Forró

A televíziós reklámok világa

Főbb pontok

A tévés hirdetések a mindennapok legészrevétlenebbül befolyásoló tartalmai közé tartoznak. Nem elég, hogy néhány másodperc alatt szeretnének meggyőzni egy adott termék megvásárlásáról, de közben magukban hordoznak egy kulturális üzenetet is arról, milyennek kéne lennünk: például hogyan viselkedjen egy „ideális nő”, vagy milyen szerepek váljanak elfogadottá a családban. Egy 2018-as, a Journal of Advertising által publikált tanulmány szerint a fogyasztók több mint 60%-a érzi úgy, hogy a televíziós reklámok befolyásolják a társadalmi normákat, különösen a nemi szerepeket. Ez az adat is rávilágít arra, mennyire fontos megérteni, milyen üzeneteket közvetítenek a reklámok a nők megjelenítéséről és testképéről.

A sztereotípiák továbbélése: gondoskodó anya vagy dekoráció?
Az egyik leggyakoribb kritika, hogy a nőket rendszerint két szélsőségben láttatják: a kifogástalanul háztartást vezető, gondoskodó anyaként, vagy pedig a termékek „szexi kiegészítőjeként”. Bár a reklámipar az utóbbi években igyekszik nyitni a valóságosabb női szerepek irányába, a korábbi évtizedekben rögzült klisék makacsul tartják magukat. Egy IPSOS (2021) kutatás arra is rávilágított, hogy a fogyasztók 54%-a hiteltelennek találja a túlidealizált női karakterekről szóló reklámokat. Amikor pedig túlzottan szexualizáltan ábrázolják a nőket, nemcsak a női nézők idegenednek el, hanem a férfiak többsége is átverésként, illetve felszínesként érzékelheti az adott márkát. A való életben egyre kevésbé igazodnak a nők ezekhez a zsúfolt sablonokhoz, ami azt üzeni a hirdetőknek, hogy nincs értelme mesterségesen fenntartani őket.

Hogyan hat a testkép és önértékelés a reklámok nyomán?

A retusált, „tökéletes” testek és az irreális szépségideálok állandó megjelenése bizony komoly önbizalomproblémákat generálhat. A Dove Self-Esteem Project (2017) felmérése rámutatott, hogy a fiatal lányok 70%-a már 10-12 éves korára elégedetlen a testével, és sokszor éppen a reklámipar „tökéletessége” az, ami frusztrációt kelt bennük. A nők megjelenítése tehát nemcsak a márkaimázs miatt kulcskérdés, hanem a társadalmi felelősség szempontjából is: olyan üzeneteket kell közvetíteni, amelyek kíméletesebbek a valós testképekhez és a sokféle női szerephez.

Változó trendek és a média jövője
Nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a televíziós reklámok ma már nem a piac kizárólagos hirdetési formái: egyre többen fordulnak a streaming-szolgáltatások, YouTube, vagy rövid formátumú videós platformok felé. Ez azonban nem jelenti a tévé teljes bukását, inkább arra ösztönzi a hirdetőket, hogy a tévés megjelenésekben is változatosabb, sokszínűbb és társadalmilag érzékenyebb üzenetekkel éljenek. A fogyasztók ma már meg tudják szűrni a manipulatív vagy túlzó képeket, ezért a reklámipar lassan, de biztosan nyit a hétköznapibb, hitelesebb történetek, testek és helyzetek bemutatása felé. A nemek közötti egyenlőség, a reális testábrázolás és a sokféle női szerep elfogadása mind olyan irány, amit a jövőbe mutató hirdetéseknek érdemes követniük. A szakértők szerint ez hozzájárul a fogyasztók bizalmának építéséhez és tartós márkahűséget is eredményezhet.

A jelenlegi trendek tehát azt sugallják, hogy a női nézőknek (és persze a férfiaknak is) fontosabbá válik a reklámokban megjelenő nők valóságközeli ábrázolása. Nem elég hívogatóan mosolyogni vagy házimunkát végezni, a nézők egyre inkább olyan üzeneteket várnak, amelyekben a női karakterek önállóságot, változatosságot és erőt is felmutatnak. Ez a módosuló igény arra készteti a tévés reklámipart, hogy lebontsa a berögzült kliséket, és újraértelmezze a női szerepeket a képernyőn. Mindez nemcsak etikai, de üzleti szempontból is kifizetődő lehet, hiszen a társadalmilag érzékeny és reálisan ábrázolt üzenetek általában jobban rezonálnak a közönség széles rétegeivel. A változás már elkezdődött, és most rajtunk – fogyasztókon és marketingszakembereken – múlik, milyen gyorsan megy végbe.

Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Webshopot indítottál? Kérj tanácsadást!

Ha van olyan területe az online világnak, ahol nem adják ingyen a sikert, az a webshopok üzemeltetése. Egy zenészt, egy influenszert „véletlenül” is felfedezhet a célközönség, a webáruházak esetében azonban ez szinte lehetetlen, akkora a verseny. Ezért van szükség marketing-tanácsadásra a sikerhez. Kezdhetnénk azzal, hogy érvelünk a webáruház beindítása mellett, de erre 2020-ban már nincs...

Építs saját médiabirodalmat!

A vállalkozások sikere nagymértékben múlik azon, hogy mennyire tudják megszólítani a célközönségüket, hogyan és milyen hatékonysággal tudnak velük kommunikálni. Ez nagyon fontos része a marketingstratégiának, hiszen a kommunikáción áll vagy bukik, hogy egyáltalán eléred-e azokat az embereket, akiktől azt reméled, hogy vásárolni fognak tőled. Számos tényező befolyásolja, hogy a lehetséges csatornákon keresztül neked melyiket kell,...

Milyen következményei lesznek a rossz tartalomnak?

Az online tartalomgyártásban továbbra is sarokkőnek számít a videók és a szövegek készítése, ezek nélkül nehezen elképzelhető 2020-ban egy sikeres brand. Nem elég azonban a mennyiségre ügyelni – ha ez nem vonja magával a minőséget, kontraproduktív lesz a folyamat. Nézzük, milyen részletekre kell a leginkább figyelni! YouTube, TikTok, Facebook, Instagram Teljesen egyértelmű, hogy a videós...

Itt érsz el

© Copyright 2025