Lehet fájdalmas a marketing-tanácsadás?

Főbb pontok

 

A marketing-tanácsadás lehet terápiásan lassú, finom vezetésű folyamat, de akár villámgyors és intenzív beavatkozás is. A lényeg, hogy neked és a vállalkozásodnak melyik forma adja a legnagyobb segítséget, és hol van az a pont, ahol a fejlődésedet nem a tempó akadályozza, hanem éppen támogatja. Az alábbiakban bemutatom mindkét megközelítés lényegét, előnyeit és nehézségeit, hogy te is mérlegelhess, mielőtt döntenél.

1. Lassabb, terápiás jellegű marketing-tanácsadás

Ebben a folyamatban a tanácsadás sokkal inkább beszélgetéssorozatra emlékeztet, ami segíti a vállalkozó belső fejlődését is. A módszer lényege, hogy:

  • Heti rendszerességű találkozók vagy online meetingek (kb. 60 perc), ahol fokozatosan, kellemes ütemben haladunk a vállalkozás kihívásainak feltárásával.
  • Sok kérdést teszek fel, hogy te is felismerd, mi volt eddig a rossz irány, és merre vannak a lehetőségek. A fő hangsúly a vezetett önálló felismeréseken van, nem a kész válaszokon.
  • Az együttműködés emberközpontú és empatikus, mint egy jó beszélgetés, ahol fokozatosan építjük fel a megoldásokat, és közben fejlődik a szemléleted is.
  • Előny: kevesebb stressz, van időd belátni a hibákat, így a változások stabilabban épülnek be.
    Hátrány: több hét vagy hónap is kellhet, amíg komoly eredmény látható, és ha sürgős a helyzet, időhiányos vállalkozásnál kellemetlen lehet a lassabb ütem.

2. Gyors, intenzív „rángassuk helyre” stratégia

A másik véglet, amikor villámtempóban kell javítani a marketinget, mert nagy a tét, kevés az idő, és szinte azonnali beavatkozásra van szükség. Ilyenkor:

  • Egy vagy két napos intenzív helyszíni elemzés a megszokott, ahol együtt végignézzük a korábbi reklámkampányokat (Google Ads, Facebook), a weblapodat, a kampányszövegeket, az analitikát.
  • Sokszor rádöbbentő pillanatokkal jár, mert kiderül, hol folyt el a pénzed, milyen arányban dobtad ki feleslegesen a reklámköltést, és hol vesznek el a látogatóid a weboldalon.
  • Nem kímélő folyamat, hiszen egyszerre tárul fel a hibák tömkelege, és azonnal próbáljuk javítani őket, kiiktatni a technikai elakadásokat, új szövegeket létrehozni.
  • Előny: gyors eredmény, azonnali költségcsökkentés (legalábbis megtaláljuk a legdrágább hibákat).
    Hátrány: erős érzelmi terhelés, mert szembesülsz az elmúlt időszak rossz döntéseivel, és a javítást helyben kell lelkileg feldolgoznod.

Mi történik, amikor jön a felismerés?

Amikor kiderül, hogy a reklámköltés 70-80%-a elúszott rossz beállításokon, vagy a weboldal alapjaiban nem támogatja a konverziót, sok vállalkozóban eltörik valami. Természetes reakció ilyenkor a düh, a csalódás, néha a szomorúság. Az intenzív konzultáció fájdalmas tud lenni, hiszen szembesülésre kényszerít egy rakás hibával, amelyeket eddig valamilyen okból nem vettél észre, vagy nem akartál látni.

Ilyenkor döntened kell: hogy felülkerekedsz az egón és a saját hibáidon, vagy tovább halogatsz. Ráadásul sokszor a weboldal, a márka vagy a szöveg a „szívem csücske” projekt, ezért veszteségként éled meg, ha ki kell cserélned a dizájnt, át kell fogalmaznod a copy-t, vagy újra kell építened a hirdetési struktúrát. Viszont ha ezt nem léped meg, akkor a vállalkozásodat is és az egódat is veszélybe sodorhatod.

Egyáltalán: melyik módszer való neked?

Ez függ:

  • A személyiségedtől: Vannak, akik szeretik a gyors, erőteljes „tépjük le a sebtapaszt” típusú megoldásokat, és bírják az ezzel járó érzelmi hullámvasutat. Mások inkább fokozatos fejlődéssel tanulnak, és lassabban dolgozzák fel a változásokat.
  • A vállalkozás állapotától: Ha nem sürget a pénzügyi nyomás, és jól jön egy szemléletformáló folyamat, akkor a terápiás megközelítés hosszú távon stabilabb alapokat adhat. Ha viszont kiesik egy nagy megrendelő, fogytán a tartalékod, és menteni kell, akkor a gyors beavatkozás elengedhetetlen.
  • A szakmai preferenciádtól: Megeshet, hogy a fokozatos tanulást kedveled, mert közben mélyebben megérted a saját ügyfeleidet, a marketing alapjait és a piac működését. Más esetben lehet, hogy nincs erre időd, és rábízod a sürgős diagnosztikát a tanácsadóra, aki néhány napon belül átalakítja a kampányaidat, a weboldalad felépítését.

Mi lesz az „egóval”?

A tanácsadás fájdalmas pillanatai általában akkor erősödnek fel, ha ragaszkodsz a kialakult megoldásaidhoz, dizájnodhoz, szövegedhez, vagy ahhoz a hiedelemhez, hogy „márpedig én mindent jól csináltam”. Ez egy védőmechanizmus: nehezen engedjük el azt, amibe pénzt, időt, és lelkesedést öltünk.

