Forró

A marketing-tanácsadás jelentősége

Főbb pontok

Képzeld el, hogy a vállalkozásod akár itthon, akár nemzetközi szinten úgy tud előrehaladni, hogy folyamatosan alkalmazkodik a piac változásaihoz, és közben olyan brandet épít, amelyre a vevők, partnerek és munkatársak is büszkék lehetnek. A marketing-tanácsadás pontosan ezt a szemléletet hozza el számodra, és messze nem merül ki abban, hogy valaki kívülről ad néhány ötletet a hirdetéseidhez vagy a közösségi médiában való posztoláshoz. Valójában egy sokrétű, mélyreható együttműködésről beszélünk, amely a piac megismerésétől a digitális térben való jelenlét tökéletesítésén át a fenntarthatósági és társadalmi felelősségvállalási folyamatok hiteles beépítéséig számos területet lefed. Az eredmény egy olyan márka, amely nemcsak a pillanatnyi trendekhez igazodik, hanem képes hatékonyan reagálni a gazdasági környezet hullámzásaira is, miközben valódi értéket teremt a vevők és a munkatársak számára.

Amikor egy tanácsadóval dolgozol, a legelső lépés mindig az, hogy rálátást kapsz a piacodra és a saját vállalati folyamataidra. Ez a közös elemzés, amelynek során felméritek a versenykörnyezetet, a vállalatod belső erőforrásait és az aktuális marketingtevékenységeket, már önmagában is óriási felismerésekhez vezethet. Sok cégben a belső csapat korlátozott ideje és erőforrásai miatt nem jut elegendő figyelem a stratégiai szemléletre, ezért is lényeges szerepe van egy olyan külső szakértőnek, aki össze tudja hangolni a meglévő folyamatokat az aktuális kutatási eredményekkel és a piacon tapasztalható elvárásokkal. Az elmúlt néhány évben a Harvard Business Review több olyan esettanulmányt is bemutatott, amelyekben a külső tanácsadói perspektíva alapjaiban formálta át a vállalati marketingstratégiát, különösen a digitális transzformáció időszakában (Davenport, 2019). Ez a fajta szakértői rálátás mindenképpen meggyorsítja a folyamatokat, hiszen nem neked kell a nulláról kitapasztalnod, milyen eszközök és megközelítések működnek jól a jelenlegi online és offline térben.

A valódi marketing-tanácsadás

A közös munkának azonban a piackutatás csak az egyik összetevője. A valódi marketing-tanácsadás során mindig a vállalat konkrét céljaira és erőforrásaira szabott stratégia kialakítása lesz a fókusz. Itt kiemelt hangsúly kerül arra, hogy miképp lehet azt a víziót, amit te vagy a csapatod megálmodtatok, a mindennapi marketingfeladatok szintjére lebontani úgy, hogy közben mérhető eredményeket kapjatok. A klasszikus marketingirodalomban, például Kotler és Keller Marketing Management című művében (Kotler & Keller, 2016) rendre visszaköszön, hogy a sikeres marketingkampányok első lépése a pontos célcsoport-meghatározás. Nem elég, ha csak annyit tudsz, hogy mondjuk a harmincas éveiben járó városi nők a legfőbb vevőid, fontos megérteni, milyen értékeket, szokásokat és motivációkat képviselnek. Ebben a folyamatban a tanácsadó segít a különféle fogyasztói szegmensek feltérképezésében, valamint abban, hogy az üzeneteid, a vizuális megjelenésed és a kiválasztott kommunikációs csatornáid összhangba kerüljenek a közönség elvárásaival.

