a kirakattal!

A „kirakat és háttér” problémája szerencsére nem megoldhatatlan, csak tudatos hozzáállást igényel az ügyfél részéről. Ha már a kezdetektől világossá teszed, hogy nem kívánsz átverés áldozata lenni, és személyes garanciákat kérsz, akkor jó eséllyel elkerülheted a csalódást. Így valóban senior szakemberek foglalkoznak majd a kampányoddal, nem csak a felszínen, hanem a mindennapi munka során is.

Zárszóként pedig érdemes észben tartani: a marketing nem pusztán „számszaki” tevékenység, hanem egy kreatív, stratégiai feladat, amelyben az emberi tényező kulcsfontosságú. Legyél körültekintő, köss biztosítékot a szerződésben, és kérj garanciákat. Így tényleg azt kapod, amit mutatnak neked a „kirakatban”!

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...
online training on the school website on the Internet

A Google Ads szakértő

Ha bármikor is gondolkodtál azon, hogy milyen módon növelhetnéd online vállalkozásod láthatóságát és bevételét, valószínűleg szembejött már veled a Google Ads (korábbi nevén Google AdWords) kifejezés. Ez az egyik legismertebb és leghatékonyabb PPC (Pay-Per-Click) hirdetési platform, amely megfelelő beállításokkal és szakmai rálátással csodákra képes. Azonban az is lehetséges, hogy elkezdtél már saját kezűleg kampányokat futtatni,...
High Speed

Hogyan működik a PageSpeed Insights?

Ha komolyan gondolod a weboldalad és az online jelenléted hosszú távú sikerét, akkor a sebesség és a felhasználói élmény optimalizálása egyszerűen megkerülhetetlen. Ezzel nemcsak a látogatóid elégedettségét növeled, hanem a keresőoptimalizálási (SEO) eredményeiden is jelentősen javíthatsz. És itt lép be a képbe a Google PageSpeed Insights – vagy röviden PSI –, amely a weboldalad betöltési...

Itt érsz el

© Copyright 2025