Figyelem és információfeldolgozás a reklámokban

Főbb pontok

A negatív előfeszítés arra utal, hogy amikor egy irreleváns inger (pl. egy nem célzott reklám vagy egy nem releváns üzenet) megjelenik egy adott helyzetben, az megnöveli a releváns ingerre adott válaszidőt. Ez azért történik, mert az irreleváns inger is feldolgozásra kerül, ami megzavarhatja a célinger feldolgozását. A reklámok esetében ez azt jelenti, hogy ha egy hirdetésben túl sok zavaró, irreleváns elem van jelen (pl. túl sok szöveg, túl sok kép, nem kapcsolódó témák), akkor ezek csökkenthetik a hirdetés hatékonyságát, mivel a fogyasztók figyelme megoszlik, és lassabban reagálnak a fő üzenetre.

Szemantikus Rokonság és Reklámok

Tipper és Driver (1988) kutatásai kimutatták, hogy a negatív előfeszítési hatás akkor is megjelenik, ha az irreleváns inger szemantikailag rokon a releváns ingerrel. Ez azt jelenti, hogy ha egy reklám több hasonló üzenetet próbál közvetíteni egyszerre, ezek versenghetnek egymással a figyelemért, és csökkenthetik egymás hatékonyságát. Például, ha egy reklám egyszerre próbálja hangsúlyozni a termék minőségét, árát és környezetbarát jellegét, ezek az üzenetek összekeveredhetnek, és végső soron egyik sem lesz elég hangsúlyos.

Késői Szelekció a Reklámokban

A késői szelekció elmélete, amely a negatív előfeszítés egyik magyarázata, azt sugallja, hogy a releváns és irreleváns ingerek feldolgozása később, a feldolgozási folyamat későbbi szakaszában történik meg. A reklámok esetében ez azt jelenti, hogy a fogyasztók később szelektálják ki a számukra lényeges információkat, ami hatással lehet arra, hogy milyen üzenetet jegyeznek meg. Ha egy reklám túl sok információt tartalmaz, a fontos üzenetek elveszhetnek a többi között, vagy a fogyasztók nem tudják azonnal felismerni, hogy mi a lényeges.

Gátlás és Emlékezeti Előhívás

A negatív előfeszítés egyik magyarázata szerint a gátlás alatt álló ingerek (azok az ingerek, amelyekre nem kell reagálni) nehezebben hívhatók elő később. A reklámok esetében ez azt jelentheti, hogy ha egy márka vagy üzenet többször is olyan környezetben jelenik meg, ahol a fogyasztók nem figyelnek rá vagy elkerülik, akkor a márka iránti érdeklődés vagy a márkára való emlékezés csökkenhet. Ez különösen igaz lehet, ha a reklámok olyan médiumokban jelennek meg, ahol a fogyasztók gyakran elkerülik vagy figyelmen kívül hagyják a hirdetéseket (pl. online bannerek, amelyeket az emberek egyszerűen átugranak).

A Reklámok Kontextusa és a Negatív Előfeszítés

A negatív előfeszítés jelensége azt is sugallja, hogy az adott kontextus, amelyben egy reklám megjelenik, befolyásolja, hogy a fogyasztók mennyire fogékonyak az üzenetre. Ha a reklám egy olyan kontextusban jelenik meg, amelyben a fogyasztók már korábban irrelevánsnak találták, vagy ha a reklám környezetében sok zavaró inger található, akkor a reklám hatékonysága csökkenhet.

Záró Gondolatok

Összefoglalva, a negatív előfeszítés jelensége számos tanulsággal szolgálhat a reklámtervezés számára. Az irreleváns ingerek jelenléte, a túl sok üzenet egyszerre való közvetítése, valamint a nem megfelelő kontextus mind csökkenthetik a reklámok hatékonyságát. A reklámok tervezésénél ezért fontos figyelembe venni, hogy a fő üzenet tisztán és zavaró elemek nélkül kerüljön a fogyasztók elé, hogy a lehető legnagyobb hatást érje el.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...
online training on the school website on the Internet

A Google Ads szakértő

Ha bármikor is gondolkodtál azon, hogy milyen módon növelhetnéd online vállalkozásod láthatóságát és bevételét, valószínűleg szembejött már veled a Google Ads (korábbi nevén Google AdWords) kifejezés. Ez az egyik legismertebb és leghatékonyabb PPC (Pay-Per-Click) hirdetési platform, amely megfelelő beállításokkal és szakmai rálátással csodákra képes. Azonban az is lehetséges, hogy elkezdtél már saját kezűleg kampányokat futtatni,...
High Speed

Hogyan működik a PageSpeed Insights?

Ha komolyan gondolod a weboldalad és az online jelenléted hosszú távú sikerét, akkor a sebesség és a felhasználói élmény optimalizálása egyszerűen megkerülhetetlen. Ezzel nemcsak a látogatóid elégedettségét növeled, hanem a keresőoptimalizálási (SEO) eredményeiden is jelentősen javíthatsz. És itt lép be a képbe a Google PageSpeed Insights – vagy röviden PSI –, amely a weboldalad betöltési...

Itt érsz el

© Copyright 2025