A marketing-tanácsadás lehet terápiásan lassú, finom vezetésű folyamat, de akár villámgyors és intenzív beavatkozás is. A lényeg, hogy neked és a vállalkozásodnak melyik forma adja a legnagyobb segítséget, és hol van az a pont, ahol a fejlődésedet nem a tempó akadályozza, hanem éppen támogatja. Az alábbiakban bemutatom mindkét megközelítés lényegét, előnyeit és nehézségeit, hogy te is mérlegelhess, mielőtt döntenél.
1. Lassabb, terápiás jellegű marketing-tanácsadás
Ebben a folyamatban a tanácsadás sokkal inkább beszélgetéssorozatra emlékeztet, ami segíti a vállalkozó belső fejlődését is. A módszer lényege, hogy:
- Heti rendszerességű találkozók vagy online meetingek (kb. 60 perc), ahol fokozatosan, kellemes ütemben haladunk a vállalkozás kihívásainak feltárásával.
- Sok kérdést teszek fel, hogy te is felismerd, mi volt eddig a rossz irány, és merre vannak a lehetőségek. A fő hangsúly a vezetett önálló felismeréseken van, nem a kész válaszokon.
- Az együttműködés emberközpontú és empatikus, mint egy jó beszélgetés, ahol fokozatosan építjük fel a megoldásokat, és közben fejlődik a szemléleted is.
- Előny: kevesebb stressz, van időd belátni a hibákat, így a változások stabilabban épülnek be.
Hátrány: több hét vagy hónap is kellhet, amíg komoly eredmény látható, és ha sürgős a helyzet, időhiányos vállalkozásnál kellemetlen lehet a lassabb ütem.
2. Gyors, intenzív „rángassuk helyre” stratégia
A másik véglet, amikor villámtempóban kell javítani a marketinget, mert nagy a tét, kevés az idő, és szinte azonnali beavatkozásra van szükség. Ilyenkor:
- Egy vagy két napos intenzív helyszíni elemzés a megszokott, ahol együtt végignézzük a korábbi reklámkampányokat (Google Ads, Facebook), a weblapodat, a kampányszövegeket, az analitikát.
- Sokszor rádöbbentő pillanatokkal jár, mert kiderül, hol folyt el a pénzed, milyen arányban dobtad ki feleslegesen a reklámköltést, és hol vesznek el a látogatóid a weboldalon.
- Nem kímélő folyamat, hiszen egyszerre tárul fel a hibák tömkelege, és azonnal próbáljuk javítani őket, kiiktatni a technikai elakadásokat, új szövegeket létrehozni.
- Előny: gyors eredmény, azonnali költségcsökkentés (legalábbis megtaláljuk a legdrágább hibákat).
Hátrány: erős érzelmi terhelés, mert szembesülsz az elmúlt időszak rossz döntéseivel, és a javítást helyben kell lelkileg feldolgoznod.
Mi történik, amikor jön a felismerés?
Amikor kiderül, hogy a reklámköltés 70-80%-a elúszott rossz beállításokon, vagy a weboldal alapjaiban nem támogatja a konverziót, sok vállalkozóban eltörik valami. Természetes reakció ilyenkor a düh, a csalódás, néha a szomorúság. Az intenzív konzultáció fájdalmas tud lenni, hiszen szembesülésre kényszerít egy rakás hibával, amelyeket eddig valamilyen okból nem vettél észre, vagy nem akartál látni.
Ilyenkor döntened kell: hogy felülkerekedsz az egón és a saját hibáidon, vagy tovább halogatsz. Ráadásul sokszor a weboldal, a márka vagy a szöveg a „szívem csücske” projekt, ezért veszteségként éled meg, ha ki kell cserélned a dizájnt, át kell fogalmaznod a copy-t, vagy újra kell építened a hirdetési struktúrát. Viszont ha ezt nem léped meg, akkor a vállalkozásodat is és az egódat is veszélybe sodorhatod.
Egyáltalán: melyik módszer való neked?
Ez függ:
- A személyiségedtől: Vannak, akik szeretik a gyors, erőteljes „tépjük le a sebtapaszt” típusú megoldásokat, és bírják az ezzel járó érzelmi hullámvasutat. Mások inkább fokozatos fejlődéssel tanulnak, és lassabban dolgozzák fel a változásokat.