A stratégiába szervesen beletartozik a digitális térben való jelenlét felépítése vagy továbbfejlesztése, hiszen mára az online platformok egyértelműen megkerülhetetlenné váltak. Ez nem egyszerűen egy weboldal vagy közösségi média-felület létrehozását jelenti, hanem annak pontos kidolgozását, hogy milyen tartalmakkal, milyen stílusban és milyen gyakorisággal érdemes megszólítanod a közönséget. Emellett az online eszközöket kiválóan lehet használni adatvezérelt döntéshozatalhoz, hiszen a különféle analitikai programok segítségével valós időben láthatod, hogy egy-egy hirdetés vagy kampány mennyire hatékony. Ez a fajta rugalmas megközelítés teszi lehetővé, hogy gyorsan reagálj a piaci visszajelzésekre, és akár napról napra optimalizáld az üzeneteid vagy a hirdetési kereted. Az adatvezérelt marketingkutatások szerint (Smith, Brown & Lee, 2021) azok a vállalatok, amelyek folyamatosan követik a kampányaik teljesítményét, és azonnal reagálnak a megváltozott fogyasztói viselkedésre, akár 30-40 százalékkal magasabb megtérülést is elérhetnek, mint azok, amelyek nem használják ki ezt a lehetőséget.

A digitális marketing stratégia kidolgozása során szóba kerülhet a SEO (keresőoptimalizálás), a közösségi média platformok kezelése, az e-mail-marketing, sőt az egyre népszerűbb influencer-együttműködések is. Ezeket az elemeket azonban nem érdemes csak úgy véletlenszerűen kipróbálni, hiszen ami működik az egyik márkánál, nem biztos, hogy nálad is sikeres lesz. A marketing-tanácsadás során a tanácsadó, figyelembe véve a te céged termékeit vagy szolgáltatásait, valamint a célpiacod igényeit, segít megtalálni azt a csatornakeveréket, amely valóban összhangban áll a hosszú távú céljaiddal. Nem szerencsés például olyan social media platformon aktívan jelen lenni, amelyet a célközönséged nem használ, de ugyanígy probléma lehet, ha kimaradsz egy olyan online felületről, ahol a konkurenciád látványosan növekedik. A hatékony marketing főleg arról szól, hogy pontosan tudod, kinek, mikor és mivel érdemes üzenetet átadni.

A modern marketing egyik jelentős iránya a fenntarthatósági megközelítés és a társadalmi felelősségvállalás (CSR) hiteles integrálása. Nem azért, mert ez jól mutat a vállalati brosúrában, hanem mert a kutatások azt mutatják, hogy a fogyasztók egyre tudatosabban választanak márkákat, és kifejezetten figyelnek arra, hogy egy cég milyen értékeket képvisel. Egy szakértői tanácsadás során fel lehet mérni, hogy a vállalat milyen pontokon tud csatlakozni a környezeti vagy társadalmi ügyekhez, és hogyan lehet ezt az elköteleződést a márkatörténet szerves részévé tenni. A Journal of Marketing Researchben megjelent meta-analízis (Smith, Brown & Lee, 2021) rámutatott, hogy az olyan brandek, amelyek a CSR-tevékenységük révén alakítanak ki hiteles kapcsolatot a közönségükkel, hosszabb távon szorosabb vevői lojalitást élveznek és kevésbé esnek áldozatul az árérzékeny versenynek. Ez különösen akkor fontos, ha a piacod telített vagy a terméked könnyen helyettesíthető, hiszen egy erőteljesebb márkaélmény és társadalmi szerepvállalás képes pluszértelmet adni a vevői döntésnek.

A tanácsadói folyamat

A tanácsadói folyamat ráadásul azt is figyelembe veszi, hogy a vállalkozásod belső kultúrája hogyan illeszkedik a marketingküldetéshez. Az erős brand ugyanis nemcsak kifelé, hanem befelé is működik: ha a saját munkatársaid érzik azt, hogy egy olyan vállalatnál dolgoznak, amelynek átgondolt küldetése és víziója van, akkor nagyobb lesz a belső motiváció és az elköteleződés. Ez a belső erő jelentősen növeli a produktivitást, és hozzájárul ahhoz, hogy a cég egységes képet mutasson a piacon. Nem véletlen, hogy ma már az úgynevezett employer branding stratégia is a marketingtanácsadók egyik fontos területe, hiszen egy koherens márkaképpel tehetségesebb kollégákat vonzhatsz be, és erősebb csapatot építhetsz fel, mint versenytársaid.

