A televíziós reklámok világa

Főbb pontok

A tévés hirdetések a mindennapok legészrevétlenebbül befolyásoló tartalmai közé tartoznak. Nem elég, hogy néhány másodperc alatt szeretnének meggyőzni egy adott termék megvásárlásáról, de közben magukban hordoznak egy kulturális üzenetet is arról, milyennek kéne lennünk: például hogyan viselkedjen egy „ideális nő”, vagy milyen szerepek váljanak elfogadottá a családban. Egy 2018-as, a Journal of Advertising által publikált tanulmány szerint a fogyasztók több mint 60%-a érzi úgy, hogy a televíziós reklámok befolyásolják a társadalmi normákat, különösen a nemi szerepeket. Ez az adat is rávilágít arra, mennyire fontos megérteni, milyen üzeneteket közvetítenek a reklámok a nők megjelenítéséről és testképéről.

A sztereotípiák továbbélése: gondoskodó anya vagy dekoráció?
Az egyik leggyakoribb kritika, hogy a nőket rendszerint két szélsőségben láttatják: a kifogástalanul háztartást vezető, gondoskodó anyaként, vagy pedig a termékek „szexi kiegészítőjeként”. Bár a reklámipar az utóbbi években igyekszik nyitni a valóságosabb női szerepek irányába, a korábbi évtizedekben rögzült klisék makacsul tartják magukat. Egy IPSOS (2021) kutatás arra is rávilágított, hogy a fogyasztók 54%-a hiteltelennek találja a túlidealizált női karakterekről szóló reklámokat. Amikor pedig túlzottan szexualizáltan ábrázolják a nőket, nemcsak a női nézők idegenednek el, hanem a férfiak többsége is átverésként, illetve felszínesként érzékelheti az adott márkát. A való életben egyre kevésbé igazodnak a nők ezekhez a zsúfolt sablonokhoz, ami azt üzeni a hirdetőknek, hogy nincs értelme mesterségesen fenntartani őket.

Hogyan hat a testkép és önértékelés a reklámok nyomán?

A retusált, „tökéletes” testek és az irreális szépségideálok állandó megjelenése bizony komoly önbizalomproblémákat generálhat. A Dove Self-Esteem Project (2017) felmérése rámutatott, hogy a fiatal lányok 70%-a már 10-12 éves korára elégedetlen a testével, és sokszor éppen a reklámipar „tökéletessége” az, ami frusztrációt kelt bennük. A nők megjelenítése tehát nemcsak a márkaimázs miatt kulcskérdés, hanem a társadalmi felelősség szempontjából is: olyan üzeneteket kell közvetíteni, amelyek kíméletesebbek a valós testképekhez és a sokféle női szerephez.

Változó trendek és a média jövője
Nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a televíziós reklámok ma már nem a piac kizárólagos hirdetési formái: egyre többen fordulnak a streaming-szolgáltatások, YouTube, vagy rövid formátumú videós platformok felé. Ez azonban nem jelenti a tévé teljes bukását, inkább arra ösztönzi a hirdetőket, hogy a tévés megjelenésekben is változatosabb, sokszínűbb és társadalmilag érzékenyebb üzenetekkel éljenek. A fogyasztók ma már meg tudják szűrni a manipulatív vagy túlzó képeket, ezért a reklámipar lassan, de biztosan nyit a hétköznapibb, hitelesebb történetek, testek és helyzetek bemutatása felé. A nemek közötti egyenlőség, a reális testábrázolás és a sokféle női szerep elfogadása mind olyan irány, amit a jövőbe mutató hirdetéseknek érdemes követniük. A szakértők szerint ez hozzájárul a fogyasztók bizalmának építéséhez és tartós márkahűséget is eredményezhet.

A jelenlegi trendek tehát azt sugallják, hogy a női nézőknek (és persze a férfiaknak is) fontosabbá válik a reklámokban megjelenő nők valóságközeli ábrázolása. Nem elég hívogatóan mosolyogni vagy házimunkát végezni, a nézők egyre inkább olyan üzeneteket várnak, amelyekben a női karakterek önállóságot, változatosságot és erőt is felmutatnak. Ez a módosuló igény arra készteti a tévés reklámipart, hogy lebontsa a berögzült kliséket, és újraértelmezze a női szerepeket a képernyőn. Mindez nemcsak etikai, de üzleti szempontból is kifizetődő lehet, hiszen a társadalmilag érzékeny és reálisan ábrázolt üzenetek általában jobban rezonálnak a közönség széles rétegeivel. A változás már elkezdődött, és most rajtunk – fogyasztókon és marketingszakembereken – múlik, milyen gyorsan megy végbe.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...
online training on the school website on the Internet

A Google Ads szakértő

Ha bármikor is gondolkodtál azon, hogy milyen módon növelhetnéd online vállalkozásod láthatóságát és bevételét, valószínűleg szembejött már veled a Google Ads (korábbi nevén Google AdWords) kifejezés. Ez az egyik legismertebb és leghatékonyabb PPC (Pay-Per-Click) hirdetési platform, amely megfelelő beállításokkal és szakmai rálátással csodákra képes. Azonban az is lehetséges, hogy elkezdtél már saját kezűleg kampányokat futtatni,...
High Speed

Hogyan működik a PageSpeed Insights?

Ha komolyan gondolod a weboldalad és az online jelenléted hosszú távú sikerét, akkor a sebesség és a felhasználói élmény optimalizálása egyszerűen megkerülhetetlen. Ezzel nemcsak a látogatóid elégedettségét növeled, hanem a keresőoptimalizálási (SEO) eredményeiden is jelentősen javíthatsz. És itt lép be a képbe a Google PageSpeed Insights – vagy röviden PSI –, amely a weboldalad betöltési...

Itt érsz el

© Copyright 2025