- A vállalkozás állapotától: Ha nem sürget a pénzügyi nyomás, és jól jön egy szemléletformáló folyamat, akkor a terápiás megközelítés hosszú távon stabilabb alapokat adhat. Ha viszont kiesik egy nagy megrendelő, fogytán a tartalékod, és menteni kell, akkor a gyors beavatkozás elengedhetetlen.
- A szakmai preferenciádtól: Megeshet, hogy a fokozatos tanulást kedveled, mert közben mélyebben megérted a saját ügyfeleidet, a marketing alapjait és a piac működését. Más esetben lehet, hogy nincs erre időd, és rábízod a sürgős diagnosztikát a tanácsadóra, aki néhány napon belül átalakítja a kampányaidat, a weboldalad felépítését.
Mi lesz az „egóval”?
A tanácsadás fájdalmas pillanatai általában akkor erősödnek fel, ha ragaszkodsz a kialakult megoldásaidhoz, dizájnodhoz, szövegedhez, vagy ahhoz a hiedelemhez, hogy „márpedig én mindent jól csináltam”. Ez egy védőmechanizmus: nehezen engedjük el azt, amibe pénzt, időt, és lelkesedést öltünk.
Azt szoktuk mondani: döntsd el, melyik a fontosabb, a vállalkozásod hosszú távú sikere vagy a „lelki vigasz”, hogy minden rendben volt. Ha tényleg komolyan gondolod a fejlődést, hajlandó leszel átállítani a hirdetéseidet, új webszövegeket írni, a dizájnt letisztítani vagy akár újraépíteni. Elsőre fájdalmas, később viszont megéri, mert ezek a javítások általában szinte azonnal megtérülnek.
Összegzés – Melyik tempót válaszd?
- Terápiásan lassú megközelítés: jó, ha szeretsz elmélyülni, fejleszteni a marketinges tudásodat, és nincs sürgető problémád. A kisebb lépések stabil önismeretet és fokozatos sikert adnak, és közben kevesebb a sokkhatás.
- Gyors, erős beavatkozás: ha ég a ház, és már látod a pénzfolyást, amit be kell tömni, akkor nincs idő több hónapra. Itt felkell készülnöd arra, hogy lézerpontosan kiderülnek a hibák, és egy helyszíni, akár egynapos audit során sebészkés-precizitással vágunk bele a megoldásokba.
Bárhogy is legyen, a lényeg, hogy kérj segítséget időben, és válaszd ki a számodra komfortosabb tanácsadási formát. Az nem gond, ha elsőre úgy érzed, „inkább lassan tanulnék”, aztán menet közben rájössz, hogy gyorsabb tempót szeretnél. Fordítva is igaz: elkezdhetjük lendületesen, majd finomhangolhatjuk a folyamatot. A cél mindig ugyanaz: valódi eredmények a vállalkozásodnak, és kevesebb kidobott pénz a felesleges hirdetésekre vagy rosszul működő weboldalakra.
„Mérlegeld, hogy melyiket helyezed előtérbe: az egódat vagy a vállalkozásodat.”
Ha tovább halogatsz, vagy éppen makacsul ragaszkodsz a rosszul működő dolgokhoz, a végén mindent elveszíthetsz – a vállalkozásodat is, és az egót sem mented vele.
Válaszd a neked megfelelő ritmust, de ne maradj segítség nélkül
Legyen lassú vagy gyors: a lényeg, hogy tudd, van kiút. Ha már érzed, hogy túl sok a kapkodás, vagy épp ellenkezőleg, hónapok óta toporogsz, ne félj tanácsot kérni. Egy profi marketing-tanácsadó pontosan abban segít, hogy tisztán láss, és gyors(abb) vagy lass(abb) módon, de stabilan előre mozdulj. Kérdés: te melyik módszer mellett érzed azt, hogy be tudod fogadni a változást és végig tudod vinni a szükséges lépéseket?
Amikor készen állsz, kezdünk. Veled, a tempóddal, a vállalkozásoddal – azzal a céllal, hogy ne csak tudj a hibákról, hanem helyre is hozd őket, és végre látható javulást érjünk el a piaci jelenlétedben.