Forró

Figyelem és információfeldolgozás a reklámokban

Főbb pontok

A negatív előfeszítés arra utal, hogy amikor egy irreleváns inger (pl. egy nem célzott reklám vagy egy nem releváns üzenet) megjelenik egy adott helyzetben, az megnöveli a releváns ingerre adott válaszidőt. Ez azért történik, mert az irreleváns inger is feldolgozásra kerül, ami megzavarhatja a célinger feldolgozását. A reklámok esetében ez azt jelenti, hogy ha egy hirdetésben túl sok zavaró, irreleváns elem van jelen (pl. túl sok szöveg, túl sok kép, nem kapcsolódó témák), akkor ezek csökkenthetik a hirdetés hatékonyságát, mivel a fogyasztók figyelme megoszlik, és lassabban reagálnak a fő üzenetre.

Szemantikus Rokonság és Reklámok

Tipper és Driver (1988) kutatásai kimutatták, hogy a negatív előfeszítési hatás akkor is megjelenik, ha az irreleváns inger szemantikailag rokon a releváns ingerrel. Ez azt jelenti, hogy ha egy reklám több hasonló üzenetet próbál közvetíteni egyszerre, ezek versenghetnek egymással a figyelemért, és csökkenthetik egymás hatékonyságát. Például, ha egy reklám egyszerre próbálja hangsúlyozni a termék minőségét, árát és környezetbarát jellegét, ezek az üzenetek összekeveredhetnek, és végső soron egyik sem lesz elég hangsúlyos.

Késői Szelekció a Reklámokban

A késői szelekció elmélete, amely a negatív előfeszítés egyik magyarázata, azt sugallja, hogy a releváns és irreleváns ingerek feldolgozása később, a feldolgozási folyamat későbbi szakaszában történik meg. A reklámok esetében ez azt jelenti, hogy a fogyasztók később szelektálják ki a számukra lényeges információkat, ami hatással lehet arra, hogy milyen üzenetet jegyeznek meg. Ha egy reklám túl sok információt tartalmaz, a fontos üzenetek elveszhetnek a többi között, vagy a fogyasztók nem tudják azonnal felismerni, hogy mi a lényeges.

Gátlás és Emlékezeti Előhívás

A negatív előfeszítés egyik magyarázata szerint a gátlás alatt álló ingerek (azok az ingerek, amelyekre nem kell reagálni) nehezebben hívhatók elő később. A reklámok esetében ez azt jelentheti, hogy ha egy márka vagy üzenet többször is olyan környezetben jelenik meg, ahol a fogyasztók nem figyelnek rá vagy elkerülik, akkor a márka iránti érdeklődés vagy a márkára való emlékezés csökkenhet. Ez különösen igaz lehet, ha a reklámok olyan médiumokban jelennek meg, ahol a fogyasztók gyakran elkerülik vagy figyelmen kívül hagyják a hirdetéseket (pl. online bannerek, amelyeket az emberek egyszerűen átugranak).

A Reklámok Kontextusa és a Negatív Előfeszítés

A negatív előfeszítés jelensége azt is sugallja, hogy az adott kontextus, amelyben egy reklám megjelenik, befolyásolja, hogy a fogyasztók mennyire fogékonyak az üzenetre. Ha a reklám egy olyan kontextusban jelenik meg, amelyben a fogyasztók már korábban irrelevánsnak találták, vagy ha a reklám környezetében sok zavaró inger található, akkor a reklám hatékonysága csökkenhet.

Záró Gondolatok

Összefoglalva, a negatív előfeszítés jelensége számos tanulsággal szolgálhat a reklámtervezés számára. Az irreleváns ingerek jelenléte, a túl sok üzenet egyszerre való közvetítése, valamint a nem megfelelő kontextus mind csökkenthetik a reklámok hatékonyságát. A reklámok tervezésénél ezért fontos figyelembe venni, hogy a fő üzenet tisztán és zavaró elemek nélkül kerüljön a fogyasztók elé, hogy a lehető legnagyobb hatást érje el.

Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Webshopot indítottál? Kérj tanácsadást!

Ha van olyan területe az online világnak, ahol nem adják ingyen a sikert, az a webshopok üzemeltetése. Egy zenészt, egy influenszert „véletlenül” is felfedezhet a célközönség, a webáruházak esetében azonban ez szinte lehetetlen, akkora a verseny. Ezért van szükség marketing-tanácsadásra a sikerhez. Kezdhetnénk azzal, hogy érvelünk a webáruház beindítása mellett, de erre 2020-ban már nincs...

Építs saját médiabirodalmat!

A vállalkozások sikere nagymértékben múlik azon, hogy mennyire tudják megszólítani a célközönségüket, hogyan és milyen hatékonysággal tudnak velük kommunikálni. Ez nagyon fontos része a marketingstratégiának, hiszen a kommunikáción áll vagy bukik, hogy egyáltalán eléred-e azokat az embereket, akiktől azt reméled, hogy vásárolni fognak tőled. Számos tényező befolyásolja, hogy a lehetséges csatornákon keresztül neked melyiket kell,...

Milyen következményei lesznek a rossz tartalomnak?

Az online tartalomgyártásban továbbra is sarokkőnek számít a videók és a szövegek készítése, ezek nélkül nehezen elképzelhető 2020-ban egy sikeres brand. Nem elég azonban a mennyiségre ügyelni – ha ez nem vonja magával a minőséget, kontraproduktív lesz a folyamat. Nézzük, milyen részletekre kell a leginkább figyelni! YouTube, TikTok, Facebook, Instagram Teljesen egyértelmű, hogy a videós...

Itt érsz el

© Copyright 2025