Forró

Mi alapján döntünk?

Főbb pontok

A személyiségünk maga a döntéseink sorozata. Egy nap alatt pedig rengeteg döntést kell hoznunk. Ezek lehetnek kisebbek (feliratkozzam-e arra hírlevélre) és nagyobbak (megvegyem-e azt az új játékkonzolt) is. A döntéseinket az időzónánk befolyásolja.

Három ilyen időzóna van: jelen, múlt és jövő:
A jelenorientáltak inkább a pillanatnyi helyzetet veszik figyelembe, úgy mint az érzékszervi, biológiai és szociális ingereket. 
A múltorientáltak pedig inkább a múltbéli tapasztalataik alapján hoznak döntést. Ha nincs ugyanolyan tapasztalatuk, akkor egy hasonlót bányásznak elő a fejükből. 
A jövőorientáltak pedig inkább a mostani döntésük következményét rágják meg. Költség/haszon elemzést végeznek, hogy a lehető legjobban járjanak ha több opció is van.

Ezek a folyamatok nem tudatosak azok számára, akik nem ezzel foglalkoznak, tehát az átlagos fogyasztónak. Viszont az idő szubjektív, valamint nem lehet azt mondani egy emberre, hogy ő 100%-ig valamilyen, inkább azt, hogy a legtöbb esetben. Én pl. jelenorientáltabb vagyok, ami abban nyilvánul meg, hogy ha látok egy reklámot amiben megtetszett az adott termék, akkor elolvasom a kommenteket, elképzelem azt, hogy milyen lenne megfogni, és ha úgy érzem, hogy felcsigázott a termék, akkor megveszem.)

Amikor elkezdjük meghatározni a célcsoportunk tulajdonságait, akkor érdemes a fentiekkel is számolni, mert lehet, hogy a jelenlegi ajánlatunkkal nem tudjuk megszólítani pl. a múltorientáltakat, mert egy hasonló termékkel már volt rossz tapasztalatuk, és ilyenkor el kell kezdenünk kezelni a kifogásokat. Mindeközben az is előfordulhat, hogy miközben magyarázkodunk ezerrel a múltorientáltaknak, a jövőorientáltakat elriasztjuk. 

Ezt a három időzónát még meg lehet egy kicsit variálni, illetve ezek mellé még vonásokat is lehet párosítani. Az általam is nagyra tartott Philip George Zimbardo olasz származású amerikai pszichológus, szociológus, író, kutató, egyetemi tanár öt időzónája így néz ki:

  • Jelenhedonisták: Menjünk bulizni!
  • Jelenfatalisták: Tök mindegy már, nem? Nem tudok mit tenni úgysem. 
  • Múltnegatívak: Erre soha nem volt lehetőségem. Az a baj, hogy régebben…
  • Múltpozitívak: Mi minden évben megünnepeljük a … -t. Olyan szuper minden!
  • Jövőorientáltak: Ma este nem megyek sörözni, mert holnapután le kell adnom a könyvelőnek az anyagot. 

Hogy az öt kategória közül ki melyikbe tartozik, azt egy 56 kérdésből álló teszttel vizsgálja Zimbardo. 

Egy empirikus kutatáson belül pedig meghatározták azt, mely időzónához milyen vonások társulnak, pl.:

  1. Jelenhedonisták: Újdonság és izgalomkeresés. Kevésbé van önuralmuk.
  2. Jelenfatalisták: Agresszió és szorongás. Kevésbé van aggodalmuk.
  3. Múltnegatívak: Agresszió és depresszió. Kevésbé van önbecsülésük.
  4. Múltpozitívak: Boldogság és önuralom. Kevésbé szoronganak.
  5. Jövőorientáltak: Lelkiismeret. Kevésbé keresik az izgalmat.

Én személy szerint azt vallom, hogy miután meghatároztuk a Buyer Personánkat, lazuljunk be a barátokkal. Tartsunk egyensúlyt az élet minden területén. Persze ez a poszt csak gondolatébresztő volt, mert ez egy sokkal nagyobb témakör, mint amit át tudnék adni ezen a felületen, de talán most sokan közelebb kerültek a célközönségükhöz.

Címkék:

Egész jók

Legtöbbet olvasott

Csak 5775 Ft

Népszerű

Webshopot indítottál? Kérj tanácsadást!

Ha van olyan területe az online világnak, ahol nem adják ingyen a sikert, az a webshopok üzemeltetése. Egy zenészt, egy influenszert „véletlenül” is felfedezhet a célközönség, a webáruházak esetében azonban ez szinte lehetetlen, akkora a verseny. Ezért van szükség marketing-tanácsadásra a sikerhez. Kezdhetnénk azzal, hogy érvelünk a webáruház beindítása mellett, de erre 2020-ban már nincs...

Építs saját médiabirodalmat!

A vállalkozások sikere nagymértékben múlik azon, hogy mennyire tudják megszólítani a célközönségüket, hogyan és milyen hatékonysággal tudnak velük kommunikálni. Ez nagyon fontos része a marketingstratégiának, hiszen a kommunikáción áll vagy bukik, hogy egyáltalán eléred-e azokat az embereket, akiktől azt reméled, hogy vásárolni fognak tőled. Számos tényező befolyásolja, hogy a lehetséges csatornákon keresztül neked melyiket kell,...

Milyen következményei lesznek a rossz tartalomnak?

Az online tartalomgyártásban továbbra is sarokkőnek számít a videók és a szövegek készítése, ezek nélkül nehezen elképzelhető 2020-ban egy sikeres brand. Nem elég azonban a mennyiségre ügyelni – ha ez nem vonja magával a minőséget, kontraproduktív lesz a folyamat. Nézzük, milyen részletekre kell a leginkább figyelni! YouTube, TikTok, Facebook, Instagram Teljesen egyértelmű, hogy a videós...

Itt érsz el

© Copyright 2025