Azt szoktuk mondani: döntsd el, melyik a fontosabb, a vállalkozásod hosszú távú sikere vagy a „lelki vigasz”, hogy minden rendben volt. Ha tényleg komolyan gondolod a fejlődést, hajlandó leszel átállítani a hirdetéseidet, új webszövegeket írni, a dizájnt letisztítani vagy akár újraépíteni. Elsőre fájdalmas, később viszont megéri, mert ezek a javítások általában szinte azonnal megtérülnek.

Összegzés – Melyik tempót válaszd?

  • Terápiásan lassú megközelítés: jó, ha szeretsz elmélyülni, fejleszteni a marketinges tudásodat, és nincs sürgető problémád. A kisebb lépések stabil önismeretet és fokozatos sikert adnak, és közben kevesebb a sokkhatás.
  • Gyors, erős beavatkozás: ha ég a ház, és már látod a pénzfolyást, amit be kell tömni, akkor nincs idő több hónapra. Itt felkell készülnöd arra, hogy lézerpontosan kiderülnek a hibák, és egy helyszíni, akár egynapos audit során sebészkés-precizitással vágunk bele a megoldásokba.

Bárhogy is legyen, a lényeg, hogy kérj segítséget időben, és válaszd ki a számodra komfortosabb tanácsadási formát. Az nem gond, ha elsőre úgy érzed, „inkább lassan tanulnék”, aztán menet közben rájössz, hogy gyorsabb tempót szeretnél. Fordítva is igaz: elkezdhetjük lendületesen, majd finomhangolhatjuk a folyamatot. A cél mindig ugyanaz: valódi eredmények a vállalkozásodnak, és kevesebb kidobott pénz a felesleges hirdetésekre vagy rosszul működő weboldalakra.

„Mérlegeld, hogy melyiket helyezed előtérbe: az egódat vagy a vállalkozásodat.”
Ha tovább halogatsz, vagy éppen makacsul ragaszkodsz a rosszul működő dolgokhoz, a végén mindent elveszíthetsz – a vállalkozásodat is, és az egót sem mented vele.

Válaszd a neked megfelelő ritmust, de ne maradj segítség nélkül

Legyen lassú vagy gyors: a lényeg, hogy tudd, van kiút. Ha már érzed, hogy túl sok a kapkodás, vagy épp ellenkezőleg, hónapok óta toporogsz, ne félj tanácsot kérni. Egy profi marketing-tanácsadó pontosan abban segít, hogy tisztán láss, és gyors(abb) vagy lass(abb) módon, de stabilan előre mozdulj. Kérdés: te melyik módszer mellett érzed azt, hogy be tudod fogadni a változást és végig tudod vinni a szükséges lépéseket?

Amikor készen állsz, kezdünk. Veled, a tempóddal, a vállalkozásoddal – azzal a céllal, hogy ne csak tudj a hibákról, hanem helyre is hozd őket, és végre látható javulást érjünk el a piaci jelenlétedben.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Banknotes.

Így kereshetsz pénzt az AdSense segítségével

Ha te is eljátszottál már a gondolattal, hogy a tartalomgyártásból, a blogolásból vagy a YouTube-videókból származó bevételedet szeretnéd növelni, akkor biztosan találkoztál a Google AdSense nevével. Ez a platform az egyik legismertebb és legkényelmesebb módja annak, hogy a saját weboldaladon vagy videós csatornádon hirdetéseket jeleníts meg, és ezzel valódi jövedelemhez juss. Az AdSense lehetőséget ad...
Business graphs and magnifying glass on table

Alapvető Excel függvények marketingeseknek

Ha valaha is érezted már úgy, hogy a marketingkampányaid méréséhez és elemzéséhez túl sok adatot kell kezelned – táblázatokat, statisztikákat, kattintási arányokat, konverziókat, remarketinglistákat, költségterveket –, akkor bizony nem vagy egyedül. Egy adatgazdag környezetben előbb-utóbb elkerülhetetlen, hogy valamilyen táblázatkezelő eszközzel irányítsd, rendszerezd és elemezd a felhalmozott információkat. A Microsoft Excel az egyik legismertebb, és továbbra...
online training on the school website on the Internet

A Google Ads szakértő

Ha bármikor is gondolkodtál azon, hogy milyen módon növelhetnéd online vállalkozásod láthatóságát és bevételét, valószínűleg szembejött már veled a Google Ads (korábbi nevén Google AdWords) kifejezés. Ez az egyik legismertebb és leghatékonyabb PPC (Pay-Per-Click) hirdetési platform, amely megfelelő beállításokkal és szakmai rálátással csodákra képes. Azonban az is lehetséges, hogy elkezdtél már saját kezűleg kampányokat futtatni,...
High Speed

Hogyan működik a PageSpeed Insights?

Ha komolyan gondolod a weboldalad és az online jelenléted hosszú távú sikerét, akkor a sebesség és a felhasználói élmény optimalizálása egyszerűen megkerülhetetlen. Ezzel nemcsak a látogatóid elégedettségét növeled, hanem a keresőoptimalizálási (SEO) eredményeiden is jelentősen javíthatsz. És itt lép be a képbe a Google PageSpeed Insights – vagy röviden PSI –, amely a weboldalad betöltési...

Itt érsz el

© Copyright 2025