Amikor a folyamatos fejlődésről beszélünk, az adatvezérelt megközelítés kulcsszerepét érdemes újra hangsúlyozni. Ma már a legtöbb online platform részletes statisztikákat kínál arról, hogy kik látogatják a weboldaladat, milyen útvonalon érkeznek, mennyi időt töltenek bizonyos aloldalakon, és mennyire valószínű, hogy feliratkoznak a hírleveledre vagy épp vásárlóvá válnak. A marketing-tanácsadó egyik feladata, hogy segítsen rendszerezni ezeket az adatokat, és közösen meghatározzátok, milyen mutatókat (például konverziós arány, kosárelhagyási arány, e-mail megnyitási arány) érdemes monitorozni. Ezzel a módszerrel objektíven meg tudjátok ítélni, hogy a marketingstratégián belül mely területek hozzák a kívánt eredményeket, és melyeket kell újragondolni. Nem elég, ha egyszer kitalálsz egy kampányt; a modern marketingben lényeges, hogy legyen egy rugalmas, mégis stabil keretrendszered, amely képes reagálni a változó piaci környezetre és fogyasztói trendekre.

A tanácsadás azt is megtanítja, hogyan ne csak „hangos” legyen a marketinged, hanem valóban értelmes és releváns üzeneteket közvetíts. Sokan esnek abba a hibába, hogy a márkaismertség növelése érdekében a lehető legtöbb felületen próbálnak feltűnni, de közben nem figyelnek arra, hogy a tartalom mennyire illik a célközönség igényeihez. Ha viszont egy tanácsadóval dolgozol, akkor biztosan lesz egy tudatos tervezési szakasz, ahol a marketinged összes elemét végiggondolhatod a termékfejlesztéstől a vásárlói élményig. Ez a folyamat olyan, mintha kirakósdarabokat illesztenél össze: amikor a terméked minősége, a kommunikált értékeid, a vásárlókhoz való hozzáállásod, illetve a hirdetési felületeid összhangban vannak, a márka egésze sokkal meggyőzőbb és szerethetőbb lesz.

A fenntarthatósági és a társadalmi felelősség

A fenntarthatósági és a társadalmi felelősségvállalási szempontok mellett az innovációra és a jövőorientáltságra is figyelmet kell fordítanod. A marketingszakértők rendszerint követik a legújabb technológiai fejlesztéseket és piaci trendeket, így könnyebben észreveszik, mikor érdemes valamilyen új platformot vagy eszközt bevonni a stratégiába. Az AR/VR megoldások, a mesterséges intelligencia alapú chatbotok vagy a felhőalapú adatkezelés nem csupán tudományos érdekességek, hanem sok esetben a fogyasztói élmény javításának és a hatékonyság növelésének legújabb lehetőségei. Ha időben csatlakozol ezekhez az innovatív megoldásokhoz, akkor valódi versenyelőnyt szerezhetsz, mert a célcsoportod úgy érezheti, hogy te vagy az, aki folyamatosan képes fejlődni és újat mutatni.

Az ilyen mélyre ható folyamatok azonban csak akkor hoznak valódi sikert, ha mérhető módon és hosszú távon is nyomon követed a hatásukat. A marketing-tanácsadóval közös munka ideális esetben nem csak néhány találkozóból áll, hanem egy állandó kapcsolat, ami során rendszeresen ellenőrzitek a futó kampányaid eredményeit, és kiderítitek, hol lehet finomhangolni vagy éppen merre érdemes tovább építkezni. Ez a szemlélet azért is lényeges, mert az üzleti környezet ma már olyan sebességgel változik, hogy akár egy év alatt is teljesen átalakulhatnak a fogyasztói preferenciák. Hasonlóképp fontos, hogy a stratégiai célokat gyakran összevessétek a piaci visszajelzésekkel, hiszen te is csak akkor tudsz reálisan haladni, ha a kampányaid és a termékfejlesztésed összhangban van a tényleges igényekkel.

Ahogy a fogyasztói bizalom és hűség kialakul, a pozitív vállalati reputáció sokkal túlmutat a rövid távú eladási mutatókon. Egy jól felépített marketingtevékenység megtöbbszörözi az értékesítési eredményeket, de ennél is fontosabb, hogy stabil alapot teremtsen a cég fejlődéséhez a jövőben. Ha a tanácsadással sikerül olyan márkává válnod, amelyet a közönség hosszan emleget, ajánl és magáénak érez, akkor nemcsak a napi bevételeidre lesz hatással a marketing, hanem a munkatársaid lojalitására, a partnerkapcsolataid minőségére és a teljes üzleti kultúrádra is. Ezáltal a marketing valóban a vállalat motorjává válik, olyan szervezőerővé, amely összehangolja a külső és belső célokat egyaránt, és lehetővé teszi, hogy rugalmasan reagálj a piaci változásokra.

Összegzésként érdemes látnod, hogy a marketing-tanácsadás nem csupán a reklámokról és a kampányokról szól, hanem egy átfogó gondolkodásmódot kínál. Arra ösztönöz, hogy ne csak a jelenben elérhető legjobb eszközöket aknázd ki, hanem a jövő piaci trendjeit is figyeld, és beilleszd a hosszú távú terveidbe. Megtanít arra, hogy a vevőidet és az alkalmazottaidat egyaránt partnereknek tekintsd, és olyan üzeneteket, folyamatokat dolgozz ki, amelyek valódi párbeszédet hoznak létre a márkád és a közönséged között. Segít abban is, hogy az üzleti lépéseket mérhető eredményekkel kösd össze, átlásd, miért működik egy adott stratégia, és pontosan megértsd, hogyan lehet továbbfejleszteni. Ez a holisztikus megközelítés, amely a piackutatást, a digitális tér adta lehetőségek kiaknázását, a társadalmi felelősségvállalást és a vállalati kultúra építését egyaránt magában foglalja, vezet oda, hogy a márkád valóban kiemelkedjen a versenytársak közül. Ha ezt jól alkalmazod, nem csupán a bevételed növekedését figyelheted meg, hanem egy olyan stabil és elismert vállalati identitás létrejöttét is, amely hosszú távon is piacképes, és vonzó nemcsak a fogyasztók, hanem a saját csapatod számára is.

 

Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Webshopot indítottál? Kérj tanácsadást!

Ha van olyan területe az online világnak, ahol nem adják ingyen a sikert, az a webshopok üzemeltetése. Egy zenészt, egy influenszert „véletlenül” is felfedezhet a célközönség, a webáruházak esetében azonban ez szinte lehetetlen, akkora a verseny. Ezért van szükség marketing-tanácsadásra a sikerhez. Kezdhetnénk azzal, hogy érvelünk a webáruház beindítása mellett, de erre 2020-ban már nincs...

Építs saját médiabirodalmat!

A vállalkozások sikere nagymértékben múlik azon, hogy mennyire tudják megszólítani a célközönségüket, hogyan és milyen hatékonysággal tudnak velük kommunikálni. Ez nagyon fontos része a marketingstratégiának, hiszen a kommunikáción áll vagy bukik, hogy egyáltalán eléred-e azokat az embereket, akiktől azt reméled, hogy vásárolni fognak tőled. Számos tényező befolyásolja, hogy a lehetséges csatornákon keresztül neked melyiket kell,...

Milyen következményei lesznek a rossz tartalomnak?

Az online tartalomgyártásban továbbra is sarokkőnek számít a videók és a szövegek készítése, ezek nélkül nehezen elképzelhető 2020-ban egy sikeres brand. Nem elég azonban a mennyiségre ügyelni – ha ez nem vonja magával a minőséget, kontraproduktív lesz a folyamat. Nézzük, milyen részletekre kell a leginkább figyelni! YouTube, TikTok, Facebook, Instagram Teljesen egyértelmű, hogy a videós...

Itt érsz el

© Copyright 2025